Batman: Arkham Asylum Článek Batman: Arkham Asylum

Batman: Arkham Asylum

Michal Maliarov

Michal Maliarov

26. 7. 2009 22:31 7
Reklama

Nápad vytvořit miliardáře-superhrdinu, jenž po nocích straší v netopýřím obleku zloděje a kriminálníky, se  ukázal jako skvělý a po mnoha letech přirozeného vývoje prosadil Batmana do role jednoho z nejznámějších a nejoblíbenějších superhrdinů vůbec. Jako jeden z mála se totiž dostal na veškerou mediální scénu, komiksy počínaje, filmovými adaptacemi zdaleka nekonče. Pokud se máte za věrné fanoušky Bruce Wayna, jistě vám muselo vrtat hlavou, proč se temná a tíživá atmosféra, která nás poprvé přikovala ke komiksům, nikdy nedostala do herních adaptací. Nyní, když kina přejel parním válcem Temný rytíř a ukázal, jak se to má dělat pořádně, by jeden doufal, že něco podobného konečně zažijeme i ve videohře.

Temný rytíř, jak má být

Batman: Arkham Asylum od britského studia Rocksteady k tomu má všechny předpoklady. Chystá naštvaného netopýřího muže, šíleného Jokera s ještě šílenějším plánem, všechny Batmanovy nejznámější nepřátele pod jednou střechou a příběh, který nás provede jedním z nejbrutálnějších a nejšílenějších míst Gothamu – psychiatrickou léčebnou Arkham Asylum. Vše navíc pouze pro dospělé. Může to být lepší?

Může. Příběh, ač není bůhvíjak složitý, píše zkušený autor a producent Paul Dini a vypráví o zákeřném plánu Jokera. Ten se totiž nechává dobrovolně chytit a odtáhnout do Arkham Asylum, psychiatrické léčebny na obrovském ostrově, odkud se už nevychází. Kdo by ale tušil, že je to pouze začátek jeho šíleného plánu o skoncování s Batmanem jednou provždy. Po chvíli se totiž celý ostrov ocitá pod nadvládou zločinců a superpadouchů, kteří jdou lačně Batmanovi po krku. Ten se tak ocitá “za nepřátelskou linií“, kde musí bojovat o holý život a především naplnit svůj hlavní úkol – dostat Jokera.

Zločinci všech zemí, spojte se!

Hned od začátku je vidět, že na to Eidos pořádně šlápnul a rozhodl se do hry vecpat všechny Batmanovy nejznámější protivníky. Pošimrat obličej bychom tak měli např. Poison Ivy, jedovaté ženštině s nepříjemně nazelenalými kamarády, Killer Crocovi, zmutovanému chlápkovi, který straší i vlastní noční můry, Baneovi, napumpovanému obrovi, Harley Quinn, šílené milence Jokera, a samozřejmě králi večera – samotnému Jokerovi, který doteď patří mezi nejoblíbenější superpadouchy. Ve hře se jeví jako skvělý kompromis mezi Jokerem komiksovým a filmovým, takže by to nemuselo dopadnout špatně. Eidos navíc získal licenci na celých 70 let komiksové historie.

Hlavu mezi koleny a do kanálů

Temná atmosféra je super. Bude ale houby platná, pokud ji hra nedokáže pořádně využít. Arkham Asylum dle všeho nabídne ideální příležitost pro stealth akci, lekačky a detektivní práci, jak se dušují samotní vývojáři. Často totiž narazíte na značnou přesilu nepřátel, kteří se navíc nebojí používat střelné zbraně, se kterými v přímé konfrontaci nestihnete ani zamávat. Proto přichází na řadu využití bohaté nabídky Batmanových serepetiček a nástrojů, které vám práci usnadní. Batman bude mít k dispozici vše, co známe z komiksů i filmů, batrangem počínaje a miniharpunou konče. Celkový styl hry skvěle předvedl demo level, kterým se vývojáři chlubí.

Vejdete do místnosti, kterou patroluje úctyhodný počet strážných. Na vás je naplánovat postup i útoky a odklízet zívající strážné jednoho po druhém, což vám nejen značně usnadní život, především ale vystraší zločince zbývající. Strašení a nenadálé útoky mají být jednou z hlavních devíz hry. Nepřátelé budou oplývat pokročilou AI, díky které naloží plné kalhoty, když začnou kolegové mizet jeden po druhém. Jsou zvyklí reagovat i na dynamicky se měnící situaci, díky čemuž bude jejich hledání, hlídání, stíhání a obrana více připomínat opravdové taktiky týmů. Hraní stylem Temného rytíře vám tak přinese nejen satisfakci z čistě odvedené práce, ale také odmění správně dávkovanou atmosférou a reakcemi nepřátel.

Ať se budete plazit na břiše sebevíc, soubojům se prostě nevyhnete, čímž nastupuje jedna z dalších proklamovaných novinek s názvem FreeFlow Combat. Laicky řečeno se jedná o systém navazování úderů do téměř nekonečných komb, kdy plynulým přechodem z jednoho úderu do druhého sundáte celou místnost nepřátel naráz. K tomu si připočtěte fešné finišovací údery a především protiútoky, které budou při správném načasování k nezaplacení. Vždy, když se nad hlavou nepřítele rozsvítá ikonka blesku, stačí stisknout požadovné tlačítko a Batman provede brutální zákrok, který většinou protivníka odrovná. I přes veškerou brutalitu však nikdy nikoho nezabijete (alespoň ne přímo před kamerou).

Unreal 3 engine v nejlepším

O audiovizuální spektákl se nám postará starý známý Unreal 3 engine a popravdě si Rocksteady nemohlo vybrat lépe. Jak je obecně známo, Unreal engine třetí generace nejlépe zvládá interiéry a zpracování materiálů jako kámen, dřevo a ocel. Navíc umí působivě nasvítit scénu a co jiného skvěle dotváří temnou atmosféru než hra světel a stínů. Z dostupných videí a screenů je navíc patrné, že se vývojáři velmi snaží dorážet tíhou místa, ve kterém se ocitneme. Arkham Asylum je špinavé, temné a strašidelné. Přesně to místo, ve kterém skřípají dveře a žárovky zřídkakdy fungují tak, jak mají. Přidejme k tomu precizně vymodelované postavy a pořádný rockový soundtrack a vychází nám dobrodružství, které bude stát za to absolvovat.

Prozatím téměř nelze nalézt místo, kde by nový Batman mohl šlápnout vedle. Jistě, souboje mohou po čase omrzet, případně se celá hra zvrhne v akční rubačku a zostudí vysoká očekávání. Pokud ale vývojáři dodrží vše, co slibují videa, a vsadí na stealth hratelnost a temnou atmosféru tolik oblíbenou z filmu, můžeme se těšit na herní adaptaci důstojnou svého jména.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama