Machinarium Článek Ohlédnutí za IGF 2009

Ohlédnutí za IGF 2009

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

4. 4. 2009 22:52
Reklama

Dlouho předlouho jsme spekulovali o tom, který titul si z vyhlášení výročních cen festivalu IGF, jehož jedenáctý ročník se konal v předposledním březnovém týdnu v Kalifornském San Franciscu, odnese cenu za nejlepší nezávislou hru roku. Úmorné čekání už je za námi, vítězové všech kategorií jsou známi a v místě konání GDC je opět na rok klid, alespoň co se indie scény týká. Ovšem než obrátíme list a začneme se soustředit na ročník s desítkou na konci, uděláme si krátkou komentovanou rekapitulaci aktuálních výsledků.

Seumas McNally Grand Award

Pro někoho možná trochu překvapivě, pro jiné nikoli, se vítězem finanční prémie 30 000 USD a držitelem ceny Seumas McNally Grand Award za rok 2009 stala velmi roztomile vypadající plošinovka Blueberry Garden, která porotce krom grafického zpracování rozhodně zaujala i skvělou atmosférou, jež z dostupných videoukázek přímo vyzařuje. Opět se tak potvrdily některé trendy z let minulých, jednak je na první pohled viditelné, že se jedná o nezávislý počin, což by se dalo spojovat s úmyslnou a důmyslnou reklamou na indie scénu v podání jury IGF, jednak si hlavní ocenění opět odnesl rozpracovaný titul. O datu vydání tak lze pouze spekulovat, nicméně na oficiálních stránkách tvůrce Erika Svendanga se objevilo prohlášení, že se tak stane „pretty soon, hopefully“, čili v nejbližší době. Horko těžko také odhadovat, jak se autor vyrovná s návalem publicity a mediálním tlakem, jenž se na něj ze všech stran bezesporu povalí. Všichni máme v jasné paměti příklad Crayon Physics Deluxe, které, i přes veškeré nesporné kvality, poněkud zklamalo v porovnání s například World of Goo či Braidem. Výherci každopádně blahopřejeme a těšíme se, až se Blueberry Garden objeví na obrazovkách našich PC.

Technické disciplíny

Hlavní kategorii už sice máme za sebou, ale nejžhavější kategorie pro fanoušky českých indie her přichází právě teď. A zatímco Ondra Novotný si ve svém článku odvážil zatipovat, že ocenění Excellence in Visual Art získá Zeno Clash, myslím, že on je nyní rád, že se mýlil. Cenu za nejkrásnější vizuální zpracování totiž získala nádherná futuristická adventura Machinarium od českého nezávislého studia Amanita Design. Klukům kolem Jakuba Dvorského gratulujeme a těšíme se na vydání plné verze. Další ocenění, tentokráte v dílčí kategorii Excellence in Audio, si odnáší nápaditá first person akce BrainPipe od Digital Eel, která ale porotce dokázala zaujmout i po hratelnostní a vizuální stránce. Naopak logická hříčka Musaic Box, jež minimálně podle námětu měla k vítězství v kategorii Excellence in Audio nejblíže, paradoxně uspěla na zcela jiné frontě. Obdobně jako například Audiosurf v loňském roce získal i Musaic Box cenu za Excellence in Design. S jeho námětem kombinujícím známý Mystery Case Files a logický puzzle založený na znovuskládání skladeb dohromady jsme vás seznámili v posledním nezávislém koktejlu.

Pokračujeme směrem k Innovation Award za největší inovaci v herním konceptu. Myslím, že nebudu sám, koho překvapí, že si výhru odnesl Jason Rohrer za svou poněkud těžce pochopitelnou multiplayerovou arkádu Between. Její obsah horko těžko popisovat a, aniž bych chtěl jakkoli očerňovat čestnost porotců, řekl bych, že jde spíše o ocenění za zásluhy v předchozí tvorbě než přímo za tento počin. Leda by Jason porotcům k hratelné verzi ještě přibalil obsáhlý manuál vysvětlující, oč přesně že v Between jde :-). Naopak žádné překvapení se nekonalo v poslední z řádky technických kategorií, elegantně nazvané Technical Excellence. Tuto cenu si totiž odnáší hra Cortex Command, která, ač stále není po takřka osmi letech vývoje dokončena, už uchvátila valnou většinu nezávislých hráčů i novinářů. Za to může fakt, že i když jsou k dispozici ke stažení pouze pracovní verze, jejich hratelnost je na tak vysoké úrovni, že se kolem Cortex Command vytvořil už jakýsi kult. Více o tomto letitém projektu se můžete dočíst v tomto nedávno vydaném rozsáhlém preview.

Další ocenění

Cortex Command navíc prorazil nejen u porotců, ale i u širší hráčské veřejnosti zapojivší se do hlasování v Audience Award a stal se tak jediným titulem, který v letošním ročníku festivalu získal více jak jednu cenu. Pokračujeme dále studentskou soutěží, v níž se o hlavní cenu v hodnotě 2500 USD ucházelo rovných deset titulů. Z nich jury nejvíce zaujala first person akce TAG: The Power of Paint, jež vznikla v rámci univerzity DigiPen a která jako téměř jediná vybočovala z absolutního podprůměru letošních seminárních prací tohoto školního ústavu. A konečně nejlepším titulem ve sponzorské soutěži Direct2Drive se stal Osmos.

Těsně pod hranicí úspěchu

Při komplexním pohledu na výsledkovou listinu zarazí hned několik faktů, zejména absence Nifflasova Night! (původně Night Game), titulu, který se ucházel o ceny hned ve dvou kategoriích. Že by se elegance a grácie, s níž tento švédský vývojář vtrhl na freeware scénu, vytratila a Night! zachvátila křeč? A proč vlastně vyjde pouze na WiiWare, zatímco o PC konverzi nechce tvůrce ani slyšet? Jde o peníze z prodeje, o možnosti Wii-motu anebo o něco zcela a úplně jiného? Těžko odhadovat, pravdu se dozvíme až během letošního roku. Stejně tak překvapivé bylo vítězství Between v kategorii o největší inovaci. V místě, kde by se dal očekávat úspěch titulu typu Mightier, který zahrnuje na první pohled inovativní a lehce pochytitelné ovládání, dali porotci přednost téměř nepochopitelnému projektu z dílen „bláznivého intelektuála“ Rohrera. Mnohé také dozajista překvapí úspěch Machinaria proti úchvatně vypadajícímu Zeno Clash, zde ale nejde o srovnávání kvality jako spíš o osobní vkus porotců…

Ať je to tak či onak, pro letošní rok už je dobojováno. Ono slavné „sláva vítězům, čest poraženým“ platí v IGF dvojnásob, neboť už jen probojování se do hlavní soutěže se dá označit za obrovský úspěch. Každopádně nezbývá než všem oceněným pogratulovat a těšit se, až budou všechny rozpracované tituly, vítězné i nevítězné, dokončeny. Snad to bude co nejdříve… Na shledanou opět za rok!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama