Zeno Clash Recenze Zeno Clash

Zeno Clash

Filip Sladký

Filip Sladký

3. 5. 2009 22:42 19

Přibližně před dvěma měsíci jsme vám v našem preview přinesli čerstvé informace o připravovaném titulu Zeno Clash od herního studia ACE Team. Navzdory tomu, že prvotní verze obsahovala opravdu nespočet nejrůznějších bugů, bylo prakticky od prvního okamžiku jasné, že se nejedná o ledajakou tuctovou hru. Ať už díky originálně zpracovaným lokacím s mírně cyberpunkovou příchutí či bizarně navrženým postavám. Čas plyne rychle a než jsem se stačil pořádně vzpamatovat z testování preview verze, dorazila ke mně finálně vyladěný produkt, který právě v těchto dnech přichází na herní trh. Osobně jsem od ní očekával hodně věřím, že nejeden fanoušek first-person akcí byl na tom podobně. Jak tedy Zeno Clash dopadne po zevrubné prohlídce?

Jak už někteří z Vás možná vědí, Zeno Clash je z hlediska žánru first-person akční hrou, kombinující střílení těmi nejbizarnějšími střelnými zbraněni, co si dovedete představit, s klasickými pěstními souboji. Source engine od společnosti Valve zabezpečuje dostatečnou technickou vybavenost, která v kombinaci s šílenými nápady stvořitelů z ACE Teamu nabízí, dle mého názoru, skutečně velký potenciál.

Hermafroditova rodinka

Hlavní postavou hry je vcelku normálně vypadající mladík Ghat, který byl po spáchání hrdelního zločinu vyhoštěn ze své rodiny. Zpočátku se může zdát, že se jedná o běžný případ kriminálního chování, avšak už po částečném vysvětlení situace je jasné, že Ghat není nelítostným vrahem vlastní krve, ale že měl pro svůj čin velice pádný důvod. Jeho rodiči byli, tedy vlastně byl, šíleně vypadající hermafrodit Otec-Matka, který jakožto hlava rodiny pravidelně přiváděl na svět spoustu podobně šílených synků a dcerek. Tedy, alespoň do té doby, než byl(a) zavražděn(a) právě zmiňovaným hrdinou hry. Aby toho nebylo málo, vzpomínky na domov rozhodně nejsou pro Ghata to nejbláznivější, co za svůj herní život zažil, respektive zažije. Však uvidíte sami již během několika málo úrovní.

Příběh je prezentován tím způsobem, že se na počátku hraní prostřednictvm video sekvence ocitnete v době těšně po inkriminované vraždě Otce-Matky, přičemž posléze zpětně objevujete dobu před zmiňovaným činem a dozvídáte se, co že se to vlastně na Zenozoiku stalo. Musím říci, že se autorům jejich záměr o stvoření chaosu na počátku hry opravdu povedl. První pasáže hráče silně nutí k přemýšlení o tom, jestli to vše okolo není náhodou jen vtip. Ale nebojte se, není. Postupem času se příběh zdárně rozmotává a ke konci už všechno dává smysl tak, jak má. Navíc máte po celou dobu hraní po ruce pomocnici, která vám v dílčích částech hry pomáhá vypořádat se s nejrůznější nástrahami a určitým způsobem vám i ukazuje cestu. V této souvislosti bych se maličko pozastavil nad délkou samotného příběhu. I když je počet chapterů na první pohled vcelku přesvědčivý, realita vypadá poněkud jinak. Jednotlivé lokality nejsou nijak rozsáhlé, většinou všechno stihnete projít za chviličku a nejvíce času tedy strávíte opakováním soubojů s nepřáteli. Schopní hráči dokáží Zeno Clash projít během tří až čtyřech hodin, tudíž po dokončení příběhu musí vzít zavděk pouze speciálním Challenge módem, který vám při absenci multiplayeru umožňuje alespoň nějakou konfrontaci s přáteli v podobě porovnávání dosažených výsledků.

Dalším prvkem hry, jenž mě zaujal už během hraní preview verze, je bojový systém. Zeno Clash se možná tváří jako first-person střílečka, ale ve skutečnosti je to spíše first-person brawler čili bojovka. Ghatovy pěsti, kolena a další části těla hrají velice výraznou roli v „přesvědčování“ protivníků nejrůznějších ras, vzhledů a schopností, které lze ve hře najít. V nabídce jsou samozřejmě základní údery pěstí a také kopy. Postupem času za pomoci menšího výcviku, který je součástí příběhu, objevíte několik dalších úderů, jež budete muset efektivně i efektně používat až do konce hry. Kapitolu od kapitoly se navíc obtížnost soubojů zvyšuje a vy se tak nutně musíte naučit jednotlivé údery, bloky, protiútoky a úskoky bezchybně kombinovat, jinak neuspějete. A věřte, že na klávesnici to vyžaduje chvíli cviku, gamepad by proto byl rozhodně vhodnější. Co se střelných zbraní týče, můžete během hraní narazit na bizarně zpracované kuše, pistole, kladiva, palice a jiné hračky. Není jich mnoho a po pravdě slouží spíše jako doplněk pěstním soubojům, které tvoří majoritní segment všech akční momentů. Výjimku tvoří souboje s bosáky, kteří jsou obvykle porazitelní výhradně s pomocí specifické zbraně, kterou vám hra nastrčí do rukou.

S visuálním zpracováním budete jistě spokojeni. Hra je, jak jsem již zmiňoval, poháněna nestárnoucím Source enginem a když k tomu přičtete velice bujnou fantazii level designerů ACE Teamu, určitě nebudete litovat. Po zvukové stránce to vidím velice podobně. Dabing jednotlivých postav je dostatečně nápaditý, různorodý a i když místy možná působí maličko nadneseně, celkově se rozhodně povedl.

Horor hadr

Největší předností Zeno Clash je však stoprocentně atmosféra. Už dlouho se mi při hraní nestalo, že by mi běhal mráz po zádech tak intenzivně, jako při sledování nějakého povedeného japonského hororového snímku. Razíte si cestu lesem, který na první pohled nevypadá nijak nebezpečně, když tu najednou zaslechnete podivné zvuky, které připomínají zpěv ptáka zkříženého s dinosaurem. Rychle se otočíte, ale nikde nic nevidíte. Asi se mi to muselo zdát, říkáte se. Jakmile se však opět otočíte nazpátek, skočí vám zmutovaný králík přímo do obličeje a vy absolutně netušíte, odkud se ta stvůra vynořila. Častokrát se navíc stává, že je vám během souboje z rukou vyražena zbraň, což je další faktor, který vám na klidu nejspíš moc nepřidá. Nemá tu však smysl dále dlouhosáhle popisovat další pološílené okamžiky a scény, jelikož bych vás připravil o podstatnou část kvalitního herního zážitku, který na vás pod názvem Zeno Clash už netrpělivě čeká.

Na závěr je nutno říci, že jsem se při louskání tohoto nezvyklého oříšku opravdu bavil. Není ve všem perfektní, ať už je to kvůli absenci multiplayeru či nepříliš rozsáhlému příběhu, ale každopádně stojí za to, o tom není pochyb. Navíc pořizovací cena není nijak vysoká, a to ani v době ekonomické krize. Inu, fanoušci nejrůznějších stříleček, zbystřete. Nyní je tu pro vás jeden originální kousek, u kterého se budete nejen bavit, ale při tom si i rozšíříte obzory a zjistíte, jaké nejrůznější bizarnosti a šílenosti dokáže moderní člověk vymyslet.

Zeno Clash

Velice povedený akční titul, který si jistojistě získá mnoho fanoušku svou bláznivou atmosférou a originálním zpracováním. Troufnu si říci, že pokud by autoři poopravili některé bugy a zauvažovali nad zakomponováním multiplayeru, mohlo by se jednat o jednu z nejlepších akčních her poslední doby. Ať žije bujná fantazie!

Fantasticky šílené prostředí, atmosféra, bizarně navržené postavy a nejrůznější živočichové, soubojový systém, audiovisuální stránka hry, cena.
Absence podpory hry více hráčů, relativně krátký příběh, několik nepříjemných bugů, postupem času začínají být bitky mírně stereotypní.