Peter Frølund: VR lidem otevře nové možnosti zážitků
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Peter Frølund: VR lidem otevře nové možnosti zážitků

Peter Frølund: VR lidem otevře nové možnosti zážitků

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

14. 12. 2016 11:00 10
Reklama

Rok 2016 byl rokem spotřebitelské virtuální reality. Na trh byla uvedena tři hlavní zařízení, která hráče i nehráče přesunou pryč z jejich pokojů na vrcholky hor, do mořských hlubin, do kůže akčních hrdinů či kamkoliv jinam. Jedním z bojovníků o přízeň hráčů lačnících po VR je headset Vive od firmy HTC. V exkluzivním rozhovoru pro česká média jsme si s viceprezidentem evropské divize HTC Vive Peterem Frølundem popovídali o budoucnosti virtuální reality, nejsilnějších zážitcích a možnostech, které virtuální realita nabízí již dnes.

Hrej.cz: HTC je výrobce telefonů, tabletů a fotoaparátů. Znamená vydání HTC Vive, že se jako společnost chcete rozšířit i do dalších odvětví?
Peter Frølund: V HTC se považujeme za technologické průkopníky. Vytvořili jsme první PDA, první chytrý telefon s Windows Mobile, první telefon s Androidem. VR vidíme jako další metu, novou výpočetní platformu a chceme být u toho a určit kurz. Neznamená to však, že přestaneme inovovat v ostatních odvětvích.

Jak se daří Vive nyní po sedmi měsících od vydání?
Dobře. Velice dobře. Máme radost z toho, jak se situace vyvíjí. Osobně mohu říci, že mám radost, když vidím, že pokaždé, když si někdo sundá HTC Vive z hlavy, má na tváři velký úsměv. Je to skvělý pocit, když stojíte za výrobkem, který uživatelům umožní takový pozitivní zážitek. Je to zároveň výborná zpětná vazba, ze které mám dobrý pocit.

Pokud se ptáte na konkrétní čísla prodejů, tak ta vám dát nemohu, ale HTC Vive se prodává velmi dobře, a to se stále rozšiřujeme na nové trhy. Plánujeme dělat víc věcí v zemích, kde se HTC Vive už prodává a ještě do toho trochu šlápnout v zemích, kde jsme ještě prodeje nespustili.

Peter Frølund: VR lidem otevře nové možnosti zážitků
i Zdroj: Hrej.cz

Nedávno uzavřelo triumvirát velkých spotřebitelských VR headsetů PlayStation VR, které na trh přišlo s nižší cenovkou. Znamená to něco pro Vive?
Znamená to jedině to, že s pomocí Sony a všech firem, které se zabývají VR, se virtuální realita dostane k většímu počtu lidí. Kdybychom se ptali lidí na ulici, jestli vědí, co je to virtuální realita, myslím, že by maximálně 10 % odpovědělo, že ano. Sony a ostatní pomáhají tomu procentu růst a až více lidí porozumí, co VR je a co jako technologie dokáže, pak se ukáže, který produkt na trhu zvítězí.

Zvažovali jste uvést na trh levnější vstupní VR headset?
Samozřejmě máme nějaké plány do budoucnosti, vždy jsou nějaké plány do budoucnosti, ale momentálně nemám nic, co bych k tomu mohl říct.

Když se podíváte na obecné reakce na Vive a virtuální realitu v posledním půlroce, udělal byste něco jinak při vývoji a marketingu, kdybyste věděl to, co víte dnes?
(chvíli přemýšlí) No, ani ne. Aniž bych nás chtěl nějak vychvalovat, HTC Vive jako takové je označováno za nejlepší VR výrobek na trhu a získává mnoho ocenění. Myslím, že to ukazuje, že jsme odvedli s výrobkem dobrou práci.

Kdybychom vzali uvedení výrobku na trh, pak jsme měli na začátku malý problém. Bereme ho ale jako takový pozitivní problém. Během několika minut po zahájení prodeje jsme vyprodali zásoby a chvíli tedy trvalo, než jsme mohli některým zákazníkům náš výrobek poslat. Za to se samozřejmě omlouváme.

Kromě toho ale... Vždy se najdou věci, které by ještě šly zlepšit, ale asi nic, co by zajímalo hráče.

Představte si budoucnost, kdy Tesla, Audi nebo BMW oznámí prodej auta a vy si v tu chvíli nasadíte headset na hlavu a prohlédnete si ho na vlastní oči.

