Xenoblade Chronicles X Recenze Xenoblade Chronicles X

Xenoblade Chronicles X

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

29. 12. 2015 10:11 8

Kostky byly vrženy, letos si to o titul nejlepšího RPG měli rozdat Zaklínač a Fallout. Druhý jmenovaný kandidát ze žánru her na hrdiny bohužel zcela vybočil a chvíli se tak zdálo, že to Geralt má v kapse. Pak ale udeřili Japonci. Konečně jsme se i v Evropě dočkali oslavovaného JRPG Xenoblade Chronicles X, které po vzoru 5 let starého předchůdce vychází exkluzivně pro domácí konzoli od Nintenda. Nevěřili byste, co všechno neustále podceňované Wii U zvládne.

NENÍ JRPG JAKO JRPG

Zcela upřímně, japonská RPG nemám moc rád. Sice jsem vyrůstal v době, kdy PlayStationu kralovalo Final Fantasy VII, ale nikdy jsem si k tomuto specifickému žánru nenašel cestu. Výjimku tvoří snad jen nesmrtelná dvojice Chrono Trigger a Chrono Cross. Pár roků zpátky jsem se ovšem úplnou náhodou dostal k Xenoblade Chronicles a věřte tomu, že tahle hra měla ty nejlepší předpoklady, aby se mi nelíbila.

Kdybyste se mě dnes zeptali na mou hru roku 2011, neřekl bych ani Skyrim, ani The Legend of Zelda: Skyward Sword, ale právě první Xenoblade. Této hře se totiž povedlo zbavit všeho, co se mi na japonské RPG produkci vždy zdálo zastaralé a nudné. Další díl ve volné sérii Xenoblade to se mnou má nejen o něco jednodušší, ale zároveň vylepšuje téměř vše, co bylo třeba vylepšit a ponechává si to, v čem byl jeho předchůdce tak skvělý.

LIDÉ VERSUS EMZÁCI

SKELL ZÁKLAD ŽIVOTA
Xenoblade Chronicles X

Až po 30 hodinách poctivého hraní se vám do rukou dostanou Skelly, kolosální mechy, které výrazně zrychlí tempo hry. Jednoduše se s nimi vyhnete příliš silným soupeřům a ty slabší zdoláte snáze než jako drobný človíček. V poslední třetině hry se s nimi naučíte dokonce létat.

Japonci často vyprávějí mnohem lépe než kdokoliv jiný, jenže děj Xenoblades Chronicles X je až bolestivě předvídatelný a neoriginální. Zápletka, která se zabývá konfliktem několika ras na vzdálené planetě Mira, vyznívá trochu naprázdno a ani způsob vyprávění není ničím zajímavý. Nečekejte žádná překvapení, extrémní zvraty ani velkolepé, nedejbože zapamatovatelné postavy. Ne, že by příběh X nestál za nic, jenom není tak dobrý, jak by si pečlivě vyrobený svět zasloužil. Může vůbec kvalitní RPG existovat bez kvalitního příběhu? V tomto případě, kdy šlo tolik péče do vypilování herních mechanismů, lze směle říct, že ano, může.

Xenoblade Chronicles X vás bez průtahů vrhne rovnou do absolutně otevřeného světa, který je větší než mapy třetího Zaklínače a čtvrtého Falloutu dohromady a přitom nepůsobí jako zbytečně rozválená placka, ba naopak. Jen málokterá jiná hra umí vytvořit tak dokonalou iluzi živého prostředí. Sice tu nenajdete funkční toalety a NPC jsou i vzhledem k omezeným možnostem Wii U kompletně statické, dokud s nimi nepromluvíte, ale stačí vyběhnout mezi divokou zvěř a hned pochopíte, proč právě planeta Mira je nejsilnější stránkou celé hry. Mezi ještěrovitými obry se na nekonečné zelené pláni krčí zákeřní primáti, těm zas nad hlavou krouží ptáci, hmyz a okřídlené ryby a někde mezi těmi všemi pobíháte vy, zanedbatelná lidská existence. Věřte mi, že takové okamžiky se nikdy i po desítkách hodin hraní neomrzí.

Za bití monster a odhalování dalších kousků mapy jste odměňováni výrazně větším objemem zkušeností, než jaký nabízejí zadavatelé questů.

Naštěstí si i ve studiu Monolith Soft byli vědomi toho, že se jim povedlo stvořit opravdu fantastické univerzum s obřími možnostmi, a náležitě tomu přizpůsobili hratelnost. Xenoblade vám nevnucuje stovky generických úkolů (které ale jsou k dispozici), spíš vás velmi jemně tlačí do prozkoumávání všeho kolem. Za bití monster a odhalování dalších kousků mapy jste odměňováni výrazně větším objemem zkušeností, než jaký nabízejí zadavatelé questů, a tak není důvod na tuhle hru nepřistoupit. Své specifické využití při exploraci najde i Wii U GamePad. K orientaci na mapě a možnosti rychlého cestování mezi zásadními body připočtěte povedenou minihru spočívající v rozmisťování různých druhů sond za účelem co nejvyššího finančního i materiálního zisku. Je to rozhodně příjemnější způsob vydělávání než úmorný manuální grind.

NAUČ SE SÁM

OLOVEM I MEČEM
Xenoblade Chronicles X

12 typů zbraní, 3 základní specializace a 12 dalších podtříd. Je jenom na vás, zda v rukou sevřete obří meč, ještě větší kulomet anebo dvojici pistolí. Pokud v půlce hry zjistíte, že vám boj na blízko zas tak nevyhovuje, nemusíte věšet hlavu - zaměření lze kdykoliv změnit bez jakékoliv penalizace.

Pro hráče, jenž má zkušenost s předchozím Xenoblade, bude zdejší soubojový systém relativně snadno uchopitelný, všechny ostatní ale vystraší. Boje v až čtyřčlenné skupince probíhají v reálném čase a vy po vzoru slavných MMORPG sesíláte dovednosti ze spodní lišty. Nic zvláštního. Ale že chybí třeba léčivá kouzla, to už by vás z míry vyvést mohlo. Vyléčit se totiž můžete jen tehdy, když vhodnou schopností navážete na útok svého kolegy, a bez správného načasování úderů se zkrátka neobejdete. Nevypadá to tak složitě? Vlastně máte pravdu. Jenže samotná hra vás toho moc nenaučí. Jestli chcete vědět, k čemu všechna ta tlačítka jsou, budete se muset ponořit do obsáhlého manuálu. Ano, opravdu vás herní recenzent v roce 2015 odkázal na manuál.

Situace se opakuje v oblasti vývoje postavy. Sice vám je stručně vysvětleno, co se skrývá za pojmy Arts, Classes, Skills nebo Soul Voices, ale budete z toho podobně moudří jako z přečtení této věty. Jsme zvyklí, že nám hry jasně popíší, k čemu je ten daný prvek dobrý, ale na to Xenoblade tak trochu kašle. Sami musíte přijít na to, jak funguje rozvětvený strom tříd, jak postavám přidělit perky, které se mimochodem dají vylepšit, a co vůbec znamená to zelené kolečko okolo schopností. Ta námaha za to ale rozhodně stojí.

Vývojáři do hry zapracovali celou řadu online funkcí, ale skoro zbytečně. S 31 dalšími hráči si můžete povídat a vyměňovat předměty a ve čtyřech se dokonce dají plnit jednotlivé mise. Zní to skvěle, ale tahle MMO iluze je ještě falešnější než v případě bičovaného Destiny. Není možné se jen tak potkat s přáteli a společně prošmejdit každý kout. Všechny ty notifikace o tom, jak někdo úplně cizí právě pokročil o kousek dál v hlavním questu, nakonec spíš ruší a jen zabírají místo na už tak zaplácané obrazovce.

NÁDHERNÝ PARADOX

Asi byste nečekali, že by se v recenzi hry pro Wii U mohl někdo rozplývat nad grafikou, aniž by použil slova “barevná”, “roztomilá” nebo “jednoduchá”. Všem takovým charakteristikám se X vyhýbá obloukem a jde cestou realistického pojetí. Paleta barev je střízlivá, kýčem se neplýtvá a po umělecké i technické stránce je X zvládnuté dokonale. Jen málokterá hra se může pochlubit tak velkou vykreslovací vzdáleností, krátkými nahrávacími časy a extrémní vertikalitou světa. Menší rozpory zaslouženě budí hudební doprovod - ten samozřejmě má svoje silné stránky, ale určité motivy umějí být nesmírně otravné. Zejména ty, které v nekonečných smyčkách hrají v ulicích hlavního města.

Přestože trvá hodiny, než si s ní potykáte, Xenoblade je pro většinu západních hráčů daleko přijatelnější než drtivá většina tradičních japonských RPG.

Pochválit rozhodně nelze uživatelské rozhraní, které je pro konzolovou hru navrženo prostě špatně, a to zejména, co se velikosti písma a práce s inventářem týče. Pokud jste zvyklí na televizi koukat z větší vzdálenosti, budete mít se čtením textů velký problém. Ze stejného důvodu nemůžu doporučit hraní přímo na obrazovce Wii U ovladače.

Takové drobné vady na kráse však nestrhávají základní pilíře pečlivě odvedené práce vývojářů. Xenoblade Chronicles X je neuvěřitelně obsáhlá a komplexní hra a ani třikrát delší recenze by nestačila na podrobné popsání všech jejích mechanismů. Přestože trvá hodiny, než si s ní potykáte, je pro většinu západních hráčů daleko přijatelnější než drtivá většina tradičních japonských RPG. Máte-li rádi fantastické otevřené světy, musíte nový Xenoblade mít. A jestli vás ke koupi Wii U nepřesvědčí ani taková monstrózní pecka, pak už nic.

Xenoblade Chronicles X
Wii U Wii U

Xenoblade Chronicles X je horkým kandidátem na nejlepší hru pro Wii U, kterou si nevyrobilo samo Nintendo. K absolutnímu hodnocení chybí jen silnější příběhová linka a lépe navržené uživatelské rozhraní.