You Are Empty Recenze You are Empty

You are Empty

taltos

taltos

21. 6. 2007 22:33 7

Přiznám se, že i když jsem již o You are Empty před časem slyšel, když jsem dostal tento titul ke zrecenzování, byl jsem zmaten. Jsi prázdný? Nebo hráči jsou prázdní? Nebo – nedej bože – hra je prázdná? Z názvu se nedalo vyčíst nic. Ruské studio Digital Spray Studios na tomto "prázdném" díle pracuje už nepříjemně dlouhou dobu, srovnatelnou i s věčně odkládaným S.T.A.L.K.E.R.em. Ten však dosahuje oproti You are Empty podstatně lepší kvality. Jak tedy zhodnotit hru, která měla vyjít již před několika lety?

Jsi prázdný. Ne, nejsem. Ano, jsi! Ne,…

Název je vskutku zavádějící, možná i dosti nesrozumitelný a nesmyslný a vlastně ani nevím, čím mě tolik fascinoval. I přes jeho nespornou prázdnotu v poli „hodnotná informace“, se mu nedá zapřít jistá špetka originality a nádechu hororové atmosféry. Vždyť si to zkuste. „Jsi prázdný.“ … „Ne, jsem plný.“ No, dobře, musíme uznat, že v češtině to příliš atmosféry nedodává a podobná spojení bychom si představili spíše v německém béčkovém porno filmu vysílaném na Nově každou sobotu po půlnoci, ale v originále jistý smysl má.

Celá hra je totiž spojením (především v příběhové části), nezávisle na sobě poskládaných střípků, které vám sice prakticky nic neřeknou o ději ve hře, ale podporují titul v navození správné atmosféry. Pesimista by mohl říci, že si nějaký grafik vymyslel zrůdné obrazy poskládané do zrnitého černobílého obrazu a ty pak jen náhodou skončili právě u tohoto titulu. My ale tak tvrdí nebudeme a zmíněné krátké filmečky nám zas tak bezduché nepřipadly a byli jsme u nich vcelku napjatí. To stejné se bohužel nedá s čistým svědomím říci i o samotném příběhu hry, který je asi po prvních deseti sekundách odsunut hluboko do pozadí. Po jeho stopách vás pak vede pouze výjimečný rozhovor s přeživší osobou nebo nalezení cáru papíru s nějakou poznámkou.

Po stopách... čeho?

Děj You are Empty se točí okolo zpackaného výzkumu na lidech (po kolikáté již?), kterému jen tak tak unikáte a vydáváte se na dlouho cestu za zastavením této rychle se šířící nákazy, měnící obyčejné lidi ve zmutované příšery. Zdroj všeho zla odhadujete na střed ruského velkoměsta, kam se také se svým bezejmenným hrdinou vydáte. Hra se odehrává v alternativní minulosti, takže bohužel příliš známých míst či situací nenatrefíte a fantazie autorů v rámci prostředí není také kdovíjak rozvinutá. Většinou budete procházet opuštěná skladiště, vlaková nádraží, úzké podzemní chodby a kanály a jen málokdy se dostanete na otevřenější prostranství ve středu města či na střechách budov. Většina prostředí je přitom polorozpadlé a každý šedivý roh ve vás navozuje atmosféru beznaděje a deprese.

To se daří především ze začátku, kde jsem se s páčidlem v ruce otáčel po chodbách psychiatrické léčebny a čekal další zběsilý útok zdravotní sestřičky se zabijáckou injekční stříkačkou. V těchto chvílích vám opravdu běhá mráz po zádech a několikrát jsem i leknutím povyskočil na židli. Což je bezesporu dobré renomé. Poněkud ústupek od tohoto slibného začátku přichází v pokročilejší fázi hry, kdy přichází na řadu silné střelné zbraně, používané na větších prostorech a při delších vzdálenostech. Nedostanete se tedy do přímého kontaktu se zdeformavanými protivníky a ani nebudete mít těžko v kalhotách, jestli za dalším rohem nevyskočí špatně přivázaný pes s vytékajícími vnitřnostmi. Díky nízkému počtu nepřátel i nábojů ve vaší hlavni se ale nejedná ani o čistou akci, takže je to takový ústupek na obou stranách, který nemůže nikdy dopadnout dobře. Možná se neměli tvůrci zaleknout hororového zahájení a v podobném trendu pokračovat po celou hru.

Stará brokovnice nerezaví

Umělá inteligence nepřátel je na dnešní poměry spíše podprůměr, ale díky slušnému designu levelů není hned od počátku odhadnutelná její velmi slabá kvalita. Protivníci na vás totiž vyběhnout zpoza rohu, vy jim našijete dvě z místa do hlavy a s velkým oddechnutím konstatujete: „Ten vypadal s tou motorovkou fakt nebezpečně“. Jenže ve skutečnosti vás kolikrát příšery přeběhnou, občas vás nezpozorují i z několika málo metrů, chabě se kryjí a především opouštějí dobré střelecké pozice, aby vám naběhli přímo do rámy z brokovnice. Jejich handicap v rámci inteligence velmi slušně nahrazují natrénované hodiny na střelnici, takže pokud jim dáte dostatek času, na vašem zdraví se to zcela jistě projeví.

Pokud někoho v dnešní době překvapí přítomnost pušky, brokovnice a molotov koktejlu v FPS, bude jistě s arzenálem hry spokojen. My s tím bohužel souhlasit nemůžeme a jistě mohli autoři přitlačit v počtu i originalitě celé výzbroje. Opakem jsou protivníci, na které natrefíte. Od psů, přerostlých kuřat (opravdu tak vypadaly!), přes zdravotní sestřičky a pacienty ústavu až po svalovce s pilou nebo vražedkyně s kosou. Výběr je vskutku slušný.

Kdyby hra vyšla ve svém původním termínu, tedy o několik let zpátky, jistě by se kdejaký hráč rozplýval nad její vyšperkovanou grafikou. Nyní však můžeme konstatovat pouze fakt, že grafika je těsně nad průměrem a vyzdvihává jí detailní prostředí a sráží naopak chudé efekty a malá pohyblivost s objekty v prostředí. Použitý engine rozhodně nepatří mezi špičku, čehož je jasným důkazem i pravidelné vytuhnutí při prvním spuštění hry a několikrát i při samotném hraní. Za tento průměrný výkon si však žádá opravdu veliké požadavky na váš hardware, takže pokud nemáte opravdu nadprůměrný stroj, na nejvyšší detaily můžete ihned napomenout.

Budgetová hra, budgetová cena

You are Empty je klasickým vzorkem hry, která nenadchne ani neurazí. Jedná se jen o mírný nadprůměr, který dosti sráží na kolena pozdější stereotyp z prostředí i z pomalé akce. Kdyby tvůrci více zapracovali na hororovém příběhu a u tohoto stylu hraní zůstali i v pokročilé fázi děje, mohlo se jednat o mimořádně atmosférický zážitek na krátké letí noci. Takto je hra jen další krabicí vyplňující regál budgetových her s nálepkou 299 Kč…

You Are Empty

Nenadchne ani neurazí. Přesně taková je budgetová střílečka s nádechem hororové atmosféry You are Empty. Pokud vám jdou světlé letní barvy krkem, je pro vás tento titul ideální volbou.

Povedený začátek, v některých momentech dobrá atmosféra, detailní prostředí, dobrý design levelů, spousta druhů nepřátel, cena