Novus Inceptio Článek Martin Mastný: "Nečekal jsem takový zájem o Novus"

Martin Mastný: "Nečekal jsem takový zájem o Novus"

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

26. 11. 2015 09:00 5
Reklama

Český vývojář Martin Mastný má se svojí hrou Novus Inceptio velké plány. Sám s týmem externích spolupracovníků už přes rok pracuje na vlastním MMORPG, ve kterém lidstvo začíná od samého začátku. Hra nedávno vyšla v předběžném přístupu na Steamu a vřelé přijetí komunitou tvůrce překvapilo. Zavolali jsme Martinovi, abychom se o Novus Inceptio a jeho vizi hry do budoucna dozvěděli více.

Hrej.cz: Jak se vlastně správně vyslovuje název tvé hry?
Martin Mastný: To nikdo neví (smích). Já to vyslovuji tak, jak se to píše. Nesnažím se to vyslovovat po anglicku, protože to vychází z latiny, byť trochu zkomolené. Většina lidí říká pouze Novus.

Novus Inceptio má pověst, že se jedná o projekt jednoho muže. Je tomu i tak po vydání Early Access verze?
V podstatě pořád ano. Mám pár pomocníků, především jednoho člověka, který si vzal na starost komunikaci s lidmi na Steamu, odpovídá na dotazy a zapisuje nahlášené bugy. Taky mi pomáhá s rozhodováním, čemu se věnovat a čemu ne, ale nakonec to vždy musím do hry přidat já.

Pomáhají mi i grafici, kteří ale mají momentálně stop stav. Za posledních pár měsíců mi udělali do hry spoustu modelů, které se budou ještě přidávat, ale popravdě je potřebuju zaplatit. Takže zatím čekám, až a jestli bude hra něco vydělávat na uživení třeba i menšího týmu. Ve výsledku je to ale pořád především moje práce.

Měli hráči možnost přístupu do hry před tím, než Novus vyšel na Steamu v Early Accessu?
Ne, vůbec ne. Jen testeři.

Nejvíce se Novus prodává samozřejmě v Americe kvůli obřímu trhu, ale zcela nejpopulárnější je v Německu.
MARTIN MASTNÝ

Martin Mastný: "Nečekal jsem takový zájem o Novus"
i Zdroj: Hrej.cz


První práce na Novus Inceptio začaly už v roce 2011, kdy se Martin vrhl na sepisování konceptu. Vývoj v Unity začal však až v březnu 2014.

Při tvorbě se inspiroval hrami jako Star Wars Galaxies, Wurm Online a Ultima Online.

Jak tedy zatím vnímáš ohlas?
Zatím je to výborné. Překvapivě ne tolik tady v Česku. Tedy ano, například nedávno mě česká komunita velice podpořila, když Novus dostal negativní hodnocení. Hodnocení je vždy subjektivní pohled na věc, takže to mi nevadilo. Bylo ale nešikovně formulované a čeští a slovenští hráči se do toho tak opřeli, až mě překvapilo, jak dokáží krajani podržet. Nicméně Češi ani Slováci nejsou tahouni v prodejích.

Nejvíce se Novus prodává samozřejmě v Americe kvůli obřímu trhu, ale zcela nejpopulárnější je v Německu. To bylo pro nás velké překvapení a úplně jsme naše sousedy podcenili, ačkoliv zpětně si to dokážeme odůvodnit tím, že je Novus pro Němce přímo stavěný. Oni mají rádi tu složitost, komplexitu, zdlouhavost a tabulky a od samého počátku německá komunita táhne. Nejen jako hráči, tak i jako YouTubeři, a to je opravdu výborné.

Z hlediska prodejů byl první týden naprosto skvělý. Nečekal jsem takový zájem. Podle fanoušků na Facebooku jsem myslel, že Novus bude populární především u nás. Nakonec to nebylo ani pět procent. Zbytek udělali lidé, o kterých jsem do té doby vůbec nevěděl.

Zájem tedy překonal mé předpoklady, ale teď jsme ve stádiu stagnace. Hra se pořád prodává, ale obrovské skoky dělá přidávání do wishlistu a rozrůstání komunity kolem hry. Lidi zkrátka nevěří předběžnému přístupu a čekají, jestli to dotáhneme tam, kam slibujeme. Zájem o hru je, prodeje jsou výborné a zbytek stojí na nás a budoucích updatech.

Je Novus Inceptio tvojí první hrou?
Ve své podstatě ano. Před mnoha lety jsem zkoušel jednu HTML hru, ale nikam to nevedlo. Do práce na Novusu jsem se pustil, až když jsem měl ujasněné životní priority. Nejsem nejmladší, je mi 37 a k vývoji přistupuji zcela jinak. Není to hrr do práce, nový engine a nápady, a pak se na to vykašlu, protože musím chodit do školy, najdu si holku nebo se někam přestěhuju. Já už to mám v životě pořešené a můžu se hře dlouhodobě věnovat.

Tvá hra je taková hra na lidstvo, hráči mají za úkol vybudovat civilizaci a přežít v novém světě. Neměl jsi obavy, že takové ambice jsou příliš vysoké na první hru?
Ano, jsou to vysoké ambice. Hra ale tohle všechno momentálně neumí. Jsou to především plány pro budoucí online verzi, ale uznávám, že mé ambice jsou vysoké. Na druhou stranu, proč bych měl dělat něco, co mě nebaví? Proč bych měl dělat malou hru, nějakou plošinovku třeba, nad kterou bych trávil roky, ale nebude to ta hra, kterou chci dělat? Chci pracovat na hře, kterou bych sám hrál. To mě baví.

Vím, že je to cíl, ke kterému vede náročná cesta. Ale život je krátký a nechci trávit léta prací na malých hříčkách, než se pustím do větších. Raději se budu věnovat své velké hře a buď to dopadne dobře, nebo ne.

Martin Mastný: "Nečekal jsem takový zájem o Novus"
i Zdroj: Hrej.cz

Zápletka hry pojednává o Tvůrcích, kteří opustili Zemi, když lidé přibili jejich posledního posla na kříž a nechali vývoj lidstva napospas. To nakonec zahyne v atomové válce a poslední přeživší vymažou z existence jejich vlastní tvůrci. Co tě vedlo k tak pesimistickému zasazení hry?
Co mě k tomu vedlo? No, jak to říct... Já v tuhle myšlenku vzniku lidstva věřím. Nechci to dopodrobna rozebírat, ale podle mě za vznikem nebo za rozvojem lidstva stojí nějaká mimozemská rasa nebo entita, které se říká Bůh. Vlastně je jedno, jak ji nazýváme. Někdo za tím ale stojí, protože v jistých historických obdobích si můžeš všimnout neskutečných skoků v technologii. Je to trochu podezřelé, ale to je vedlejší.

Osobně mi přijde, že dnes se lidé nechovají tak, jak by se chovat měli a ta vyšší síla se může rozhodnout lidstvo zlikvidovat a začít odznova. Novus je o tom, že je lidstvo je jen experiment. Nebo jako zoologická zahrada.

K čemu máš tedy blíže, když píšeš Novus? Ke spiritualitě nebo sci-fi?
Určitě k vědecko-fantastickému pojetí. Osobně ani nerozděluji sci-fi a fantasy. Nemyslím si, že třeba drak patří do fantasy. Fantasy a sci-fi se vlastně jen rozděluje zasazením v čase a místě.

Když se třeba podíváš na příběh, ve kterém postava narazí na draka a vytáhne meč a štít, tak je to fantasy. Kdyby ale ve své kosmické lodi přistane na planetě a tam narazí na draka, tak je to sci-fi. Jde jen o tu příšeru, která byla pojmenovaná jako drak.

Pro mě se tedy jedná o takový mix fantasy a sci-fi. Novus je převážně sci-fi, i přesto že tak nemusí působit.

Jakými způsoby bude či je ve hře propojené vyprávění příběhu a hratelnost?
Z pohledu hratelnosti je Novus v současnosti taková survival hra. Nenutíme hráče vysloveně přežívat. Spíše jsme hru postavili tak, aby si hráč pomalu posbíral suroviny, vytvořil si nástroje a složitým procesem si postavil domek a nějaké zázemí. Žízeň a hlad ho nehoní, ale občas na ně musí myslet. Jako před lety v Dungeon Masteru, prostě takový doplňující efekt na pozadí.

Momentálně je hra tedy o prozkoumávání světa, kocháním se přírodou, stavěním a vyráběním. Zároveň však už tam máme náznaky příběhu v podobě anomálií. Po světě jsou roztroušené takové kostky, které fungují jako průchody do jiných časů a dimenzí. Vlastně právě na tomto prvku bude postaven celý příběh. Hráči se budou moci přesunout v čase kamkoliv. Můžeme hráče přesunout do pravěku, do budoucnosti, na jinou planetu, to už je na nás a my jako tvůrci si můžeme vymýšlet nová prostředí v podstatě neomezeně.

Nemám rád, když si ve hře něco postavím, přihlásím se druhý den a je to zničené. Nebo když mě někdo bezcílně zabíjí. 

V těchto nových prostředích se hráči budou moci dozvědět něco z historie, co se vlastně před hrou dělo, proč byla Země zničená - hráči se podívají do zničených pozemských měst během poslední války - a na těchto exkurzích se naučí veškeré recepty, jak vyrábět předměty, a poznají různé technologie, jak středověké, tak i moderní, a ty si pak dle svého vkusu budou moci zkombinovat.

Přitom ve hře budou pořád přítomní Tvůrci. Budou tam jejich věže a malí robůtci, kteří hráče hlídají. Čas od času se Tvůrci dokonce zjeví, budou zadávat úkoly a vytvářet eventy pro všechny hráče a jistým způsobem je budou ovlivňovat. Třeba příslibem odměn.

Mám pár různých nápadů, jak se to bude odvíjet dál, ale ještě je nechci pouštět ven. Máme spoustu možností, co se hrou provedeme, ale všechno to bude záviset na tom, jaký úspěch bude Novus mít, jak se budeme cítit my, zda budeme mít pořád elán dál hru rozvíjet a hlavně zda budeme mít čas tyto příběhové věci dodělávat. To ale všechno přijde a za delší dobu. Momentálně je hra spíše takový bugfest a ladí se v základech.

Jaký plánuješ pro hru cíl? Čeho budou moci hráči dosáhnout a říct si, že dohráli Novus?
Žádný konec hry nemám v plánu, ale je tam jedna věc, která by se tak dala chápat. V té příběhové části se hráči budou moci učit jazyk Tvůrců. Dalo by se tedy říct, že když budou moci přečíst jejich texty, tak budou na konci jedné z možných větví postupu. Jako celek ale Novus konec mít nebude.

Až se nám to podaří dotáhnout online verze, tak se priority přemění na vlastnění regionů a udržování politiky a pravidel a bude to jako takový virtuální život.

To zní trochu jako Second Life.
Ano, to je pravda. Teď to lidé přirovnávají k Rustu nebo Life is Feudal, ale to jsou vlastně opravdu jiné hry. Přirovnání k Second Life trochu sedí, i Novus bude především o lidech.

Martin Mastný: "Nečekal jsem takový zájem o Novus"
i Zdroj: Hrej.cz

Když už zmiňuješ Rust, zajímalo by mě, jestli ta MMO část bude obsahovat i PvP?
Bude, ale úplně jinou formou. Vůbec nemám rád, když si ve hře něco postavím, přihlásím se druhý den a je to zničené. Nebo když mě někdo bezcílně zabíjí. Navíc Novus je stavěný tak, že všechno trvá dlouho. Kdyby mi někdo zničil něco, na čem pracuji týden, tak bych byl hodně naštvaný.

PvP bude, ale onlinový svět bude jinak rozdělený. Momentálně máme svět jen pro Ghost verzi, tedy singleplayerovou hru s online propojením. Tento svět, zhruba 64 kilometrů čtverečních, je vlastně jen jeden ze zamýšlených biomů, jen jedna z jeho částí. Onlinový svět takových částí bude mít více, budou rozložené do šachovnice a najdete tam lesní části, pouště, džungli nebo čistě jen oceán s ostrůvky, na kterých mohou hráči bydlet.

Uprostřed toho bude jeden základní kontinent, kde bude povoleno PvP pro všechny, a tam už se budou moci hráči mlátit navzájem, jak jen budou chtít. Ale nebude to jen o agresi. V této oblasti se budou nalézat i specifické suroviny, které nikde jinde nebudou. Chci, aby to bylo spíš o tom, že hráči udělají výpravu do nebezpečné lokace, najdou svůj cíl a zase odsud utečou.

Na ostatních, mírumilovných kontinentech si budou hráči moci pořídit vlastní pozemek a třeba jej spojit s pozemky ostatních hráčů, vytvořit si tak region a jemu pak nastaví pravidla. Takže třeba i tak si bude možné nastavit region, ve kterém bude PvP povolené. Hráči si tak budou moci přizpůsobit svět podle sebe.

Líbí se mi, že občas zapomenu na to, že tu hru vlastně mám vyvíjet a jen tak si chodím a stavím a nezapisuju si poznámky.

Není to PvP tak trochu proti lore hry? Ti Tvůrci přece byli zklamaní tím, že se lidstvo v podstatě samo navzájem vyhladilo. Proč by pak to samé umožnili své druhé verzi lidstva?
Lidi nebudou pořádat na sebe nájezdy a válčit v obrovských bitvách. Zabití je povoleno, protože... No, protože to lidi “mají rádi”, takže tam ten prvek být musí...

