WRC 5: FIA World Rally Championship 5 Recenze WRC 5: FIA World Rally Championship

WRC 5: FIA World Rally Championship

Vilém Koubek

Vilém Koubek

27. 11. 2015 09:00 8
Reklama

Člověk by si myslel, že když se po čtyřech dílech sérii WRC pod taktovkou Milestone nepodaří dostat z šedivého průměru, ujmou se jí vývojáři s alespoň trochu vyššími ambicemi. Namísto toho ale spadla do klína studiu Kylotonn Games, které dříve vypustilo do světa průměrné akce Iron Storm a Bet on Soldier. Z WRC 5 se pod jejich rukama bohužel stalo potvrzení odvěké pravdy, že starého psa novým kouskům nenaučíš.

SNADNO A RYCHLE

Zatímco letošní DiRT Rally boduje u fanoušků žánru svou nesmlouvavostí a vynikajícím jízdním modelem, WRC 5, které má s licencemi nakročeno k absolutní realističnosti, působí spíše jako rozbitá arkáda, jež se nemůže rozhodnout, komu se vlastně chce zavděčit. Pocit, že není něco v pořádku, mě přepadl už během tréninkové jízdy na samém začátku mé kariéry, kdy mi hra po zajetí krátkého úseku doporučila závodit na nejvyšší obtížnost.

Zatímco jízdní model je svižný a sám o sobě by při zařazení do jiného žánru obstál, zbytek hry je nedopečený a plný chyb.

S odvahou v hrsti jsem se tedy pustil do juniorské rallye a, světe div se, vyhrát nebylo vůbec obtížné. Zapomeňte na pokročilou fyziku, nebo vlastně… Zapomeňte většinu toho, co jste se o fyzice kdy naučili. V pátém WRC se auta řídí až moc dobře a snadno na to, aby působila realisticky, a jen málokdy se s nimi dostanete do skutečných problémů. Ze hry zkrátka získáte dojem, že je stavěná na rychlost a ne na výzvu, jak by se dalo očekávat.

ZPÁTKY NA TRAŤ

Což by nakonec samo o sobě zase tolik nevadilo. Kdyby mi někdo řekl, že mi dá casual rallye simulátor, který funguje skvěle a baví, vlastně bych se ani nemohl moc zlobit. Jenže o pátém WRC neplatí ani tohle. Zatímco jízdní model je svižný a sám o sobě by při zařazení do jiného žánru obstál, zbytek hry je nedopečený a plný chyb. Tratě jako takové jsou posety postihy, které zde autoři rozmístili nejspíš z čirého sadismu. Některé zatáčky můžete řezat, jak se vám zachce, v jiných stačí trošičku vyjet ze silnice a už vás hra resetuje. Rozjíždět se přitom musíte z nuly a tím pádem ztrácíte drahocenné sekundy.

Při jízdě jsem se nemohl ubránit pocitu, že se mi nějakým nepochopitelným způsobem rozbíjejí části vozu, které nepřišly do styku s okolím.

Jindy naopak můžete vyletět z cesty hluboko do lesa a nic se nestane. Tedy samozřejmě krom toho, že si rozmlátíte auto – a ani v tomto případě nelze WRC zrovna chválit. Destrukce totiž působí nemístně a nahodile. Při jízdě jsem se nemohl ubránit pocitu, že se mi nějakým nepochopitelným způsobem rozbíjejí části vozu, které nepřišly do styku s okolím. Nejednou se mi stalo, že se poškození dokonce opozdilo za kolizí: Jednoduše jsem narazil a ujížděl z místa činu, když tu po pár vteřinách najednou můj spolujezdec zařval, karoserií proletěla křeč, upadl nárazník a odešly tlumiče. Hře bylo přitom úplně jedno, že jedeme zrovna po rovince, kde široko daleko není do čeho vrazit.

KUPŘEDU!

Nepříjemný mix chyb navíc zahušťují drobnosti jako třeba absolutně nefunkční ukazatel kontrolních bodů jednotlivých závodů. Za mých mladých let jsme mívali na boku obrazovky vertikálu, která se vybarvovala v závislosti na tom, jak rychle jsme jeli: Když se nám dařilo, jednotlivé části se zelenaly, zatímco pokud ne, červenaly se. Měli jsme zkrátka povědomí o tom, jestli jedeme dobře, nebo máme přidat. Ve WRC 5 jsou všechny kontrolní průjezdy zelené a nemůžete s tím nic udělat. Namísto poskytování strategických informací vás hra pouze ujišťuje, že jedete kupředu.

Kontrolní body jsou také propojeny s oblíbeným flashbackem, kterým si můžete vrátit čas a auto do doby před katastrofálním průšvihem. Ve WRC 5 si totiž nevybíráte, odkud začnete, ale automaticky skáčete k nejbližšímu checkpointu, takže klidně třeba o čtvrtinu tratě zpět. A aby té „pomoci“ nebylo málo, vaše auto po resetu stojí…

PŘEDMINULÁ GENERACE

Z obrázků jste navíc jistě odtušili, že by hra do jisté míry působila na pohled levně i na minulé generaci konzolí, natož na té současné. Recenzovaná verze pro PS4 sice jela ve Full HD, ale na druhé straně nepřekračovala hranici 30 snímků za vteřinu – spíše naopak se jí často ani neblížila. Ač se to zdá s přihlédnutím ke grafickým kvalitám hry nemožné, stačí trocha slunce a stromů, které vrhají stíny, a auto citelně reaguje pomaleji. Když se naopak počasí hardwarově umoudří a zakryje většinu plochy mlhou, zmizí z ní také velká část detailů a vy si přijdete, jako byste hráli staré RPG s nastavenou nejnižší vykreslovací vzdáleností.

WRC 5: FIA World Rally Championship
i Zdroj: Hrej.cz

Vzato kolem a kolem asi nemusím zdůrazňovat, že s WRC 5 studio Kylotonn díru do světa zrovna neudělalo. Jeho jízdní model by slušel spíše arkádám. Během závodů si navíc hra mění pravidla takřka za chodu, auta rozbíjí, jak se jí zachce, a nezřídka také kde se jí zachce. Navíc se často nehýbe ani dostatečně plynule na to, abyste si to utrpení užili. Pokud jste opravdu zoufalí, čistě technicky vzato vám WRC 5 dovolí dojet závod od začátku do konce, a tedy se dá říct, že funguje. Ani z daleka ale nedosahuje kvalit produktu, který byste si chtěli koupit za plnou cenu – a už vůbec ne, pokud je vám nabídnuta nějaká alternativa.

WRC 5: FIA World Rally Championship 5
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360
PlayStation Vita Vita
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Na pohled i na omak velice levná závodí hra, která balancuje na pomezí arkády a simulátoru. Pod hranici průměru ji sráží plejáda zbytečných nebo nepochopitelných chyb.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama