Mariina Hallikainen: "Sandbox jsme chtěli v první řadě"
i Zdroj: Hrej.cz
Cities: Skylines Snowfall Článek Mariina Hallikainen: "Sandbox jsme chtěli v první řadě"

Mariina Hallikainen: "Sandbox jsme chtěli v první řadě"

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

23. 2. 2016 10:00 9
Reklama

Městská stavitelská hra Cities: Skylines patřila mezi nejmilejší překvapení minulého roku. Rok po vydání svého průlomového titulu finské studio Colossal Order už nabídlo hráčům obsahové aktualizace i dvě placená rozšíření. Zavolali jsme do finského Tampere a o nejnovějším DLC Snowfall a dalších plánech pro hru jsme se pobavili s generální ředitelkou studia Mariinou Hallikainen. 

Hrej.cz: Jak probíhá zima ve Finsku?
Mariina Hallikainen: Zrovna nyní je tady strašné počasí, není to vůbec normální. Jsou asi dva stupně nad nulou, všechno je mokré, sníh je těžký a mokrý. Mělo by být mínus deset, nejsem zvyklá na to, že prší. Takže teď už jen čekáme na jaro. Říkám si, že asi na tom globálním oteplování něco bude.

Tak si ten sníh alespoň budeme moci vynahradit v rozšíření Snowfall.
Určitě ano, sněhové podmínky budou v Cities: Skylines brzo naprosto ideální. Staré dobré zimní dny pod sněhovou pokrývkou, to je něco, co jako finští vývojáři chceme nabídnout světu skrze naši hru.

Co je tvá nejoblíbenější novinka ve Snowfall?
Budu upřímná: jsem naprosto nadšená z editoru témat, který jsme připravili pro modderskou komunitu. Je to skutečně bezvadná věc. Lidé si budou moci vytvořit své vlastní světy. Navrhovala jsem našemu výtvarnému řediteli, že musí připravit nějaký cukrkandlový svět. Chci duhy a barvy (smích).

Ale ve Snowfallu nové zimní téma úplně mění atmosféru hry a její celkovou náladu. Zima je prostě jiná - jsou to chumelenice, kluzké silnice a nové problémy, se kterými je třeba se vypořádat.

Mariina Hallikainen: "Sandbox jsme chtěli v první řadě"
i Zdroj: Hrej.cz

U nás v Praze nebývají zimy tak strašné, a přesto každoročně žertujeme, že první sněhová pokrývka silničáře překvapí. Inspirovali jste se při vývoji podobnými problémy v Tampere, kde vaše studio sídlí?
Nejen u nás, ale i v celém Finsku. Také si tady říkáme podobný vtip, že zima překvapila všechny, co řídí auta. Je vždy třeba nasadit zimní gumy, jinak to klouže a jsou časté nehody, a ačkoliv zima přichází každý rok, tak sníh nikdo samozřejmě nečeká (smích).

Přišlo nám, že to je docela zábavná inspirace. Hráči tak budou muset řešit nižší teploty a s tím i potřebu vytápění nebo třeba zajistit, aby pluhy odklízeli sníh ze silnic. Pamatuji si, že jsme si při vývoji Skylines říkali, že sníh se prostě do hry musí dostat a že tam musíme mít i sněžné pluhy.

Chápu, že pro spoustu lidí, kteří bydlí v zemích, kde tak silně nesněží, to může být hodně podivná situace a neobvyklý problém. Ale myslím si, že je to docela zábavný problém a hráči si práci se sněhem ve městě užijí.

V Cities: Skylines se mi líbí důraz na detaily. V jednom z vývojářských deníčků se zmiňovaly nové vyhlášky a nařízení. Jedna nařizovala protiskluzové podrážky pro seniory, druhá zimní pneumatiky pro auta. Jaké další vyhlášky DLC přinese?
Vycházíme ze skutečných nařízení a doporučení, které se v zimních měsících dávají. Mnoho lidí se diví, že ty protiskluzové podrážky jsou skutečné, ale ano, když se zamyslíte nad tím, kolik taková zranění stojí zdravotnictví, tak i takové nařízení dává smysl. Alespoň ve Finsku to tak máme.

Kromě těchto dvou vyhlášek se s DLC ve hře objeví nařízení ohledně nového prvku vytápění. Budovy lze vytápět elektřinou, ale můžeš lokálně či celoplošně nařídit, aby obyvatelé využívali teplo z tepláren, které tedy nejdříve musíš postavit. Elektřina totiž vyjde dráž, a pokud nechceš namáhat elektrárny a svůj rozpočet, tak na to máme vyhlášku. Také ve hře existuje nařízení povinné izolace, takže budovy vyžadují méně energie na vytopení.

Pro mě je velice důležité, aby hráči měli možnost si postavit přesně takové město, jaké chtějí.

Líbí se mi, že v obou DLC myslíte na své kořeny v Cities in Motion a přidáváte další způsoby městské dopravy. Přemýšleli jste nad celým DLC, které by se věnovalo pouze dopravě?
Ano, samozřejmě jsme nad tím přemýšleli. Cities in Motion mělo na podobu Cities: Skylines velký vliv, přece jen to je naše první hra. Hodně jsme nad tím při vývoji uvažovali, ale je tu jeden problém. Simulace dopravy se snadno může stát velice komplexní a báli jsme se, že pro hráče Cities: Skylines by to mohlo být až moc složité. Při vývoji jsme se museli držet zpátky, opakovat si, že to není Cities in Motion, ale nová hra pro trochu jiné hráče.

Myslím si, že postupné přidávání nových prvků hráče nezahltí možnostmi dopravy, ale na druhou stranu, komunita si o prohloubení a rozšíření často říká. V budoucnosti by takové DLC určitě dávalo smysl; zaměřit se na silnice, městskou dopravu, ale i přepravu zboží a nákladů. V blízké budoucnosti se to ale nestane. Máme jiné plány...

Podělíš se o ně se mnou?
Je mi to moc líto, ale kdybych něco řekla, tak by mě Paradox zabil (smích).

Po Snowfallu si dáme chvilku oddech, uděláme něco menšího a pak budeme pokračovat v našich dlouhodobých plánech.

Při vývoji Cities: Skylines jsme měli malý tým a byli jsme omezeni v otázce rozsahu. Spoustu věcí, které jsme chtěli mít ve hře od začátku, jsme prostě museli odsunout na později. Teď se k nim můžeme vracet a dodávat je do hry, jako třeba denní cyklus s After Dark a sníh se Snowfall a pak ještě další věci... Asi to teď zní nudně, protože je zkrátka nemohu zveřejnit, ale v příštích měsících se o nich dozvíš víc. Až potom se budeme moci zaměřit na dopravní DLC a podobně.

Ale už i teď, když se podíváš na všechny ty možnosti, které s dopravou nyní máme a navíc i nově ty tramvaje... Městská hromadná doprava - autobusy, metra, tramvaje - dodávají městům jedinečnou atmosféru a vzhled. Lidé se nás také ptají na trolejbusy, a aniž bych něco slibovala, doufám, že jim alespoň chvíli budou tramvaje stačit a my nebudeme muset okamžitě přidávat nové dopravní prostředky. Tramvaje jsou hodně užitečné, hodí se do jiných situací než autobusy a skutečně přinášejí něco nového. Myslím, že si lidé o tramvaje psali od chvíle, co jsme hru vydali, tak je do hry konečně přinášíme.