Myslíš lidi jako hráči, nebo že to je v lidské podstatě?
Je to v lidské nátuře, ale mají to rádi i hráči. Ta myšlenka je taková, že i přesto, že jedince hlídají ti malí robůtci a jsou spojení s jejich DNA, tak - v Matrixu je to výborně řečeno - lidi nikdy nejsou dokonalí a nemohou žít bez nedokonalosti a násilí. To tam prostě musí být. Ti Tvůrci to povolí, ale jen v určité hlídané mezi.

Vlastně se tím dostávám k jedné další entitě, která pomáhá Tvůrcům. Jak jsem říkal, Tvůrci jsou ve hře přítomní, tu a tam se ukáží a mají své pomocníky. Ti právě dohlíží na PvP a snaží se to korigovat.

Mají už tito pomocníci nějaké jméno?
Jméno mají odjakživa. Jsou to andělé, ale ve hře se budou jmenovat úplně jinak. Budou usměrňovat hráče v PvP. Když bude někdo až moc agresivní a dominantní a my autoři vyhodnotíme, že příliš ubližují ostatním, tak se objeví tato entita a... zabaví tyto hráče. Najednou začnou mít docela jiné priority, třeba přežít tváří v tvář novému nepříteli.

Tohle všechno je v konceptuální fázi už několik let, ale pořád je to docela taková hudba budoucnosti. Jsou to věci, které bych prostě do hry rád dostal.

Novus Inceptio vypadá jako hra, která sama vytváří nezapomenutelné a působivé momenty. Co je tvůj nejoblíbenější zážitek ze hry?
To bylo jednou, když jsem si jednou spustil hru po jednom interním updatu a chtěl jsem verzi testovat, ale nakonec jsem jen tak procházel přírodou a relaxoval. Chodil jsem po světě a objevoval jsem, co se mi tam samo procedurálně vytváří. Nikdy sám nevím, co ve hře vzniká, a rád se dívám, co všechno vlastně ty skripty automaticky ve hře vytvářejí. Líbí se mi, že občas zapomenu, že tu hru vlastně mám vyvíjet a jen tak si chodím a stavím a nezapisuju si poznámky.

Jindy to jsou takové legrácky s bugy, kdy třeba nasednu na srnku a používám ji jako mounta. To se mi stalo několikrát, ale teď je to vypnuté, protože to tak nemá být.

Martin Mastný: "Nečekal jsem takový zájem o Novus"
i Zdroj: Hrej.cz

Asi teď máš hodně zpětné vazby od hráčů. Co ze hry zmizí na základě feedbacku?
No, povím ti, co bude přidané. Tedy, ono to bylo plánované, ale pak z toho sešlo a nyní je po tom poptávka, tak to spustíme na přání hráčů. Brzy přibude možnost hrát hru offline, tedy bez připojení k internetu. Nyní je hra krok mezi singleplayerovou offline verzí a online verzí. Ke hraní je třeba mít spuštěný Steam, který ověří verzi hry, a data se ukládají k nám na server k analýze pro chystanou MMO verzi, ale ve hře jsou hráči samotní.

Spoustě lidem však vadí, že hra běží na evropském serveru, třeba Korejci a Američané zažívají nepříjemnou prodlevu. Jiní zase nechtějí být připojení k internetu. Přibude tedy lokální verze, která bude ukládat data do lokálních databází a bude mít omezené onlinové funkce. My i takovou verzi původně zamýšleli, ale přišla nám nakonec zbytečná... Ale dle všeho to zbytečné není.

Jinak je to spíš takové balancování. Nechceme se nutně zavděčit všem a do hry dávat populární prvky, které by lidi přilákaly, ale do konceptu by vůbec neseděly. Třeba lidi si píší o dedikované servery pro pár hráčů. Ve skutečnosti to není nic těžkého, kód je na to v podstatě připravený a stačilo by něco malého přepsat. Ostatně se tak i hra testovala. Jenže kdybychom to povolili, tak se celá budoucí MMO verze rozbije.

My nechceme, aby hráči žili ve vlastních malých úsecích. Chceme, aby hráli v jednom velkém společenství. Jestli na dedikované servery dojde, pak jen v případě až bude MMO verze venku a zjistíme, že by si to lidi stále přáli. Teď to ale určitě nebude, protože by to prostě ničemu neprospělo.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama