Recenzovaná verze: PC
9. říjen 2012 00:00 / Tomáš Krajča / Recenze / Diskuze (18)

Související hra

14754970
fueran napsal 22. 4. 2013 v 20.08

ivo.hury: Souhlasím se vším, jen u hodnocení bych uvažoval klidně i o 4/10 - koneckonců, hra mě u sebe udržela až do konce.

Za zmínku podle mě ještě stojí, že hra je plná ingame animací - pokaždé, když potkáte ufona, zapne se animačka, ve který si vás všimne, zařve, nebo zasyčí a pak se uteče schovat... A NEJDE TO PŘERUŠIT. Ze začátku je to dobrý, sranda, super doplnění atmosféry - ale pozdějí už mě to fakt děsně vysíralo. Nejvíc na konci, před posledním soubojem se pustí animace, kdy vám jakože hlavní záporák něco minutu kecá a nejde to přerušit - měl jsem před tím save a dělal jsem to na několikrát a vždycky jsem musel celý supr video zkouknout znova.

A to nemluvím o tom když se spouští mise a vy čumíte, jak vaše letadlo odlítá s vojákama kamsi na crashside, nebo když vám stíhačka startuje to ufo sestřelit. Kupodivu tohle někdy přerušit šlo, ale jindy ne.

Zkrátka ta hra je plná zbytečných animací, které jen kazí tempo.

Jestli je možnost vypnout ty animace v menu a já to nenašel, tak můj problém; ignorujte :D ALe sralo mě to velice.

Další co mě teď napadá jsou problémy s kamerou v některých ufech - stávalo se mi, že se zobrazoval strop kdykoli přišel na tah nový voják. Řešení bylo zazoomovat zpátky k zemi do nižší vrstvy. 6x za jedno kolo. Monitor párkrát málem dostal pěstí.

Jako byla by to dobrá hra - jen kdyby nebyla hotová tak na 50%. Doporučuju dát od ní ruce pryč:-)

20854808
czcmila napsal 27. 10. 2012 v 20.09

XCOM Fans zve k nahlédnutí... http://xcomfans.webnode.cz/

20844088
Nelekejse napsal 25. 10. 2012 v 00.08

to ivo.hury (gmail.com): Jasně, maly ufo si prostrelil i raketometem co si mel na zacatku hry a velký (střední) už si musel Blaster. Proč se rozčiluješ? Hele nemá to cenu. Já se takhle rozčiloval u Dragon Age a byl sem za zlouna, pač nechápu moderní trendy. Hele vychladni a zapař si Legend of Grimrock. Ty vole to je tak spatna hra, ale jak je porad dobrá v porovnání s dnešním main streamem. Neleze mi to do hlavy prostě.

20847380
Mitsurugi napsal 24. 10. 2012 v 23.53

Koukám že tu probíhá setkání nostalgických borců, co si remake představují jako XCOM HD.

20831582
WhiteCrow napsal 24. 10. 2012 v 23.46

posledni dobou tady litaji nesmyslna hodnoceni...chapu lepe se zije jako prodejna devka...

20826513
Bounty napsal 24. 10. 2012 v 23.05

ivo.hury (gmail.com):
souhlas souhlas jj ale když to porovnáš s aftermatch atd je to zlatý a je tam vic demenci když je to remake nevim co tam cpou nejakou motherspih prostě mars a tečka. Prostě dál zůstanu u oldies a jinak jsem to ani nečekal :D nicméně když se přizpůsobíš hře některé chyb jsou i eliminovány : například to že se již nemohou vystřídat všichni na jednom rohu vystřílet čas a ustoupit :)))) time anomally tak trochu.
Závěrem . Není to bomba ale zatim nejzdařilejší pokus rozhodně.. (apocalypsa uz zavanela humusem terror from the deep je jedine 100% pokračování :) .

20855028
ivo.hury napsal 15. 10. 2012 v 14.46

Vzhledem k tomu, že celá série legendárních UFO byla moje mateřská žláza, která mne u PC her odkojila, musím si přidat svůj díl do diskuze.

Předně bych rád přinesl vzkaz redakci, či spíš redakcím všech herních fanzinů a časopisů. - Divíte se, že v celé ČR je totální úpadek zájmu o vaše publicistické snahy?

