World of Warships: Legends
World of Warships: Legends Recenze World of Warships: Legends

World of Warships: Legends

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

6. 5. 2019 09:54

Počítače stále patří mezi nejoblíbenější platformy pro vydávání videoher. Vývojáři zde většinou začínají, aby poté zamířili o dům dál s cílem oslovit další publikum. Třeba i s malým zpožděním. Společnost Wargaming je toho zářným příkladem. Titul World of Tanks debutoval už v roce 2010, o čtyři roky později se objevil na Xbox 360. V roce 2015 tanky obsadily také současnou generaci – nejdříve Xbox One, rok poté PlayStation 4. Pro pořádek se sluší dodat, že invaze proběhla i na mobilní zařízení. Námořní sourozenec World of Warships už na telefonech k dispozici je, zbývá tedy doplavat na konzole.

VYPLOUVÁME

Multiplayerová námořní akce se stále těší velkému zájmu ze strany hráčů z celého světa. Aby také ne. Určitě si vzpomenete na časy, kdy jsme se snažili potopit nepřátelské lodě schované za kartonovou přepážkou, pečlivě zakreslené na rastrovém papíru. Zajisté si také pamatujete na ten skvělý pocit, když soupeř zahlásil „zásah” a v lepším případě ještě dodal „loď potopena”. Stejné pocity vyvolávají potopené lodě ve World of Warships. Wargaming dal našim představám pevné obrysy a všem snílkům poskytl něco, po čem celá léta toužili.

Premisa je jednoduchá. Proti sobě vyplují dva týmy o stejném počtu lodí různých tříd. Pouze jeden zvítězí, ať už splněním konkrétních úkolů, nebo eliminací všech nepřátelských lodí. Do hry časem přitekly hektolitry dalšího obsahu, což z ní udělalo poměrně komplexní záležitost. Desítky hratelných map, více než 200 lodí z 1. poloviny 20 století, které jsou vytvořeny na základě reálných výkresů.I to největší moře však má své břehy. Je jasné, že si vývojáři nemohli dovolit překlopit hru na konzole jedna ku jedné. Bylo potřeba udělat celkem zásadní úpravy a titul přizpůsobit, aby ho specifické publikum přijalo. Pojďme si tedy říct, zda se port na konzole podařil.

PROCES ZEŠTÍHLOVÁNÍ

K World of Warships: Legends lze vlastně s trochou nadsázky přistupovat jako ke zcela nové hře. Sami autoři se totiž nechali slyšet, že byla od základů stvořena pro hráče na konzolích. Rozdílný přístup je patrný hned na první pohled. Položky v menu a jednotlivé prvky ve hře je potřeba postupně odemknout, první hodinu až dvě trvá, než si otevřete všechny možnosti. Jde vlastně o jakousi formu tutoriálu. Než se zpřístupní standardní režim hry proti dalším hráčům, musíte se řádně vycachtat v moři s počítačem řízenými protivníky. Což je vlastně dobře. Právě zde se totiž dá leccos natrénovat, osahat si jednotlivé třídy plavidel, vyzkoušet si palbu na pohyblivé cíle a teprve poté se pustit do ostrého boje. I tak se mi ale zdá, že se některé opravdu podstatné informace k hráčům nedostanou, třeba základy taktiky, role jednotlivých tříd, chování projektilů, význam pancíře a tak dále. Výuková videa by jistě nikoho neurazila. Jejich absence mě udivuje především z jednoho prostého důvodu – v PC verzi jsou. Pokud chce být port na konzole přístupnější, videa by dle mého chybět neměla.

Nedá se úplně říct, že je na hru radost pohledět. Některé textury by zasloužily oprášit, efekty výbuchů a stříkající vody také nejsou nic extra, až to člověka občas nemile překvapí. Alespoň že ty lodě jsou krásné.

Při korzování v menu je jasné, že se vývojáři snažili rozhraní upravit, co nejvíc zjednodušit. Na můj vkus je tedy poměrně chaotické. Dovedu si představit, že třeba statistiky zakoupených lodí v přístavu by mohly být viditelné okamžitě, místo by se na ně určitě našlo. Momentálně je potřeba třikrát zmáčknout tlačítko, aby se vlastnosti lodi ukázaly. Zmiňuji to hlavně proto, že porovnávání statistik patří k jádru hry a člověka tato nepřístupnost začne velmi brzy otravovat. Snad si vývojáři nemyslí, že si budou hráči psát statistiky na papír. V přístavu ještě chvíli zůstaneme a rovnou se podíváme, čím se můžeme projet. K dispozici jsou tři různé třídy - masivní bitevní loď, rychlý torpédoborec a univerzální křižník. Oproti PC verzi tedy absentují letadlové lodě. Nabízí se otázka, jestli tím není ochuzena hratelnost. Mě osobně letadlové lodě ani maličko nechyběly. Jádro akce tvoří systém kámen, nůžky, papír. Ten už si ale vysvětlíme na moři.

