WRC 8 Recenze WRC 8 FIA World Rally Championship

WRC 8 FIA World Rally Championship

David Plecháček

David Plecháček

13. 9. 2019 08:30 16
Reklama

Nikdy mě na to nenapadlo koukat z jiného úhlu pohledu. Že by série WRC mohla být pro hráče, kteří cíleně nechtějí tak hardcore hru, kterou nabízí poslední roky studio Codemasters v podobě Dirt Rally. Jenže tak to není. WRC není obyčejné Dirt, nechce jím být. Nastavená laťka může být vývojářům ke cti, zároveň jim ale tak trochu řeže větev, na které stojí. Naštěstí jich má jejich rally strom docela dost, takže i když větev pokaždé slušně naříznou, stačí si stoupnout na další a nikdy definitivně nespadnou. Jinými slovy, dostanou další pokus. Pokud bych měl zachovat nastavenou metaforu, nějakým zázrakem je každá vyšší větev zase o pár palců větší a stopy po své vlastní pile jsou menší a menší. Řekl bych, že jejich čtvrtá větev je už tak silná, že vlastně přestávám mít o tyto podivuhodné Francouze strach. I přes to, že stále intenzivně řežou...

MY JSME KYLOTONN

Velice rád zasazuji své texty do nějakého kontextu. To nejdůležitější už vlastně padlo – WRC má svým naturelem jen jedinou konkurenci. Tou je Dirt Rally, modla hráčů, kteří mají rádi špínu, prach a hry, které jim nedají nic zadarmo. Jak původní Dirt Rally, tak novější díl 2.0, to má svým způsobem jednoduché už jen proto, že Codemasters > Kylotonn. To je rovnice, kterou si zapamatujme, ale stále platí. Jestliže mluvíme o závodních hrách, mluvíme zpravidla o Forze, a potom prakticky o čemkoliv, co vyjde z rukou těchto expertů. Čert vem to, že do jejich repertoáru dříve spadala třeba i Operace Flashpoint (Dragon Rising a Red River), výčet jejich her posledních let člověka snadno utvrdí v tom, kdo že je na poli závodních her pánem. Kylotonn? Jejich výčet snad ani nestojí za zmínku. Nás ale zajímá rok 2015, kdy se WRC přesunulo z Itálie (Milestone) do Francie. WRC 5 sice nebylo revoluční, ale zpětně odstartovalo novou éru.

MOKRO AŽ NA KOST

WRC 8 FIA World Rally Championship
i Zdroj: Hrej.cz


Co je aquaplaning? Jedná se o poměrně známý jev, kdy voda nahromaděná před kolem nestačí dezény odtékat a samotná pneumatika ztratí přilnavost k vozovce, což vyústí v nemožnost auto ovládat. Tak přesně to, i přes intenzivní déšť, ve hře chybí. Vizuálně ale déšť vypadá perfektně.

Každý – další – jediný – ročník byl výrazným (!) krokem kupředu, který ukazoval, že když v Paříži chtějí, dokáží udělat vcelku působivé tituly. Na rozdíl od Codemasters ale také dokážou šlápnout vedle. Absolutně se jim nepovedlo pokračování série FlatOut s podtitulem Total Insanity, a krokem zpět bylo arkádovější V-Rally 4, které loni nahradilo právě WRC, ale ukázalo, kudy cesta nevede. Kylotonnu chybí konzistence, která by obyčejným hráčům řekla: „Hej! Neopomínejte nás!“ Svými přehmaty totiž způsobují pravý opak a doslova nutí hráče, aby si je zaškatulkovalo jen o patro výš, než kde trůní milánští fušéři z již jednou zmíněného studia Milestone. Kylotonn > Milestone. I tuhle rovnici si zapamatujme, a troufám si říct, že fakt, že ji vůbec vytahuji, je vůči studiu patřícímu Bigbenu nespravedlivé a svým způsobem dehonestující.

