Rage Článek Taneček s mutanty v Rage

Taneček s mutanty v Rage

Luke

Luke

23. 8. 2009 22:39 10
Reklama

Nalejme si hned na začátek čistého vína: Rage snese přirovnání k mnoha jiným hrám. Můžeme mluvit o neprávem opomíjené buginové akci Bandits od nedávno pohřbeného studia Grin. Anebo o již ukončené online hře Auto Assault ze stáje NC Softu. Velkou část hraní totiž strávíte za volantem po zuby ozbrojeného auta a děláte vše možné i nemožné pro to, abyste přežili ve vražedných pustinách postapokalyptických Spojených států. Podobně jako v Borderlands z auta můžete vystoupit, zajít do města, nakoupit zásoby, poklevetit v baru a vyrazit po svých na mutanty. Během půlhodinové prezentace vidíme, jaký pokrok udělali lidé Johna Carmacka v příklonu k příběhové a různorodé FPS. Zdá se, že často skloňovaná Carmackova věta, a to sice, že příběh pro akční hru je stejně důležitý jako pro porno, je už omytá časem. Rage je totiž vše, jen ne přímočará střílečka. Pustinu kromě mutantů obývají bandité a komunikativní NPCčka a prostor pro objevování je rozsáhlejší než u jiných FPSek. „Nejde o úplně otevřený svět. Poskytneme vám dostatek volnosti pro vyblbnutí, ale neustále budete taženi příběhem k jednomu cíli,“ říká výkonný návrhář Rage, Matt Hooper. Jaký bude, to zatím odmítá prozradit. Naznačuje, že politické špičky experimentují s mutanty a chtějí z nich vytvořit nové americké obyvatele.

Popsat atmosféru Rage se dá nejlépe skrz herní svět. Naše planeta se srazila s bludným asteroidem a následkem byla zkáza civilizace. „Vláda na poslední chvíli poslala stovky tisíc lidí do podzemních krytů. Nepřežil ale téměř nikdo. Z krytu, kde jste byli schováni, se na povrch dostanete jen vy,“ vypráví Hooper. Jako by mluvil o tom, co se stalo po závěrečných minutách filmu Drtivý dopad. Krajinu zaplňují mutanti a renegádi, kteří nemají nic lepšího na práci než škodit těm, kteří zkázu krytů přežili a hodlají vést normální život. Vracíme se zpět do doby osidlování divokého západu, kdy proti anarchii v poušti stojí počestní obyvatelé nových kolonií. Domy jsou postaveny ze všeho, co osadníci mohli posbírat na zemi: slepence ohnutých plechů, kusy dřeva, traverzy, betonové úlomky a nejrůznější trubky vytvářejí labyrint úzkých uliček zaplněných prachem a odpadky. Právě do takových usedlostí budete chodit pro nové mise od obyvatel a šerifa. „Většina obyvatel vás nezná, proto se k vám chová rezervovaně, dokud si je nezískáte hrdinskými činy,“ vysvětluje Hooper, proč kolemjdoucí jen odtažitě mávnou rukou, když procházíme kolem. Nacházíme se v kompaktním městečku Wellspring obehnaném rudými skalami. Samotná plocha pro pohyb je malá, ale naleznete v ní desítky postav.

Akční část výrazně převyšuje dialogy nebo prozkoumávání krajiny v přibližném poměru 6:4. Studio id Soft ostatně postavilo svojí slávu na FPSkách a nehodlá plně přesunout svojí pozornost k něčemu jinému. Rybaření v cizích rybnících ale pro Rage znamená několik výrazně zábavných prvků. V první řadě jde o kupování aut a jejich tunování. Měnit se dá vše od tlumičů po pancéřování a zbraně a volby se okamžitě projeví na vlastnostech automobilů (můžete mít v garáži několik modelů). Auta jsou důležitá především při překonávání velkých vzdáleností anebo ve speciálních závodech, které momentálně působí jako líná varianta Mashed. „Když vám bandité rozbijí auto v poušti, můžete zavolat do města a nechat se odtáhnout.“ Jednotlivé sektory mají totiž být obrovské a pro chůzi naprosto nevhodné. „Zkoušel jsem jednou dojít od auťáku do města a asi po patnácti minutách to vzdal. Je to děsná nuda,“ směje se spolumajitel id Softu Tim Willitz, který je prezentaci také přítomen. Pohyb po vlastních nohách je určen pro prozkoumávání městeček a pro plnění samotných misí. Vývojáři předvedli jednou zničení fabriky, kde bandité vyrábějí dálkově ovládané bomby. Autem dojedete k továrně, vystoupíte a následuje pro účely prezentace poměrně krátká střílecí část. Z každého zabitého vypadávají předměty, které sbíráte a kombinujete do praktických zařízení – třeba dálkově ovládaného autíčka, které se dostane skrz úzké ventilační šachty. Právě s jeho pomocí ničíme sklad trhavin a s ním i celou továrnu.

