WRC 6 Recenze WRC 6

WRC 6

David Plecháček

David Plecháček

19. 10. 2016 10:15 11
Reklama

Není to nic snadného. Vidíte, jak vám před očima vzniká dílo, které i po vydání sklízí úspěchy, kam se podívá, a na už tak malém trhu rally her působí jako hotové tornádo. V tom okamžiku přebíráte značku, kterou veřejnost nemůže vnímat negativněji, a snažíte se za relativně krátkou dobu vymyslet něco, co totálně nepropadne. Nedaří se. Máte ale opět pouhý rok na to, abyste to zkusili znovu… To je příběh WRC 6.

VE STÍNU ÚSPĚCHU ANEB POVÍDÁNÍ O DIRT RALLY

VÍTR A PRACH

WRC 6
i Zdroj: Hrej.cz


Mezi nejrychlejší rally v sezóně se tradičně řadí ta ve Finsku a v Polsku. Obě jsou ale svým pojetím rozdílné. Zatímco ve Finsku se budete strachovat, abyste se nerozmázli o nejbližší strom, v Polsku vám vrásky na čele nadělají všudypřítomné ploty kolem trati.

O úspěchu Codemasters s jejich Dirt Rally netřeba sáhodlouze hovořit. Reboot série Dirt přinesl to, v co většina fanoušků v hloubi duše doufala. Nesmlouvavou rally záležitost, která si nebere servítky, jízdní model, snášející ta nejpřísnější měřítka, a především hodiny a hodiny zábavy strávených za volantem na nezpevněném povrchu, jež se hráčům už roky nedostávaly. Už v early accessu jsme věděli, že jakákoliv další hra bude mít s překonáním Dirt Rally problémy, a stav po vydání hotové verze nám naše predikce potvrdil. V ten samý rok to zkoušeli hned dva tragédi a oba dva vyhořeli jak papír namočený do vysokooktanového benzínu. Sébastien Loeb Rally Evo od Milestone s.r.l., tedy od lidí, kteří ještě před tím stačili znesvětit sérii WRC, a právě pokračování WRC, byť nově od vývojářů ze studia Kylotonn.

Jenže právě Francouzi ze studia Kylotonn mají obecně nejtěžší a nejméně záviděníhodnou práci – vydat hru ještě jednou, za rok, a za tu dobu do ní narvat takový obsah, ze kterého si sedneme na zadek. Pokud to vezmeme kolem a kolem, Codies s Dirt ani Milestone se SLRE nemuseli tolik chvátat a měli tak ten potřebný čas na přípravu všeho potřebného. Kylotonn? Ne. Než se ale pustím do konkrétního rozboru, co se povedlo a co pro změnu ne, musím říct, že na případu šestého WRC můžeme krásně spatřit, že výrazného posunu lze dosáhnout i v nastavených šibeničních termínech.

NEJLEPŠÍ? NE, JENOM LEPŠÍ

Nenechte se ale zmást. Pokud hledáte lepší rally než Dirt, tak se opět posaďte a věřte, že takové stále neexistuje. Také si ale buďte jisti, že pokud jste měli dosud nějakou zkušenost s WRC od italských Milestone, tak na ni můžete zapomenout. Vytěsněte ji jako nechtěnou, neboť v prvé řadě za nic nestála, a v té druhé ji nahradíte za mnohem příjemnější a kvalitnější zážitek. To že Italové stojí za nejlepšími supersporty zjevně neznamená, že umí vytvářet i ty nejlepší závodní hry. Peugeot nebo Citroen sic není Ferrari z Maranella, ale na druhou stranu, s tím bychom na šotolině mnoho povyku neudělali. Ve WRC se kromě drobného štěrku budeme prohánět i na hlíně, přes namrzlé úseky ve Švédsku a na klasických asfaltkách.

Mezi kačírkem a obyčejnou hlínou příliš rozdílu není, na druhou stranu sníh vás dokáže pekelně potrápit svou nepřilnavostí a za zpevněnou část silnice budete děkovat bohu ještě po dojetí závodu.

Pro rally je klíčové, aby vaše auto reflektovalo, po jakém podkladu zrovna jede. Je sice fajn jezdit proti chronometru po uzavřených cestách, ale pokud zkrátka neucítíte, po čem se to kloužete, zážitek za moc stát nebude. Série WRC zrovna v tomto ohledu nikdy moc neexcelovala, po hodinách strávených na jednotlivých eRZetách ale nakonec musím přiznat, že to zase tak špatné není. Mezi kačírkem a obyčejnou hlínou příliš rozdílu není, na druhou stranu sníh vás dokáže pekelně potrápit svou nepřilnavostí a za zpevněnou část silnice budete děkovat bohu ještě po dojetí závodu.

NEBEZPEČNÝ SVĚTOBĚŽNÍK

Právě licence a jednotlivé závody patří dlouhodobě k největšímu lákadlu této série. Všech 14 rally, které jsou na programu letošního ročníku, nalezneme pochopitelně i ve hře. Každá z nich poté nabídne pět vlastních tratí/závodů, jejichž čas se sčítá a určuje pořadí v rally, potažmo v celém seriálu WRC. V porovnání s posledním ročníkem ale jednotlivé trati doznaly poměrně značných úprav. Jsou nebezpečnější. Jsou zákeřnější. Cestu nebezpečně blízko lemují příkopy, lemují ji čnějící kameny, stromy, do kterých můžete ledabyle vlétnout, pokud ztratíte koncentraci byť na jedinou sekundu. Postávají kolem ní i diváci, kteří jsou čas od času rozestavení příhodně tak, abyste je trefili obzvláště snadno a obzvláště snadno tak přičetli ke svému výslednému času drahocenné vteřiny.

To pochopitelně zvyšuje celou obtížnost závodění. Jízda je tak mnohem intenzivnější a člověk se musí obzvlášť soustředit, aby nudělal hrubku, která ho bude stát nadějné umístění. Je pravda, že je to možná laciný způsob, jak obtížnost zvýšit, na druhou stranu nebezpečí číhá všude i v reálné sérii na skutečných silnicích. Vývojáři si navíc evidentně pohráli i se samotnou volbou obtížnosti a obyčejná změna o jeden stupeň je na výsledné listině vidět hned po prvním závodě. Možná až moc. Pokud se změna z easy na médium projeví jako deset, patnáct vteřin na konci každé etapy, zdá se mi to jako příliš. Vím, že minulé WRC bylo kritizováno za mrzkou výzvu, ale raději bych ocenil více možností nastavení než dělat takové razantní skoky.

TEN VEDLE vs. TEN FAKT VEDLE

Když jsme mluvili o těch nebezpečích, stočme řeč na jeden z kamenů úrazu nového dílu. Vašeho spolujezdce. Oproti předchozím dílům doznal změn, změnila se infografika a budete si muset nejprve zvyknout. Jednak si budete muset rozpomenout, že ve WRC je (víceméně) deset úrovní zatáček, a že levá 3 rozhodně neznamená zařazený třetí rychlostní stupeň jako v Dirt, ale zatáčku, ve které byste si urvali na trojku nápravu raz dva. Hlavně si ale budete muset zvyknout na to, že ne vše, co vám kolega po pravici sdělí, je nutně pravda. Uveďme si příklad. Jedete si slavné Rally Monte Carlo, navigátor vcelku přesně odříkává sekvenci levá pět, pravá sedm, levá pět, dolů pravá čtyři, přičemž v poslední jmenované zatáčce sletíte ze srázu jako pytel brambor jenom proto, že pravá čtyři je ve skutečnosti vracečka o 135 stupňů. A to se vyplatí! Samozřejmě to samé platí i naopak, a tam, kde kolega straší neprojeditelnou zatáčkou, prolétnete s pedálem na podlaze s prstem v nose. Nestává se to často, nedej bože několikrát během jedné etapy, ale i když se to stane jednou, dvakrát během pětice závodů v každé rally, instinktivně zařadíte opatrnější režim a zatáčky nebudete řezat tak, aby se vám nerozklepaly prsty nervozitou, zda si náhodou neuděláte nechtěný výlet za hranice trati.

Obecně kromě cesty před sebou nebudete vnímat o moc víc, a tak vám toho o moc víc ani Kylotonn neukazují.
JAKO PŘIBITÝ

WRC 6
i Zdroj: Hrej.cz


Mezi jednu z nejextravagantnějších destinací letošního ročníku patří jednoznačně Čína. Musím říct, že jsem si jí oblíbil. Hlavně proto, že je celá na asfaltu…

Pokud budeme porovnávat s konkurencí, a ne s tím, co WRC předvádělo dosud, dalším problémem bude velikost vaší garáže. V ní naleznete jen ty nejaktuálnější modely aut a ani ťuk navíc. Co se týče samotného obsahu hry, kromě kariéry – která vás klasicky provede od nejnižších kubatur až po ty nejvyšší – a možnosti vytvořit si vlastní šampionát, toho moc nebude. Říkám sice "moc nebude", ale stačí jediná věc, která změní vyvážení jazýčku na vahách. Split-screen. Snad poprvé na této generaci konzolí vyšla realistická závodní hra, která nabízí režim rozdělené obrazovky. Pořád se sice nejedná o plnohodnotné zápolení, čítající neustále vytlačování toho druhého mimo trať, ale i když jezdíte souběžně a ve vaší části obrazovky vidíte jen obrys toho druhého, říkáte si, že to vlastně vůbec nevadí a že by tento aspekt měl být v každé závodní hře alespoň v takovéto podobě.

