Yooka-Laylee and the Impossible Lair Recenze Yooka-Laylee and the Impossible Lair

Yooka-Laylee and the Impossible Lair

6. 11. 2019 09:30 6

Návrat 3D plošinovek se zvířecím maskotem dynamické dvojici Yooka a Laylee úplně nevyšel, ale ve studiu Playtonic Games na své hrdiny nezanevřeli. Asi aby podruhé nevkročili do té stejné řeky, není nová hra Yooka-Laylee and the Impossible Lair pokračování v tradičním pojetí. Pokud se první hra inspirovala stylem série Banjo-Kazooie, pak novinka leccos okoukala od jiného matadora - opičího krále plošinovek, Donkey Konga. Jak tedy dopadlo opisování od nejlepších napodruhé?

No, vlastně... Nazvat hratelnost YLIL opisováním je možná trochu přísné. Inspirace opičákem je místy naprosto zřejmá, jako v případě základního kotrmelcového útoku nebo u sudů, které Yooku s Laylee vystřelí do dálky, ale kromě nich stojí titulní chameleon s netopýřicí na vlastních nohou. V téměř padesátce úrovní se tahle dvojka hrdinů vypořádá se vším, co ke správné plošinovce patří: s plošinkami, nepřáteli, schovanými mincemi, bombami a mrazícími střelami, zamčenými dveřmi, podvodními úrovněmi, posuvnými pásy, stoupající hladinou kyseliny i pronásledující stěnou smrti.

INSPIRACE? IMITACE?

Je trochu škoda, že co se týká level designu, nepřináší YLIL v podstatě nic, co bychom už jinde neviděli - snad protože se v jádru jedná o poctu DK. A skutečně, asi nejbližší porovnání se nabízí s Donkey Kong: Tropical Freeze či s už 6 let starým Rayman Legends, kteří však byli v tomto ohledu nápaditější (Celeste bych nepočítal, to je jiný subžánr). Naštěstí je nový Yooka-Laylee tak dobře řemeslně odvedená práce, že jeho nabídka platformové klasiky vlastně vůbec nevadí. Všechno funguje tak, jak má, obtížnost záhy stoupá a hra ví, že dobrý nápad stačí nabídnout jen jednou, aby zapůsobil nejlépe. Proto tak například zrádný vítr točí plošinkami jen v jedné úrovni a stejně tak se s jen jednou ocitnete v úrovni ulepené od medu.

Každá úroveň tak vlastně má dvě podoby a vývojáři se pěkně vyřádili s nápady, jak vždy úrovně proměnit.

To se pojí s centrálním gimmickem, který hru dělí na dvě roviny. Úrovně jako takové představují otevřené knihy rozseté po světě, po němž se Yooka s Laylee prohánějí. Tento svět není ale jen takové načančané menu! I zde si Yooka s Laylee přijdou na svou dávku hopsání, přehazování pák, otevírání dveří a dokonce kecání s postavami, které se objevily v jedničce. Ty většinou něco trápí, něco, co se dá vyřešit spálením roští, posunutím trubek nebo spuštěním stavidla. Stačí najít správnou páku a hle, voda se valí dříve suchým korytem. Když však třeba zalije otevřenou knihu nebo se na ní vylije kotlík medu, úroveň v ní se drasticky změní. Každá úroveň tak vlastně má dvě podoby a vývojáři se pěkně vyřádili s nápady, jak vždy úrovně proměnit. Navštívíte tak úrovně poskládané pozpátku, vzhůru nohama, se spuštěnými cirkulárkami nebo s extra dávkou žravých impů. Jednou oceníte, jak dobře level se změnou funguje a nabízí nové překážky, jindy vás druhý průchod vezme úplně jinou cestou.

RYCHLE A ZBĚSILE

SPEEDRUNNING

Yooka-Laylee and the Impossible Lair

Spousta úrovní v YLIL svádí k rychlému průletu. Stačí precizní reflexy a zvládnutí pohybových možností Yooky a uvidíte, že správným načasováním skoků, kotrmelců a plachtění můžete dosáhnout dalekých plošinek, vyhnout se nepřátelům a ukončit úroveň v rekordním čase.

Hravá struktura se projevuje i v tom, že teoreticky můžete Impossible Lair dohrát během půl hodiny. Impossible Lair v názvu odkazuje na finální ultratěžkou úroveň, která je otevřená hned z počátku hry a jestli chcete, můžete se do ní vypravit. Záhy zjistíte, že obsahuje spoustu pastí a nepřátel a jen tak ji neproskáčete. Proto je třeba procházet úrovně, na jejichž konci se nacházejí uvězněné včeličky, které vám potom při výpravě do Impossible Lair dávají extra životy. Ve světě je celkem 48 včeliček a je jen na vás, jestli je všechny vysbíráte nebo se vydáte na finále dřív. Osobně se ale moc těším až na YouTube uvidím ty hrdiny s jedním životem, co hru dokončili v rámci minut.

Stejně jako Donkey Kong je Yooka-Laylee and the Impossible Lair spíše náročnější plošinovka, která moc svému hráči nedaruje. Naštěstí tu neexistuje žádný systém balónků, takže opakovat úroveň či jednu jedinou pasáž můžete co vás nervy dovolí. Yooka přežije jeden zásah, načež mu z hlavy spadne Laylee a začne poletovat okolo. Bez ní je Yooka zranitelný a další zásah ho pošle k nejbližšímu checkpointu, ale když se mu podaří zmatenou Laylee chytit nebo přilákat zazvoněním na speciální zvoneček, který se v úrovni může nacházet, pak si “hitpoint” obnoví. Teda alespoň do dalšího zásahu. Společně s Laylee na hlavě toho také Yooka zvládne víc. Útočný kotrmelec, švihnutí ocasem a sebrání předmětu pomocí jazyka zvládne všechno i sám, ale jen s Laylee dokáže během skoku ještě trochu zaplachtit a prodloužit si tak let. Plachtění je v určitých pasážích absolutně nezbytné, zvlášť pokud mu předchází skok vedený z kotrmelce, takže snad máte koordinaci ruka-oko v pořádku, jinak se při hraní neumačkáte.

Z NEMOŽNÉHO MOŽNÝM

A pokud na vás YLIL bude náhodou moc těžké (nebo lehké), můžete si obtížnost modifikovat ještě pomocí Play Toniců, lektvarů, které se schovávají v overworldu. Některé lektvary mohou změnit vzhled hry a třeba emulovat barevnost GameBoye nebo noirového filmu, jiné ale ovlivňují hratelnost. Podle toho, jestli pomáhají nebo hru ztěžují, mění se i násobitel sebraných peříček, za které si kupujete nové lektvary k použití a nápovědy k ukrytým pokladům od úplatných tabulek. Osobně doporučuju alespoň ten lektvar na prodloužení chvíle, kdy po zásahu Laylee poletuje po okolí, neboť někdy ji chytit je nadlidský úkol a za tu 0,1x penalizaci to stojí. Ale i kdyby to nestačilo, hra po chvilce failování sama nabídne přeskočení následující části a vy se tak můžete posunout dál, byť přijdete o možnost vysbírat v levelu úplně všechno.

A přestože je hra plná peříček, mincí, lektvarů a včeliček ke sbírání, nejde už o ten collectathon jako v případě jedničky. 2D plošinovka dvojce Yooka-Laylee sedí a především se tím Playtonic Games podařilo napravit a snad i zachránit image své mladé značky. Impossible Lair sice může mít menší záběr než jeho předchůdce, ale hravost a klasická hratelnost z něj dělají jasnou volbu pro milovníky platformerů.

Yooka-Laylee and the Impossible Lair

Svými nápady nepřekvapí, ale jako pocta sérii s opičákem je Yooka-Laylee and the Impossible Lair skutečně povedená hopsačka ve stylu staré školy.