Vidcast #47: Virtuální reality

přidáno: 25. 3. 2014, 16967 zhlédnutí

V dalším pravidelně nepravidelném vidcastu si popovídáme o virtuální realitě. Jejím vývoji, bizarních odbočkách a samozřejmě probereme i novinky v podobě Oculus Rift a Project Morpheus.

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
-1
ramiell napsal 14. 2. 2015 v 23.19

Hele Jirko mne to taky pride žeš mlel mistama slušny... hovadiny no. Neber me špatne tve púsobení mám hodne rád, hodne me vždy rozesmeješ (treba ty ružovy hovna sem si kulivatomu oprskal kavou stenu); ale važne tady s kopou veci muj selsky rozum souhlasit nemuže nerikajic že pak si nasadil težký kalibr a už i objektivny rozum protestoval. Tak treba to co si vypotil s tím preostrovanim u 2d televizi :D nevim jestli si nekdy fotil nebo neco podobnyho ale u 2D televizi tve oko NEPREOSTRUJE. Divaš se na jeden bod na 2D place a udržuješ si porad jenom jedno zaostreni, preostruješ když se dívaš do prostoru čiže 3D. Taky me to selskym rozumem primelo premyšlet trocha nad tima doktorama a bububu hovadinach jak je hrozne obrazovka nezdrava.... tohle je muj osobny názor aly myslim že sou to teda hodne velke sračky od nich (pokud se bavime o 2D). Dnes už sou hlavne u lacaku EDGE LED obrazovky kdy se nedivaš primo do žarovek jako zdroje svetla ale spíš do jejich lomu svetla protože sou zabudovany v ramu. Pokud si človek nastavi rozumny jas tak svetlo taky neni problem. Kvalitny 2D displej a nikto me nepresveči že mi škodi na oči víc jako jine prostredi ve kterym žiju. Jako zamysli se, deš ven: ples svíti slunce oči dostanou šupu, do toho aktivne proostruješ 3D prostredi, do oči se ti dostáva prach, vlhkost, Nebo vonku prši? je hmla? taky samy škodliviny: vítr ti bije do ksichtu, nebo ti maly snehovy zmrdi.. Ja už treba od mala čiže 30 let čumím mnoho hodin denne do obrazovky pc a oči mam porad jako sokol. Nerikam že se mi zrak nikdy nepokazi nebo neco ale kvalitu zraku si myslim určuje genetika a celkove faktory ve kterych a za jakych okolnosti se zrakem funguješ a když človek má kvalitní 2D displej a je dobre nastaven tak bych rekl že škodi rozhodne méne než reálny svet. .......
Ja si myslím že na oculus riftu nemusi byt nic nezdravího mimo to 3D proostrovani. Skutečné oči taky fungují jenom na svetlo, zhasni a nic neuvidíš. Tak proč si ho nesimulovat z displeju? Co se týče obrazu samotnýho podlemne to bude mít slušnou budoucnost. Sem zvedav jestli se dožiji nejakýho hezkýho 3D squirtováni :D

Jo a pak prišel ten Philips a jeho ,,módni výstrelek" :D Jó pánum se to jiste neoplatí když už to delaji tolik let a navyšuji tím cenu svých televízoru :D Hele nevím jestli je to pravda ale mne jednou (delal sem s černou technikou) rekl jeden managér prímo od Philipsu že ambient je cool a HLAVNE že ho chteli i jiný výrobce ale Philips jim nepustil patent, čiže nemúžou. Ja mám doma SONY bez ambilight a ani mne netankuje že mi nesvíti jenže lidem se to líbi, to sou mý postrehy z prodejny a nejeden zákazník si koupil Philips televízor znova protože chtel opet mít ambilight.