Mariina Hallikainen: "Sandbox jsme chtěli v první řadě"
i Zdroj: Hrej.cz

After Dark přinesl velkou novinku pro modderskou komunitu - budovy najednou mohly zprostředkovávat dvě služby najednou, například letiště mělo v sobě zabudovanou stanici metra. Je ve Snowfallu podobný prvek, který bude pro moddery znamenat něco velkého?
Už jsem zmínila editor témat, který by měl modderskou komunitu zaujmout. Myslíme si, že pro moddery je důležité vytvořit něco kompletně nového a nemyslím tím pouze nové objekty. Proto jsme se zaměřili na možnost vytvořit prostředí, ve kterém mohou hráči svá města stavět. S editorem témat je možné naprosto změnit vzhled hry. Naši návrháři experimentovali s mimozemskou planetou a dopadlo to skvěle. Je to zábavné. Moc se těším na to, s čím přijdou moddeři.

Pro mě je velice důležité, aby hráči měli možnost si postavit přesně takové město, jaké chtějí. Třeba město, ve kterém zrovna žijí. S editorem témat se Cities: Skylines už neomezuje jen na několik oblastí, ale lze stavět i v méně obvyklém prostředí a z toho mám radost.

I v následujících aktualizacích se chceme věnovat nejen hráčům, ale i modderům, takže se máme všichni na co těšit.

Už se těším na ten cukrkandlový svět!
Jasně, ten se prostě musí objevit (smích). A pokud ne, zaúkoluju někoho z našeho týmu, aby to připravil jen pro mě.

Musím se přiznat, nikdy jsem nepatřil mezi fanoušky Chirpyho, maskota místního Twitteru. V mých městech je výpis chirpů plný lidí, co chtějí, aby jim sousedi zalili doma rostliny. Aktualizace zdarma by měla rozšířit jeho repertoár chirpů i dodat nějaké nové prvky. Co můžeme od modrého dozorce čekat?
Je to docela roztomilé, jak dokázal malý modrý ptáček v podstatě rozdělit hráče na dva nesmiřitelné tábory. Smířila jsem se s tím, že “haters gonna hate”, a tak jsme se rozhodli přidat nějaké nové zábavné prvky, které se budou líbit Chirpyho fanouškům - Chirpy bude nosit čepičky.

Jako obvykle s každým updatem, Chirpy dostává nové zprávičky spojené s novými herními prvky, ale hráči, kteří vlastní Snowfall, si mohou navíc zvolit i nové čepičky. Je to jen malá legrační věc, ve které budeme v budoucnosti pokračovat, i kdyby to mezi lidmi způsobilo pozdvižení.

Jen protože se Cities: Skylines daří tak extrémně dobře, nechceme měnit to, co jsme.

Jedna z nejrozšířenějších stížností na Cities: Skylines je, že hra je spíše než simulace města takový nenáročný sandbox. Přemýšleli jste nad přidáním nějakých výzev? Třeba nutnosti stavět okolo nedotknutelného centra města a řešit problémy s dopravou? Nebo dokonce katastrofy?
Rozhodně ano. Jak jsem říkala, při vývoji hry jsme byli omezení dostupnými zdroji, a proto jsme museli udržet rozsah projektu menší, než jsme původně chtěli. Sandbox jsme chtěli udělat v první řadě. Podle mě je v takové hře důležitý. Ale samozřejmě přemýšlíme i nad vyšší obtížností a cíli, které by pro hráče představovali náročnou výzvu. Rozebíráme to na poradách a já osobně se moc těším, až něco takového v budoucnosti přidáme. Plánujeme se Cities: Skylines růst do plnohodnotné městské stavitelské hry tím, že budeme postupem času přidávat nové prvky. Nemůžeme ale udělat všechno najednou.

Do Cities: Skylines toho vkládáme hodně. Nejen my v Colossal Order, ale i náš vydavatel Paradox. Chceme na své hře dále pracovat a snad nakonec přijdeme s aktualizacemi, které nejen potěší naše současné hráče, ale přilákají i nové.

