Worms WMD Recenze Worms W.M.D

Worms W.M.D

David Plecháček

David Plecháček

6. 9. 2016 10:21 7
Reklama

Na každého někdy dojde. Červa nevyjímaje. I tomu nejhnusnějšímu, nejzpropadenějšímu červovi se jednou naplní čas a jednoduše zkape. Po dvaceti letech si kdekdo možná i řekne, že už je čas a že letité sérii by prospěla dobře mířená rána mezi oči. Možná. Ale co na to říká nový počin Worms W.M.D? „Dneska ne, kamaráde. Jenom sympaťáci umírají mladí.“

WORMS MUST DIE

Už v roce 1995 spatřil světlo světa první díl tahové válečné série Worms. Od té doby si počin studia Team17 našel cestu k milionům hráčů po celém světě, přesto se nedá říct, že by měl po následující roky ustláno na růžích. Největší úspěch série zaznamenala v takzvané druhé generaci, do níž řadíme Worms 2 (1997), Worms Armageddon (1999) a Worms World Party (2001). Všechny tyto tituly je klíčové si zapamatovat, protože se k nim novinka s podtitulem W.M.D duchovně vrací. Není divu, neboť po tomto období začaly experimenty s novými enginy a 3D (a následně 2,5D) zpracováním, ze kterých se Team17 nedokázal pořádně vyhrabat prakticky dosud.

W.M.D vám dává příležitost anihilovat hned 5 týmů, spolu s tím vaším se tedy na mapě nachází celkem šestice různobarevných skupin v maximálním počtu 48 červů.

Naštěstí je tomu konec. Tytam jsou pokusy o nějaké modernější ztvárnění, W.M.D jasně dokazuje, že vrátit se ke starému zpracování jen s ostřejšími a působivějšími detaily je cesta, kudy se série Worms měla vydat už před lety. Vývojáři ale nezůstali pouze u toho. Spolu s návratem ke svým kořenům červi opouštějí cartoonový nádech, který jim byl vlastní po celou dobu jejich existence, a designem prostředí a barevnou paletou se přiklánějí spíše k realističtějšímu vzezření. To nutně není na škodu, s ohledem na další novinky se jedná o změnu pochopitelnou, jen tím Worms ztrácí něco ze svého kouzla a musí si vytvořit vlastní osobitost. To, zda se to ve W.M.D povedlo a zda se jí podaří udržet i v následujících dílech, bude dle mého názoru alfou a omegou budoucího úspěchu dlouholeté franšízy.

WONDERFULL MULTIPLAYER DESTRUCTION

WMD = WTF?

Worms must die. We’ll make ya dangerous nebo Well, that’s me dead. To jsou některé názvy mezititulků z této recenze. Ne náhodou – zkratka WMD má podle vývojářů několik významů, z nichž toto je jen část. Dalšími jsou We’ve massive discounts, We make devastation, Worms in many destinations a We’re mighty dangerous. Něco mi ale říká, že tím nejvýstižnějším je anglické označení pro zbraně hromadného ničení (weapon of mass destruction). To však vývojáři nikdy nezmínili...

Nebudeme dlouho chodit kolem horké kaše a vrhneme se na to, proč je celá značka tak populární. Nakopat šunky a totálně potupit vaše kamarády je šance, kterou opovrhne jen málokdo. W.M.D vám dává příležitost anihilovat hned 5 týmů, spolu s tím vaším se tedy na mapě nachází celkem šestice různobarevných skupin v maximálním počtu 48 červů. Anebo také ne, třeba se šest hráčů spojí do větších skupin nebo se počet týmů doplní počítačem řízenými protivníky nebo si to můžete rozdat jen ve dvou, ve třech,… možností máte hned několik. Omezeni nebudete ani lokální akcí, neboť se můžete vrhnout do online multiplayeru. Na výběr je ranked hra jednoho proti druhému, nebo lobby, ve kterém si vytvoříte vlastní podmínky jako při gaučovém hraní. Ne, že by se jednalo o plnohodnotnou náhradu za lokální zápolení, když je ale nouze, tradice musí jít stranou.

Upravit si lze (pokud nepočítáme ranked hry) prakticky všechno, co vás napadne – prostředí, maximální čas jednotlivých kol, počet dílčích vítězstvích potřebných pro výhru v turnaji, délku jednotlivých tahů, velikost zdraví červů i počáteční výbavu. Když už zmiňujeme, co všechno lze oproti defaultnímu přednastavení změnit, upravit/vytvořit si můžete i vlastní tým. Ani tady se nedočkáme nějaké závratné revoluce, ale editovat lze prakticky cokoliv od jména týmu a jednotlivých červů až po jejich outfit, hlasy, tanečky, náhrobky nebo vítězné fanfáry. Pokud se nechcete spokojit se základní sbírkou a chcete mít na sobě něco vzácnějšího a luxusnějšího, musíte se zaměřit na část pro jednoho hráče.

WE’LL MAKE YA DANGEROUS

Singlová část se skládá ze čtyř záložek. Prakticky se tréninku, kampani, výzvám a bonusovým misím můžete obloukem vyhnout, ale díky některým novinkám, s nimiž W.M.D přichází, vám doporučuji zabrousit alespoň na chvíli do oné tréninkové části. Ta vás sice učí zacházet se vším od píky, jako byste nikdy v rukách netřímali ani bazuku, na druhou stranu se ale naučíte, že i tank umí skákat a že zdejší mech je robotickým zabijákem pouze nablízko. Ne, nepomátl jsem se. Červí bojovníci dostávají na pomoc několik mechanizovaných parťáků, do nichž mohou nasednout a rozsévat zkázu zase jinými způsoby. Všehovšudy jsou čtyři: tank, mech, helikoptéra a raketové auto. Každé se používá jinak, každé v jinou chvíli a správné pochopení toho, kdy je vhodné do stroje nasednout a kdy ne, je pro dominanci na bojišti zásadní dovedností.

Když už zmiňujeme nové pohyblivé zbraně, zmiňme i ty, které jsou na mapě usazené napevno. Mortar, plamenomet, rotačák nebo třeba odstřelovací puška vám mohou být užitečnými pomocníky. Novinkou jsou i budovy, do nichž se vaši válečníci mohou schovat a u nichž se napevno přidělané zbraně často nachází. Nic vám sice nebrání rozebrat je pomocí trhavin na základní atomární částice, na druhou stranu je vždycky lepší schovat se do budov, než být jako červený fábor pro rozzuřeného býka na volném prostranství. Navíc nepřítel do budovy, ve které není, sám nevidí, a tak často ostřeluje útočiště naslepo. Sedí-li však vedle vás, po vašem tahu bude beztak moudřejší.

WALKING MECHANISED DESTRUCTION

To samé do jisté míry platí i u další novinky, kterou je výroba věcí. Z nebe kromě lékárniček a nových zbraní padají i zásoby, s jejichž pomocí můžete vyvářet pro vás nejpotřebnější věci. Nechápejte mě špatně, to nejzákladnější – bazuku, brokovnice, granáty, teleport… - máte, ale jakmile se někdo schovává pod zemským povrchem, budete potřebovat vymazlenější věcičky na to, abyste ho odtamtud vypudili. Času většinou není mnoho, a tak výroba nového vybavení může probíhat i během nepřátelského tahu s tím, že věc se vám v inventáři objeví hned v době, kdy budete na řadě vy. Pokud byste i tak měli zásob málo, můžete nějaké vlastní věci rozebrat na součástky, zpravidla ale platí, že rozebráním základního vybavení nezískáte nic užitečného. Výrobou vlastních nástrojů si můžete obstarat i věci, které jinde ani jindy nezískáte. Z každého druhu zbraně můžete vyrobit vícero typů, netřeba říkat, že účinnějších či zrádnějších, než jsou jejich původní varianty.

Mít ve své moci vrtulník, který vás rychle přepraví klidně i na druhý konec mapy, je kolikrát důležitější než jeho útočná síla.

Co se poslední zmíněné novinky týče, více než kdy jindy platí, že jí použijete jen při vhodně nastavené hře. Pokud si zpočátku zvolíte maximální výbavu, k výrobě vlastních věcí nebudete nikterak motivovaní. Zvolíte-li si ale minimum zásob, musíte se pro změnu spolehnout jen na materiál padající z nebes. To se častokrát snáz řekne než-li udělá, neboť mapy jsou velice rozsáhlé a dostat se k padajícím bednám je bez pomoci kolikrát pořádná fuška. Pomocí myslím především dvě věci – jetpack, ale hlavně helikoptéru. Mít ve své moci vrtulník, který vás rychle přepraví klidně i na druhý konec mapy, je kolikrát důležitější než jeho útočná síla. Dvojnásob to platí v hodnocené multiplayerové hře, kde na každý tah připadá pouhopouhých 30 vteřin.

WELL, THAT’S ME DEAD

Pokud pominu několik podobných přešlapů, Worms jsou zpět v plné polní. Všechno ostatní klape jako hodinky, souboje a zbraně mají říz, novinky do celého konceptu zapadají, a jedinou otázkou tak zůstává, jestli takřka perfektní pokračování donutí pamětníky investovat do hry, se kterou strávili mládí. A jestli podobný jednoduchý systém přesvědčí mladší generaci utratit více než 700 korun za takovou zábavu. Jestli ne, tak červům nepomůže ani svěcený… granát.

Worms WMD
Xbox Xbox One
Windows PC
Apple Mac
PlayStation PlayStation 4
Nintendo Switch Switch

Verdikt

Asi tentokrát převládl sentiment a červi by si zasloužili o stupínek horší hodnocení. Na druhou stranu v Team17 konečně pochopili, kudy vede cesta, a za to, že se po ní vydali, jim ten bodík k dobru rádi přiřkneme. Až čas ukáže, zda jim to k něčemu bylo a zda není celý koncept pro hráče zastaralý.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama