Worms Open Warfare 2 Recenze Worms Open Warfare 2

Worms Open Warfare 2

Martin Strnad

Martin Strnad

3. 10. 2007 22:46 1

Kdo by neznal sérii Worms? Doslova herní stařec se narodil už před dlouhými dvanácti roky, léta páně 1995. Vývojáři z Team 17 tenkrát poprvé přivedli na monitory počítačů červivou akci, která ale rozhodně nehnije. Ba naopak, jednoduchý nápad založený na dětské papírové hře na válku (nebo tanky – měla různé názvy), kterou snad každý někdy hrál pod lavicí, se dvěma týmy červíků nesoucích smrtící arzenál absurdních rozměrů, tvarů i použití, navzájem se masakrujících na tahy, uchvátil hráče stejně, jako je uchvacuje dodnes. Navíc v době, kdy vrcholem konektivity byl dial-up modem či sériový port, způsobil tento herní mustr, kde si to na tahy může rozdat hned několik hráčů u jediného počítače a při tom si užívat animace výbuchů, jednoduchý ale zábavný kolizní a fyzikální model a vtipné hlášky červíků, doslova boom. Kdo by v té době čekal, že tenhle boom bude doznívat dlouhých dvanáct let?

Úplně placatý červ

A kdo by čekal, že i po dvanácti letech budou Worms vypadat téměř stejně? Pravda, Worms 2 Open Warfare nevypadá úplně stejně jako původní hra, ale jako její druhý díl. Nicméně i ten byl stále striktně dvourozměrný, což znamená, že i noví červíci pro NDS a PSP zůstávají zcela placatí a prosti nějakých trojrozměrných šroubovaných snah, které Team17 už léta uplatňuje na výkonnějších platformách. A to je jedině dobře. K wormsům prostě 2D patří. Přehlednost druhého rozměru se v případě této hry rovná zábavnosti.

Worms Open Warfare 2
Co se tedy grafiky týče, nečekejte nic moc nového. Pozadí pro vaše červo-smrtonosné bitvy je hrstka a střídají se zde kromě těch klasických známých témat i jedno ledové, letecké, pirátské nebo vesmírné. Zajímavé ovšem je, že pro autory to není pouhý grafický podkres, ale součást hry, kdy v případě vesmíru funguje slabší gravitace a červi dále a výše doskakují a projektily mají delší setrvačnost, na ledě zase kloužou a pokud se fackujete na křídlech letadla, bude vám do obličeje foukat silný vítr stáčející vaše skoky i útoky daným směrem.

Ovšem není vše tak růžové. Kromě toho, že dva displeje Nintenda DS na výšku pro tento typ hry, kdy většinou míříte na nepřítele po stranách, moc přehledné nejsou, trpí právě tato verze menšími technickými neduhy. Vaši červí vojáci občas zavadí o neviditelný pixel, stejně tak vámi vystřelený projektil, kolizní systém není zcela přesný, jak si zajisté všimnou PC pamětníci, a pokud se toho jedinou ranou způsobí na jednom místě mapy příliš moc, stává se ze hry menší slideshow. Ovšem jde pouze o technické chyby, které samotnou kořenovou hratelnost narušují tím méně častěji, čím si na ně hráč více zvyká a je důslednější v přelézání špičatých vrcholků a míření skrze díry ve zdech a stropech map. Ty další chyby lze přehlížet, neboť se projevují na konci tahu, kdy už hráč vlastně moc nehraje a jenom se kouká, co způsobilo jeho činění se na herní ploše.

Červí zbraně hromadného ničení

Pokud můžete čekat něco nového, pak jsou to nové způsoby anihilace vašich plazivých nepřátel a jejich využití v jednotlivých herních režimech. Jako všechny předešlé díly, obsahuje Worms 2 Open Warfare klasickou sbírku zbraní od těch obyčejných pušek, bazuk a granátů, přes kamikadze, ohnivé pěsti, až po šílenosti typu výbušné ovečky nebo drtivý oslík. K tomu zde přibívá několik čerstvých přírůstků. Takový Bunker Buster například, je velice vhodný nástroj na srábky zahrabané pod zemí. K čemu slouží Bufalo of lies už nechám na čtenářově fantazii.

Pokud je podle vás těch pár zbraní navíc málo, pak vás zajisté uklidní zjištění, že autoři nepřidali pouze je, ale zapracovali i na různorodosti herních módů a zamysleli se, jak různě zprostředkovat zábavu pomocí již zaběhlého herního modelu jiným způsobem, než tomu bylo doposud. V kampani pro jednoho hráče máte kromě obyčejných bojů za neustále obtížnějších okolností přidány i na důvtip náročné souboje s červími bossy, závod ve skákání na ninja rope a již známý mód pevností, kdy je level rozdělen na dva ostrovy. Souboje s bossy jsou relativně podobné módu Puzzle, kde je hráč většinou postaven do role téměř bezbranného polomrtvého červíka, který má jako jediný vybít celý nepřátelský tým. Na hráčův důvtip a řešení logických prostorových hříček spoléhá také režim Laboratoř. Zde kromě hříček s padákem a vaším dechem směrovaným na mikrofon také prozkoumáte fyzikální a kolizní model hry při posouvání červíka tlakovou vlnou výbuchu do určeného místa, nebo tvořením překážek do trajektorie jeho letu. Je to takový trénink skillu pro zkušené hráče, pro ty nezkušené je zde samozřejmě obyčejný tutoriál.

Když se sejdou dva červi, o čase už neví

Worms Open Warfare 2
To všechno je ale „pouhá“ zábava pro jednoho. Pravá síla série Worms tkví především ve hře více hráčů. A právě na tomto poli má Worms 2 Open Warfare hodně co nabídnout. Kromě onoho jednoduchého a zábavného multiplayeru, kdy si jeden přístroj můžou předávat až čtyři hráči, he zde možnost hrát na dvou konzolích s jedinou kopí hry nebo na čtyřech, pokud má každý svou cartrige. Ale to se pořád držíme při zemi jménem lokální multiplyer a červům tentokrát narostla křídla. Worms 2 Open Warfare obsahují i – famfáry – online multiplayer! Tady si to můžou rozdat až čtyři týmy, stejně jako v singleplayeru nebo lokální hře více hráčů v klasickém režimu, v režimu pevnosti nebo v onom provazolezeckém závodě. Vaše úspěchy či neúspěchy pak budou zaznamenávány do stálých tabulek na serverech Nintenda, takže pokud budete svědomití červi, může z vás jednou vyrůst housenka generál!

Rozpitvaný a naložený červ

A aby těch výpisů ze seznamu možností ve Worms 2 Open Warfare nebylo málo, přidáme k tomu ještě snadnou a díky dotekovému displeji Nintenda DS i příjemnou možnost editace úrovní a jejich ukládání na cartrige pro případné sdílení s jinými hráči, možnost namalovat si vlastní týmovou vlajku, či si libovolně barevně, zvukově i pohřebně upravovat svůj tým larev. Ani možnost nakupovat si nové barvy červů, zvuková schémata, náhrobky, zbraně a levely díky kreditům získaným úspěšným plněním singleplayer módů není k zahození.

Všichni červi v krabici a z pořádného nadhledu, jak nováčka, tak pamětníka, který předchozí díly této hry již hrál na tisíc a jeden způsob, je Worms 2 Open Warfare i přes některé své technické nedostatky ve verzi pro NDS, zábavou a možnostmi naplněnou hrou pro jednoho i více hráčů a ideálním společníkem na cestu o samotě i ve skupině. Jakkoliv může být základní formulka série Worms ohraná a známá, pořád funguje a steroidy jménem multiplayer a editor tohoto herního stařečka natolik vzpružili, že se může postavit do přední linie dlouho hratelných her pro Nintendo DS.

Worms Open Warfare 2

Jakkoliv může být základní formulka série Worms ohraná a známá, pořád funguje a steroidy jménem multiplayer a editor tohoto herního stařečka natolik vzpružili, že se může postavit do přední linie dlouho hratelných her pro Nintendo NDS.

Přehledná 2D grafika druhého dílu Worms, využití grafických motivů úrovní jako herního prvku, nové zbraně, zajímavé herní režimy pro jednoho hráče, návazná singleplayer kampaň, odměny za plnění singleplayeru a systém jejich utrácení, editor map, editor týmů, univerzální multiplayer i na jediné konzoli, online hra více hráčů
Nepřesnosti v kolizích a fyzice, verze pro NDS občas nepřehledná, problémy s frameratem ve složitých situacích