Stellar Blade Recenze Recenze Stellar Blade, atmosférické sci-fi akce, která nabízí víc než přilnavé uniformy

Recenze Stellar Blade, atmosférické sci-fi akce, která nabízí víc než přilnavé uniformy

Dominik Tománek

Dominik Tománek

24. 4. 2024 16:00 2

O Stellar Blade se v posledních měsících hodně mluvilo. A vypadá to, že bylo proč. Tento AAA debut od dosud prakticky neznámého studia se nakonec ukázal jako akce, která může hrdě konkurovat již etablovaným titulům.

Jihokorejské studio Shift Up se nejprve proslavilo mobilními hrami, jako jsou tahové RPG Destiny Child nebo střílečka Goddess of Victory: Nikke z roku 2022. Následně se Shift Up rozhodlo „shiftovat“ a vrhlo se do vývoje AAA her se sci-fi akcí Stellar Blade. Původně multiplatformní hra nakonec zakotvila exkluzivně na PlayStation 5 a stala se jednou z nejočekávanějších her letošního roku. Po dohrání musím říct, že právem. Výpravou, hratelností i zpracováním se totiž může v klidu postavit vedle ostatních legendárních her „ze stáje“ PlayStationu. Ostatně se objevují zprávy o tom, že někteří hráči v demu strávili několik desítek hodin herního času.

i Zdroj: ShiftUp

Víc než těsné uniformy

Už od začátku provází Stellar Blade vlna kontroverze. Zatímco na Západě se tvůrci snaží hlavní hrdiny přiblížit běžným standardům, v Asii si s tím hlavou nelámou. Neříkám, jestli je to špatně nebo dobře, prostě to tak je. Možná si říkáte, proč mám potřebu tuto „bulvární“ část zmiňovat, ale osobně si myslím, že je to potřeba. Z internetových diskuzí se totiž může zdát, že hra není o ničem jiném než o pobíhání po krajině se slečnou v úpnutém oblečku. Trochu mám pocit, že se diskuze o Stellar Blade soustředí jen na toto téma a zároveň si myslím, že by byla škoda hru odsoudit, ať už stojíte na jakékoliv straně. Pod maskou přiléhavých uniforem se totiž skrývá mimořádně zajímavá hra.

Stellar Blade má potenciál stát se jednou z největších hvězd současné generace PlayStationu…

Jako první vás zaujme, že hra je vizuálně úchvatná. Už úvodní sekvence, která je dostupná i v rámci dema, představuje sci-fi prostředí, které působí svěže a poutavě. Začínáte v bitevní vřavě na pláži, ale později se podíváte do pouště, rozpadlého města i vesmíru. Na začátku padající a vybuchující kusy lodí dotvářejí filmovou atmosféru, která se táhne hrou od začátku do konce. Celou atmosféru dokresluje chytlavý soundtrack, který střídá andělské refrény při průzkumu s krvelačnými metalovými kytarami ve chvílích boje. Při boji s nestvůrami jsem si díky hudbě připadal, jako bych hrál Devil May Cry. Troufám si tvrdit, že hra svou epičností a výpravností může s přehledem konkurovat titulům ze série God of War nebo Uncharted. I díky tomu má Stellar Blade potenciál stát se jednou z největších hvězd současné generace PlayStationu. Exkluzivita hry přispívá k její optimalizaci pro zážitek na PlayStation 5, nejen haptickou odezvou ovladačů, ale i výkonem. Ve výchozím nastavení je grafický režim nastaven na „vyvážený“, který, jak jste si mohli odvodit, vyvažuje snímkovou frekvenci a rozlišení. Další dvě možnosti jsou přesně takové, jaké očekáváte: jeden režim upřednostňuje výkon, druhý kvalitu. Hrál jsem v režimu výkonu. S žádným technickým problémem jsem se nesetkal a hra běžela plynule i v akčních pasážích.

