WRC 9 Recenze WRC 9

WRC 9

15. 9. 2020 13:50

Každý v sobě chová vzpomínky na doby, kdy hrál, ale vlastně nevěděl co. Netuším, kolik her jsem v té době vyzkoušel, ale ve vzpomínkách se mi uchovalo několik závodních titulů, z nichž si u některých nevzpomenu ani na jméno. Jestli ale na nějakou sérii vzpomínám (a znám ji i jménem), jde o V-Rally. Jednak šlo ve své době o perfektní záležitost, ale zmiňuji ji především kvůli tomu, že od té doby rád jezdím bokem a držím se mimo asfaltové silnice. Proto jsem si tak oblíbil i konkurenční Colin McRae Rally, stejně tak jako s úžasem sledoval, jak se daří podsérii Dirt, která na svého skotského šampiona, jenž ji propůjčil jméno a v roce 2007 tragicky zahynul, v průběhu let zapomněla.

I přes určité přešlapy považuji Dirt za to nejlepší, co na trhu rallye závodů je. Proto jsem na přelomu let 2015 a 2016 bedlivě sledoval i vydání Dirt Rally, a tajně doufal, že půjde o nejlepší podobnou hru na trhu, které se nemůže nic přiblížit ani z rychlíku. Jenže od stejného roku jsem z jiného důvodu začal sledovat i sérii WRC. Ta roky patřila mezi hry pod mojí rozlišovací schopnost, ale jakmile ji Milestone nechali být a ujali se jí vývojáři ze studia Kylotonn, dal jsem jí šanci… a pravidelně s chutí vyhlížím další a další díl. I ten letošní.

Může za to ten fakt, že studio Kylotonn prožilo úctyhodnou cestu. Málokterá z každoročních sérií se posouvala s každým dílem tak, jako právě rallye od prakticky neznámých francouzských vývojářů. S každým dílem šlapala série na paty konkurenčnímu Dirtu o trochu víc. Není divu, že okopané kotníky už Codies nebavily, a tak udělali to nejjednodušší, co mohli – jednoduše si licenci WRC koupili pro sebe. Francouzi tak vůbec poprvé dodělávali letošní díl s vědomím, že všechna jejich snaha přijde nakonec vniveč.

BYLO NEBYLO

Můžeme se jen domnívat, kdy se autoři novinku dozvěděli a zda měli oproti veřejnosti nějaké indicie v předstihu. Pokud ne, vývoj pravděpodobně změna budoucích plánů příliš neovlivnila. My se o ní dozvěděli na přelomu května a června. Kdybych však na celou situaci nahlížel jako laik, možná bych se snažil nějakou spojitost najít, především, pokud bych ve hře spatřil určité prvky, které něčemu takovému napovídají. A upřímně, já je ve hře vidím i tak. WRC 9 se totiž snad vůbec poprvé nikam neposunulo. Je pravda, že už loni jsem měl problém najít kýženou cestu kupředu, ale stále byly patrné nové prvky, nové režimy (i když třeba nedotažené, možná až zbytečné). A tak nějak jsem sám usuzoval, že třeskutě vylepšovat věci, které fungují, už bude podstatně těžší a žádají si čas.

Co je letos jinak? Jedná se především o dvě nové lokace, které souvisí s původně naplánovaným kalendářem. WRC se mělo vrátit na Nový Zéland a mělo se též podívat do atraktivní Keni.

Jenže kdybyste mi letos zavázali oči, nainstalovali loňskou iteraci a posadili mne za volant, asi bych oproti letošnímu dílu rozdíl skutečně nenašel a těžko bych dokázal rozlišit, co patří do roku 2019, a co patří do roku 2020. Jízdní model je stejný. Tečka. Grafika? Rozdíl na základní PS4 nevidím, a i tady se můžeme domnívat, co za tím stojí. Je možné, že vývojáři z konzole zkrátka víc vymáčknout nedokáží. O to zajímavější bude sledovat letošní díl v next-gen verzi, která se chystá. To by mohl být ten posun, který aktuálně nevidím. Kariéra? Ta má lehce předělané prvky, kdybych vám to ale neřekl a sami jste v ní neměli sto hodin, těžko byste nacházeli rozdíly. Navíc ji stále nepovažuji za kvalitní a mnohem radši se proháním v klasickém šampionátu, kde mě neruší balast okolo.

DVĚ HLAVNÍ ZMĚNY V PROGRAMU

Co je tedy jinak? Jedná se především o dvě nové lokace, které souvisí s původně naplánovaným kalendářem. WRC se mělo vrátit na Nový Zéland a mělo se též podívat do atraktivní Keni. Každá oblast se od ostatních diametrálně liší a je pravda, že v podání vývojářů má své nezastupitelné místo v balíku zbývajících tradičních destinací. Možná že v seznamu nenajdete zrádnější trať než tu novozélandskou. Její poměrně široké cesty umožní prolétávat hrbolaté koryto velkou rychlostí, ale trať se zpravidla nachází nad útesem a jakákoliv neuváženost vás pošle mimo trať. Nový Zéland v kalendáři nahradil mou oblíbenou Austrálii, která je též rychlá, ale pro jezdce poměrně benevolentní. To Zéland mate tělem, jakoukoliv chybu potrestá výletem mimo trať. Esteticky je patrné, že jsme se posunuli oproti Austrálii více na jih, což "pod" rovníkem znamená do studenějšího prostředí. Zatímco australská trať se jevila vyprahle, Zéland je mnohem zelenější a působí exotičtěji.

Je logické, že se WRC 9 bude nést ve stínu toho, že nás čekají už jen dvě hry od Kylotonnu a od roku 2023 převezmou otěže Codies.

Co do estetiky si ale nezadá s Keňou. Vývojáři se museli zhostit pořádné výzvy – Afrika je extrémně fotogenické prostředí, přetvořit ji ale do videoher ale není kvůli specifické barevné paletě úplně jednoduché. Kylotonn Keňu zbarvili do ruda, takže si místy budete připadat, jako byste jezdili po antuce. Vyprahlou savanu navíc netísní žádné lesy, mokřady ani kopce, takže se naskytla možnost trať otevřít jak jen to půjde. Výsledek je… zvláštní. Žádná trať vás nebude motivovat k tlačení vašich možností na úplnou hranu, v jistém slova smyslu ale také není trať, kde by vás to bolelo víc. Keňa je totiž nečitelná – sice skutečně jedete po trati rovné jako žehlící prkno, po stranách jsou ale „relativně drobné“ kamínky, které dokáží váš stroj rozhodit v mžiku oka a roztočit jej do ne-tak-efektní vývrtky, která taktéž může v závislosti na nastavení znamenat konec v závodě. Ještě zvláštněji pak působí speciální „přejezdové“ pasáže, v nichž se před vámi trať rozevře do šířky fotbalového hřiště a vy jen ženete motor do nepříjemně znějících otáček do chvíle, než před sebou neuvidíte hrdlo, do nějž se musíte trefit. Na rovinu řeknu, že Keňa má rozhodně co do sebe, svým způsobem ale působí strašně zvláštně. Dokáže navodit pocity, které v jiných závodech nikdy nepoznáte, ale taktéž působí nedotaženým dojmem. Kdybychom se bavili kdykoliv jindy, těšil bych se, jak tyto prvky vyzrají. Takhle ale působí trochu zbytečně s vědomím, že už se nikdy nijak zvlášť nezlepší.

ČÍM TO JE?

O letošním WRC se tak mluvit příliš nebude. Pokud jsou jediné dvě změny způsobené změnou v kalendáři, není moc o čem psát. Kromě ujištění, že nepřišel žádný downgrade – jízdní model je stále kvalitní a dokáže jezdcům nabídnout solidní zážitek bez kompromisů. Grafická stránka je stále velice slušná, specificky hovoříme-li o nasvícení scén – tak můžeme rozebírat jen důvody, proč letošní ročník nezáří a jestli vůbec série v podání autorů ještě někdy zazáří. Částečně jsme o tom mluvili, je logické, že se WRC 9 bude nést ve stínu toho, že nás čekají už jen dvě hry od Kylotonnu a od roku 2023 převezmou otěže Codies. Jen je otázkou, jak se tento fakt podepisuje (a podepíše) teď (v budoucnu). Zároveň se s rokem 2020 neodmyslitelně pojí označení covid-19 pro stále ještě nový typ koronaviru. Je možné, že by změn bylo jindy víc? A kde všude bychom je chtěli mít?

Aktuálně WRC nejvíce tlačí audiovizuální stránka. Hra zní přesvědčivě, vypadat by ale mohla líp, a do doby, než se tento fakt změní, zaryté zastánce série Dirt nepřesvědčí. Proto má tato recenze menší váhu než obvykle. Může být líp, jen to zatím nevíme. Pokud Kylotonn ukáže možnosti své i možnosti nové generace konzolí, můžeme se za dva měsíce bavit o tom, že WRC udělalo ohromný krok dopředu a svou cenu si obhájí. Směle může přivítat nové hráče, kteří se nebudou muset bát investovat do hry s velice dobrým jízdním modelem a licencí WRC, a směle si může říct o plnou cenu, za kterou se nebude stydět. Aktuálně je však situace jiná. Stojí WRC 9 za to? A není lepší ušetřit a koupit si loňský ročník? Osobně bych počkal. Nedočkavci si mohou vybrat mezi dvěma prakticky stejnými hrami, jen za rozdílnou cenu. A pokud loňské WRC vlastníte, devítku bych vlivem nízkého pokroku nekupoval a čekal určitě.

WRC 9

Slušně namazaný stroj se zadrhl. Zatímco každý díl představoval, i kdyby malý, krůček kupředu, nyní se WRC plácá na místě. Minimálně do doby, než vyjde verze pro next-gen.