Vojto jen te trošku poupravím, ty brejle od sony HMZ-TG1 či jak se jmenovali za prvy nebyly určený na virtuálni realitu (dokonce sem je skoušel a i dlouhodobe a je to spíš jako kino.... doslova jakoby si sedel v strede kinosálu a koukal na obrí plátno pred sebe) jako spíš osobní displej a za druhý docela se prodávali. Taky to tak sony prezentovalo jako supr osobní displej místo telky. To že lidi blby a hned ječeli bububu virtualni realita je jejich smúla. Pikoška je že meli nástupce HMZ-TG2 proste tak neco a posledne se vyprodávali za 400 euri.

Zdenek supr názory sem rád že do toho nekdo vléval podlemne dost rozumu a Vojto taky.... jen se nenechávej prosim zakriknout tolik od Jirkovych mouder, kontrujte ho trocha premejšlejte :)

Dik za Vidcasty hodne Vám to de.
p.s. sory za mou čestinu sem slovak.

Nahlásit nevhodný obsah

20860016
Vojta Dřevíkovský napsal 30. 3. 2014 v 13.50

Marek P.: Chaos a Kyberkultura od Timothy Learyho, je to trochu nestandardni cteni, ale o to zajimavejsi :)

Nahlásit nevhodný obsah

876405
Draken69CZ napsal 26. 3. 2014 v 18.01

Chci virtuální realitu která mi jednou denně řekne abych si vyměnil kapačku a pytlík na výkaly

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 26. 3. 2014 v 12.11

Jiří Bigas: Já s Ambilight měl tu čest asi před rokem na necelé dva měsíce na služební cestě. S kolegou jsme vyzkoušeli různé módy a úrovně nastavení a pak navždy vypnuli :D

Nahlásit nevhodný obsah

20822354
Jiří Bigas napsal 26. 3. 2014 v 12.05

TomKQT: Upřímně jsi mě překvapil, že Ambilight je pořád in:). Považoval jsem to za dávno překonaný výstřelek, ale je fakt, že televize Philips moc nesleduju. Jinak jednu máme v práci už cca pět let, takže mám ten negativní dojem z první ruky. Ale třeba to jiným může přijít supr. Otázkou je, jestli to do těch televizí dál nedávají jen proto, že jiný gimmick zatím nevymysleli:). Ovšem je taky možný, že ten náš archaický model už nahradila technologie, která dává větší smysl. Musel bych to asi vidět u nějaké novinky v akci.

John R.: Respektuju tvůj pohled na věc, je jasné, že taková technologie prostě bude vždycky názorově rozdělovat. Jinak si ale myslím, že zdravá skepse je na místě, a není třeba hned propadat davovému šílenství. O podobnosti s boomem 3D nebo pohybových technologií jsme ostatně mluvili.

Pokud jde o načasování, možná nám to spíš vyšlo lépe, než jsme mohli doufat, nemyslíš? Obchod, který v noci proběhl, na věci nic nemění. Ano, jistě, pro nadšence je příslibem, že myšlence věří více lidí a nebojí se do ní investovat, to ale neznamená, že se nemohou spálit.

Být v opozici vůči trendu, na tom nevidím nic špatného a nejde tady o ego ani snahu být zajímavý, když se nebojím vyslovit nepopulární myšlenku, která jde proti aktuálnímu trendu. Byla by trochu nuda, kdybychom se na všem ve vidcastu shodli:). Ale máš pravdu, že VR je tedy. Je tady už minimálně 20 let a pořád to tak nějak není ono a hlavně pořád nevidím to praktické masové uplatnění, ačkoli tvé vize samozřejmě mají své kouzlo.

Editováno: 26. 03. 2014 v 12.13

Nahlásit nevhodný obsah

-1
Marek P. napsal 26. 3. 2014 v 12.00

Zdravím .. Vojto jak se prosím tě jmenuje ta kniha o které se zmiňuješ kolem páté minuty .Předem díky za odpověď.

Nahlásit nevhodný obsah

-1
easyyy napsal 26. 3. 2014 v 11.17

Rift bych přirovnal k google glass.. lidi si to budou kupovat, jen aby mohli machrovat na ty, co to nemají. Nic víc, nic míň.