Zde je odpověď. Distributor her v ČR je zadavatelem reklamy, takže podle toho budou vypadat recenze. V ČR není jediný svobodně píšící magazín o počítačových hrách! Přinášíte hráčům akorát zklamání na zklamání, lži a přetvářky. A hráči se vám oplácí nezájmem o vaše patosy a odpovídá tomu samozřejmě prodejnost. Nemáte styl, rovná záda, nevážíte si hráčské komunity.

A přesně tak to je i s oprášením hry XCOM: Enemy Unknown!

***

Normální recenze, od svobodného redaktora, který nemá na zádech bič distributora, nebo výrobce, by vypadala takto:

XCOM: Enemy Unknown – absolutní propadák a zneuctění klasiky!

Ve hře není nic z toho, co jí dělalo perfektní!!

- 3 lodě a z toho 2 hned v začátku? Nemožnost je vybavit jinak než jednou zbraní? Nemožnost je poslat do útoku po více najednou? Pamatujete vůbec někdo na lodě v X-COM: Apocalypse?

- Jediná ubohá základna, ve které se navíc neděje nic! Žádné nepřátelské akce, žádná potřebná obrana? Žádná strategická hodnota kam umístit různě velké komplexy podle (u každé základny) specificky rozloženého volného místa.

- Totéž platí o zpracování taktických misí. Tři druhy ufo, stále stejný systém. Prostředí se negeneruje náhodně, takže jsem například misi na dálnici hrál 4x. Někde jsem četl, že je připraveno 80 placů. Vývojáři ale evidentně nepodchytili, aby se někam zapsalo, kde už hráč byl a kde ne. Mapa není. Sice máte nad hlavou satelit, ale vem to čert. Pilot v lodi je patrně idiot, který místo nedokáže obletět, a všichni ve vašem týmu mají 16 dioptrií, takže vidí jen na dvacet metrů.

- Vojáky lze vybavit jen naprosto uboze. Mít na opasku granát a medikit je zcela mimo únosnost jejich těla (a mozku vývojářů). Perličky jako dalekohled na zbraň, zabírající jediné místo pro vybavení vojáka, by zasloužilo hodně vážnou rozmluvu s autory hry. Dneska jsou na blbost totiž už léky. Jakékoliv další místo pro munici, rakety, různé pomůcky...? NIC. Nová brnění jen upraví minimálně statistiku postavy co do hodnoty života. Inventář nerozšiřují, nesnižují váhu, aby se tím zvýšil akční rádius vojáka.

- Akce v taktické části – HNUS! Nemožnost zalehnout, zakleknout a z toho logické dopady na hit u střelby. Dosah hodu granátu někde mezi obrnou ruky a dementní koncepcí. Raketa s doletem rovnajícím se hodu granátu... škoda mluvit. Munice není. Nechápu, proč mě nutí hra nabíjet, když u sebe nic nemám. Takové taktické perličky, jako naládovat si do kanonu zápalnou munici a za rohem schovaného emzáka vypálit… opět NIC! Palba dávkou, jednotlivými střelami, se zamířením – kombinovaná s postavením střelce... (Zřejmě dnešní hráč je automaticky považován za dementního amíka, když jsou mu nabízeny takovéto ubohosti jako taktické hry.)

- Vývoj? Setina (!!) toho, co byla v původních verzích. Cirka desítka emzáků, pětice koncepcí na zbraně a myslím 6 brnění, které nikdy nenasadíte, neboť hned druhé dostupné přidá nejvíce k HP a je dostačující. Jak jsem již napsal, brnění nic nového nenabízí co do zkvalitnění statistik postavy či volného místa k užití.

V jednom fanzinu, kde distributor je taky zadavatel reklam, se marně snažili vymazlit nějaká pluska, aby dosáhli potřebného vysokého hodnocení (které určuje prodejnost hry), a tak tam přihodili destrukci prostředí. – Nezlobte se na mne, ale trup kosmické lodi, který se tříští po zásahu kulek... ach jo! Pamatujete si, čím šlo v původním Enemy Unknown prorazit trup?

- Ve hře jsou desítky nedostatečných obludností, jako třeba nemožnost prodávat vyráběné věci. Technici mají 90% herního času padla. Napětí v původních sériích, zdali dokážete udržet dostatečnou výrobu munice... ach, zase to NIC. Prachy dochází, v dílnách stojí pracovníci a čumí na sebe. Realita hospodářství západních zemí promítnutá do PC hry. - Vybavíte vojáka jediným dostupným kusem zbraně a pak ho pošlete do Psionic Labu. Rozlučte se s vybavením. Patrně tam sedí a tiskne si plasmové dělo k hrudi. A takto by šlo pokračovat na každém kroku.

TOTÁLNÍ PROPAD! 3 z 10 jako maximum. Dohráno za dva dny, bez chuti si to zopakovat. Na druhou stranu jsem dostal chuť zahrát si některý z dílů od ALTAR, kde alespoň trochu té promyšlenosti je.

XCOM: Enemy Unknown 2012 – VYHOZENÉ PENÍZE!

PS: Jak by asi vypadal remake božského Privateer? Už vidím dnešní vývojáře, jak zbožně klečí před zdrojovým kódem a hledí na něj s výrazem vesničana, který poprvé stojí před pyramidami v Gíze. A pak pro potěšení všem bohům tuposti a absurdností prohodí: „Jak to vůbec ti primitivové dřív dokázali?“

Editováno: 16. 10. 2012 v 00.46

20854953
Blistr napsal 12. 10. 2012 v 09.15

Tak taky přispěju svoji trošku do mlýna, původní X-com byla jedna z mojich nejoblíbenějších her mládí a nedávno sem si ji musel nainstalovat abych zavzpomínal a dohrál sem ji na obtížnost nadčlověk, aby to byla větší zábava. Nevim jestli tohle ze mě má dělat skalního fanouška, já se jen považuji za fanouška původního X-comu a byl sem hrozně rád, když sem zjistil že se chystá jeho remake, ale byl sem trochu skeptický, protože vím jak to dneska dost často dopadá s remakovaním starých her + nedávné navazující díly UFA taky nebyly žádné perly.

Vzhledem k tomu, že už mám něco odehráno vzal sem 3tí obtíznost ze 4( nadčlověk už není :( ), abych to vyzkoušel a monetálně likviduji první cizáckou bázi a už sem narazil na dost věcí, takže si myslim, že už se z toho dají vyvodit závěry. Srhul bych to několika + a - .

Je to smutné, ale dneska sou hry business, kdy hra musí zaujmout co nejširší spektrum lidí, aby se to finančne vyplatilo. Takže se většina dnešních her zprimitivňuje, aby se je naučila ovládat i retardovaná opice. Hra prošla skrz masomlejnek ze kterého se vybralo jen to nejdůležitější a hromadu těch drobností, které podle mého dělali X-xom X-comem zrušili úplně nebo zjednodušili, ale zase na druhou stranu pár nových věcí naopak přidali. Rozhodně musím říct, že i přes komiksovou grafiku atmosféra napětí, nejistoty a strachu skutečně přetrvává což byla moje hlavní obava. Systém základny a to že máte k dispozici pouze 1(+ radarové satelity a hangáry na ostatních kontinentech) mi i přes počáteční rozpaky příde dobrý. Stejně tak vnitřek základny a jeho stavba jsou zlepšením. Ale pohled na zěměkouli, kde je více méně jediné tlačítko pro zrychlení času je dost velikým zklamáním oproti originálu (miminální manipulace s glóbem, nemožnost posílat interceptory na průzkum atd. připadám si tam jak ve vězení). Dále je neskutečně zprimitivněno obchodování, které mě na starém X-comu tak bavilo tady jen nudně odklikám, základního vybavení mate nekonečno, zásobníky vůbec neexistují a nákup se více méně provádí jen přes dílnu, kdy je zboží vyrobeno instatně. Největší zlo je však neustálý pocit, že jste v jednom obroském koridoru(kdy následuje jedna událost za druhou), hra absolutně postrádá pocit volnosti a náhodného generování z původního dílu. Tento koridor se netýka jen průběhu hrou, ale hlavně i bojiště, kde vám vysadí mikro jednotku(6 mužů max) na mikro mapce, kde chybí jakákoli volnost a víte, že hned po 5krocích musíte narazit na nepřítele. Co se týče vojáků, je pozitivní systém povolání a skillů, ale co mě nejvíce vytáčí jsou 3 věcí. 1.úplně chybí statisky vojáků(přesnost, zdraví, morálka, reakce, atd.), 2.neexistuje pohled do inventáře, který byl tak parádní + žádné sbíraní věcí, či předávání kolegům(kteří i tak skoro nic neunesou) 3.Systém pohybu a akce má nedostatky, ale dá se na něj zvyknout

I přes všechny nedostatky budu hrát dál a pak bych rád zkusil nejtěžší obtížnost + ironman a uvidíme

Editováno: 12. 10. 2012 v 09.20

20796783
mickthemage napsal 12. 10. 2012 v 00.04

"...emzáci "aktivují" na mapách vždy v dávce s postupem hráče..."

Nj, keby ste to nehrali na easy, tak by sa mozno alieni spravali AJ inak ;) Ale nie, aby som bol spravodlivy, tak ani na normal nie su alieni obzvlast aktivni. Ale vyssie obtiaznosti...

20826513
Bounty napsal 11. 10. 2012 v 11.10

Konečně :))) UFO skončilo apocalypsou, nasledující zvratky od cenegy zapomenuty a konečně imba game coming :P demo bylo super, ale hned mi naštvalo kvůli přechodu z klasického času na akce....
Nadčlověk : Cydonia : 1 PSI voják bez armoru ... NUBS :P

Editováno: 11. 10. 2012 v 11.15

1074576
Xspy napsal 10. 10. 2012 v 13.48

czcmila (seznam.cz):
Nově vzniklý XCOM Fans :DDDD

1074576
Xspy napsal 10. 10. 2012 v 13.39

Nevím nevím . Příběhy z hraní původního Ufa jsou už legendární (když si uvědomíme technologické možnosti té doby) .
Ale tak nějak se tu bavíme o tom novém remaku.... Hmmm udělat ze strategie koridor ve kterém svým postupem aktivuji next wave ? No , zcela bez emocí říkám : To to smrdí to to smrdí , fuj to to ... mody jsou alfa omega .
Alespoň kdyby ten multiplayer byl víc než jen nutný přídavek . Takový training ground pro grupy , s vlastním levelováním a žebříčky . Jo aha tak to možná bude v příštím díle za plnou cenu .... No nezlobte se ale za 9 by to u mne nebylo .

20854808
czcmila napsal 10. 10. 2012 v 09.12

Nově vzniklý XCOM Fans zve k nahlédnutí: http://xcomfans.webnode.cz/

20839413
dungeonmaster napsal 9. 10. 2012 v 22.40

Paeris-of-Asgard: Já jsem vlatně na Cydonii zaútočil téměř okamžitě ajkmile jsem mohl. Spíš ze zvědavosti, než že bych to myslel vážně. Proto jsem měl taky tým z půly plný zelenáčů a ještě ke všemu beze zbrojí, ale ono mi to absolutní náhodou vyšlo. Jinak s malýma ufama byl problém, že jak do nich člověk šil něčím těším, tak z nich moc nezůstávalo a na velký se zas nehodilo posílat nováčky bez výcviku. Taky se mi parkrát stalo, že mi Etheral nebo šedivák ovládl týpka s blastrem(nebo jak se ten nejsilnější kvér jmenoval) hned jak vylezl ven a bylo vymalováno :D

417915
Paeris-of-Asgard napsal 9. 10. 2012 v 21.08

tomus_: no já to řešil tak že na hlavní bázi byli 3 avengery v nichž sem více méně trénoval lepší týmy a ty chodili, když byli volné likvidovat i malá ufa... když sem nestíhal tak sem na malá ufa měl na každé základně prostě jednotku 10 maníků s lasery co šli zamést... na pidi ufa to stačilo a na cokoli velkého se volali Avegnery. postupně se v nich dal dohromady elitní tým na cydonii...

20839413
dungeonmaster napsal 9. 10. 2012 v 15.53

tomus_: To byl vlastně problém i původní hry, že byl totální nedostatek zkušených vojáků. Vzpomínám jak jsem kvůli tomu letěl na Mars s pulkou mužstva složenou se zelenáčů, někteří neměli ani zbroje. Nakonec mi zcelé eskadry zbyli dva jeden veterán a jeden zelenáč. Veterána ovládli a zelenáč při střelbě na Etherali "omylem" zasáhl hlavní mozek! A tak jsem zcela omylem a nechtěně vyhrál celou hru :D

5671736
tomus_ napsal 9. 10. 2012 v 12.23

Paeris-of-Asgard: to je pravda, ale zkušených vojáků na dva týmy jsem snad nikdy neměl. A zelenáči pak jedou prakticky na porážku...