Jen další kroky ukážou, jaká bude pověst autorů. Jestliže s některým krokem chtěli udělat ten výrazný krok kupředu ze stínu konkurence, bylo to s právě s aktuálním licencovaným dílem WRC. I WRC 8 vykazuje vzrůstající tendenci, byť snad poprvé není tak strmá, jak bych si přál. Nedá se ale říct, že by aktuální ročník zklamal, v mnoha ohledech je tomu právě naopak. Já si upřímně přeji, že až se tu za rok znovu sejdeme, už nebudu muset psát podobné věty jako pes obranář, který si nepřeje, aby se na někoho bezdůvodně brala hůl. Věřím v to, že každý další díl pomáhá zvěstovat, o kom že se to vůbec bavíme a čeho je vůbec schopný. WRC asi není skrytý klenot, ale není to ani hra, za níž byste se museli stydět. A to nemusí ani její autoři.

MEZI ČTYŘMA KOLAMA

Tím nejdůležitějším je bezpochyby jízdní model. Hru sice stále nelze považovat za simulaci, nastavené jízdní vlastnosti nicméně působí uvěřitelně. Kdyby si někdo mylně myslel, že je WRC – potažmo WRC 8 – arkáda, narazil by. Aktuální díl vás stejně jako ty předchozí možná až překvapí svou náročností a tím, kolik toho od svých hráčů vyžadují. Ke hře si lze jen těžko sednou na první dobrou a zajíždět první místa jako na běžícím páse. Chce to poměrně dost cviku a gryfu, abyste se ze všudypřítomných zatáček vymotali bez úhony. Zároveň autoři dávají skrze vaše auto skvěle najevo, po čem se vlastně proháníte. Chování vozu v terénu je ještě o fous zdařilejší, můžete se spolehnout na vaše očekávání a poslat bokem auto na šotolině do zatáčky, protože víte, jak bude reagovat, stejně jako to, že na asfaltu bude grip mnohem větší a ve svém řízení musíte být snad ještě preciznější.

Ostatně ten adrenalin, skoro až nepříjemný intenzivní pocit neustálého nebezpečí, ve vás zůstane celou dobu. 

Právě průjezdy zatáčkami vám udělají vysloveně radost. Je vždycky skvělý pocit, když se vám podaří střihnout nějaká šikana přesně tak, jak jste si před milisekundou v hlavě načrtli. Mnohem častěji se to nepodaří – právě proto, že to není tak snadné – ale snaha ovládnout vaše vozidlo je hlavním motivem k tomu, proč se do hry vrátit. Vždyť příště to musí být lepší. S aktuálním ročníkem mám ale drobný problém při jízdě vpřed. Je to velice zvláštní, ale už od začátku mi přišlo výrazně těžší jet prostě rovně tam, kam přesně chci. Na gamepadu, na kterém jsem (bez mučení přiznávám) WRC hrál, jsou analogy nastaveny poměrně citlivě a jakýkoliv sebemenší pohyb přenášejí na vaší nápravu. Chce to trochu cviku (a pohledů do nastavení ovládání), než přijdete na to, co vám svědčí, ale ani po několika hodinách vás nepřejde určitá tréma v pasážích, kde se od vás čeká rychlost.

Snaha vyrovnat drobné nuance totiž může dopadnout katastrofálně. Sebemenší zatočení virtuálním volantem vyvolá sice drobnou, stále ale až moc velkou reakci, na níž budete logicky reagovat kontrem. Jenže je to hra nervů. Protipohyb auto rozhodí pochopitelně ještě víc, a pak jen záleží na vás, jak situaci ustojíte a jestli skončíte v cíli o pár desetinek dřív, nebo jestli místo toho skončíte v příkopu u cesty. Ostatně ten adrenalin, skoro až nepříjemný intenzivní pocit neustálého nebezpečí, ve vás zůstane celou dobu. Nemyslím, že by to snad i bylo dobře. Na jednu stranu určitě, protože hra ve vás vyvolává pocit nebezpečí a snahu absolutního soustředění, na straně druhé však nemáte pocit, že by vám auto přirostlo pod kůži a vy jste byli jeho pánem. Moc dobře víte, jak se závodní speciál zachová, stoprocentně poznáte i situace, které vyústí v katastrofu, odvrátit jí je ale velice náročné a mnohdy i nemožné. Což může být v určitém směru i frustrující.

S VĚTREM O ZÁVOD

Výše zmíněné vede k paradoxním situacím. Můžete milovat rychlé Finsko s minimem zatáček, zároveň jej ale můžete nenávidět, protože jej jedete jako na bidýlku, nebo snad přímo jako na trní. Nepamatuji si, že by ve mně někdy nějaká hra takové pocity vyvolávala, ale je to dobře; na WRC si člověk vzpomene i s odstupem. Nedivil bych se, kdyby vám kvůli tomu ale i aktuální ročník vadil. Finsko je v tomto ohledu extrém, naštěstí příliš dalších rovinatých rally se nejezdí. A v zemích jako je Portugalsko, Argentina, Chile, Německo nebo Austrálie vás stejně nachytá něco jiného než dlouhá rovinka. Nebezpečí je na všech rally závodech, stejně jako na jednotlivých RZ, hromada. Tratě jsou proklatě úzké, počasí proklatě nepříjemné, a protivníci tak akorát rychlí, aby vás nutili jezdit na hraně.

Nerozumím ani přítomnosti bonusových vozidel. Jistě, je sympatické, že existuje možnost prohánět se po tratích v jiných strojích než v současných speciálech, ale aut je jednak málo a hlavně nemají přílišné využití.
CO TO KOPE?

WRC 8 FIA World Rally Championship
i Zdroj: Hrej.cz


WRC se ale naučilo při dešti něco nového, co NENÍ aquaplaning. Voda se pod kolem nahromadí a „kopne“ do řízení auta, což jej velice často vychýlí ze stability. Ve větší rychlosti většinou následuje nekontrolovatelný smyk, nehoda a časová penalizace. Když se to děje co 15 vteřin, není to zábava. Jestliže je toto chování vážně simulováno podle skutečnosti, není to ani zábavné, a ve hře ani správné. Navíc se to děje nehledě na sklon vozovky (tzn. ne při vjezdu do hlubší kaluže, ale i v kopcích či sjezdech), ani se efektu nelze nijak vyhnout.

Ačkoliv je jednotlivých destinací dost a každou zaručeně poznáte na první pohled, samotných tratí by možná mohlo být ještě víc. Minimálně opticky totiž výběr čtyř až pěti jednotlivých závodů, z nichž některé jsou jen delší varianty jiných, jiné se vrátily z let minulých (neb se jezdí stále i v seriálu WRC) a takřka všechny jsou v nabídce i v obráceném gardu, nevypadá úplně nejlépe. Pokud bychom ale šli po absolutním součtu, výsledek rozhodně nepůsobí chudě, jenom to vypadá, jakoby autoři chtěli zakrýt jejich nedostatek. Zbytečně a hlavně kontraproduktivně. Celkově z 14 rally, v nichž je minimálně čtveřice unikátních tratí, vychází na více než 50 závodů, což je velice slušné číslo. K tomu si navíc musíte přičíst i novou otevřenou, poměrně rozsáhlou oblast, v níž si můžete dle vlastního gusta jezdit až do zblbnutí a trénovat, jak se vaše auto na každém z povrchu chová. Škoda jen, že jinak se jedná o pustou část hry, která si vysloveně říká o nějaký obsah, který vás sem po mnoha hodinách na tratích přivede. Takto se z mého pohledu jedná jen o zbytečný čas, který se mohl investovat jinam.

NA CO SE TĚŠIT?

Nejlepším tréninkem je beztak závod, i kdybyste se měli lopotit v dolní polovině tabulky. Co se týče zbývající herní nabídky, je veskrze tradiční. Nechybí kariéra, rychlá hra a šampionát. Kariéra sice stále spočívá ve vyškrábání se z juniorské WRC až do královské třídy, už ale nestojí na pouhých závodech, ale i na činnostech okolo. Spravujete vlastní tým, plánujete si kalendář, přemýšlíte, kam investovat a co vylepšit, stejně tak, koho najmout. Samozřejmě, že stejně dojde na závodění, ale celý režim nepůsobí zdaleka tak ploše jako dříve a nabízí alespoň určitou alternativu k jinak tradičnímu svezení od závodu k závodu. Rychlou hru asi nemusíme komentovat a šampionát jakbysmet, v tomto ohledu přesně víte, co čekat. Nebo ne? Možná vás totiž překvapí, že si nově nemůžete vytvořit vlastní sezónu se závody, kterých se chcete zúčastnit, zatímco vaše neoblíbené jednoduše opomenete. Tomuto rozhodnutí příliš nerozumím, ale třeba vám tato možnost chybět nebude.

Nerozumím ani přítomnosti bonusových vozidel. Jistě, je sympatické, že existuje možnost prohánět se po tratích v jiných strojích než v současných speciálech, ale aut je jednak málo (Lancia Fulvia a Stratos, VW Polo a Proton Iriz R5) a hlavně nemají přílišné využití. Pokud budete investovat do vyšších edic, dočkáte se i dalších aut (mj. Lancia 037, Porsche 911 GT3 RS, případně i Alpine A110, Ford Escort RS a Lancia Delta HF Integrale), to ale nemění nic na tom, že se s nimi svezete jen sporadicky a bez vyššího smyslu. Škoda. Už základní čtveřice ale ukázala, že těmto bonusovým vozidlům nebyla zdaleka věnována taková péče a minimálně obě Lancie vypadají jako autíčka na hraní, ne jako závodní stroje. Pokud vám nicméně budou závody lézt krkem, je fajn mít alternativu v tom, kde a jak se vyblnout.

Pokud hovoříme o singlu, musíme hovořit i o hře více hráčů. Klasické multiplayerové režimy bývají už po pár dnech opuštěné a nejinak tomu zřejmě bude i v případě WRC 8. V mých očích je ale mnohem větším lákadlem split-screen, který nechyběl ani v předchozích iteracích a své pevné místo má i zde. V závodních hrách posledních let se spíše jedná o unikát, byť z podstaty hry je jasné, že jde stále o souboj s chronometrem, nikoliv s protijedoucím autem. Na trati sice jedete vedle sebe, váš protihráč je ale pouhý duch. Stejně mají tato klání skvělý náboj, a máte-li mezi sebou někoho, kdo se rád sveze i po hlíně, rozhodně se jedná o aspekt hry, který byste neměli opomíjet.

TAK JAK?

Mám pocit, že jsem toho napsal poměrně dost, stále ale chybí to nejdůležitější. Jak si tedy WRC 8 vede? Věc se má tak, že pokud hledáte právě jednu rally závodní hru, tak ji najdete stále spíše v Dirt Rally. Druhý díl je hezčí, barevnější, možná i živější, ale v některých očích až příliš strojený. Tamní jízdní model má možná stále ještě navrch, byť se rozdíly stírají. Pokud ale závodní hry sbíráte a Dirt Rally máte projeté skrz na skrz, WRC by vám ve sbírce nemělo chybět. Zdejší závody jsou živé, napínavé a zábavné a těch pár chyb by vás nemělo odradit. Pořád ale bude žít ve stínu, a ten posun, který je patrný, je vykoupený spoustou práce, která v mých očích přišla skoro až vniveč. Ani graficky se hra výrazně neposunula, a i když ani v technickém zpracování se nemá za co stydět, ani tohle zkrátka není něco, čím by byla hra lepší než její jediná konkurence. Roční odklad mohl vyústit v ještě přímočařejší hru, která by prohnala všechny hry okolo. Základ tam je, ale v sérii je už přítomný od minula. Jeho zlepšení ale musí jít ruku v ruce s tím ostatním. Na to by Kylotonn potřebovali výraznější úspěch. Teď až se ukáže, jak o sérii smýšlí hráči – právě oni rozhodnou, co bude dál.

WRC 8
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Už už by se mohli autoři natahovat po Dirt Rally, ale to s aktuálním dílem 2.0 zase proklouzlo mezi prsty. Stačí ale držet směr a o budoucnost WRC nemusíme mít strach.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama