WipEout Pulse Recenze Wipeout Pulse

Wipeout Pulse

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

11. 1. 2008 23:56 4

Stát jakožto vývojář za slavným jménem oblíbené značky je jistě pocit plný mohutného uspokojení. Přestaneme-li však na chvíli závidět slávu a úspěch, na všech těch výhodách otce populární série se najde i drobek negativních záležitostí. To nejpodstatnější tkví v dilematu, co a jak udělat v dalším díle, který se těší velkému zájmu a očekává se od něj posunutí kvalitativních hranic zase o stupínek dál. Ale jak? Vždyť všechno skvěle funguje, hráči jsou spokojení, děti mají co jíst,… Něco podobného možná postihlo i vývojáře z londýnské pobočky SONY, kteří se jali stvořit další, resp. druhý Wipeout určený pro vlastní konzoli PSP. Pokud vzpomínáte na předešlý Pure, šlo takřka o dokonalý titul; navzdory jmenovaným problémům má ale nový Wipeout Pulse k oné dokonalosti přece jen o kousek blíž.

Tak co to tu máme?

Jak už možná tušíte, Pulse si v žádném případě nehraje na „redefinátora“ série a v základu nabízí to, co proslavilo všechny Wipeouty před ním. Na mysli mám tedy velmi rychlé a adrenalinem prosáklé závodění, kterému nechybí špetka koření v podobě zbraní, štítů a zrychlovačů. I po letech je samotná myšlenka dostačujícím základem kvalitní hry. Vývojáři to nicméně vzali pěkně od podlahy a trochu netradičně vtiskli Pulse melodramatický příběh. Z toho je však ve hře podobného ražení podstatné maximálně datum 2207 a fakt, že je kampaň rozdělena do série různorodých závodů odstupňovaných podle obtížnosti.

Leť rychle…

Podle klasického Wipeout vzoru na vás čeká klasický závod osmi pilotů, kteří kromě předjíždění svých soků mohou, lépe řečeno musí, používat power-upy rozházené po trati. Pomocí nich tak dosáhnou svého i trochu nekalou, nicméně efektní cestou. K dispozici jsou řízené rakety, miny, kulomet a dokonce i pulsní zbraň, která tlakovou vlnou smete všechno v určité vzdálenosti. Kromě tohoto typu kolektivního závodu se připravte také na klání proti časomíře, multiplayer a pochopitelně na specialitku Zone, kterou znáte, mimo jiné, i z předešlého dílu na PSP. V Pulse je však tento mód zahrnut do celkové kariéry, takže i jím budete rozhodovat o postupu vpřed. A o co že jde? Grafika se pro tento druh závodu změní, vše začne hrát světlými barvami a rázem si budete připadat jako ve hře/filmu Tron. Úkolem je vydržet na trati co nejdéle, ovšem se stále se zvyšující rychlostí vašeho vehiklu.

…ale mysli na bezpečnost!

Prakticky ve všech závodech si musíte dávat pozor na stav poškození lodi, protože může následovat, třeba v těsné zatáčce, nepříjemnost v podobě výbuchu. S tím se ostatně pojí i fyzikální model, který sice nemůžeme přirovnat k ničemu reálnému, nicméně pár základních rysů například z automobilů je převzatých. Bereme-li v úvahu, že lodě nad tratí levitují, nutno reagovat na zatáčky mnohem dříve, nežli jste zvyklí například právě z aut. Mnohdy však samotné vychýlení směrových klapek nestačí, takže přichází ke slovu také vzdušné brzdy, vždy na jedné straně lodi, které vám jakoby smykem pomohou zatáčku vybrat. Každý Wipeout chce trochu cviku, ale pokud vše zvládnete, stanou se zrovinka tyhle chvíle smyků tím nejoblíbenějším a nejchytlavějším.

Méně radosti vyvolává počet tratí, které jsem sice pečlivě nepočítal jednu po druhé, ale více než zhruba desetkrát jsem pocit nového prostředí nezaznamenal. Malý počet tratí ale Wipeoutu nevadí, hra to dohání v nutnosti pokaždé měnit styl letu podle výše jmenovaných druhů závodů. Co víc, v pozdějších fázích kariéry vám budou tratě předhazovány v zrcadlové podobě, takže se tím celkový počet uměle zdvojnásobí.

Jak to vypadá, když se myslí i na hráče

Pořádnou třešní na dortu jménem Wipeout Pulse je skutečně „kyber-kyber“ zpracování grafiky. Chápu nevyřčenou námitku, že během tak rychlých závodů jde grafika svojí nedůležitou cestou, ale sám jsem byl mile překvapen při rozpoznávání jednotlivých soupeřů, nebo detekci toho, že náraz odnesla svodidla, nikoliv šedá betonová hrana jako v Pure. Nemohu si odpustit ještě jednou vyzdvihnout zpracování módu Zone, který je jednoduše fantastický a na obrázcích u recenze jej zaručeně poznáte. Kromě samotné grafiky je nutno vývojáře pochválit i za možnost přímo z pauza menu vytvořit efektní screenshot – navolit si můžete jak zobrazení HUDu, tak umístění kamery. Obrázky se pak ukládají na paměťovou kartu, takže je můžete použít jako pozadí pro své PSP, nebo zkrátka jen pěkný obrázek pro pochlubení se mezi přáteli. Pokud se ptáte na hudbu, jež tvořila ve Wipeoutu vždy velmi podstatnou roli, odkážeme vás na bohužel nepříliš kvalitní soundtrack. Není ale nic jednoduššího, než ze složky s vlastní muzikou navolit soundtrack vlastní. Ano, až sem sahá míra editace a určitě se mnou budete souhlasit, že v měřítku PSP her nejde zrovna o obvyklou záležitost.

Suma sumárum, ačkoliv Wipeout Pulse nenabízí tunu vylepšení a originalit, drobečky jemných úprav z něj tvoří takřka dokonalou závodní hru, určenou všem milovníkům série. Chápete správně, další z „musíte-mít“ titulů je tu.

WipEout Pulse

Drobounké úpravy fungují jako dotáhnutí všech šroubečků na promakaném stroji, kterým Wipeout Pulse jednoznačně je. Fotorežim, možnost vlastního soundtracku, skvělá grafika a ještě o chloupek lepší hratelnost. Co víc si od takové hry přát?

Mód Zone (!), skvělá hratelnost, grafika, fotorežim, editace soundtracku, nové zbraně, rychlost
Někteří z vás mohou namítnout, že se bez kosmetických úprav obejdou – pak je hra stejná jako Pure, což rázem degraduje hodnocení o stupeň níž. Bereme to v potaz.