Dead Space Článek Dead Space

Dead Space

Dalibor Franta

Dalibor Franta

12. 12. 2007 23:56 3
Reklama

Nekonečný vesmír. Je až fascinující, nakolik ten nejprázdnější a zdaleka nejmrtvější (tzn. prázdnější než prázdný a mrtvější než mrtvý, aby bylo jasno) prostor známý lidstvu dokáže stimulovat mysl fantazií postižených jedinců. Jen považte – invaze mimozemšťanů, meteoritické deště, hvězdné války, tajemná poselství, únosy, pokusy, infekce, záhady, horizonty událostí a kdoví čeho všechno ještě horizonty a kvantové paradoxy. Je prázdný, je v něm tma a ticho a zima v něm je a my z něj máme strach. A tak o něm šíříme takovou spoustu pověr a předsudků a hororových zvěstí, až pomalu slyšíme troubit polnici s každým všedním pohledem tam nahoru. Na hvězdy. A když už z nich jde taková hrůza, další horor se v nich ztratí jako nic. Tajemný, temný, studený a prázdný – jako třeba Dead Space.

Splněný sen

Myšlenka na kosmický horor podle klasických hollywoodských parametrů vznikla v hlavě Glena Schofielda ze studia EA Redwood Shores před několika málo lety. Přišel tehdy za prezidentem společnosti, představil mu svůj nápad a dostal šanci – půl roku na demo, které nastíní všechny hlavní parametry finálního produktu. Schofield zapracoval, nastínil a zvítězil. Nápad nadchnul, zpracování se líbilo a kalkulačky v mozcích představenstva EA zavětřily šanci. Schofield dostal 18 lidí a zelenou k plnohodnotnému vývoji svého titulu - a jako bonus, příslib trilogie a široké nabídky vedlejších produktů (komiksy, TV seriály, peníze a ještě víc peněz a hurdisky a peníze, to aby jich nebylo málo). Tohle může být pro EA šance, jak vybřednout z pověsti králů nastavované akční kaše. Teď se jen jí chopit a nezbabrat.

Všechno, co jste chtěli vědět o infekci z vesmíru a báli jste se zeptat

Schoefildův nápad přitom nepřetéká kdovíjakým pionýrstvím. Naopak. Příběh o těžařské lodi Ishimura, která ztratila spojení se Zemí během rutinního rozebírání odumřelé planety (navrtá, rozbije, nasaje trosky, vytěží trosky, vysaje trosky) snad ani nemůže být proláfknutější. Zvlášť když zmíníme tu nepodstatnou skutečnost, že jí infikovali mimozemšťani, nakazili a transofromovali posádku v přítulné zombíky a nyní čekají co bude dál. A dál bude záchranná mise. A na záchranné misi bude systémový technik Isaac Clarke (vy, systémoví technici), a bude na ní počítačový technik Kendra Daniels (vnadná to žena) a taky malý bezpečností agent Zach Hammond s ještě menším bezpečnostním týmem úplně nejmenších bezpečnostních agentů. Letí zachraňovat loď před technickou poruchou, netuše, že za chvíli budou zachraňovat sami sebe před poruchou neslučitelnou se životem. Smrtí. Nalodí se, koukají kolem co se jako stalo, proč jim nikdo neodpovídá na volání a proč je všude kolem takového smradu, když tu bác, spadne klec, záchranná loď odříznutá, Isaac odříznutý a cesta za přežitím v chladných hlubinách ještě chladnějšího vesmíru může směle začít. Zní to jako survival horor? Je to survival horor!