Kdo je cílovým zákazníkem pro HTC Vive?
Z dlouhodobého hlediska je to kdokoliv. Z toho krátkodobého, tedy v tuto chvíli, jsou jádrem našich zákazníků lidé, co se zajímají o počítačové hry, kteří mají počítač, co by šel s Vive dohromady. Tohle publikum je už docela široké a mnoho z těchto lidí už má s virtuální realitou zkušenost a vidí potenciál ve VR hrách. Ale při pohledu do budoucnosti, je to skutečně kdokoliv. Můžu dát několik příkladů.

Několik studií ukazuje, že ponoření do virtuální reality pomáhá při studiu. Izolace od zbytku světa umožňuje lepší soustředění a obklopení látkou pak napomáhá při zapamatování. Univerzita v Göteborgu ve Švédsku provedla mnoho různých testů, které toto potvrzují. Třeba ve zdravotnictví, když někdo studuje chirurgii, trénink ve virtuální realitě mu pomůže simulovat operaci pacienta i třeba s vibračním feedbackem, pokud se dotkne virtuálním skalpelem kosti. Spolupracujeme s nemocnicí v Chicagu, kde pracuje jeden neurochirurg.... Víte, problém s operacemi mozku je, že když máte odstranit nádor, musíte být extrémně precizní a opatrní a musíte přesně vědět, co vyříznout. Nyní můžeme vzít sken z magnetické rezonance, vložit ho do virtuální reality a přesně ukázat, kde se v mozku nachází a jaká k němu vede nejlepší cesta. Docela zásadně tak klesá riziko, že operace nedopadne dobře.

Peter Frølund: VR lidem otevře nové možnosti zážitků
i Zdroj: Hrej.cz

Nebo například automobilový průmysl. Snad každá značka dnes už nějak pracuje s VR. My pracujeme s Teslou, BMW, Audi... Audi například nabízí virtuální realitu ve svých obchodech. Audi má asi šestnáct nebo dvacet modelů vozidel, ale ne v každém obchodě na světě budou mít veškerou nabídku na skladě. Tak vám nasadí headset a ukážou kterýkoliv model chcete. Můžete si ho prohlédnout, dokonce se do něj posadit, podívat se na různé varianty výbavy nebo ho vzít na projížďku, ještě než si ho pořídíte. Podobně je to s Teslou, která zhruba před šesti měsíci oznámila tři vozidla. Prodala jich asi 400 tisíc, aniž by je někdo viděl ve skutečnosti. Představte si budoucnost, kdy Tesla, Audi nebo BMW oznámí prodej auta a vy si v tu chvíli nasadíte headset na hlavu, prohlédnete si ho na vlastní oči a pomocí tlačítka si ho objednáte. Výrobci aut nyní musí vytvořit vysoký počet zkušebních aut, které se rozvezou po celém světě do showroomů, aby je zákazníci mohli vidět. Brzy se jen stiskne tlačítko a kdokoliv s VR headsetem si bude moci nové auto prohlédnout zblízka, čímž se ušetří náklady na výrobu a také se tak auta dostanou dříve k zákazníkům.

Architekti s virtuální realitou mohou předvést, jak bude vypadat dům ještě před tím, než bude postavený, a dohodnout se se zákazníkem na úpravách. IKEA s virtuální realitou ukazuje, jak se do jejich bytu vměstná nábytek. Zákazníci si mohou v obrazu svého bytu rozestavět virtuální nábytek a rozhodovat se tak například mezi gaučem pro dvě nebo tři osoby, podle toho, jestli kolem něj bude dostatek místa.

Postavili jsme speciální místnosti s teplotou pod bodem mrazu a větrákem, který fouká hráčům do tváře. Hráči v takových podmínkách mohou zkusit vylézt na horu Everest. 

Jak HTC podporuje výrobce softwaru pro VR?
Založili jsme iniciativu Vive X, což je takový urychlovač vývoje věcí pro VR. Zveme do něj kohokoliv s dobrým nápadem pro VR. Může se jednat o software, příslušenství, prostě cokoliv v oblasti VR a nemusí to být pouze hry. Stačí nám poslat e-mail s popisem projektu a pokud se nám bude líbit, přivezeme vývojáře do jednoho z našich vývojářských středisek v Číně nebo v San Franciscu a budeme s nimi po čtyři měsíce pracovat na realizaci jejich vize. Tohle chceme dělat třikrát do roka a v tuto chvíli takto s námi spolupracuje 36 společností. V lednu začne nové kolo, kdy oznámíme seznam dalších společností.

Je to pro nás důležité, neboť nechceme být pouze výrobci hardware. Investujeme do rozvoje průmyslu skrze Vive X, ale také s distribuční platformou Vive Port, která přináší herní i neherní VR obsah na trh.

Hrajete hry vy sám?
Nehraju. Chápu, že je to trochu ironické s ohledem na moji pozici. Moji kolegové jsou větší hráči, já jsem naposledy hrál na Commodoru 64. Tedy samozřejmě s výjimkou některých VR her. Nepocházím od her. Jedenáct let pracuji u HTC, z čehož deset jsem strávil v oddělení mobilních telefonů. Nyní přes rok pracuji na Vive.

Peter Frølund: VR lidem otevře nové možnosti zážitků
i Zdroj: Hrej.cz

Co je nejnápaditější užití VR, které jste zatím viděl?
Nedávno jsme odhalili něco, co nazýváme Viveland. Je to v podstatě taková velká herna, kterou nyní stavíme v Číně, ale časem jich chceme postavit více i v jiných zemích. Ve Vivelandu si můžete zahrát mnoho VR her, ale kromě zařízení Vive jsou jednotlivé stanice vybaveny třeba i pohyblivou židlí, která simuluje pohyb postavy ve virtuální realitě. Takže cítíte, jak to s vámi háže, když jste zrovna pilot v kabině letadla. Pokud nemáte VR doma a pořád si ji chcete vyzkoušet navíc s přidaným zážitkem třeba pohyblivé židle, můžete přijít do Vivelandu.

Není to ale jen o pohyblivé židli. Máme hru Everest, která umožní hráčům vylézt na nejvyšší horu světa. Postavili jsme speciální místnosti s teplotou pod bodem mrazu a větrákem, který fouká hráčům do tváře. Aby neumrzli, tak je oblékneme do teplé bundy a oni v takových podmínkách mohou zkusit na horu vylézt. Ročně se o skutečný výstup na Everest pokusí zhruba 400 lidí, pět z nich při výstupu zemře. Ve virtuální realitě je však zážitek mnohem bezpečnější.

Kromě toho máme například program Tilt Brush, se kterým můžete malovat. Všichni jsme zvyklí kreslit na papír, takže uživatelé zprvu kreslí před sebe jakoby na plochu. Za chvíli ale zjistí, že mohou malovat v prostoru kolem sebe a začnou vytvářet nádherné skulptury. A to se mi na virtuální realitě nejvíc líbí. Otevírá možnosti v tolika oblastech. Módní návrháři mohou vymýšlet oděvy v prostoru bez použití materiálu a architekti mohou navrhovat budovy, které jim rostou před očima.

Pokud stavíte první Viveland v Číně, znamená to, že v této zemi je virtuální realita nejpopulárnější?
Dalo by se to tak říct. V Číně platil zákon jednoho dítěte na rodinu a zdejší rodiče svým jedináčkům rádi dopřávají to nejlepší, což platí i o vzdělání. Ano, v Číně používají virtuální realitu ke vzdělávání. Když si nasadíte helmu a přesunete se na břeh Amazonky v Brazílii, naučíte se o ní mnohem více, protože ji máte přímo před sebou. Studie ukazují, že takové učení je účinnější než kdybyste o Amazonce pouze četli nebo se podívali na video na YouTube.

Není to ale pouze záležitost Číny. V budoucnosti uvidíme mnohem více výukových programů pro virtuální realitu. Již nyní jsou některé dostupné, ale výuka ve VR bude více a více rozšířená. Na VivePortu nyní máme program, který ukazuje lidské tělo. Když budeme chtít děti naučit rizika kouření, můžeme je už dnes vzít na prohlídku plic a ukázat jim, jak vypadají zdravé plíce a plíce kuřáka.

Dnes se díváte na fotbalový zápas v televizi. VR vám ale umožní být přímo u toho, sledovat zápas, jako byste byli na stadionu.

Je skvělé, že takhle nějak jsme si představovali budoucnost dejme tomu před deseti lety a nyní je to tady. Pokud je taková přítomnost, dokážete si představit, jak bude virtuální realita vypadat za dalších deset let?
Nikdo nevidí do budoucnosti, takže to není snadné takhle říct. Ale měli bychom očekávat, že se někdy v budoucnosti spojí virtuální a vylepšená augmentovaná realita. To nám dá možnost bez ohledu na umístění ve světě dostat pomoc nebo radu v mnoha různých oblastech. Bude to taková informační vrstva přetažená přes skutečný svět.

Virtuální realita, do které se člověk ponoří a neuvidí skutečný svět kolem sebe, zasáhne do oblastí, které bychom nečekali. Dnes se díváte na fotbalový zápas v televizi. VR vám ale umožní být přímo u toho, sledovat zápas, jako byste byli na stadionu. To samé například u koncertů. Budete přímo tam. Nebo módní přehlídka, na kterou se nyní dostanou pouze VIP. S headsetem se vedle módního pola bude moci posadit kdokoliv. Myslím, že se lidem otevřou možnosti zážitků, které by jinak nikdy nezažili.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama