Proč obyčejné automobily vymizely ze závodních her? Zeptali jsme se přímo u automobilek
Pamatujete si na tuningovou mánii započatou prvním filmem Rychle a Zběsile? Představa, že svému naprosto průměrnému vozidlu dopřejete několik úprav, a tím z něj uděláte silniční střelu, tehdy fascinovala mnohé z nás. Ostatně stačí se podívat na všechny ty „jedničkové“ Octavie a Fabie, které občas na silnicích potkáváme po tu méně, tu více šílených tuningových kúrách. Dnes už tahle snaha působí spíše úsměvně, ale tehdy byly tuningové srazy tím místem, kde se děly věci.
Podobnou kulturu pak toho času adoptovaly i videohry. Jistě, série jako Test Drive se vždycky orientovaly spíše na milionářské supersporty, ale vezměme si například seznam startovních automobilů z kultovního Need for Speed: Underground:
Výrobce | Model | Ročník | Výkon motoru [kW/k] | Zrychlení 0-100 [s] | Orientační cena v roce 2003 [Kč] |
Dodge | Neon (1. gen) | 1999 | 108/147 | 8,8 | 400 000 |
Honda | Civic Si (6. gen) | 2000 | 118/160 | 7,1 | 550 000 |
Mazda | MX-5 (2. gen) | 1999 | 103/140 | 8,0 | 700 000 |
Peugeot | 206 GTi | 2003 | 99/135 | 8,9 | 550 000 |
Volkswagen | Golf GTI (4. gen)* | 2003 | 85/115 | 10,5 | 550 000 |
* V případě VW Golf IV. generace je situace trochu komplikovanější – evropský Golf GTI stál skoro milion, ovšem s motorem 1.8T o výkonu 132 kW. V NFS Underground se však nacházela pouze americká verze s obyčejným atmosférickým dvoulitrem. |
Těmi nejlepšími automobily z nabídky pak byla čtveřice Mazda RX-7 (1995), Honda S2000 (2003), Nissan Skyline GT-R R34 (1999) a Nissan 350Z (2003). Ačkoliv RX-7 a Skyline v ČR patřily svého času spíše k nedostupným perlám exportu, světové ceníky naznačují, že nejrychlejší vozidla Olympic City by vás dobově stála okolo 1,5 milionu Kč. Jistě, ve všech případech pomíjíme tehdejší nízké platy i inflaci – dnes by vás takový nový Skyline pravděpodobně vyšel skoro na dvojnásobek. Ostatně jeho duchovní nástupce, tedy Nissan GT-R, se u nás ještě v roce 2019 doprodával za ceny od 2,7 milionu Kč.
To ovšem nic nemění na tom, že ve své době byl prakticky celý vozový park série Need for Speed relativně dostupným zbožím. Ba co víc, jeho nezanedbatelnou část jste mohli běžně vídat v denním provozu, a to i v České republice. Za půl milionu vám mohl říkat pane třeba i běžný dvoulitrový Ford Focus, který ve hře také platil za velmi dobrou volbu. A jezdit ve hře stejným autem jako v civilu? Neříkejte, že to nezní lákavě!
Trendy se však mění, a spolu s nimi zákonitě prochází obměnou i skladba virtuálních vozových parků. Ještě u čtvrté Forzy Motorsport či pátého Gran Turisma jsem si mlaskal nad přítomností naprosto obyčejných automobilů typu Audi A2, Citroenu C3 nebo Peugeotu 107. Dnes je však situace odlišná. Ať tedy japonské sérii nekřivdím – i nové Gran Turismo vás u běžných aut nějakou tu chvíli drží, alespoň zpočátku.
Naopak u Forzy Horizon 5 už máte problém startovací automobily vůbec identifikovat, protože jich na vás hra postupně hází taková kvanta, že se v nich přestáváte orientovat. No a třeba v takovém The Crew 2 je papírově nejpomalejší počáteční možností Nissan 370Z s 332 koňskými silami – tedy vůz, který by si na prvních pár set metrech namazal na chleba všechny vlajkové lodi z výše zmíněných „Undergroundů“.