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 26. 3. 2014 v 09.50

To, že starší SDK verze má nížší rozlišení než současně vyvíjená, je sice pravda, ale neviděl bych v tom až tak obrovský faktor, který způsobí, že finální verze brýlí bude mnohem lepší. Dojem z prostoru zůstane stejný. A i na to nízké rozlišení v SDK verzi se dá po nějaké době zvyknout. Vyšší rozlišení bude hodně příjemný bonus, ale ne nic zásadního. A ty další změny jako např. absence krabičky či senzory polohy hlavy také nevidím jako revoluci, spíš drobné vylepšení.
A to co píšeš dále je IMHO docela egoistické. Jak můžeš tvrdit, že lidé o VR realitě sní už velmi dlouho a téměř každý si dovede představit osobní využití? Já bych se naopak klidně vsadil, že drtivé většině lidí je VR naprosto ukradená a spíše by ti říkali, že mají raději skutečný svět než nějaký virtuální. Ale nevím, možná se pletu já, no.
Virtuální cestování, sportovní přenosy atd. - to všechno je sice pěkné a opravdu by se to nabízelo jako další vývojový krok za 2D nebo i 3D obrazovku (televizní či počítačovou). A asi to jednou i příjde, ale to by to zařízení muselo dokázat oklamat mnohem více smyslů, než jen oči. Jak si takovou prohlídku nějakého hradu pomocí VR představuješ? Jak se budeš pohybovat? Nějakým ovladačem, případně to bude chodit samo po dané trajektorii? To uživatel moc dlouho nevydrží, protože mozek bude dostávat rozdílné signály od očí a od středního ucha. A dále zatím technologie opravdu není, takže zatím ještě pořád VR je tam, kde byla před 30 lety - prostě zajímavost s malým praktickým využitím.
Co se vlastně změnilo oproti těm počátkům zmíněným ve videu? Technologicky defacto jen FOV a rozlišení, nemyslíš? (A pak i hmotnost a cena, ale to jsou svým způsobem vedlejší záležitosti.) Měl jsi na hlavě helmu s obrazovkami před očima a rozdílný obraz pro jednotlivé oči vytvářel stereovizi. Teď máš na hlavě helmu s obrazovkou před očima a rozdílný obraz ... ... Rozdíl asi takový, jako mezi CRT televizemi tehdejší doby a smart LED televizemi dneška.
VR se posouvá pomalu dopředu, ale relativně k vývoji ostatních technologií spíše stagnuje.

Editováno: 26. 03. 2014 v 10.13

Nahlásit nevhodný obsah

-1
John R. napsal 26. 3. 2014 v 09.29

TomKQT: Argumenty jsi sám napsal. To co tvrdíš, že máš na stole, je více jak rok stará vývojářská verze, současný hardware bude již úplně někde jinde. Do VR se zapojují velcí výrobci a to, že OR byl zakoupen Facebookem neznamená, že z něj bude periferie pro sociální sítě. VR není pohybové ovládání ani D televize. Je to něco o čem sní lidé již velmi dlouho a téměř každý si dovede představit jeho využití pro sebe. Nejen hry, ale i virtuální cestování ať už po zemi nebo třeba do vesmíru, porno nebo sportovní přenosy. Využití je nepočítaně. Tohle není konec, to je začátek..

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 26. 3. 2014 v 08.50

John R.: Jirkovy skeptické postoje jsou dle mého názoru podloženy dost pádnými argumenty a zkušenostmi z minulosti. Samozřejmě je to pořád jen jeho (a z části i můj) subjektivní dojem. Ale tvrdit, že jen chce jít proti trendu a být zajímavý?
A jak podle Tebe VR je tady? Ano, Oculus Rift je dost průlomový, protože přináší prozatím nejlepší zážitek a navíc v neuvěřitelně geniálně jednoduchém a tudíž levném provedení. To je vražedná kombinace (v dobrém slova smyslu). Ale ve vidcastu padlo spousta argumentů, proč ani toto nemusí být předpoklad pro masové rozšíření VR.
Můj praktický dojem z Oculus Rift (mám ho v kanceláři na stole, zrovna teď vedle mě) je takový, že je to úžasný wow efekt. Každého to uchvátí. Ale nikdo po prvním/druhém/třetím vyzkoušení už neprojevil zájem nasadit si to znovu.
Je to efektní, ale zároveň nepraktické, neužitečné a neefektivní.

