World of Warcraft: Battle for Azeroth Recenze World of Warcraft: Battle for Azeroth

World of Warcraft: Battle for Azeroth

Adam Zámečník

Adam Zámečník

27. 8. 2018 16:30 3

Sedmý datadisk Battle for Azeroth je v mnohém novým začátkem pro World of Warcraft. Zatímco minulý Legion byl vyvrcholením boje proti démonům Burning Legion, Battle for Azeroth se vrací k soupeření Aliance a Hordy. Navzdory zdánlivě jednoduché tématice si však Battle for Azeroth v ničem nezadá ani s posledním Legionem. Obsahu a výpravných questů tu je totiž opět mnoho, stejně jako slibů dlouhodobé podpory.

LEGIE JE PRYČ, CO TEĎ?

S porážkou vojsk Burning Legion v čele s titánem Sargerasem hrdinové Azerothu přišli o své mocné artefakty, kolem kterých se točila hratelnost Legionu. Tuto nevyhnutelnou ztrátu klíčového prvku celého datadisku Blizzard nahradil náhrdelníkem Heart of Azeroth, neméně silným předmětem, jež dokáže vylepšit zbroje hrdinů pomocí magické rudy Azerite. Ve výsledku se hratelnost Battle for Azeroth nese v podobném ražení jako v Legionu, kde hráč postupně odemyká nové schopnosti své zbroje, plní questy a vymýšlí, jak co nejrychleji zlepšit reputaci u jednotlivých frakcí. Heart of Azeroth ale rozhodně nepřináší tak efektní dovednosti, jak tomu bylo u artefaktů. Namísto toho hráči dostali drobná vylepšení a důvod pro zápletku.

Invaze démonů z minulého datadisku poničila celý svět, který následně začal vypouštět těkavou surovinu. Nebyl by to však Warcraft, kdyby i ta sebemenší záminka nesloužila jako důvod k rozkolu mezi Aliancí a Hordou.

Magický nerost Azerite v tomto datadisku není jen tak pro nic za nic. Invaze démonů z minulého datadisku poničila celý svět, který následně začal vypouštět tuto těkavou surovinu. Nebyl by to však Warcraft, kdyby i ta sebemenší záminka nesloužila jako důvod k rozkolu mezi Aliancí a Hordou. Je tudíž úplně jedno, že se ještě před chvílí tyto dvě strany takřka spojily v boji se zlem, Battle for Azeroth vrací hru do starých kolejí ne nepodobných strategickému předchůdci Warcraft 2 či původní verzi World of Warcraft.

NOVÉ SVĚTY

Univerzum Warcraftu však neztratilo nic ze své bohaté historie. Přestože se právě s Legionem jedna velká kapitola uzavřela, Battle for Azeroth čerpá z ještě starších pramenů. Velký návrat značí námořní velmoc Kul Tiras, izolované lidske říše, o jejíž přízeň usiluje Aliance v prvním dějství příběhu. Horda samozřejmě také nemohla zůstat pozadu, a tak se poprvé v historii tohoto světa vydá do mýtického království Zandalar, domova původních trollů.

Právě rozličnost těchto dvou souostroví činí z průchodu světa radost. At už se jedná o tropické močály Nazmir či centrum Kul Tirasu Tiragarde Sound, prostředí je vždy různorodé a plné obsahu. Narozdíl od některých z oblastí v minulých datadiscích si však zachovává svou vnitřní logiku. Questů, pokladů či bonusových misí tu je sice opravdu mnoho, nejdou ale na úkor estetiky prostředí a nezahlcují ho. Krásné scenérie tu tudíž nekazí smrsklé oblasti plné nahodilých míst či iritujících spawnpointů protivníků. Tomuto dopomáhá i grafické zpracování, které z už tak překopaného enginu dostává maximum. World of Warcraft sice tento rok oslaví své čtrnácté narozeniny, výraznou stylizací ale tento věk celkem úspěšně skrývá. Jednotlivé zóny si udržují ucelenou tématiku a obě frakce disponují dostatkem charakterických prvků. Mezi viktoriánsky laděným Kul Tirasem a aztéckou architekturou Zandalaru by sice nemohl být větší rozdíl, do Azerothu však okamžitě zapadnou. Ba naopak, nové oblasti jsou rozhodně těmi nejlepšími z již tak plného světa World of Warcraft. Tomuto umně dopomáhá způsob, kterým jednotlivé oblasti kombinují stávající reálie s novými, ať už se jedná o dinosaury, piráty či lovecraftovské Old Gods.