POZOR NA AGRESIVNÍ (TORPÉDO)BORCE

V praxi to funguje zhruba následovně. Velké bitevní lodě disponují značným počtem zásahových bodů a zničující palebnou silou. Je však velmi těžké s nimi manévrovat a obecně jsou velmi pomalé. Výhodu mají proti křižníkům, které jsou sice rychlejší, flexibilnější, ale chybí jim palebná síla, aby uspěly v souboji jeden na jednoho. Křižník si ale umí poradit s torpédoborcem, smrtícím torpédům se snadno vyhne. Nevyhne se jim však pomalá bitevní loď, protože zkrátka nestihne uhnout. A tím se celý kruh uzavírá.

World of Warships: Legends

Jednoduchý systém je skutečně funkční. Nejde ale o pevně daná pravidla, která se nedají porušit. Naopak. Experimentování je čirá zábava. Konkrétní lodě se totiž od sebe celkem výrazně odlišují, styl hraní je tedy potřeba neustále přizpůsobovat. Třeba americký křižník čtvrté úrovně (Omaha) se zásadně liší od toho na páté úrovni (Pensacola). Omaha je totiž rychlejší a nese čtyři torpéda, takže je s ní větší sranda. Pensacola totiž žádná torpéda nemá, je pomalejší, ale má zase větší palebnou sílu. Typově a stylem hraní se tedy velmi vzdáleně podobá spíše bitevní lodi.

Osobně mi vyhovovaly bitvy s plavidly prvních tří úrovní. Nemají totiž takový dostřel a bitvy jsou tedy mnohem akčnější.

Právě křižník je skvělá volba do začátku, než člověk zjistí, jak se věci mají a co si může dovolit. Doporučuji japonskou větev, v níž je každý vybaven torpédy.  Přešlapů je zpočátku hodně, jsou navíc ve většině případů zcela fatální a nejčastěji končí na mořském dně. Zůstanou ale v paměti. Z kategorie špatných nápadů lze vybrat pár krátkých příkladů. Nevyplácí se třeba vyrazit na vlastní pěst na druhou stranu mapy. Oddělení od parťáků zkrátka není dobrý nápad. Sehraný tým je naopak noční můrou všech solitérů. Není ani potřeba tlachat přes mikrofon, stačí, když se někdo s trochou iniciativy a zkušeností rozhodne pomocí předem připravených hlášek trochu komunikovat, respektive řídit zbytek flotily. Efekt je až překvapující.

Další příklad vypovídá o jiné vlastnosti hry. Zavelet hned po startu kola plnou parou vpřed na palubě bitevní lodi je sebevražda. Jakmile se těžkopádná velryba ocitne v dostřelu nepřátelských lodí, už se pravděpodobně nestihne otočit a ujet do bezpečí, o zpětném chodu ani nemá cenu hovořit. Zde je potřeba hned zpočátku zapřemýšlet, dobře odhadnout hru a zvolit správný směr. Na jeho změnu totiž mnohdy není příležitost. Strategické myšlení se zkrátka cení.Nejtěžší kategorií je zřejmě torpédoborec. Až se naučíte rychle číst dění na bojišti, odhadovat trajektorii střel, můžete okusit smrtící sílu malého zabijáka. Není krásnější pocit, než když se torpéda konečně zavrtají do trupu bitevní lodi.

NÁŠ LODIVOD UŽ JE ZAS JAK KÁRA

Samostatnou kapitolou jsou pak unikátní schopnosti konkrétních tříd, například kouřová clona, s jejíž pomocí může torpédoborec sebe a další přátelské lodě na chvíli zneviditelnit. A to jsem ani nezmínil dva různé typy střel, mezi nimiž lze přepínat. Jde o další prvky, které skvěle dochucují hratelnost. K tomu je potřeba zmínit, že každá loď má svého kapitána. Fanoušci historie budou mít jistě radost, protože i postavy kapitánů jsou založeny na reálných osobnostech. Třeba u americké flotily se do služby jako první nabídne George Dewey, který zazářil v bitvě v Manilské zátoce během Španělsko-americké války. V kombinaci s dalšími dostupnými možnostmi úpravy plavidel mohou kapitáni vlastnosti lodi zásadně modifikovat. Jde o další vrstvy, jejichž přítomnost vkusně doplňuje základní herní mechanismy.

Autor revolučního systému virtuálních měn by zasloužil medaili, nebo alespoň nějaký ten dublon.

Sluší se dodat, že proti PC verzi jsou jednotlivé bitvy skutečně rychlejší a intenzivnější. Proti sobě nevyplouvá 12, nýbrž pouze 9 lodí na každé straně. Mapy jsou taktéž o něco menší, čímž na sebe hráči zákonitě rychleji natrefí. A ničemu to nevadí. U další novinky si však už nejsem tolik jistý. Oproti PC verzi totiž nelze poškodit přátelské lodě. Ani palbou do vlastních řad, ani nárazem. Tyto situace nejsou neobvyklé, občas k nějaké té srážce zkrátka dojde. Pokud tím ale své parťáky neohrozíte, přestanete si na jejich pozice dávat pozor, což podle mě trochu zabíjí napínavost. Myslím si, že by si i hráči na konzolích na tento prvek zvykli, zase tolik bych je nepodceňoval. Osobně mi vyhovovaly bitvy s plavidly prvních tří úrovní. Nemají totiž takový dostřel a bitvy jsou tedy mnohem akčnější. S navyšujícím se dostřelem klesá i ochota hráčů přiblížit se k nepříteli, souboje jsou více taktické, pomalé. Doba jednoho kola je však pevně stanovena na 15 minut, takže ani ten nejdelší souboj netrvá příliš dlouho.

SMĚNÁRNA VIRTUÁLNÍCH MĚN

Spolehlivou motivací ke hře je systém progrese a odemykání dalších lodí. Ty jsou samy o sobě krásné. Škoda, že není možnost pořádně si je prohlédnout. Hra zkrátka neumí přiblížit na konkrétní místo a nenechá vás, abyste se těžce vydřenou bárkou pokochali – ani na moři, ani v přístavu. To mi moc nejde na rozum. Kamera obecně docela zlobí, především při pohybu blízko u pevniny. Můžete sice využít alternativního pohledu z přídě, to vás ale hodně rychle přejde. Chtělo by to více péče. Momentálně je ve hře sedm úrovní lodí a tři národnosti – Spojené státy americké, Japonsko a Velká Británie. V rámci prémiového obsahu lze získat i lodě z dílen jiných národností. Měl jsem možnost vyzkoušet kousky ze speciální edice. Nemohu však říct, že bych na bojišti získal nějakou výhodu. Většinou jsou pouze o fous lepší než lodě v odpovídající kategorii. Nezdráhal bych se říct, že na moři vítězí spíše zkušenosti, než konkrétní plavidlo.

World of Warships: Legends

U virtuálních peněz je potřeba udělat malou zastávku. Je zde totiž celá plejáda různých měn. Základem jsou kredity získané za účast v bitvách, používané na nákup nových lodí a jejich upgradů. K tomu vývojáři přihodili takzvané Elite XP, tedy body, které lze získat za bitvy s bárkami na maximální úrovni. Ty lze vyměnit za Global XP, body použitelné na zvyšování úrovní kapitánů a urychlení progrese konkrétních lodí. A nad tím vším stojí zlatá měna – Doubloons. Tu je možné zakoupit za reálné peníze. Bonbónek na závěr – aby bylo možné směnit Elite XP za Global XP, je potřeba přihodit pár zlaťáků nejvyšší měny. Autor revolučního systému virtuálních měn by zasloužil medaili, nebo alespoň nějaký ten dublon.

DOBRÝ ZÁKLAD

World of Warships: Legends staví na solidních základech. Vývojáři dokázali zachovat jádro kvalitní hratelnosti, od něhož se odráží trochu jiným směrem, k trochu jinému publiku. Na začátku této plavby museli udělat celou řadu změn. Některé jsou dobré a hře prospěly, například menší prostor, kratší bitvy, vlastně i odvážné odstranění letadlové lodi. Některé jsou přinejmenším rozporuplné. Na mysli mám hlavně nemožnost poškodit spoluhráče. Nejvíc ale zamrzí nedodělky, jako je třeba odfláknutá kamera nebo nedostatečný tutoriál. Slova o HDR a 4K texturách sice potěší, grafická stránka však nikoho neohromí. Nedá se úplně říct, že je na hru radost pohledět. Některé textury by zasloužily oprášit, efekty výbuchů a stříkající vody také nejsou nic extra, až to člověka občas nemile překvapí. Alespoň že ty lodě jsou krásné.

Bude to chtít ještě nějaký čas, než konzolový port vyroste do plné krásy. Na updatech se pracuje, do hry by měly přibývat na pravidelné bázi. Připravuje se nový obsah, slíben byl další plnohodnotný národ. Dochází však také k balancování jednotlivých mechanismů a dalším úpravám, což napovídá, že autorům na výsledku skutečně záleží. Hra by tedy měla být lepší a lepší.

To hlavní Wargaming zvládl. Zjednodušený koncept funguje dobře. Hra je skutečně přístupnější, což nováčci jistě ocení. Zároveň si troufnu říct, že neurazí ani zkušené mořeplavce, kteří by se chtěli přesunout od počítače před televizi na pohodlný na gauč.

World of Warships: Legends

Proces zjednodušování dopadl dobře. I hráči na konzolích si mohou vychutnat kvalitní námořní akci.