Jarda Möwald zachraňuje lidstvo

Ba co víc. Je to FPS survival horor. A když survival, tak pořádný. Isaac Clarke totiž není žádný G.I. Joe, je to dělňas a má strach. Zachová se jako vy nebo jako já, zachová se jako tady Jarda Möwald, kdyby byl uvězněný na lodi plné vetřelců z vesmíru. Popadne co je po ruce (nářadí a zase nářadí) a kouká jak se dostat ven a nepřijít přitom o střeva nosními dírkami. A že to bude panečku kumšt neb emzák nezná odpočinku a vylézá ze všeho z čeho se jen vylézat dá. Z ventilace vylézá, ze stropu vylézá, zdi proráží, dveře podlézá a všude bafá kde může. Schoefild a jeho tým se v tomto směru hutně inspirovali studiem slavných i ryze béčkových kosmických hororů a jak sami hrdě prohlašují, vědomi si specifičnosti hororového žánru, dbali na to, aby se žádná skriptovaná lekačka ve hře neobjevila ve dvou stejných exemplářích.

Dekapitací proti bolehlavu

Dead Space se kromě svého hororového původu opře o dva stěžejní pilíře – úpravu zbraní/nářadí za pochodu a explicitně krvavé souboje tělo na (znetvořené) tělo. Obojí spolu úzce souvisí, protože jak už vyplývá z charakteru těžařského nářadí, jedná se v drtivé většině případů o náčiní kontaktní. Hráč si tedy namočí ruce a vězte, že to nebude mazut, co mu zmáčí speciální údržbářský obleček. Primární Isaacovou zbraní bude porcovací laser, narazí na kryopušky schopné zmrazit a následně rozbít vytipovaného protivníka, při nedostatku střeliva do konvenčních zbraní (ano, pár se jich v útrobách lodi najde) spolehne se na v poslední době vyhledávané služby antigravitační pušky původně určené pro přenášení těžkých břemen. Poznávacím znakem bojů v Dead Space má být porcování – řezání, sekání, bodání a další řezání. Zmutovaní členové posádky budou totiž nadmíru odolní a jediná cesta jak je zbavit chuti do života, povede často právě přes brutální metody exekuce. Tuhle odseknout neposednou nožku, jinde oddělit hlavu od těla a tělo od hlavy. Ne každý však bude otevřen podobně laciným metodám. Najdou si i tací nepřátelé, kteří po dekapitaci nastartují k zuřivějšímu boji naslepo, pročež odseknutá hlava promění se v hopsajícího parazita. Narazíme dokonce na emzáky sebevrahy, explodující v dešti smrtících žiletek. Redwood Shores chtějí boje co nejkontaktnější a pokud možno dusivě klaustrofobní, nepřátele tak budou schopni velmi rychle zkracovat vzdálenost mezi sebou a hráčem, nutit ho k použití právě bodných, sečných a řezných zbraní.

Okna vesmíru dokořán

Další příjemnou vychytávkou dělníka budoucnosti je jeho pracovní oblek. Kontaktem s povrchem (laicky řečeno našlapováním!) dokáže udržovat neustálé spojení s centrálními systémy plavidla. Downloaduje mapy, vysílá hologramy (mimochodem, podobně jako v Bioshocku budou holografická a jiná sdělení posádky jediným příběhovým poutem), udržuje kontrolu nad zásobou kyslíku a ovládáním speciálních gravitačních bot. Právě kyslík a speciální obuv vás často vysekají z nepříjemných momentů – mnohdy totiž dojde k situaci, kdy bude třeba volit mezi cestou skrze emzáky silně zamořené prostory a výstupem do mrazivého objetí vzduchoprázdna. Záběry z Isaacovy procházky po povrchu plavidla působily na nás vpravdě monumentálním dojmem a jistě vykouzlí ruměnec na tvářích vývojářů Bioshocku, kteří nás za zdi/skla Rapture pustit odmítli.

Ač to všechno na první pohled připomíná tristní Jericho, Schoefild toto přirovnání kategoricky odmítá. Jericho je především rubavá akce. Dead Space má být pomalý, přemýšlivý a mozek implodující horor s prvky důvěrně známými například z Bioshocku. Hra má vyjít na Xbox 360 a PS3 někdy v průběhu příštího roku a my už si dnes troufáme tvrdit, že kdo se netěší, nemá pro strach uděláno.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama