Zombi
Zombi Recenze Zombi

Zombi

Daniel Krásný

Daniel Krásný

1. 9. 2015 08:32 25

Podléhat klišé, asi bych začal recenzi na Zombi nespokojeným sténáním. Že je her na podobné téma až příliš, že se nedá nic nového vymyslet, a že je mlácení prohnilé hlavy klackem vlastně dost nuda. Na druhou stranu, no a co. Téma, netéma, dobrá zábava není podmíněna originální myšlenkou. Když se ale Ubisoft rozhodne po třech letech předělat na počítače a moderní konzole hru vydanou exkluzivně na Nintendo Wii U, myšlenka to není ani originální, ani dobrá. Zvlášť proto, že ačkoliv bylo někdejší ZombiU poměrně sympatická zábava, většina jeho kladů vycházela z fajn využitého ovládání pohybem. V roce 2015 jsme tedy bůhvíproč dostali ke krmi jen kostřičku. Bez šťávy, bez nápadu a bez U.

DĚJEM NEDĚJEM

Kdybych vám měl popsat Zombi, nazval bych ho first-person survival hororem a hodně bych u toho krčil nos. Autoři tu sice lepí dohromady něco jako příběh, posílají vaší postavu sem a tam, mluví o infekci a bůhví čem ještě, ale je vám to úplně putna. Zombi je totiž ta hra, kde do vás kdosi vysílačkou hustí zástup nezajímavých monologů, zatímco si na mobilu prohlížíte Facebook. Pokud vám ke štěstí stačí čtení úkolů a sledování aktivního bodu na mapě, budete v pohodě. Kdo se ale chce bát a kousat si nehty, což by správný first-person survival horor měl umět vyvolat, ten se zřejmě bude chtít zabít.

Za patrně nejzajímavější prvek lze považovat smrtelnost hlavní postavy.

Jak jde totiž o jiskru, přidanou hodnotu, jakýkoliv esprit, je Zombi jen slabý odvar slibovaného. Není v něm totiž nic, čím byste ho jednou větou popsali svým přátelům. Za patrně nejzajímavější prvek lze považovat smrtelnost hlavní postavy. Uloví vás zombík? Smůla. Pohledná blondýnka v košili, na kterou jste si půl dne zvykali, je nenávratně pryč. Nahradí jí obézní ohava či rozšafná čtyřicítka, což má na hru jako takovou nulový vliv. Ano, ztratíte nasyslené zásoby, které sbíráte po vzoru Dead Islandu. Jenomže na místě svého skonu najdete své bývalé já jako zombie, a všechno si tak nahrabete zpět. Zprvu zajímavý prvek. Na druhou dobrou se tím ze Zombi ztrácí i poslední nádech hororu. O sebe sama se prostě nebudete bát. Jste stejně nijaký jako samotná hra.

KDYŽ SE NEDAŘÍ

Tak dobře. Děj je matný, bát se nebudete a postava je výživná asi jako instantní polévka. Jenomže nebýt všetečné recenze, patrně bych se k těmto závěrům ani nestihl dostat. Já vím, já vím, že dle obalu se nemá soudit obsah a že iz šutru může prýštit život, ale přesto. Stačí se projít po improvizovaném bunkru, zjistit, že fyzikální model zde neexistuje a grafika je radši zakryta místy až nesmyslně hutnou temnotou, a přichází nutkání vracet peníze. Ano, bohužel. Zombi je prostě port z technicky slaboučké konzole a vlastně se to před vámi ani nesnaží skrývat. V menu si nastavíte leda rozlišení, tlačítka jsou na klávesnici rozeseta takřka náhodně, a koho v kampani nepotká ani jeden průšvih technického rázu, může si po foglarovsku přezdívat Štístko. Mně třeba zhruba od půlky hra konstantně mrzla při loadingu a musel jsem pěkně postaru restartovat celý počítač. Nakonec bylo vše vyřešeno hraním v okně a v nižším rozlišení. Jen tak. Protože proto.

Ale znáte to o malém kašpárkovi a velkém divadlu. Průzkum a objevování nových lokací, na kterém je tenhle survival v podstatě založený, může být prima i bez lesku a lehkosti. Jenomže i tady Zombi naráží. Vše je unavené a bez nápadu. A když za několik hodin šedé kampaně narazíte na pokoj, ve kterém zombie žertovně paří na jakémsi pozůstatku diskotéky, působí to svou svěžestí až nemístně. Bohužel, tento moment je naprosto ojedinělý. Obyčejem je procházení generických lokací, ať už vnitřních či venkovních. Dvojitá ostuda za to, že by hra zřejmě ráda vábila na atmosféru londýnské metropole, a zavádí vás tak třeba do Buckinghamského paláce nebo na Tower Bridge. A já vám nebudu lhát, vůbec jsem si toho nevšiml. A kdybych si to ex post nepřečetl v oficiálních materiálech, vlastně bych to v článku vůbec nezmínil.

PALBA NASLEPO

Akce zbavená svých unik spojených s specifickým ovládáním na Wii U je vlastně jenom ohlodaná kost. Zombie zde mlátíte standardní kriketovou pálkou, využijete ale i pár laskomin poschovávaných v lokacích. Pistole, puška i brokovnice, Molotovův koktejl nebo dokonce mina. V arzenálu by problém ani tak nebyl, kdyby likvidace nemrtvých přinášela alespoň drobný požitek. Nic negraduje, nedostaví se žádná valná odměna za pěkný výkon. Jen si to dokola budete rozdávat s generickými, nevyzývavými zombiemi, co nejdou daleko pro respawn. Nuda, řeknete si. Ale přesto vás souboje jako takové vlastně neurazí. Nábojů je málo a je nutné je hledat všude možně. A ačkoliv je podobná rozvaha v dnešních herních hororech v podstatě rutinou, v Zombi jde o vpravdě jediný důvod, proč pokračovat v hraní a okamžitě hru nevypnout. Což je bohužel málo. A za dvacet eur ve hře z roku 2015 je to málo takřka zoufale.

Zombi trpí tím nejhorším syndromem, jaký může videohru vůbec postihnout. Je zbytečná a nejedlá.

Dovedu si představit situaci, ve které by Zombi získala slušné tři z pěti a ještě bychom se cítili přísně. Bylo by nám všem o deset let méně a nadšeně bychom vzdychali nad šetřením nábojů, šmejděním v lokacích a na závěr bychom přidali povinný politický frk na Vladimíra Špidlu. Jenomže tohle všechno je pasé. Už jsme hráli Dead Island, DayZ a hromadu her, na které už si vlastně ani nevzpomínáme. A tak namísto aktuálních kousků srovnávám Zombi třeba s Land of the Dead: Road to Fiddler’s Green. Že už nevíte, o co šlo? Ale vždyť já taky ne. To jste se jen dostali na konec recenze hry, u které si pozítří nevzpomenete na její název. Hodnocení se může jevit kruté a nevybíravé. Jenomže Zombi trpí tím nejhorším syndromem, jaký může videohru vůbec postihnout. Je zbytečná a nejedlá. A kdyby to byl prvňáček, když máme ten začátek školního roku, měl by odklad minimálně dva roky. Oprava: vlastně tři.

Zombi

Zoufalost i troufalost. Zastydlá hra, která se objevila bůhvíodkud a přinesla s sebou jen zástup malicherností. Nekupujte a koukejte se jinam.