Na první pohled není zřejmý ani úbytek detailů či jakékoliv jiné zhoršení kvality obrazu. Jedinou nevýhodou je absence hlasu navigátora, což je ze zřejmých důvodů pochopitelné. Musím se ale přiznat, že na WRC 6 jsem se musel obecně soustředit natolik, že bylo potřeba sledovat dění před sebou a ne ikony toho, co se na mě za zatáčkou chystá, a v tomto ohledu jsem se spoléhal jen a pouze na to, co mi můj navigátor říká. Ve chvíli, kdy jeho hlas ve split-screenu chybí, nestíhám sledovat grafické ikonky a mnohem více bych ocenil nějakou minimapu, která by mi dala alespoň náznak budoucích zákrutů. Obecně kromě cesty před sebou nebudete vnímat o moc víc, a tak vám toho o moc víc ani Kylotonn neukazují. Stejně jako ve skutečnosti, už ani nebudete dostávat průběžné informace o tom, jak si vedete. Minimapa? Jak jsem říkal, zapomeňte. Grafika vašeho poškození? Záleží na stylu vaše řízení – pokud pojedete jako dobytek, uvidíte ji v jednom kuse. Pokud si naopak vašeho vozu vážíte, ukáže se jen čas od času. Potřebujete snad něco víc než čas a cestu před sebou?

FUNGUJE TO? TO STAČÍ!

KOSTKA MÁSLA

WRC 6
i Zdroj: Hrej.cz


Švédská rally je klasikou nad klasiky. Ačkoliv vždy patřila mezi mé nejoblíbenější, tentokrát ji proklínám všude, kam přijdu. Řeknu vám, ty ledové plotny kloužou jako svině!

Jenže tohle všechno je na první pohled. Na ten druhý už zase tak snadná odpověď neexistuje. V některých momentech hra vypadá opravdu odporně, jako třeba ve chvíli, kdy projíždíte pod větvemi stromů. Pokud se příhodně zastavíte tak, abyste je měli v obraze, zjistíte, že 2D modely moc krásy nepobraly. Proletíte-li kolem nich jako Loeb v nejlepších letech, detailů si všímat nebudete. V některých momentech, jako třeba na úsecích australské či korsické rally, vám občas bude připadat, že hrajte hru, která se vizuálem může rovnat soudobým standardům. Vývojáři sází na to, že jedete rychle a vše vnímáte periferně – ostatně těžko jim to vyčítat. A vlastně ani není proč, hlavně, že to funguje.

Co se jízdního modelu týče, neřekl bych o něm, že je realistický, ale je rozhodně nejpovedenější ze všech závodů, které se v houfu umístily za zmíněným Dirt. O tom, že se auto chová jinak na různých površích, jsem už mluvil, navíc ale můžete zabrousit do nastavení a výrazně si pohrát se seřízením vozu pro jednotlivé typy podkladů. Pokud na to nemáte náladu, o určité kouzlo hledání toho nejoptimálnějšího přijdete, avšak rozhodně se nedá říct, že je potřeba vědět, jak u automobilu funguje diferenciál. Zkrátka a dobře si vystačíte s tím, co vám vývojáři dají do základu. Závodní speciály působí na můj vkus možná až moc těžce a těžkopádně, hře ale rozhodně nechybí rychlost a dynamika a v tomto ohledu hodně záleží na tom, kterou rally zrovna jedete – těžkost se vám bude zamlouvat na rychlejších závodech, zatímco na těch klikatějších se budete muset přizpůsobit jejich kinetice.

ŽABAŘI PŘECI JEN UMÍ

Nejdůležitějším poselstvím této recenze je, že i přes prvotní rozpačitý díl od studia Kylotonn tito vývojáři ukazují, že závodním titulům mají co nabídnout. WRC 6 není bezchybné, jedná se ale o zábavnou hru, s jejíž koupí se nemusíte obávat potenciální nudy. Podle mého soudu se nudit rozhodně nebudete. Král ale stále zůstává živ a zdráv, usazen na svém trůnu na piedestalu nad ostatními.

WRC 6
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Upřímně jsem chtěl dát hodnocení vyšší. Ptáte-li se, proč ne, podívejte se na hodnocení Dirt Rally - WRC od Kylotonn Games je oproti němu stále horší hrou, a to se tu musí projevit. Obecně se ale jedná o příjemné překvapení.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama