XCOM 2 Recenze XCOM 2

XCOM 2

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

16. 2. 2016 11:05 29

Otče, zhřešil jsem. Nešel jsem do práce, ale přitom nebyl nemocen. Protože vyšel XCOM 2, musel jsem s vášnivým chtíčem v očích co nejrychleji pořídit digitální kopii. Ne, otče, byla legální. Za padesát dolarů. Ale pak, když se konečně stáhla... nepřál byste si mě vidět. Byl jsem jako zvíře! Ta probdělá noc u prvních tahů. Nelidský skřek při zjevení prvního Sectopoda. Pyramida hrnečků od kávy a místo ranní modlitby jen kletba procezená mezi pevně sevřenými zuby: "Ať si tě vezme náruč pekel, ty zatracená hadí příšero!" Ne, otče, nešel jsem do práce ani ten den, ani další, a celý týden. Podlehl jsem hříšnému vábení té smyslné a pestré a napínavé... a... a... a... snad bych se nebál ani říci "boží" hry... To je vážný hřích, synu. Napraví ho skutek milosrdenství, čtyřikrát Otčenáš a... inu... přinejmenším jeden multiplayer.

NAZUJTE BAČKORY

Vigilo. Confido.

XCOM 2

Co vlastně znamená latinské motto novodobého XCOMu? Dvě latinská slovesa téměř doslova říkají: "Bdím. Můžete se spolehnout." A co více, než strážce, který zaslouží důvěru, si mohou lidé v temných dobách války s emzáky přát?

Dvacet let po mimozemské invazi je modrá planeta v područí exotvorů. Dění na Zemi organizuje korporace ADVENT, která udržuje klid a pořádek totalitními metodami útlaku a propagandy, zatímco v utajení probíhá druhá fáze invaze vedoucí k totálnímu vyhlazení lidstva. Zastavit strašlivý projekt Avatar, genetické experimenty a "těžbu" lidské DNA se pokoušejí přežívající zbytky hnutí odporu pod vedením někdejšího velitele neúspěšné organizace XCOM. K zastavení mimozemšťanů už není možné použít otevřenou válku, a tak se XCOM zmocní leteckého modulu Avenger a z mobilní základny operuje jako teroristická, odbojová jednotka.

Nová úloha lidské síly bojující proti emzákům znamená řadu změn v herních mechanismech. Sám osvědčený koncept ale zůstal zachován. XCOM 2 opět kombinuje výstavbu základny, starání se o lidskou sílu (jak vojáky, tak i vědce a inženýry) a základní zdroje, výzkum nových technologií a plnění různých úkolů na globální mapě. A k tomu pravidelné bojové mise v nejrůznějších prostředích s odlišnými úkoly, ale stejnou povahou – tahovým systémem založeným na využívání dvou akcí za kolo, správném krytí a vzájemné podpoře, efektivní střelbě a speciálních schopnostech.

Jak v globální fázi, tak i v samotných bojích je mnoho nového, od dílčích postupů a systémových změn, až k čistokrevnému "futrování" nového obsahu: nepřátel, zbraní, typů vojáků, dovedností. Klíčem k úspěchu XCOMu 2 však je, že autoři zvládli vyvážit "to staré a osvědčené" a "to nové, krásné a nečekané" přesně tak akorát, takže si hra zaslouží číslovku v názvu a nepůsobí dojmem datadisku, ale zároveň do jejího hraní XCOM-veteráni vklouznou jako doma do bačkor.

JEN MRTVÍ VIDĚLI KONEC VÁLKY

Černý trh

XCOM 2

Černý trh s vybavením se otevře krátce po začátku kampaně. Za výzvědné body na něm lze pořídit cenné zbraně či upgrady, a naopak prodat artefakty posbírané v misích.

Základnou XCOMu se ve druhém díle stává Avenger. V zabraném mimozemském letounu probíhá výstavba důležitých zařízení jen o trochu jinak než v původní bázi – inženýři musejí vyčistit jednotlivé místnosti od mimozemského haraburdí, a pak v nich může vzniknout laboratoř, cvičebna nebo třeba vysílač. Zásadnější změnou je odlišná ekonomika odboje. Aby hráč získal potřebné zásoby a vědomosti (intel), musí podnikat různé kroky na mapě. Snaží se tak kontaktovat nové vzbouřenecké buňky a pokrýt více regionů svým radiovým vysíláním, lokalizovat a naložit shozené balíčky zásob a k tomu podnikat různé partyzánské akce.

Podstatou tlaku a zdrojem tísnivé atmosféry zoufalého boje proti něčemu mnohem většímu a silnějšímu je časový tlak. Každá akce si žádá několik dní. Je třeba pokrýt území střední Afriky? Proč ne, ale bude to stát 50 bodů intelu a pět dní času. Mezitím se ale mílovými kroky blíží k dokončení ďábelský projekt Avatar a ADVENT i emzáci přicházejí s celou řadou tzv. "temných událostí". Kdo ignoruje příběhové mise anebo v nich selhává, brzy zjistí, že vinou temných událostí má dražší nákupy, v každé misi číhají navíc ukrytí nepřátelé bez tváří a ještě jeho základnu nahání UFO po celé ploše planety.

Kampaň XCOMu 2 je vymyšlena opravdu rafinovaně a i když v prvních pár hodinách působí organizování vzpoury jako bezstarostná "pohoda," brzy hráč neví, kam dřív skočit, a kterou z pěti důležitých a zdánlivě neodložitelných činností provést jako první.

Klíčem k úspěchu XCOMU 2 je, že autoři zvládli vyvážit "to staré a osvědčené" a "to nové, krásné a nečekané" přesně tak akorát.

DOKUD DÝCHÁM, DOUFÁM

Změnou konceptu došlo samozřejmě i ke změně zadání řady misí. V bojové části tak hráč mnohem častěji vyhazuje do povětří emzácké továrny či laboratoře, snaží se sabotovat vysílání, ukrást artefakty, vysvobodit nebo naopak zavraždit VIP, a dojde i na lahůdky jako obrana Avengeru před invazní jednotkou. Důležitější než samotné brífinky jsou ale herní změny: první z nich je zavedení nové fáze "utajení". Pokud nejde o akutní zásah, vstupuje jednotka XCOMu do mise skrytá pohledům nepřátel. Bohužel mise nejdou splnit čistě stealth způsobem, ale i snaha připravit na začátku skrz dobré rozmístění jednotky a třeba ještě nahackování nějakého robota či strážní věže ideální přepadení, rozhodně hratelnost oživuje.

Druhou zásadní změnou, která zasahuje do hratelnosti tu pozitivním, tu negativním způsobem, je fakt, že velká řada misí má omezení počtu tahů. To většinou vyjadřuje nějaké "okno" na klíčovou sabotáž, aby se vojáci stihli evakuovat před příletem posil ADVENTu. Závod s časem umí hráče vybudit k nevídanému úsilí a omezuje kempovací taktiky. Ale v některých misích se zdá limit být nastaven až moc přísně a otravuje hlavně v situaci, kdy zbývá po vyčištění bojiště vojáky "jen" dovést k místu odletu, a hráč o některého z nich přijde, protože o jeden či dva čtverečky "nestihl doběhnout".

Andromedon

XCOM 2

"Big Daddy" XCOMu 2 je odporný nepřítel krytý neprůstřelným bojovým oblekem. Krom jeho plazmových granátů, ničivých útoků nablízko a odolnosti proti jedům, kyselině a ohni, je na něm obzvlášť odporné, že jakmile ho "zabijete", obnoví se mu ještě jednou plné zdraví.

Obtížnost misí výrazně vzrostla, úmrtí vojáků jsou na denním pořádku, a tak je skvělé, že na pokročilejších úrovních dostane hráč možnost jim věnovat doopravdy mocné schopnosti. Zkušený ranger dokáže nadělat paseku mezi nepřáteli svým mečem, stát se nestrefitelným po zabití nepřítele v daném kole nebo sbírat akce navíc za každého popraveného protivníka. Snipeři získávají akci navíc za sestřelení nepřítele z vyvýšené pozice, hackeři se mohou zmocnit mechanických nepřátel... A pak jsou tu ještě noví psioničtí vojáci. Třída postav, která spoléhá na sílu mysli, umožňuje silné buffy (akce navíc), drtivé útoky, které navíc – logicky – ignorují fyzické brnění, a zejména také přivlastnění si nepřátelské jednotky.

Zvýšení obtížnosti oproti původní hře a Enemy Within je způsobeno zejména novými typy a designy nepřátel. Hráči potkají staré známé (Sectoidy počínaje a strašlivými Sectopody nekonče), tak i nové a zcela vlastním způsobem odporné tvory. Síly ADVENTu tvoří standardizovaní vojáci, nepříjemní jsou zejména ti, kteří generují štít pro ostatní jednotky, a pak pohybliví "uklidňovači" s paralyzujícími obušky. Jiná káva jsou ale mimozemšťané – Thin Man odhaluje svou skutečnou podobu, a tou je hadí monstrum se schopností přitáhnout si k sobě vojáka a škrtit ho, dokud nepadne. Drsný Andromedon vizuálně připomene BioShock... a herně způsobí šok nervový. A je tu třeba i šíleně obrněný Gatekeeper, který vstoupí na scénu, oživí sedm psycho-zombíků a vzápětí odešle půl hráčova komanda do věčných lovišť.

Hráč se tak v každém okamžiku kampaně cítí pod tlakem, aby neustále zlepšoval vybavení, vyvíjel technologie, verboval a cvičil vojáky – zároveň má ale na vše tak málo času, že nezbývá, než dělat krvavé kompromisy a doufat, že se celá konstrukce odbojového hnutí nesesype jako týpí v hurikánu.

Hráč se v každém okamžiku kampaně cítí pod tlakem, aby neustále zlepšoval vybavení, vyvíjel technologie, verboval a cvičil vojáky – zároveň má ale na vše málo času.

DOKTOR EMZOFAUST

Nelze zastírat, že XCOM 2 má i své temnější stránky. Povětšinou souvisejí s optimalizací a jde o technické záležitosti. Nahrávací časy i na dobrých sestavách nejsou nejkratší, a to mnohdy bez zjevného důvodu (u generování nové mapy je to pochopitelné, ale nahrání pozice v rozjeté misi by dlouhé desítky vteřin trvat nemuselo). Hodně nedotažená je práce s objekty, hlavně v animacích, které oživují průběh boje. Na běžném pořádku je střelba se zbraní vykukující skrz zeď, nepřátelé s hlavou ve stropu místnosti a jiné zábavné úkazy. A hře se nevyhnul občas ani úplný pád do operačního systému (vzhledem k automatickému ukládání pozice ne smrtící, ale i tak nepotěší).

Naštěstí se však tyhle nedostatky nedotýkají podstaty – návykové, skvěle navržené kampaně, a jednotlivých taktických bitev, které jsou vždy osobitou a náročnou výzvou. Před každým, kdo XCOM 2 dohraje se zapnutým Ironmanem, smekám klobouk a zametám krempou podlahu. My ostatní si vystačíme s běžnou kampaní na desítky hodin skvělé zábavy.

Ctihodní čtenáři, zhřešil jsem. Zavřel jsem oči nad všemi těmi chybami, špatnými kolizemi objektů, nahrávacími časy i poklesy frameratu. Provinil jsem se leností při psaní recenze, drtivou a šílenou nestřídmostí hraní, hněvem k mnoha a mnoha emzákům, lakomstvím při nakupování zbraní a upgradů, závistí k vývojářům, že pod takhle báječnou hrou mohou být podepsáni právě oni, smilstvem (ale pšt, copak vážně musím přiznat úplně všechno?) a pýchou... chorobnou domýšlivostí, že i tak mně, bídnému hříšníkovi, udělíte pokání a rozhřešení. Budiž vaše diskuse domovem pokoje a milosrdenství.
Amen

XCOM 2
Apple Mac