Atmosféru nových zón dále buduje i výraznější příběh v jednotlivých questových liniích. Tento přechod z čistě textových výkladů k dabingu a krátkým cutscénám lépe sděluje příběh, který by dřív hráč musel vyčíst z knih zasažených do světa Warcraftu. Ve výsledku jsou questy mnohem zajímavější a dobře rozebírájí zápletku každé zóny. Zdaleka nejatmosféričtějším prvkem hry je její soundtrack, jež je plný odkazů na starší motivy, mimo jiné i z druhého dílu strategie Warcraft. Soundtrack vyniká zejména v jednotlivých dungeonech. Ty se sice nevyhybají schématičnosti, zejména v případě ubíjející The Motherlode, většinou si však udržují úroveň a hráči dále odkrývají historii nových lokací. Obzvláště zajímavou podívanou je dungeon Shrine of the Storm, chrám vodních mnichů v jednom ze zákoutí Kul Tirasu, který odkrývá silně námořní motivy této říše.

14 LET

Občas se to blížící čtrnácté výročí ale pozná i po těch horších stránkách. Questy se sice snaží vymanit ze zajetého formátu, často se k němu bohužel vrací. Zamrzí, že navzdory většímu důrazu na příběh se mnoho questů drží mustru „zabij X, posbírej Y“. Ve výsledku se zdánlivě závažná hlavní zápletka občas ztrácí v mdlých questech, kde je hráč nucen k focení selfies se zvířaty či záchraně kočky. Podobně nezajímavá je i možnost posílání svých pohunků na různé mise, kterou Blizzard stále nezlepšil, přestože byla už ve Warlords od Draenor a Legion. Namísto větší integrace s příběhem nebo motivem války mezi Aliancí a Hordou jde pouze o další způsob, jak si přivydělat nebo získat více Azeritu.

Příjemným překvapením je systém expedic po malých ostrovech. Cílem těchto trojčlenných výprav je nasbírání co největšího množství Azeritu.

Přesto Battle for Azeroth přinesl drobná vylepšení a prvky, které koloběh levelovaní obzvlaštňují či ulehčují. Prvně je nutné zmínit vytvoření takzvaného War mode, který nahradil PvP servery. Namísto toho nyní stačí tento mód zapnout, což nejenom otevírá možnost útoku na ostatní hráče, ale zároveň zvyšuje počet zkušeností získaných ve hře. Navzdory úvodní skepsi je nutné uznat, že tato změna hře vcelku prospěla. V praxi ji však hráč během postupu hrou bohužel příliš nevyužije, vzhledem k tomu, že se hráči druhé frakce drží svého souostroví. Tomuto bohužel nepomáhá ani možnost podniknutí menších výpadů do druhého souostroví. Hráčům je tato možnost postupně nabídnuta v rámci takzvané War Campaign, tažení proti druhé straně, krom možnosti podívat se do zón nepřítele však příliš nenabízí.

BUDOUCNOST

Příjemným překvapením je systém expedic po malých ostrovech. Cílem těchto trojčlenných výprav je nasbírání co největšího množství Azeritu. Na každém z ostrovů se ale nachází různé hrozby, ať už se jedná o Koboldy, Murloky nebo hráče z protější strany. Každá z těchto výprav je velmi svižná a skvěle bourá stereotyp běžného questování. Narozdíl od běžných dungeonů zde také není vyžadované sestavení vyváženého teamu, stačí tři hráči a hned jste na jednom z nově objevených ostrovů Azerothu.

Více než kdy předtím ale Battle for Azeroth slibuje mnoho obsahu v příštích dvou letech. Pravděpodobně tou největši novinkou bude režim Warfront, dvaceti členné PvE boje s důrazem na výstavbu základen a jejich udržení v rámci války. Je také otázkou, kam se vydá samotný příběh, který se zatím vyhybá představení většího zla ze světa Warcraftu. Dle všeho je však na co se těšit.

World of Warcraft: Battle for Azeroth

Battle for Azeroth sice není tak velkolepý jako Legion, přesto je plný výpravných questů a lokací. A do budoucna slibuje ještě víc.