Zeit 2 Recenze Zeit 2

Zeit 2

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

1. 3. 2011 23:45 1

Zeit 2 od počátku mate tělem. Na screenshotech se tváří jako další generický shoot'em up – s oblíbenou, ale tak trochu ohranou abstraktní grafikou odkoukanou od Geometry Wars a vesmírem, který se hemží raketkami všech možných tvarů a modrými laserovými paprsky. Takových už tady bylo, řekne si člověk, a snadno může přehlédnout perlu žánru, co se zdál být už kreativně vyčerpán. Zeit 2 se totiž nehraje stylem "zabij, co můžeš" a zběsilí střelci s prstem na mezerníku a smrtí v očích pohoří už v jedné z prvních úrovní. Autoři dovedně vmíchali do akce prvek vracení se v čase a díky němu se tuctová akce změnila v nevšední taktický zážitek.

Nebezpečná modrá aura

Jistě: na první pohled je vše při starém. Úrovně jsou snímány pohledem z boku, pomalu scrollují zleva doprava a na obrazovku vyplouvají desítky nepřátel. Cílem hráče je udržet se při životě – a to znamená vyhýbat se protivníkům, kteří jsou načrtnuti tenkou bílou linkou, a ničit ty, kteří k tomu navíc ještě modře svítí. Když se soupeř s "aurou" dostane až k levému okraji, ubere totiž podstatnou část zdraví, i přesto, že hráčovu loď nezasáhl. Hospodaření s vlastními štíty je o to složitější, že i každý výstřel něco stojí a ubere jedno procento jejich energie – za zničené nepřátelské lodě ale hráči zdraví zase získávají a pomoci si lze i power-upy, které z protivníků vypadávají. Tím pádem Zeit 2 klade velké nároky na přenost střelby – čím méně projektilů padne nazdařbůh, tím lépe, řetězové destrukce jsou pak v duchu většiny moderních shoot'em upů hodnoceny násobně vyšším skóre.

Cestování v čase a prostoru

Potud je Zeit 2 stále ještě tuctová akce, jen trochu méně frenetická než typická japonská freewarovka. Zvrat přichází s dalším mechanismem – posunováním času. Stisknutím tlačítka se lze posunout až o 4,2 vteřiny dozadu (tato časová rezerva se pak pozvolna doplňuje). Přitom je hráčova loď duplikována, a tak může v "mezeře" zničit jiné nepřátele, kteří by se dostali za jeho záda, posbírat bonusy a tak podobně. Je až neuvěřitelné, jak moc tahle "vymoženost" mění způsob hraní – najednou začne hráč využívat libůstek jako "dvě mouchy jedním laserem", přijde na to, že jde multiplikovat projektily střelbou do vlastního stínu, či získat bonusové body za to, že po skončení "mezery" stojí se svou lodí na stejném místě, ze kterého časoprostor předtím opustil.

Cestování časem není však jen výhodou hráče a zbraní poslední záchrany. Běžně se v úrovních objevují nepřátelé, kteří se pohybují ve zpomaleném časoprostoru a zabít je lze jen v režimu převíjení. Hráč je může zabíjet buď "cestou zpět", nebo si chytře vystřelit lasery "jen tak do vakua" a posunout čas zpátky právě ve chvíli, kdy přes ně "časuvzdorní" nepřátelé prolétávají (analogicky se objeví i soupeři, kteří jsou zranitelní pouze v normálním režimu, obvykle v zákeřné vzájemné kombinaci). Nechybí pak samozřejmě spousta dalších druhů nepřátelských jednotek: obří bitevní lodi, kontejnery, broukoidní roboti, kteří pokládají miny, tak trochu spermatoidní mini-raketky a naváděné projektily, nezničitelné střílny, jež vytvářejí rafinované vzorce, kterými je hráč nucen hledat cestu zatímco se šavluje s cizími koráby, dlouhatánští vlnící se hadi a v závěru úrovní samozřejmě také velcí bossové.

Bossové jako čajíček

Boss-fighty patří spíše ke slabinám Zeit 2. Jistě – bossáci po vzoru svých kolegů z tisíců jiných shoot'em upů chrlí děsivé roje různých kulek, laserů a jiných nebezpečných objektů, mají své štíty, nepříjemně manévrují a vydrží i několik desítek zásahů hráčových zbraní. Ale na druhou stranu: jejich pohyb a střelba jsou pravidelné a každý boss-fight nabízí dost příležitostí si doplňovat zdraví, takže z nich nejde až takový strach, jaký by byl asi na místě. Síla hry je zkrátka spíš ve vychytralém boji – přečůrat desítku nepřátel rafinovaným posunutím času za pomoci dvou nebo tří laserů je mnohem větší zábava, než se pižlat čtyři minuty s bossem ve tvaru rotujícího a blikajícího cosi.

Přidaná hodnota

Základní kampaň nabízí dvě desítky úrovní, v nichž postupně donutí hráče, aby přijali za své pokročilé herní mechanismy, vyzbrojí je speciálními schopnostmi (stiskem jedné klávesy lze tu a tam aktivovat super-silný laser, druhou schopností je zrychlená střelba – projektily ale pořád stojí energii) a pomaličku, polehoučku je připravuje na to, že by měli se svými lasery i s převíjením času nakládat co nejhospodárněji. A pak se do hráčů Zeit 2 pustí bez veškerých servítek prostřednictvím nadstavbových režimů. Mezi nimi nechybí survival mód, režim, kde je hraní omezeno časem a hráč se snaží posbírat co nejvíc multiplikátorů, aby se jeho skóre vyšplhalo do hvězdných výšin, mód Challenge, který klade různé zajímavé úkoly vztahující se na použití konkrétní schopnosti v některé úrovni, a třeba také v jiném shoot'em upu asi nevídané Tactics. Tento mód nutí "optimalizovat" zabíjení nepřátel pro dosažení co nejvyššího skóre, takže klíčem k úspěchu je vymyslet, jaké je ideální pořadí "odpálení" jednotlivých entit v úrovni.

Zeit 2 je výborná, originální střílečka, která trochu doplácí na svou průměrnou a na pohled ne moc zajímavou stylizaci. Během hraní grafika či ozvučení neurazí, ale ani neoslní – tohle hodnocení však ani v nejmenším neplatí pro osvěžující herní principy. Škoda, že tohle cestování časem nefunguje i v realitě: hned bychom poslali autorům pár dolarů do roku 2009, aby téhle výborné arkádě dodělali i odpovídající prezentaci...

Zeit 2

Originálně pojatý shoot'em up má sice stěží průměrnou grafiku, ale boduje osvěžujícími herními mechanismy. Střílení je tu taktické a akce plná možností, trvanlivost zajišťují doplňkové herní módy a výzvy.