Xenoblade Chronicles 2 Recenze Xenoblade Chronicles 2

Xenoblade Chronicles 2

4. 12. 2017 11:55 12

Hráči se Switchem dostávají po Skyrimu další RPG nálož, která je má zaměstnat během dlouhých zimních večerů. Xenoblade Chronicles 2 nejsou ani pokračováním Xenoblade Chronicles z Wii a 3DS, ani následovníkem Xenoblade Chronicles X z Wii U. Podobně jako série Final Fantasy však díly navzájem sdíli určité prvky, například názvosloví, netradiční bojový systém či oddanost k otevřenému hernímu světu. Xenoblade sérii mít nahranou tedy nemusíte, ale pokud vám čtyřpísmenné zaklínadlo JRPG rozechvěje srdce, tahle hra by vám uniknout rozhodně neměla.

S LOLITKAMI AŽ NA KRAJ SVĚTA

Xenoblade Chronicles 2 hráče zavedou do světa Alrest, kde se míchají prvky fantasy a sci-fi a kde lidstvo žije na tělech gigantických titánů, brázdících nekonečné mračné moře. Na zádech jednoho menšího titána žije i potápěč Rex, který z hlubin moře vytahuje pozůstatky dřívější civilizace. Na jedné z výprav pod hladinu objeví tajemnou spící dívku Pyru, která si po probuzení ze všeho nejvíc přeje dostat se do bájného Elysia. Rex, dobrák od kosti, Pyře slíbí, že ji do Elysia dostane, a společně se vydávají na dlouhou a dobrodružnou cestu, při které samozřejmě potkají spoustu nových kamarádů, zapletou se do vyhrocené politiky vůdců zdejších frakcí a ještě celý Alrest zachrání před nečekanou zkázou.

Máme tu odvážné účesy a oděvy, ve kterých by se červenala i levná francouzská prostitutka.

Ani Xenoblade Chronicles 2 se bohužel nevyhnulo prokletí žánru a příběh hry je spíš řetězec známých archetypů východní produkce. Nejde však o roztomilé pomrknutí na hry jako Final Fantasy X, I am Setsuna nebo Tales of Symphonia. Existuje snad někde nějaký designérský dokument s položkami, které je třeba splnit, aby vzniklo JRPG? Pravděpodobně ano a XB2 je všechny zaškrtává. Máme tu tak dobrosrdečného hrdinu, který má více odvahy než rozumu. Máme tu tajemnou dívku s jedinečnou mocí. Máme tu rasu roztomilých žvatlajících chlupáčů. Máme tu padouchy, kteří mluví jen v náznacích a jsou děsně cool při vyvraždění posádky vzdušné lodě. Máme tu filozofování nad podstatou lidského života a smyslem nesmrtelnosti za cenu ztráty vzpomínek. Máme tu odvážné účesy a oděvy, ve kterých by se červenala i levná francouzská prostitutka. Máme tu kočičí holky, androidky oblečené jako služtičky, tanga nad kraťásky a boob physics. To co jsme viděli v anime nebo v jiných hrách tu prostě je a hlavně je tu všechno naráz.

VŠECHNY SEBRAT MÁŠ

Přestože příběh spoléhá na známé vzorce, alespoň nenudí a občas potěší zvratem či odhalením, jindy za pobaví nečekaným vtípkem. Především slouží jako koleje pro vyhlídkový vlak po nádherném obřím světě Alrestu. Titánů je docela dost a nesou na svých zádech či ve svých útrobách vždy různé krajiny - jednou zelené pahorky, lesy a mělká jezera, podruhé mrazivé pláně, nad kterými se vznášejí ruiny hradů, jindy suché pouště a průmyslové komplexy skrývající poklady a monstra, nebo města plná lidí a obchodů. Tím vším se budete toulat, prozkoumávat schovaná místa, sbírat suroviny na crafting a vaření a samozřejmě bojovat s příšerami různých typů a velikostí.

Jako správné JRPG mají Xenoblade Chronicles 2 bojový systém pořádně komplexní a pravděpodobně budete jako já odhalovat jeho nuance i po třiceti hodinách hraní. V jádru soubojů je spojení mezi Driverem a Blade. Driveři jsou postavy, které bojují, Blade je pak jejich magický společník. Představte si je jako takové Pokémony nebo Persony, neboť i Blady budete během hry sbírat, jako by šlo o pogy. Každý Blade má nějakou elementální třídu (oheň, voda, vzduch, led, elektřina, atd.), povolání (léčitel, útočník, tank) a svému Driverovi propůjčuje zbraň a trojici speciálních útoků. Zatímco základní rubání do nepřátel probíhá automaticky, na hráči je vychytat načasování užití oněch útoků, neboť jejich efektivita závisí na spoustě různých podmínek. Některé útoky fungují lépe, když je provedete nepříteli do zátylku nebo když má Driver málo zdraví. Hodně užitečné jsou ty, co vytvoří léčivé lahvičky, ale i ty, které nepřítele omráčí, nebo zas omráčeného zlobivce vymrští do vzduchu pro extra zranění. Kromě toho však dokážou speciální útoky v rámci celé party vytvářet komba, které mohou nadělit ochranu proti debuffu, případně vyústit dlouhý QTE superútok všech Driverů. Všechno tohle je však třeba si dopředu připravit a hodně času strávíte hledáním provázaností různých systémů, vymýšlením ideální sestavy Bladů a Driverů ve vašem týmu, sháněním nových Bladů a rozvojem jejich schopností.

JAPONSKÉ NEUMĚNÍ DESIGNU

Souboje mohou na první pohled působit hodně překombinovaně, ale ve skutečnosti nabízejí skvělý mix moderní rychlosti a staromilské komplexity, který vyloženě baví i po desítkách hodin. Ovládá se vždy jen jeden Driver a navzdory automatickým útokům a umělé inteligenci parťáků spočívá úspěch na hráčově aktivitě. Je třeba dávat pozor na rozmístění postav, aktuální slabiny nepřátel, zdraví lidí v partě a útoky, které padouši připravují. Bohužel efekty útoků a aktivní informační rozhraní po stranách zabírají hodně místa na obrazovce a mohou rušit při kontrole situace. Navíc všichni Driveři i Bladi vykřikují názvy svých útoků, případně upozorňují na svůj stav a není těžké se v kakofonii hluků ztratit.

Takhle ani nemá cenu řešit potíže místních obchodníků, neboť za vynaloženou námahu odměna nestojí.

A když už kropím nit kritiky, nemůžu nezmínit dvě věci, které mě při hraní vytáčely. Zaprvé, překlad je místy hrozný až komický a to i na poměry JRPG. Postavy s vážným výrazem blekotají nesmysly, dialogy jsou plné výpustek, kostrbatých konstrukcích a hlášek, které by žádný člověk nikdy neřekl. Zadruhé, XB2 má jedny z nejhorších vedlejší úkolů, které vás vysílají ke všem čertům na pitomé fetch questy. Sidequesty jsou překvapivě neužitečné, nezábavné a nepochopitelně zbytečné. Dokonce ani jejich příběhy nestojí za nic. Ve hře však najdeme dost volitelných bossů, skrytých tajemství a pokladů, ke kterým žádný quest nevede. Kdyby se tvůrci zbavili blbých donášek třiceti brouků a deseti kusů dřeva odněkud z celého titána, a všechny ty secret bosse a skillchecky kategorizovali jako vedlejšáky, neměl bych si na co stěžovat. Takhle ani nemá cenu řešit potíže místních obchodníků, neboť za vynaloženou námahu odměna nestojí.

VÍTĚZSTVÍ A ÚSTUPKY PŘENOSNÉHO HARDWARU

Často se však při hraní pokocháte nad tím, co vývojáři z Monolith Software na Switchi dokázali vykouzlit. Nádherné pohledy do krajiny a většinou poměrně velkorysá vykreslovací vzdálenost mě pořád na handheldu překvapují. Při hraní na televizi pak Xenoblade nevypadají vůbec zle, uživatelské rozhraní už nějak tolik nepřekáží a textury modelů jsou pěkně detailní. Na druhou stranu se hra odkope v interiérech, které hustotou detailů a kvalitou textur připomínají hry z éry PS3. Hra se snaží držet 60 snímků za vteřinu a po většinu herní doby jí to vychází. V náročnějších momentech, třeba při soubojích plných efektů a s výhledem do krajiny, kvůli tomu znatelně snižuje své rozlišení, jindy se prostě zakucká, ale děje se to spíše vzácně. Velmi působivě XB2 vypadají také v poměrně častých a dlouhých in-engine cutscénách, které se nezdráhají servírovat akci ve stylu bojových anime a slouží nezřídka jako odměna za vítězství nad bossem.

Xenoblade Chornicles 2 mohl být absolutní hit díky svému zábavnému a hlubokému soubojovému systému, poutavém světu a dosud nezmíněné fenomenální hudbě. Bohužel slabší příběh a místy otřesné dialogy jsou prostý prohřešek pro jakékoliv RPG. Některé nedostatky hry lze považovat za výstřednosti žánru a milovníci JRPG je zcela jistě odpustí při rochnění si v provázaných systémech hry. Pokud však spíše holdujete západní produkci, tahle hra z vás fanouška pravděpodobně neudělá.

Xenoblade Chronicles 2

Xenoblade Chronicles 2 mají prvky vynikajícího JRPG, ve kterém se dokážete ztratit na desítky hodin. Nebýt zbytečných vad a neoriginálního příběhu, byla by tahle tečka na závěr prvního roku Switche mnohem sladší.