Nahlásit nevhodný obsah

-1
John R. napsal 26. 3. 2014 v 07.39

No chlapci, moc Vám to načasování vidcastu nevyšlo. Myslím, že se pletete. VR je uz je tady i když si to pan Bigas nechce připustit. Chápu, že se snaží být zajímavý a jít proti trendu, ale možná by měl mít hlavu více otevřenou a méně se soustředit na vlastní ego:-) Už nejsme v 90. letech. Těšme se na nové zážitky! A večer, samozřejmě až po hokeji, povinně všichni pustit eXistenZ:-) Jarda to určitě neviděl, jak ho znám:-))

Nahlásit nevhodný obsah

-1
Darebák napsal 26. 3. 2014 v 01.36

Vidcast jsem neviděl do konce, takže nevím, jestli to tam nebylo náhodou zmíněno, ale jen tak pro info: http://www.startupnews.cz/2014/03/faceb…

Nahlásit nevhodný obsah

-1
Frost napsal 26. 3. 2014 v 01.00

No warthunder a jiné simulátory budou na Oculusu super. Oculuse jsem měl na palici a jediný co mi vadilo že jsem ztrácel přehled o klávesách místo W jsem mačkal E nebo D.

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 25. 3. 2014 v 22.30

Proč Jirka v závěru mluví o Ambilight od Philips v minulém čase a jako o nějakém šíleném nepodařeném technologickém úletu? Vždyť Philips to pořád do televizí dává a pořád se tím chlubí, jak je to výborná věc :)

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 25. 3. 2014 v 21.54

Trochu poupravim nebo spíše doplním tu část, kde Zdeněk říká, že v HMD brýlích se oči nepřirozeně dívají na něco (obrazovku), co je hodně blízko. Pokud je to opravdu stereoskopický produkt a funguje správně, pak se oči dívají skrz ty obrazovky někam do pomyslného prostoru před uživatelem. U Oculus Rift to funguje naprosto perfektně, pokud je něco jakoby 5 metrů před tebou ve virtuálním světě, jsou oči fyzicky natočeny tak, jako by se dívaly na něco 5 metrů daleko v reálném světě. Vzdálenost obrazovky nehraje roli.
Zdeněk to pak později trochu doplňuje, ale malinko zmateně ;)

Editováno: 25. 03. 2014 v 21.57

Nahlásit nevhodný obsah

1236185
Zdeněk Princ napsal 25. 3. 2014 v 21.14

Nitramus: Ne, nemá starou oravu, má LG, ale 3D jsem zkoušel na nejrůznějších televizích - Samsung, Sony, Panasonic a pořád si stojím za tím, že ten 3D efekt mi jednoduše nevyhovuje. Mluvil jsem o sobě, pokud ti vyhovuje, tak jedině dobře.

Nahlásit nevhodný obsah

-1
Ronaldus7 napsal 25. 3. 2014 v 19.48

Nitramus: To ti nestačilo napsat to stokrát do chatu?

Nahlásit nevhodný obsah

-1
Nitramus napsal 25. 3. 2014 v 19.17

Ja bych sa chtel enom zeptat co ma zdenek za televizu. Protoze muj samsung umi prevadet z 2D do 3D a divam sa na to docela casto... ale lesti ma staru oravu tak to chapu :P

Nahlásit nevhodný obsah

-1
Tataboj napsal 25. 3. 2014 v 18.14

Tak blíííízko streamu a zároveň tak... :(

Nahlásit nevhodný obsah