Zaklínač 3: Divoký hon - Srdce z kamene Recenze Zaklínač 3: Divoký hon - Srdce z kamene

Zaklínač 3: Divoký hon - Srdce z kamene

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

13. 10. 2015 10:00 65

Ačkoliv se právě nainstalované rozšíření ohlásí v hlavním menu třetího Zaklínače s plnou parádou a dokonce vás pobídne k vytvoření zcela nové postavy pouze pro účely tohoto DLC (případně vylepší vaši stávající tak, abyste byli schopni konkurovat tamějším nepřátelům), vy sami se do něj budete dostávat překvapivě obtížně. Byť je vám jasné, že jste se pustili do jeho plnění, protože z předchozí, na 100 procent dokončené hry vám nezbyl jediný úkol, prvních několik desítek minut vaši hlavu bude trápit jediná otázka. To je skutečně ono? Nebo hraju jen nějaký „předvoj“ v podobě vedlejšího úkolu a až potom se dostanu k té hlavní porci obsahu?

JSME ZPÁTKY

Rozlišit, zda jste se pustili do příběhu v rozšíření, jde těžko i proto, že se stále pohybujete v těch samých lokacích. Pokud jste čekali zcela nový kontinent, jakkoliv ho autoři po splnění první větší zkoušky lehce naznačí, jste na omylu. Drtivá většina přídavku se odehrává v severní a východní části Velenu s občasnou, byť příběhově velmi vydatnou zastávkou v Oxenfurtu. To, že se nepohybujete v již jednou prozkoumaných částech mapy, zjistí ti chytřejší z vás možná okamžitě, ostatním ňoumům (čti: mně) to bude trvat klidně první dvě hodiny, než se plácnou samou radostí do čela. Mapa Velenu dostala poměrně rozsáhlý upgrade, a ačkoliv jste všechny lokace mohli tušit již dříve, až nyní se po nich můžete i projít. Pro ty, kteří si přáli novou přírodu, nové potvory a novou atmosféru, to bude lehce studená sprcha, neboť si v devadesáti procentech budete muset vystačit s již důvěrně známými kulisami. Na druhou stranu, právě tato část mapy, včetně středně velkého města Oxenfurt, byla v původní hře mimořádně zanedbána a strávili jste v ní jen zlomek z celkového herního času. Teď máte možnost prozkoumat všechny otazníky během cestování od úkolu k úkolu, kterých se vám dostane skutečně velké množství.

Jakkoliv může základní děj Srdcí z kamene vypadat banálně, příběh nabere ve druhé polovině mimořádné tempo a díky tomu, že nejste rušeni žádnými postranními činnostmi, máte možnost se na něj soustředit na sto procent. Vše se točí kolem náhodného setkání s člověkem, který se sice představí jako váš dávný známý, ale právě jeho původ a motivace pomoci vám z prekérní situace, do níž jste se vlastní neopatrností dostali, je jádrem celého přídavku. A byť je od začátku jasné, že s ním asi není vše v pořádku, jeho interakce s vámi a osobami, které potkáte během plnění třech náročných zkoušek, jsou natolik zajímavé, že si je prostě stojí za to vyslechnout bez přeskakování.

UZAVŘENÁ ZÁPLETKA

S dějem se pojí ještě jedna zajímavá vlastnost. Zaklínač 3 v mých očích rozhodně neaspiruje na hlavní trofej za příběh roku, ale vinu vidím spíše v sobě, že jsem si nedoplnil vzdělání minimálně prvním a druhým dílem. DLC je oproti tomu uzavřený příběh, který má začátek a konec, ke kterému se dostanete během zhruba sedmi hodin. Autoři čerpali inspiraci velmi zjevně z anglosaské (nejen) pohádkové literatury a minimálně na vztahu některých postav k vlastní smrtelnosti je vidět, že ani takto silná témata jim nejsou cizí a jdou bez obalu odvyprávět i ve hře.

Během mého vůbec prvního rozhovoru v celé hře se mi dokonce stalo, že jedna z postav měla místo hlavy mrkev.

Za co si autoři rozhodně zaslouží pochválit, je množství obsahu, který nacpali do tohoto přídavku. Z celkem deseti hodin, které v něm (i s jedním rozvitým bočním úkolem) strávíte, se dobrou hodinu budete dívat na mimořádně zajímavé animace a rozhovory, jež si co do „hereckých“ výkonů a promyšlenosti rozhovorových kliček v ničem nezadají s těmi z původní hry. Žádné nové herní mechanismy sice neobjevíte, i když pasáž, v níž jdete vyloupit trezor, velmi silně odkazuje na heisty z pátého GTA. Příliš to ale nevadí, neboť s těmi stávajícími je nakládáno obezřetně, a ačkoliv děláte v podstatě stále to samé (souboj, rozhovor, stopování), díky zajímavému užití těchto základních stavebních pilířů si repetitivnosti téměř nemáte možnost všimnout.

ZÁPLAVA CHYB

Je tu ale jedna velmi podstatná věc, které si všímat budete. Srdce z kamene jsou totiž (minimálně na Xboxu) narvány technickými bugy k prasknutí. Zasekávání hry, kdy je nutné ji kompletně shodit a spustit znova (díky bohu za dobře řešený systém checkpointů). Padání frameratu na pět snímků za vteřinu. Doskakování objektů do scény. Zasekávání koně na zcela rovné cestě a návrat tragického pathfindingu při automatickém klusání. Zamlžování obrazu během rozhovorů. Ukrutně dlouhé nahrávací časy při loadování uložené pozice. Během mého vůbec prvního rozhovoru v celé hře se mi dokonce stalo, že jedna z postav měla místo hlavy mrkev. Chyb je zde tak nadměrné množství, že je nelze přejít prostým mávnutím ruky. Nutno podotknout, že jsem recenzoval verzi pro Xbox One, která trpěla na podobné úkazy už v původní hře, ovšem ne tak často a ne tak, aby vás tyto nedostatky vytrhávaly z jinak velmi příjemného zážitku. Zde je budete potkávat přibližně každých patnáct minut a byť je samozřejmě možné, že během pár dní vyjde opravný patch, v aktuální formě jde o něco, s čím byste měli před koupí počítat.

Zaklínač 3: Divoký hon - Srdce z kamene

Nebýt nedostatků technického rázu a lehce rozpačitého rozjezdu, nebylo by tomuto rozšíření takřka co vytknout. Oproti obdobným příběhovým DLC pro dnešní hry nabízí opravdu velkou porci obsahu, který se sice nápadně podobá původní hře, ale rozhodně ho není možné smést ze stolu pouhým „více téhož“. I díky své uzavřenosti je navíc možné ho hrát před, po i během hraní hlavního příběhu, a včlenit si tak povídání o jedné nešťastné hře se slovíčky do už tak macatého celku.

Zaklínač 3: Divoký hon - Srdce z kamene

Poctivé rozšíření, které by se dalo připodobnit k DLC pro třetí Fallout. Nabízí nová místa k prozkoumání, nové postavy a něco málo nového vybavení, které si můžete přenést do hlavní hry. Nebýt strašlivých technických nedostatků, mohlo být hodnocení i absolutní.