Pamatuji si, že Cities: Skylines byl pro vás nečekaný úspěch. Změnilo se studio Colossal Order od vydání hry? Pracujete na víc projektech?
Cities: Skylines je pro nás momentálně hlavní projekt. Úplně nás překvapil zájem, který naše hra vzbudila a jak dobře se prodávala. Budu upřímná, chvíli to bylo naprosto šílené, téměř nepochopitelné, nebyli jsme na to připravení. Minulý rok jsme se s tím docela prali a museli opět nalézt rovnováhu. Přišla na nás spousta požadavků a my jsme si museli sednout a říct, co vlastně chceme v Colossal Order dokázat.

Od té doby jsme téměř zdvojnásobili počet členů týmu, už je nás tady v kanceláři celkem šestnáct, ale nejsou to všechno vývojáři. Máme také pár podpůrných zaměstnanců. Rozhodně se snažíme udržet tempo, kterým jsme do té doby pracovali. Ale nejdůležitější je pro nás pracovat na něčem, co milujeme. Nechceme rozšiřovat naši společnost až moc, protože se bojíme, že bychom přišli o trochu té identity a vlastně i o trochu zábavy, kterou tady v Colossal Order máme. Je to možná trochu hloupé, když to takhle řeknu, ale jen protože se Cities: Skylines daří tak extrémně dobře, nechceme měnit to, co jsme. Prostě chceme dále pracovat na své hře v našem absolutně fantastickém týmu, možná přivést pár talentovaných lidí s dobrými nápady a pokračovat v daném kurzu.

Když jsme založili Colossal Order, náš plán byl, že zakladatelé společnosti zůstanou jejími majiteli. Budeme pracovat na projektech, které nás baví, způsobem, který nám vyhovuje. To je pro nás velice důležité.

Mariina Hallikainen: "Sandbox jsme chtěli v první řadě"
i Zdroj: Hrej.cz

V jednom ze starších rozhovorů jsi řekla, že se nepovažuješ za hráčku. Změnilo se to? Zaujaly tě v poslední době nějaké hry?
No, je to pravda. Nikdy jsem se za hráčku moc nepovažovala. Vždy mě bavily různé simulace, strašně moc jsem jako malá milovala Theme Park a podobné sandboxové hry. Mám samozřejmě ráda Cities: Skylines a Cities in Motion, ale protože pracuju se hrami, snažím se ve svém volném čase dělat něco jiného. Mám ráda koně, takže když mám volno, trávím ho s koňmi.

Minulý rok mě hodně chytl Kingdom. Je to fantastická hra, vyzkoušela jsem ji minulý rok na Gamescomu a zamilovala jsem si ji. Je v ní kůň, takže to dává smysl (smích). Ale jinak hry aktivně nevyhledávám. Spíše zkouším ty, které mi připadnou dobré a třeba mě zaujmou.

Cities: Skylines má kolem sebe skvělou YouTubovou komunitu, ve které jsou nadaní hráči, kteří ve hře staví úplné urbanistické zázraky. Sleduješ tuhle komunitu?
Osobně mám blízko ke komunitám hráčů na fórech Paradoxu a na Redditu. Čtu si jejich připomínky, kontroluju zpětnou vazbu. Dohlížet na komunitu byla vlastně jedna z mých původních povinností. Ale jak to rostlo, tak jsem dostala pomocníka, takže teď máme oficiálního manažera komunikace, který nám vypomáhá s e-maily a fóry.

Myslím, že je zásadní porozumět tomu, co se děje mezi hráči, co se jim líbí a co ne. Naše hra je vlastně pro hráče, ne pouze pro nás, a tak chceme vědět, co si o ní hráči myslí a pokusit se do ní zakomponovat jejich přání a nápady. Samozřejmě ne všechny nápady jsou kvůli různým důvodům proveditelné, ale třeba zrovna tramvaje si komunita přála tak moc, že jsme je do hry přivedli dříve, než jsme původně plánovali.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama