WRC 7 Recenze WRC 7 FIA World Rally Championship

WRC 7 FIA World Rally Championship

25. 9. 2017 12:30 4

Když se někdo snaží o restart svého projektu, existuje mnoho strategií, z jakého konce jej pojmout. Někteří mohou vsadit na oblíbené sekání hlav – zbavit se toho nejdůležitějšího a začít hezky od píky. Pokud ale vydáváte nějakou hru každoročně a přebíráte jí v zuboženém stavu, nic tak radikálního si dovolit nemůžete a mnohem více se musíte spolehnout na pravidelnou dávku změn. Pokud všechno půjde podle plánu, změny přijdou, byť přijdou pomalu, nevtíravě a zahalené do hávu nejistoty a nedůvěry předchozích hráčů, kteří se nepěkně spálili.

Jenže přesvědčte nějak člověka s popáleninami, aby si šel znovu hrát s ohněm!

To je teď můj úkol. A úkol vývojářů studia Kylotonn a jejich WRC 7.

ITALOVÉ NEJSOU FRANCOUZI, MILESTONE NENÍ KYLOTONN

Možná příběh WRC znáte. Možná znáte i příběh francouzského studia Kylotonn. Všehovšudy se dá shrnout do jedné věty tím, že Milestone vyváleli WRC v bahně a Kylotonn se jej snaží omýt, nablýskat a notně vylepšit. Z úvodu je patrné, že to nejde udělat jinak než pomalu a postupnými krůčky. Pátý díl, tedy první, na němž už nedělala italská fabrika na polotovary, byl v mých očích dílem, na němž si noví vývojáři museli osahat co a jak a zaručit, aby seriál WRC nebyl bez své vlastní hry. To samozřejmě kredit žádnému studiu nepřidá, a pokud někdo doufal ve změny k lepšímu, musel být zklamán. Už loni jsem ale říkal, že WRC 6 značně z této řady šedého podprůměru vybočuje, a že je dokonce poměrně hezké, chytlavé, náročné a představuje zdravou výzvu, kterou máme na rally tak rádi. Sedmička je ale zase o krok dál. Nepředstavuje revoluci, nýbrž poctivou evoluci. Evoluci, kterou by jí mohla leckterá každoroční série závidět. A evoluci, která ji staví na roveň mnohem populárnějším závodním sériím.

Samozřejmě se série nemůže stále srovnávat s těmi nejkrásnějšími závodními tituly na trhu, ostatně na to nemají vývojáři ani čas a ani prostředky, ale WRC na mnoha tratích dokazuje, že stačí málo a omotá si vás kolem prstu.

Pokud do WRC 7 investujete, dostanete zážitek hodný vašich peněz. Pokud jste v minulosti leželi na traumatologickém oddělení, chápu, že se budete i tak zdráhat, ale počkejte na slevu a přesvědčte se sami. To je to nejlepší, co se dá o hře říct, a to jediné, co by vás mělo zajímat. Chápu ale, že jste sem přišli pro argumenty a že vám nebudou stačit prázdná slova a vyprávění o vzdušných zámcích. Určitá zlepšení jsou ale patrná už ze záběrů, o kterých se můžete přesvědčit, aniž byste hru museli vlastnit. Série je totiž zase hezčí než loni a na kvalitě grafiky lze prezentovat, že Kylotonn skáče od jednoho k druhému a neví, co vylepšit dřív. Samozřejmě se série nemůže stále srovnávat s těmi nejkrásnějšími závodními tituly na trhu, ostatně na to nemají vývojáři ani čas a ani prostředky, ale WRC na mnoha tratích dokazuje, že stačí málo a omotá si vás kolem prstu. Tím nejzásadnějším grafickým zlepšením je totiž nasvícení scény a hraní si s odlesky jednotlivých povrchů.

Všechny závody od prvního až do posledního jsou nesmírně intenzivní, a tak po opuštění startu jste na trati jen vy a překážky před vámi. Není čas sledovat, kde lítá jaká moucha a kolik koní se pase na přilehlé louce. Takových věcí si člověk ani nevšimne, ne, pokud se cíleně nezastaví a nezačne řešit (nepodstatné) detaily. Oproti tomu si hry světla a tmy všimne ihned. Zapadající slunce hraje všemi barvami, polední ohnivý kotouč zase rozehraje blyštivý orchestr na zmáčeném terénu po letní přepršce a paprsky prodírající se lesním hájem vás nutí mhouřit oči, aby vás neoslnily. Ne, není to kýč a popsané scény neuvidíte na každém kroku, dříve či později na ně ale narazíte a v tu chvíli si vážně řeknete: „Páni!“ a na chvíli zapomenete, že vás čeká ještě 10 minut těžké práce o přijatelný výsledek.

TĚŽKÁ DŘINA

Deset minut je ještě poměrně milosrdná dávka. Kylotonn s novým ročníkem přitvrdili a už předem hlásili, že budou nové tratě delší, náročnější a také plné nástrah. Delší? Rozhodně. Ne snad, že by vás každá RZ potrápila na čtvrt hodiny, ale téměř v každé rally se nachází nějaká dlouhá kláda, před kterou se vám na závodní sedačce pokaždé stáhnou půlky. Tohle bude dřina. Někomu ale nedostatečná metráž vadí, poněvadž oprávněně říká, že reálné závody jsou delší. Vývojáři se snažili zavděčit všem, a tak nechybí ani rychlostní speciály ani dvacetikilometrové anakondy. Pokud máte rádi výzvu, oblíbíte si i je, pokud ne, budete možná studio proklínat. Buď jak buď, právě na tratích, na kterých se časomíra nezastaví pod patnáct minut, je nejvíce patrné, o jak náročnou hru se vlastně jedná.

Opět, stejně jako loni, mám místy problém s přesností mého rádce. Když nějakou zatáčku spíše přecení a nechá mne ji projet mnohem pomaleji, člověku to zase tak nevadí, na rozdíl od chvíle, když se karta obrátí.

Musíte být stále ve střehu a čekat nějakou záludnost nebo podraz. Peklem vás zkusí provést váš spolujezdec-navigátor, který děj se co děj hlásí trať před vámi. Určitě ale zažijete chvíle, kdybyste ho raději vykopli ze dveří a dojeli to celé bez něj. Opět, stejně jako loni, mám místy problém s přesností mého rádce. Když nějakou zatáčku spíše přecení a nechá mne ji projet mnohem pomaleji, člověku to zase tak nevadí, na rozdíl od chvíle, když se karta obrátí. Zpravidla se jedná o zatáčky, jejichž nájezd je otevřený a oblouk se postupně (více či méně) zavírá. Hra v tu chvíli jezdce varuje o zvyšujícím se úhlu zatáčky, ale ve chvíli, kdy se z pětky stane dvojka – nebo lépe devadesátistupňová kolmice – bych byl raději, aby byl můj společník o něco opatrnější. Abych spolujezdci nekřivdil, jedná se o výjimky, na něž si dáte při opakovaném průjezdu tratí pozor, ale obzvláště jedná-li se o úsek někdy ke konci, chyba v tu chvíli vážně zamrzí.

JAKO V BAVLNCE

Kromě výše popsaného detailu není WRC i přes svou obtížnost nijak zákeřné. Pokud chcete, nastavením si z něj můžete vytvořit tuhou hru, v níž je nutné řezat zatáčky s přesností na centimetry, a to bez toho, aby vám házelo klacky pod nohy. Ať se rozhodnete pro extrémní variantu nebo ne, za každých okolností je zábava nasednout a uhánět vstříc cíli. Samotný jízdní model doznal od minula pár drobných, přesto ale vítaných změn. Tou největší je větší kontrola nad tím, co dělá vaše zadní náprava a jak moc vám ustřeluje do stran. V nejsilnější kubatuře budete zpočátku opět vydání na milost závodním speciálům, ale pokud začnete od nejnižší, junior kategorie, postupně si přivyknete tomu, co je jinak a jak se s tím naučit zacházet. Ne, WRC díky tomu není snazší, jen předvídatelnější a v tu chvíli i samozřejmě lepší. Stejně jako loni si navíc hardcore fanoušci mohou pohrát nastavením všech myslitelných aspektů vašeho vozidla a přizpůsobit si jej ku obrazu svému a potřebám jednotlivých podkladů. Ty opět, stejně jako loni, diverzifikují herní zážitek, a při přejezdu mezi každým z povrchů cítíte okamžitě změnu pod koly a musíte na ní nějak reagovat. To vše přispívá ke komplexnosti celého zážitku.

Když už padla řeč o typech tratích, během třinácti rally si projedete kompletní program letošní sezóny. Ne snad, že by všechny závody odpovídaly skutečným předlohám, a to ani co se týče skutečných profilů tratí, ani jejich délkou, ani počtem jednotlivých rychlostních zkoušek, ale studiu se podařilo smíchat mix určité věrohodnosti a videoherní zábavy. Na každé trati je vidět, že se autoři snaží vytvořit co nejautentičtější prostředí, takže na první pohled poznáte, kde ve světě zrovna jste. Každá rally má svá specifika a v rámci WRC 7 i své charakteristické rysy, které navíc často dokreslují charakteristiky reálných předloh. Jinými slovy takový šampionát v Portugalsku se po experimentování s tratěmi na jihu země přesunul opět na větrný sever, a tak silnici lemují všudypřítomné větrné elektrárny. Takových drobností je mnohem více a opakoval bych se, ale opět dokládají, že ve Francii rally rozumí a že nad věcmi také přemýšlí.

CO JE POD KAPOTOU?

Jedna věc je jízdní režim a jeho atraktivita a zábavnost, druhá věc je to, kde jej zužitkovat. Ve hře je samozřejmě obsah pro jednoho hráče i multiplayer. Jeden hráč si může projet libovolnou etapu v rychlé hře, může si vytvořit vlastní šampionát s libovolným výběrem podniků a může si také prožit kariéru. Ta je standardní a nijak vás nepřekvapí, i když se od minule malinko změnila. Klasicky v ní začínáte u žáčků v juniorce a postupujete mezi elitu. Pokud se vám bude dařit, dostanete nabídku na kontrakt od týmu působícího ve vyšší soutěži. Můžete si vybrat, kterou nabídku preferujete, a to podle její délky, tak podle požadavků, které jsou na vás kladeny. Těžko hru kritizovat za absenci čehokoliv navíc, kor když by to pro spoustu závodníků bylo něco navíc, co do série nepatří. Přesto si myslím, že kariéra je něco, na čem by autoři mohli zapracovat.

Stále točíme v intencích oficiálních licencí, tudíž ve hře není nic navíc. Škoda, že se autoři zatím neodvážili do hry přidat nějaká historická vozidla s dobovými jezdci, prostě nějakou drobnost, kterou beztak vyzkoušíte jen jednou, ale potěší, protože se jedná o přidanou hodnotu.

Navíc se stále točíme v intencích oficiálních licencí, tudíž ve hře není nic navíc. Škoda, že se autoři zatím neodvážili do hry přidat nějaká historická vozidla s dobovými jezdci a třeba i nějakými ikonickými etapami z historie tohoto motorsportu. Prostě nějakou drobnost, kterou beztak vyzkoušíte jen jednou, ale potěší, protože se jedná o přidanou hodnotu. Tou je ale bezesporu splitscreen, který se po loňské premiéře vrací i letos. Režim rozdělené obrazovky je obecně největším tahákem hry více hráčů. Online za moc nestojí a navíc kvůli úzkým tratím soutěžíte stejně jen proti chronometru s duchy vašich protihráčů. Možná ale máte ambice útočit na nejvyšší příčky leaderboardů. I to je jedna z možností. Není to ale žádná sláva, a pokud lze sérii něco vyčítat, bude to právě její režimy. Třináct zemí minimálně po pěti tratích je ale pořád velkorysá porce obsahu, která za vaši investici stojí. A tím se obloukem dostáváme na začátek. Nemusel jsem vás přesvědčit, že si máte hned teď doběhnout pro jednu kopii. Doufám ale, že sérii dáte ještě šanci ukázat, co v ní je. Protože toho nenabízí málo a po letech ušla pořádný kus cesty.

WRC 7

Z WRC 7 odcházím nadšený. Zdráhám se říct, jestli je nakonec stejně dobré nebo třeba lepší než Dirt Rally, ale mám tendence se pro něj možná až nekriticky nadchnout. Porovnání vem čert, ale které WRC vám tento pocit dalo naposledy?