PlayStation 4 Pro – pohled na novinky ve hrách
Po recenzi konzole jako takové jsme vám slíbili také článek zaměřující se na hry na aktualizované konzoli od Sony, a tak také s menší odmlkou činíme. Oddechový čas jsme vzali svědomitě a díky tomu vám nyní můžeme přinést ucelený přehled o tom, nakolik současná vlna a generace her dokáže využít mocného potenciálu notně vylepšené konzole. Zbytečné napínání přitom není třeba – pokud jste již měli tu čest, tak víte, že někdy to zkrátka stojí za to. Jindy to však až takové posvícení není a koupě nové konzole proto o to více dostává štempl fajnšmekrovitosti.
Jak už se ale rozhodnete, to je samozřejmě na vás, naše drobná procházka světem videoher by vám ovšem měla minimálně napovědět v tom, nakolik je to s rentabilitou z hlediska zážitku. Takže neváhejte a čtěte, my už jen pro pořádek doplníme, že každá z následně zmíněných her má v přiložené galerii minimálně dva zástupce s viditelným označením, ze které konzole daný screenshot pochází.
HOLÁ PLEŠ VÁS OSLNÍ SVÝMI PIXELY
Hitman je ideálním začátkem článku o tom, kterak může současná generace videoher koexistovat na více generacích jedné jediné konzole. Titul z produkce týmu IO Interactive se pyšní ostřejším rozlišením a spolu s tím také menším rozostřením hran. Sliby předcházející samotné vydání nové konzole dostály patřičnému zadostiučinění, a z vlastních zkušeností tak můžeme jen potvrdit, že to té holé lebce sluší i na novém hardwaru. Obrazovka s větším než Full HD rozlišením minimálně v tomto případě dává smysl, vylepšení se však naštěstí netýkají pouze ostřejšího vzezření hry.
Pokud potenciál nové konzole využít dokážete a po stránce rozlišení nabušenou televizi máte, tak vás aktualizovaná podoba Hitmana potěšit jistě dokáže.
Square Enix totiž minimálně v tomto případě dokázali dostát již dříve slíbenému, a kromě ostřejších textur se minimálně vizuální zážitek ze hry posunul na zcela novou úroveň. V případě Hitmana to konkrétně znamená výhodu i u jiných než 4K panelů, a to ve formě lepšího vyhlazování a kvalitnějších odlesků. Již z principu ale nejde o nic zásadního, pokud však potenciál nové konzole využít dokážete a po stránce rozlišení nabušenou televizi máte, tak vás aktualizovaná podoba Hitmana potěšit jistě dokáže.
DRAK SE ŠUPINAMI OSTRÝMI JAKO BŘITVA
Skyrim a jeho revitalizovaná verze nabízí podobnou podívanou, v tomto případě navíc nativně podporující 4K rozlišení bez kdovíjakých berliček a kompromisů. Toto je zkrátka Skyrim v tom nejostřejším možném světle, a může vás tak jen zamrzet fakt, že tato hra je již jednoduše stará a dle toho také celkově vypadá.
Obrovské rozlišení tedy nezachrání chátrající celkovou technologickou stránku hry. A stejně tak může zamrzet fakt, že Bethesda v tomto případě jen recykluje. Nový díl série The Elder Scrolls jednoduše na pořadu dne není a tento již přeci jen pamatuje lepší časy. Pokud však novou konzoli vlastníte a rádi byste svět hry navštívili v tak trochu jiném světle, jen těžko najdete lepší příležitosti. Útok draka zkrátka nikdy nebyl atraktivnější.
VTIPNÁ DVOJKA DO NEPOHODY
Ratchet & Clank je dalším příjemným příkladem toho, jak to může fungovat v tom nejlepším možném případě – tvůrci hru vylepšili ještě před příchodem nové verze konzole a přišli s ostřejšími detaily v případě klasických Full HD televizí. Navrch přidali podporu HDR, jež se pochopitelně týká také předcházející edice konzole i její odlehčené varianty.
Ačkoli se nejedná o plnohodnotné 4K rozlišení, i přesto jde o významný krok kupředu a této dvojce to sluší více než kdy dříve.
Co se samotné podpory 4K hraní týče, zde tvůrci nikdy neslíbili nativní podporu tohoto rozlišení a tomuto slibu také dostáli. Přesto je ale výsledný obraz podstatně ostřejší a je vidět, že ačkoli se nejedná o plnohodnotné 4K rozlišení, jde o významný krok kupředu a této dvojici to tím pádem sluší více než kdy dříve.
ZE ŽIVOTA PODSVĚTÍ
Mafia III možná mnohé fanoušky dvou předchozích her nijak zvlášť nepotěšila, svoji hráčskou základnu si však novinka z dílny týmu Hangar 13 získat dokázala a prodeje hry tomu jen našeptávají. Ovšem co se samotné podpory mocnějšího hardwaru týče, tak i zde se bude jednat spíše o smíšené pocity.
Oficiálně tento titul PS4 Pro podporuje za pomocí vylepšené grafické stránky, výsledek však nikterak zásadní není a novou konzoli vám ten rozdíl určitě neprodá. Těšit se můžete například na trochu ostřejší obraz, na lepší částicové efekty i na delší dohled, celkově však opět nejde o nic, co by zásadním způsobem měnilo či snad dokonce vylepšovalo celkový charakter a dojem ze hry. To ovšem neberte jako bůhvíjakou výtku – stále jde o zástupce jednoho z mála titulů, které se k této aktuální výzvě alespoň částečně postavily.
ONE DOES NOT SIMPLY WALK INTO MORDOR
Middle-earth: Shadow of Mordor je rovněž zářným příkladem toho, že ono to jde, pokud se chce. V tomto případě jde o jeden z nejstarších titulů, který se této vítané revitalizace dočkal, a na to konto musíme jen podotknout, že minimálně zde jde o aktualizaci grafickou tak razantní, že mění zážitek ze hry.
Míra detailů vzrostla takřka geometrickou řadou.
Důležité je však i v tomto případě vlastnictví odpovídajícího zobrazovadla. Pokud si hru ale na 4K televizoru pustíte a jestliže ji zároveň rozjedete na mocnější z konzolí, máte se nač těšit. Původní hra měla s ostrými hranami velké problémy a tato aktualizace z ní snad až poněkud překvapivě činí něco absolutně jiného – míra detailů vzrostla takřka geometrickou řadou a jestliže se pro koupi konzole rozhodnete, určitě dejte na naše doporučení. Shadow of Mordor se na novém hardwaru zkrátka a dobře vyplatí.
SVĚDKEM TECHNOLOGICKÉHO POKROKU
The Witness si necháváme až jako posledního důstojného zástupce her, které z potenciálu čerstvě vydané konzole dokáží těžit. A důvod se přímo vybízí – to nejlepší patří zkrátka až na konec. Někomu se sice může ježit srst hrůzou při pomyšlení na fakt, že by i konzolové verze her měl brzy obdržet možnost nastavit grafické možnosti hry, nicméně ono to funguje a nese to kýžené ovoce.
Vyšší rozlišení nemusí být vždy ta pravá výhra a The Witness jde s představeným právem volby ostatním příkladem.
V nezávislém titulu designéra Jonathana Blowea si totiž můžete vybrat jednu ze tří cest, všechny se však odvíjí od toho, zda vlastníte panel odpovídajících kvalit a především rozlišení. Hra tedy nabízí Full HD rozlišení při 60 snímcích za sekundu (původní hra přitom běžela pouze v rozlišení 900p) pro všechny standardní obrazovky. Dále lze zvolit rozlišení 1440p s aktivovaným vyhlazováním, se zapnutým upscalingem a v šedesáti snímcích za sekundu. A konečně poslední režim nabízí nativní podporu 4K rozlišení, má to však háček – hra běží pouze ve třiceti snímcích za sekundu. Na první pohled přitom tato logická adventura vypadá v posledních dvou zmiňovaných režimech takřka identicky, pocitově se však jedná o poměrně odlišný zážitek – oněch 30 snímků je znát. Nejde pochopitelně o nic viditelného, odezva ovladače však hovoří jasně – vyšší rozlišení nemusí být vždy ta pravá výhra a The Witness jde s představeným právem volby ostatním příkladem. Zároveň se jedná o praktickou ukázku všem zlým jazykům těm, kteří tvrdí, že rozdíl mezi 30 a 60 snímky prakticky neexistuje.
TI DRUZÍ
Dishonored 2, Destiny a GTA V pak vybírám namátkou jako zástupce toho, kdy hra sice běhá na oko lépe a možná se i načítá o něco málo rychleji (nejde o nic markantního), jakékoli rozdíly, aby však člověk lupou pohledal. Žádné zásadní změny se zde zkrátka nestaly, a to se z pochopitelných důvodů týká drtivé většiny her, které na PS4 dorazily ještě před uvedením aktualizované verze konzole na trh.
Kolem a kolem se tedy stále motáme okolo toho samého – vyplatí se koupě nové verze konzole? Ano i ne. Máte 4K panel a věříte, že budete nové hry kupovat i nadále? Pokud odpovídáte dvakrát ano, není co řešit a směle do toho. Prodejte starou konzoli bratrancovi či neteři a už upalujte do obchodu. Jestliže se vám ale v obývacím pokoji stále vyjímá ten starý Full HD panel, jakoukoli investici si raději ještě patřičně rozmyslete. Indicií jsme vám již poskytli dostatek, teď už je to jen na vás.