• Doporučená cena: 1899 Kč
  • Česká lokalizace: Ne
  • Obtížnost: Obtížná, ale nabízí dvě možnosti nastavení; po dohrání přibývá třetí
  • Základní herní doba: 25 až 35 hodin, ale je možné hrát déle
  • Bude vás bavit: Pokud máte rádi výpravné hry, zábavné souboje a stylové sci-fi prostředí
  • Nebude vás bavit: Pokud nemáte rádi hratelnost připomínající souls-like hry

Není žádným překvapením, že ve Stellar Blade hrajete za EVE, členku elitní výsadkové jednotky, která byla poslána na Zemi, aby zastavila děsivá monstra nazvaná „Naytiba“. Tato monstra zaplavila Zemi a vaším úkolem je najít jejich zdroj a zachránit planetu. Cestou zjistíte, že tady možná něco nesedí. Na vaší výpravě potkáte spoustu vedlejších postav, ale nejvíce času budete trávit s Adame a Lily, kteří vám budou pomáhat. Povídat si s nimi můžete osobně v základním táboře, ale na cestách vás budou doprovázet jejich hlasy v dronu. Příběh Stellar Blade je mimořádně zajímavý a výpravný, ale zároveň si myslím, že je o něm dobré vědět co možná nejméně. Musí vám stačit, že občas jsem byl do příběhu tak ponořený, že jsem zapomněl jít spát.

Občas jsem byl do příběhu tak ponořený, že jsem zapomněl jít spát…

Stellar Blade v mnohém připomíná stylově podobnou NieR: Automata nebo hry ze série Bayonetta. Režisér Automaty Yoko Taro o Stellar Blade dokonce řekl, že je to mnohem lepší hra než Nier a že vlastně trochu žárlí. Narozdíl od těchto zmíněných her ale Stellar Blade sází na realisticky vypadající vizuál. Podobnosti tedy lze hledat částečně v rámci hratelnosti, ale i v dynamice hlavních postav. Vztah Eve a Adama mi připomíná 2B a 9S z Automaty, přičemž Eva je zdrženlivější, zatímco Adam je více odměřený a nebojí se ukázat své emoce.

i Zdroj: ShiftUp

Podobně jako v Nieru vás doprovází dron, který můžete používat jako palnou zbraň, ale hratelnost samotná se drží „více při zemi“. Sice vás čekají stylová komba a zakončováky, ale samotné souboje působí trochu jako ze Sekiro, hlavně pocitem z mechaniky parry. Stellar Blade také odměňuje trpělivost a pozorování vzorců nepřátelských útoků namísto bezhlavého spamování tlačítek. Eva i její nepřátelé jsou vybaveni blokovacím metrem, které se s každým provedeným útokem snižuje, dokud nezmizí úplně, pak je jejich obrana nízká a nepřátelé mají možnost dostat kritické poškození. Ovládání naštěstí reaguje citlivě, takže boj působí uspokojivě. Hlavně ve srovnání s těžkopádným bojem, který obsahuje mnoho nepovedených souls-like vykrádaček vydaných v posledních několika letech. Nejde ale rozhodně o čistou souls-like hratelnost, jen si z ní bere některé prvky. Stellar Blade se zaměřuje na řetězení komb, používání několik speciálních útoků a akčnější přístup k soubojům. Schopnosti jako teleportace za útočícího nepřítele a ničivé protiútoky po dobře načasovaném úskoku jsou mimořádně uspokojivé, vše navíc podtrhuje neskrývaná krvavost. Kromě meče dostanete k dispozici i střelnou zbraň, která se hodí hlavně při soubojích s bossy. Smrt vás navíc tolik nepotrestá, prostě se respawnete v nejbližším kempu (obdoba checkpointu).

Kromě hlavních úkolů vás cestou potkají i ty vedlejší. Většina z nich se nachází ve městě Xion, kde přežívají poslední zbytky civilizace. Budete pomáhat zpívající robotce, kadeřníkovi, který ztratil své náčiní, nebo robotovi, který řeší filozofické otázky. Většina úkolů je dostatečně zajímavá, abyste jim věnovali čas, navíc hezky rozšiřují příběh místního světa. Pokud budete chtít vydělat nějaké peníze, můžete rychle zaskočit k místní nástěnce, kde na vás vždy čeká nějaká možnost přivýdělku. Celkově mi hra zabrala přibližně 27 hodin, ale myslím, že v ní jde strávit mnohem více času (já osobně mám v plánu do Stellar Blade ještě určitě naskočit). Hra má dokonce tři konce, takže i zde je důvod k znovuhratelnosti.

Stellar Blade

Ve Stellar Blade se propojuje vizuální krása se zábavnými souboji a poutavým příběhem, což z této hry dělá jednu z největších hvězd na PlayStation 5. AAA debut od Shift Up s přehledem konkuruje zaběhlým exkluzivním titulům a nabízí bohatý herní svět doplněný až téměř filmovým vyprávěním. Pod „kontrovezní“ nálepkou přilnavých uniforem se ukrývá hra, kterou se určitě vyplatí sledovat. Těším se, co si pro nás připraví tvůrci příště.

Vizuální zpracování
Zajímavý svět
Chytlavý soundtrack