Podpoří stát herní průmysl?
Možná jste tu zprávu zaznamenali také. Stát se prý chystá pomoci hernímu průmyslu (a designu), podporu žádá i z Evropské unie. „Tento obor má na ekonomickém výkonu větší podíl než zemědělství, které je štědře dotováno. Navíc jde o v této době preferovanou podporu znalostní ekonomiky,“ řekla MF DNES jedna z dlouholetých propagátorek záměru Eva Žáková z Institutu umění, jenž spadá pod resort kultury. Jenže ještě než začnete jásat, je fajn si vyjasnit některé zásadní otázky. Jak konkrétně má tato forma pomoci vypadat? Dostanou snad tvůrci 2K Czech peníze navíc na třetí Mafii? Začne se na místních školách vyučovat game design? Pro konkrétnější vizi jsme vyzpovídali Pavla Baráka, předsedu sdružení České hry, které bylo osloveno, aby ministerstvu kultury podalo ucelený přehled o herním průmyslu.
Jaká je vize ministerstva kultury s případnou podporou herního průmyslu?
Od začátku roku stát připravuje
operační programy pro rok 2014. Pro letošek je novinkou, že
vzniklo něco jako segment „kreativní odvětví/průmysly“, pod
které spadá i průmysl herní. Naše sdružení (stejně jako
Asociace herního průmyslu) bylo v tomto směru za herní průmysl
osloveno, abychom poskytli některé podstatné informace. Smyslem
bylo představit státu (úředníkům), jak vlastně herní průmysl
vypadá, jak na tom je, jaké má potřeby a tak dále. Stát se nás
tedy ptá, jak by mohl hernímu průmyslu pomoci. Podpora vzdělanosti
dává smysl, protože je to relativně dosažitelný cíl, který by
pomohl většině firem napříč celým trhem a zároveň je po něm
poptávka. Ať už na straně studentů, kteří každoročně řeší,
co jít studovat, když pak chci dělat do her. Stejně jako na
straně firem, z nichž většina těch velkých prakticky pořád
nabírá a hledá nové lidi.
Jak se obecně stavíte k nápadu
podpory herního průmyslu ze strany státu? Věříte, že může
skutečně pomoci státní pokladně?
Herní průmysl samozřejmě státní
pokladně pomáhá, přestože je to kvůli jeho velikosti v
globálním měřítku jen malou měrou. Nicméně o finance tu ani
tak nejde. Podstatné je, že herní průmysl vytváří pracovní
pozice, o které tu je zájem ze strany uchazečů. A zároveň
úspěšné české hry dělají naší zemi velmi dobré jméno po
celém světě. Pokud v herní branži někdo mluví o úspěšné
hře, většinou to znamená, že je úspěšná nejen v ČR, ale
hlavně v zahraničí a my tu takové hry máme - například od
studia Amanita, Madfinger Games, SCS Software, Geewa a plno dalších.
Oproti tomu třeba filmů je tu za posledních pár let je tu minimum
takových, které slavily nějaký větší úspěch mimo ČR.
Uvedl jste, že propagace českých
her státem v zahraničí - podobně jako třeba u filmů - je nadále
nereálná. Proč?
Protože hry jsou mladá oblast a zatím
to prostě nefunguje. Společnost hry pořád ještě bere dost
rezervovaně. Zároveň je však nutné řici, že herní firmy ani s
ničím takovým nepočítají, takže ani žádnou takovou možnost
nezvažují a víceméně nic v tomhle ohledu nedělají. Ale bylo by
přece fajn, kdyby na nějaké světové výstavě, kde se ČR
prezentuje byl i stáneček s ukázkami českých her. :)
Věříte, že by se v dohledné době
skutečně mohl na českých školách objevit obor jako je game
design?
Myslím si, že je to spíš běh na
delší trať. Takže pokud v „dohledné době“ znamená něco
jako do roka, tak to bych asi nečekal. Nejdřív by se měly ve
větší míře objevovat jednotlivé herní předměty. V delším
čase si ale myslím, že se tu tyto předměty a obory určitě
objeví. To je velmi pravděpodobné.
Mohl byste přiblížit vaše jednání
s ministerstvem kultury a naznačit, čeho chcete dosáhnout?
Předně je nutné zopakovat, že
ministerstvo oslovilo nás. Neplatí, že my máme nějaký cíl a za
ten u státu lobbujeme. Nic takového se neděje. Primární zájmy
našeho sdružení jsou jinde: podpora herně vývojářské komunity
prostřednictvím našeho portálu, našich akcí - herní
konference, prezentace her veřejnosti - a další činnosti. Stejně
tak AHP. Se zástupci ministerstva kultury jsme probrali nějaké
možnosti, čím by mohli hernímu průmyslu pomoci - pronájem
památek, digitalizace, i věci mimo jejich působnost z jiných
ministerstev - a tím to víceméně končí. Je otázka, co z toho
oni vyvodí a zda něco ve výsledku bude. Taky je nutné říci, že
ačkoli se letos díky vzniku tohoto „segmentu kreativních
odvětví“ kolem celé věci více mediálně mluví, tak podobný
kontakt jsme měli my se státem i loni a předloni a nikdy z toho
nic nebylo...
A možná nemusí být ani nyní.
Nápadu podpořit videohry či designéry není nakloněn třeba
ministr financí Miroslav Kalousek. Bojíte se, že celá iniciativa
vyšumí?
Pravděpodobnost, že z toho nic
nebude, je relativně dost vysoká, a to i bez názorů ministra
financí. Čili nemá smysl se k tomu nějak přiliš upínat. Na
druhou stranu úplně stát a jakoukoli možnost podpory/spolupráce
ignorovat by bylo taky špatně. Vzhledem k tomu, že doposud stát
herní oblast víceméně ignoroval, tak pokud se nic nezmení, herní
firmy to nijak neovlivní a budou si dál žít svým životem jako
doposud. V případě, že by tu ale k nějaké podpoře ze strany
státu došlo - například ve výše zmíněné oblasti vzdělání
-, tak by to předpokladám většina herních firem uvítala.