„Nechceme vás omezovat RPG limity. Součástek nasbírejte, kolik chcete – vždy pro ně bude místo v baťohu. Naším cílem je udělat hru zábavnou a ne složitou.“ Několik kliknutí a hned máte upgradované auto, vyrobený předmět nebo si s někým popovídáte. Každá osoba, která vám nejde po krku, je prokecnutelná. Konverzace jsou rychlé, vtipné a plné hlasové osobitosti, která koresponduje s podobou NPCček. Vidíme blázna, který žije uprostřed pouště a pisklavým hlasem varuje před mutanty. Šerif s hlubokým, dobráckým hlasem a zjevem někoho, kdo se vlka nebojí, zadává mise. Anebo se setkáte se zpohodlnělým starostou, špinavými bezdomovci a hamižným provozovatelem reality show Mutant Bash TV. Aréna, ve které porážíte mutanty, je jednou z miniher stejně jako závody a slouží pro vydělávání peněz na nákup nových dílů. Ve finále čeká Kraken – obrovský humanoid s chapadly místo rukou. Není lehké ho porazit, padne na něj řada granátů a kulek a to jde přitom o jednoduššího bosse. Standardní potravu pro kulky představují mutanti v poušti a samozřejmě je tu i zbraň, která se může stát ikonickou. Ve Wolfenstein 3D to byl nůž, v Doom motorová pila a Rage nabízí bumerang. „Bumerang jsme nikdy nemohli použít, protože naše hry se odehrávají v uzavřených prostorách. V Rage se ale pohybujete hodně pod širým nebem,“ vysvětluje Hooper.

Engine id Tech 5 může být pro všechny něco jako extrémně dobrá zmrzlina. Nevím, jak byla vyrobena, ale chutná skvěle. Jako koncoví uživatelé můžeme pouze konstatovat, že to celé vypadá dobře a příliš se neliší od těžce zmodifikovaného enginu Unreal. Pravá síla id Tech 5 leží pod povrchem – programátoři mohou pracovat s celoplošnými texturami a engine je připraven na rychlou konverzi kódu mezi všemi platformami. Engine zřejmě dobře pracuje s efekty, protože při vchodu do místnosti se dynamicky mění nejen osvětlení, ale i stíny a barva prachu ve vzduchu. Prezentace probíhala na Xbox 360 v rozlišení 720p a rozhodně nepůsobila graficky chudě nebo potlačeně. Množství barev a detailů na obrazovce překonává i Bioshock (shodli jsme se, že nejlépe se dá Rage popsat jako Bioshock v jiném prostředí bez morálních otazníků) a na PC bude zřejmě o stupeň lepší.

Celou dobu nepadlo jméno jiné slavné postapokalyptické hry – Fallout. K tomu je jednoduchý důvod. I když Rage působí podobně, nebere se tak vážně. Mutanti mají komické tvary (klauni, ptákolidé, tlusťoši) a samotné prostředí je výrazně barevnější. Skoro jako by Rage měla být chytrou parodií Fallout. To by ale nabídla hodně málo! V současné podobě působí jako mix zábavných činností, které nejsou zatížené žánrovými povinnostmi. Zda hráči na karty vyložené id Softem přistoupí, nebo ne se dozvíme až po vydání na všechny hlavní platformy: PS3, Xbox 360 a PC. Matt Hooper věří, že půjde o takovou bombu, že nedávno prořekl, že se již plánuje pokračování. A víte co? My mu to věříme. Rage totiž vypadá jako zaručený hit a určitě bychom jí zařadili mezi nejlepší hry na kolínské GameCom.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama