Zeno Clash II Recenze Zeno Clash II

Zeno Clash II

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

14. 5. 2013 22:57

Původní Zeno Clash byl před čtyřmi lety takovým malým zjevením. Bojovky už tehdy zrovna nefrčely a většina hráčů se s radostí nechala zmáčknout pařáty moderních online stříleček, jenže mnohým z nás to férové virtuální praní se trochu chybělo. Zeno Clash přinesl povedený kompromis mezi brutálními rvačkami a stále oblíbenější FPS akcí, to vše na nesmrtelném Source enginu. Hra fungovala, bavila, o rok později se objevila i na Xbox Live a nadšený dav se pochopitelně těšil na pokračování. Má důvod být zklamaný? Možná.

Mezi netvory

Druhý Zeno Clash počítá s tím, že již znáte jeho svět a události prvního dílu. Bez velkých řečí vás rovnou vrhne do pokračování nakousnutého příběhu, ale zcela bez tolik potřebného nastínění čehokoliv, co se kdysi stalo. Úvodní nicneříkající scénka v hospodě, kde se hlavní hrdina Ghat pouští do krvavé rvačky s místními štamgasty, tak není úplně šťastným začátkem – nikdo se ani půlkou slova nezmíní o tom, proč vůbec druhý díl existuje, a to je v případě titulu, který přímo navazuje na svého předchůdce, veliká chyba.

Ač příběh Zeno Clash rozhodně nepatří k těm nejslabším, cosi těžko zapomenutelného z něj dělá teprve fantastický svět. Zenozoik je totiž plný nechutně bizarních příšer a nepochopitelných skutečností. Černá humanoidní prasata, mluvící ptáci nebo frajer, co si hlavu schovává do hrnce a nechá sí říkat Pott? Proč ne. Tou nejodpornější zrůdou je pochopitelně ústřední postava FatherMother, a to nejen po stránce vzhledu – téměř všechny abnormálně vypadající kreatury, což činí zhruba 99% všeho živého, jsou navíc doplněny adekvátně podivnými hlasy a chováním.

Zmlaťte je všechny

A zmlaťte je pěkně do bezvědomí. Zeno Clash II je chtě nechtě založen na surovém mlácení prakticky všeho, co se Gathovi postaví do cesty, a přestože se na pár chvil jedná o opravdu příjemnou zábavu, po čase se objeví bolestivý stereotyp. To ovšem není nic ve srovnání s (ne)schopnostmi použitých technologií – Unreal Engine 3 zdaleka nefunguje tak dobře jako zarostlý Source od Valve. Jeden by čekal, že "motor", jenž pohání na souboje bohaté tituly jako Batman: Arkham City, by měl Zeno Clash dokonale sednout, ale tragická detekce úderů a s tím spojené trable se starají o spousty perných chvil. K tomu připočtěte katastrofálně rozmístěné checkpointy a máte zaděláno na pár rozbitých kusů nábytku.

"Zeno Clash II je chtě nechtě založen na surovém
mlácení všeho, co se Ghatovi postaví do cesty."

Když ale zrovna všechno funguje jak má, hra baví podobně jako před lety. I tentokrát je Gathovým pěstem nabízena pomoc v podobě nepříliš pestré škály střelných zbraní, ale o to užitečnější a designově povedenější jsou. Zacházet s nimi umí i někteří šikovnější protivníci a kvůli časté početní převaze a nepříliš mrštným pohybům hrdiny není zrovna snadné se s různě silnými obludami vypořádat. Často nepomohou ani volitelní spolubojovníci, které můžete využít třeba jako živé štíty. K ničemu jinému se vlastně ani nehodí – jsou neuvěřitelně tupí a není možné jim rozdávat jakékoliv příkazy. Naštěstí pro nás jsou stejně tupí i mnozí nepřátelé, a tak lze občas zvítězit za zneužití některé z designových hrubek.

Zavřen v otevřeném světě

Rádi bychom prapodivný svět Zenozoik prošťourali a prozkoumali do toho nejposlednějšího kouta, a na to jsme kvůli slibované otevřenosti světa moc těšili. Jaké asi bylo zklamání, když jsme se namísto absolutní volnosti dočkali spousty stupidně rozsekaných lokalit, jež, aby toho nebylo málo, omezují hráčův pohyb jen na pár pečlivě vyhrazených cestiček. Proboha, proč!? Proč nemůžeme volně pobíhat po umělecky dokonalém prostředí a patřičně si vychutnávat každičký detail. Proč musí Ghatův pohyb omezovat asi 50 čísel vysoký plot? Taková škoda! Korunku tomu všemu nasazují tak trochu přebytečné RPG prvky, které se omezují jen na pár vylepšitelných atributů, a tuze nepovedená mapa se záhadným sledováním aktivních úkolů.

Větší, hezčí... a to je všechno

Nějak se nemůžeme zbavit dojmu, že ACE Team zoufale postrádá kvalitního herního designera. Jak Rock of Ages, tak Zeno Clash II jsou vizuálně fantastické tituly s výraznými uměleckými hodnotami, ale každý trpí tak zásadními chybami, že zprvu zábavné hraní se příliš brzy promění v nezábavnou rutinu, nebo vše zkazí některá z technických chyb. A je to nesmírná škoda, protože prostředí, které Zeno Clash předkládá, zasluhuju mnohem více lásky a poctivé práce.
Snad tedy příště?

Zeno Clash II

Krásná grafika a hluboký svět nestačí. Hra se především musí dobře hrát, a to Zeno Clash II splňuje jen napůl. Chyb má moc a všeho moc škodí...