World of Goo Recenze World of Goo

World of Goo

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

20. 10. 2008 22:00 13

Zásoby kávy se ztenčily na naprosté minimum. Na displeji mobilního telefonu dva dny marně svítí upomínka: turnaj – Králův Dvůr. Plán dohnat o víkendu spánkový deficit bere za své ve chvíli, kdy se World of Goo halí do zeleného přísvitu a blátivé kuličky se vydávají na informační superdálníci. Uprostřed nezdravé předvánoční záplavy obřích videoher věnuji deset hodin logické hříčce, jejíž instalační soubor má šedesát megabajtů a vyrobili ji přesně dva lidé. Dva inteligentní lidé, kteří pracovali s citem pro detail, pohodlí, styl a emoce. Výsledek: hra, která bude stát ještě dlouho na prvních místech výčtů nezávislých her, pro kterou sáhnout ti, kdo budou potřebovat příklad nízkonákladového projektu důsledně realizujícího prostý nápad takřka geniálním způsobem. Zkrátka: prošvihnutý turnaj, čtyři nepřijaté hovory, kruhy pod očima a poctivých devět kafí z deseti.

Čvachtavý příběh

Příběh hry World of Goo začal před čtyřmi lety v Entertaiment Technology Center na univerzitě Carnegie Mellon. Čtveřice studentů – Kyle Gabler, Shaolin Shodhan, Kyle Gray a Matt Kucic si stanovila nesnadný úkol. Každý týden v semestru vytvořit jednu designově zajímavou hříčku na určité téma. Dohromady to během jara a léta dalo více než 50 projektů, tu více tu méně dokončených, obvykle ale velmi originálních a často překvapivě zábavných. Tváří projektu Experimental Gameplay se brzy stal logický rychlík Tower of Goo, fyzikální hříčka, v níž je cílem postavit co nejvyšší věž z černých kuliček a příček z gumové hmoty. Její autor Kyle Gabler nevěnoval svému dítku další pozornost, až do chvíle, kdy narazil na nelicencovanou předělávku pro mobilní telefony. Zjištění, že na jeho nápadu vydělává někdo jiný, teprve Gablerovi otevřelo oči. Společně s Ronem Carmelem opustili pracovní místa v Electronic Arts, založili tým 2Dboy a pustili se do toho, co měli dělat už dávno: rozšíření konceptu Tower of Goo a využití její hratelnosti ve velkorysejším konceptu a stylovém zpracování.

Balónky, skleněnky, sníh a sirky

Zásadní změna herního systému spočívá v tom, že nyní má budování z blátivých kuliček cíl. V každé úrovni se hráč snaží využít různých druhů kuliček k vybudování konstrukce, která dosáhne až k potrubí do Goo Factory: symbolické továrny, jejíž účel není zpočátku zcela zřejmý, brzy se ale vyjasní. Cílem je "zachránit" určitý počet kuliček, jež se po konstrukci pohybují a šplhají, což někdy obnáší i proubouzení "spících" a jejich navěšování na stavbu. V úspěšném budování brání překážky v podobě velkých jam, ozubených kol nebo větrných mlýnů. A hráč musí také počítat s odlišnými vlastnostmi různých typů kuliček. Tu narazí na víceúčelové zelené stromečkoidy, které lze z konstrukce vyjmout a zase zasunout na úplně jiné místo, tu ho překvapí balonky, jež celou stavbu nadnášejí, jindy zase vystřelující informační puntíky, silně hořlavé sirkoidní hlavice nebo průhledné "skleněnky", které se napojují přes jedinou příčku. World of Goo je doopravdy bohatý svět, a pokud preview vyzdvihovalo, že takřka každá úroveň prvního aktu přináší úplně novou výzvu, nutnost zvolit odlišný přístup k řešení konkrétního problému, lze po dohrání čtyřech kapitol a epilogu konstatovat, že tahle charakteristika platí i na verzi finální. Hra neustále překvapuje, úrovně jsou pohyblivé, hráč se musí vypořádat s podivnými mechanismy, fyzikálními jevy a měnícím se prostředím.

Vítejte v salonu virtuální krásy

Co ale nebylo z preview verze patrné a ukázalo se naplno až nyní, je úroveň scénáře a globální promyšlenost dějové linie hry. I když se to zpočátku nezdá, World of Goo má příběh, jde o neprvoplánovou satiru konzumní společnosti se zamotaným závěrem. A tak když dojde na překonávání větrných mlýnů nebo koulení růžové pusinky do masomlejnu, bere to to dech nejen pro sílu těch scén samotných, ale zejména pro jejich kontext. Hráči postupně zprovozní Goo Factory, zajistí jí další energetické zdroje, rozjedou výrobu tajuplného produktu "Z" – a vypořádají se s následky. Dokonale funguje audiovizuální zpracování. Hudba je takřka filmová a dovede nádherně otevřít velkolepé scény, dramaticky navnadit i nadchnout k oslavě, k tomu se přičítají zvukové efekty, jež posilují vazbu hráče na roztomilé kuličky. Grafika působí v některých místech jako vystřižená z díla Tima Burtona, sami autoři mezi inspirační zdroje řadí ještě videohry Tima Schäfera. Ať už je ale původ naivně nádherných spritů jakýkoliv, výsledek je perfektní.

Pro toho, kdo zrovna nechce řešit závažné problémy konzumu, kýče a falešné krásy, je tu přímo v Goo Factory otevřené jedno malé zpestření. Z kuliček, které v úrovních zachránil navíc, si může postavit věž, zcela bez omezení. Jedním kliknutím se pak připojí k internetu a porovná výšku vlastní stavby s konkurenčními, které jsou symbolizovány pojmenovanými mráčky.

World of Goo toho lze vyčítat jen málo. Některé levely jsou frustrující ve chvílích, kdy se do některé části konstrukce nahrne příliš mnoho kuliček a příliš s ní svým komíhavým pohybem lomcují. Jen částečně to řeší zhruba v polovině hry krysařova píšťalka. Také občas zlobí detekce kolizí, není jasné, kdy balonek při doteku s krápníkem praskne a kdy ještě ne. Závěrečná část na informační superdálnici je sice stylizací nejzajímavější, herně ale paradoxně nejméně záživná. A konečně jediná výtka, která je doopravdy závažná. World of Goo je příliš krátká hra. Ano, z jednoduchého konceptu se těžko dalo vytěžit o mnoho víc, hra je krátká i proto, že je tak intenzivní a i krátkost jí umožňuje překvapovat neustále novými nápady. A měl bych být vděčný, že se z neděle na pondělí konečně zas vyspím. Jenže: chtěl bych prostě víc. Desáté kafe zůstane už nedopité, těch devět předtím ale chutnalo jako nektar.

World of Goo

Nezávislá hra v nejlepší formě: promyšlená realizace jednoduchého nápadu, z něhož ovšem hra ždíme maximum a zasazuje ho do zajímavého dějového kontextu. Umí vzbudit emoce a nadchne i audiovizuální stylizací.

návyková hratelnost, satirický příběh a promyšlený scénář jednotlivých kapitol, spousta druhů kuliček a postupné představování nových a nových logických problémů, perfektní audiovizuální provedení
celková krátkost, občasná frustrace z příliš aktivního pohybu kuliček