Žhavé léto 3 a 1/2 Recenze Žhavé léto 3 a 1/2

Žhavé léto 3 a 1/2

lukvod@seznam.cz

lukvod@seznam.cz

13. 1. 2006 23:53 1

Je tomu už přes sedm let, co české vývojářské studio Centauri Production vypustilo do světa poslední díl Horkého léta. Po dlouhém čekání se vrací na scén, ačkoliv museli tvůrci změnit název hry kvůli neshodám s vlastníkem práv. To však nic nemění na tom, že Majer je zpátky. Ale ne známý Honza, nýbrž Johnny – vzdálený příbuzný, žijící za velkou louží, tedy v Americe.

Příběh plný klišé

Příběh se tedy točí okolo Johnnyho Majera, který měl takové štěstí, že mu jeho umírající děda odkázal relativně prosperující kasíno v malém, zapadlém městečku Snake City. Vše se jeví jako velká výhra do té doby, než náš hrdina zjistí, že si na jeho kasíno brousí zuby holota mafiánů, která ovládá skoro většinu podobných podniků po celé Americe. Netrvá dlouho a tahle nezbedná skupina vtrhne na Majerův pozemek se zbraněmi posazenými proklatě nízko. Johnnyho nenapadne nic lepšího (udělal by to asi každý) a vydá se směrem „co nejrychleji odtud“. Jenže to by nesměla policie táhnout s mafiány za jeden provaz.

Situace nakonec vypadá pro Johnnyho tak, že si nějakou tu chvilku pobude za katrem. Tak končí intro filmeček a začíná hraní. Vaším prvním cílem je najít co nejrychlejší cestu ven, opustit chladné vězeňské prostředí a vzít si zpět to, co Majerovi a potažmo vám patří. Od té doby se spouští lavina humorných situací a ztřeštěných scének, které vám leckdy roztáhnou pusu úsměvem od ucha k uchu. Jak vidno, příběhová stránka neoplývá zrovna největší porcí originality, ale jelikož je vše zabaleno do zajímavého kabátku, můžeme tvůrcům odpustit.

Poloadventura plná meziher

Pokud vás vyděsil hybridní název „poloadventura“, můžete se alespoň trochu uklidnit. Stále se jedná o adventuru, ovšem ne takovou, jak ji známe ze série Polda atp. Mozek samozřejmě během hraní zapojíte a to nejednou, takže se nebojte, že si při řešení všemožných puzzlů a dalších překážek vaše duše adventuristy odpočine. Vše je ale vcelku snadné, díky čemuž mohou i noví hráči rychle pochopit herní kontext a princip. Kromě klasického procházení po pestrých a rozličných prostředích se dočkáte mnohých meziher, které slouží pro zpříjemnění požitku z hraní.

Těště se, že z adventurní části se během mžiku dostanete do klasické hopsačky typu Rayman 3D nebo nasednete do dopravních prostředků včetně traktoru (se kterým ale rozhodně nepojedete do hor a nebudete orat brambor). Během těchto meziher si také zastřílíte – hra se přepne do FPS módu, zabojujete si Mortal Kombat s nevinně vyhlížející stařenkou a možná se dočkáte i nějakého toho plížení po vzoru Sama Fishera.

Grafický kabátek a ovládání

Namísto oldschoolového 2D kresleného vizuálního provedení zvolili tvůrci z Centauri Production nový 3D grafický engine, který svým stylem připomíná prvotiny od Lucas Arts či MediEvil ještě z dob prvního Playstationu. Herní prostředí je díky tomu lehce ujeté, stejně jako většina charakterů ve hře. Navštívíte například zmiňované vězení, odporně vyhlížející kanály, dostanete se do továrny, místního baru, banky a dalších a dalších oblastí. I postavy, se kterými se během vašeho dobrodružství setkáte, oplývají velice zajímavým zjevem a je jasně vidět, že si tvůrci pustili fantazii na špacír. Do grafického enginu je také (a teď pozor) zaimplementovaná fyzika! To se zrovna v tomto typu her nevidí tak často a proto potěší, když vaše oko spatří jak většina objektů reaguje na interakci a snaží se chovat „opravdu realitisticky“. Mnohdy reakce předmětů vyvolá spíše menší úsměv na tváři, popřípadně lehké podivení, takže se nebojte a nevzpomínejte na léta, kdy jste seděli v lavici na základní škole a zrovna jste se učili akci a reakci.

Ovládání je provedeno pomocí myši a klávesnice. Myší si natáčí směr, šipkami se pak pohybujete. Nikomu by nemělo dělat žádné velké problémy, avšak dle reakcí mých známých jsem pochytil, že někomu nemusí sednout. S ovládáním souvisí jeden podstatný problém, totiž kamera. Ta si zkrátka dělá, co chce. Úhel pohledu je vždy pevně daný v každé části hry, tudíž občas neuvidíte tam, kde je potřeba. Naštěstí lze kameru ručně dolaďovat, čímž se problém částečně řeší. I tak je to leckdy otravné.

Nový dabing, stejný humor?

Namísto hlasu Zdeňka Izera, který tentokrát nepropůjčil svůj hlas všem postavám jako tomu bylo u předchozích dílů (že byl moc vyčerpaný natáčením svého Pípšoubazaru?), si budete zvyknout na hlas Josefa Cardy. Ten nadaboval hlavního hrdinu Johnnyho Majera a další postavy. Bohužel, změna to je nepříjemná, ale jde o zvyk. Na pomoc při rozdávání svých hlasů přiběhla dvojice Jablonský/Kajnarová. Je celkem s podivem, že právě hlas Josefa Cardy se stal asi největším trnem v oku. Nezřídka je jeho hlas nevýrazný, jindy zase až moc přehnaný. Škoda… Humor však zůstává stále stejný a tudíž se můžete těšit nejen na sarkastické poznámky utroušené samotným Majerem. Většina postav vás také dokáže velice pobavit, ať už svým zjevem, či mluveným projevem. Kvalit pilotního dílu však humor celkově nedosahuje.

Obtížnost a doba hraní

Jak jsem již jednou zmínil, hra je okleštěna o komplikovaná místa a herní principy. Odpadá tedy dlouhé prohledávání obrazovky za cílem nalezení důležitého kousku skládanky. Namísto toho autoři přidali do hry menší vychytávku v podobě zobrazení důležitých a použitelných předmětů pomocí stisknutí jediného tlačítka. Ani se nekoná klasické kombinování všeho na všechno, jindy v českých adventurách tak časté. Přesto všechno lze zvolit ze dvou obtížností, přičemž vybraná možnost má vliv pouze na mezihry. Doba hraní se pohybuje okolo 13 hodin, závisí však na délce vytuhnutí u různých meziher, které jsou leckdy zapeklitě těžké a zákeřné.

Žhavé léto 3 a 1/2

Nepřímé pokračování si stále drží solidní kvalitu, kterou oplývaly i předešlé díly Horkého Léta. Bohužel přinesl nový styl i nové problémy, ty jsou však kompenzovány značným zlehčením celé hry. Díky tomu dokáže Žhavé léto 3 a 1/2 pobavit a vyplnit nudné sychravé večery.

Osobitý humor z úst Johnnyho Majera, zábavné mezihry, odlehčený styl hry.
Problémová kamera, rozporuplný dabing, někomu nemusí sednout ovládání, není pro hardcore fanoušky adventur.