Wipeout Omega Collection Recenze WipEout Omega Collection

WipEout Omega Collection

Pavel Makal

Pavel Makal

30. 6. 2017 11:53 3

Nalijeme si čistého vína. Když mi na začátku měsíce na stole přistála kopie WipEout Omega Collection, ani na okamžik jsem nepočítal s tím, že se recenze zhostím sám. Jenže všichni autoři, kteří připadali v úvahu, měli v tu chvíli už práci zadanou, nebo se jim nedostávalo času z jiného důvodu. Na hezkou krabičku jsem se tedy díval s čím dál většími chmurami a titul, na který se spousta z vás jistě nadmíru těšila, jsem začal potichu vnímat jako černého Petra, kterého jsem si nedobrovolně vytáhl. Vždyť já WipEout naposledy hrál jako malý chlapec na prvním PlayStationu! Nakonec mě uklidnila vzpomínka na předloňskou recenzi Fast Racing Neo a s chutí jsem se pustil do hraní. A byla to tedy jízda!

AŽ ROZTRHNETE CELOFÁN...

V balení naleznete hned trojici her. WipEout 2048 vyšel původně na PlayStation Vita, WipEout HD s obřím přídavkem Fury pak pochází z PlayStation 3. Fakt, že Omega Collection není novým dílem, ale jen remasterem starších iterací, je zhruba to jediné, co mohu vytknout. Z obsahového hlediska nenaleznete v kolekci prakticky nic navíc, při mnoha hodinách hraní mi to ale ani náhodou nevadilo. Už takhle za stanovenou cenu dostanete pořádný balík adrenalinu, který umí chytit za srdce od prvního okamžiku, co vložíte disk do konzole a spustíte hru. Teď, když jsme tedy ze stolu smetli tu jedinou výhradu, kterou bych snad ke hře mohl mít, pojďme si povědět více o jejích kladech.

Všechny tři díly stojí za vyzkoušení, největší orgie ale patrně zažijete u HD, potažmo Fury.

WipEout, to jsou futuristické závody v extrémních rychlostech, a ačkoli je zpočátku akcelerace vašeho stroje ještě milosrdná, později se plně projeví zběsilé tempo a okolí tratě budete vnímat jen jako rozmazanou šmouhu. Jako první vás při spuštění hry přivítá přehledné menu, v němž si hned od začátku můžete vybrat, které hře se chcete věnovat nejdříve, ale poté lze mezi jednotlivými kampaněmi bez problémů přeskakovat dle aktuální nálady. Následně vás čeká průchod nejrůznějšími eventy, mezi které patří klasické závody, časovky nebo boj o první místo, který je okořeněn využíváním zbraní a různých jiných power-upů. Později narazíte i na zvláštní režimy, mezi které patří třeba Eliminator, v němž budete sbírat body za poškozování a ničení soupeřů, nebo Zone Mode a Zone Battle, kde je vaším úkolem nabrat patřičnou rychlost. Všechny tři díly stojí za vyzkoušení, největší orgie ale patrně zažijete u HD, potažmo Fury. Tato kombinace starších dílů Pure a Pulse z handheldu Sony PSP totiž nabízí naprosto nekompromisní hratelnost právě v režimech, jako je Zone Battle nebo Detonator. Pokud si chcete zážitek namixovat dle chuti a neobtěžovat se kampaní, je tu pro vás připraven režim Racebox, v němž si můžete v rámci jednoduchého nastavení vyzkoušet vše, co kolekce nabízí. Trochu mě překvapuje, že vývojáři nevyužili naprosto zřejmé příležitosti a do hry neimplementovali podporu PS VR. Pokud bych totiž u nějakého titulu chtěl zvracet z nadšení nad utlimátní rychlostí, pak je to jednoznačně WipEout.

NEUMĚTEL SI UŽIJE TAKY

Pokud sledujete Hrej pravidelně, určitě vám neušlo, že nejsem zrovna kovaný v závodních hrách. Project Cars? Ale jděte. Gran Turismo? I toho je na mě škoda. S přímhouřeným okem si dokážu užít Forzu Horizon, ale ani tam bych vám nepřál moje řidičské snažení pozorovat. U WipEoutu jsem se ale i přes tohle své přiznané neumětelství bavil královsky a vůbec mi nevadilo, že jsem některé eventy musel několikrát opakovat, abych dosáhl kýženého výsledku.Důvodů bylo hned několik. Předně je to fantasticky zvládnutý dojem extrémní rychlosti, která vás naprosto pohltí a donutí vás oprostit se od veškerých rušivých vjemů z okolí. Jste tu jen vy, vaše reflexy, trať a naprosto nepopsatelně božský soundtrack, který se vám skrz bubínek a kovadlinku prožere až do mozku. Úspěch ve WipEoutu vyžaduje jednak takřka dokonalou znalost trati až do té poslední zákruty, ale také reflexy a schopnost rychle reagovat na soupeřící zlobivce. Jakmile do tohoto vražedného mixu vstoupí ještě rozličné druhy zbraní, zjistíte, že před vámi stojí dlouhá cesta na vrchol. Troufám si ale tvrdit, že Omega Collection může zaujmout jak příležitostné hráče, tak i staré mazáky, kteří by si rádi projeli staré známé tratě s novým grafickým kabátkem.

Ten vypadá naprosto skvěle a hned při prvním spuštění vám budou oči přecházet. Jen velice vyjímečně jsem si uvědomil, že nehraji skutečně zcela novou hru, ale pouhý remaster. Vývojáři odvedli skutečně prvotřídní práci. Pokud vlastníte PS4 Pro, můžete si hru užít ve dvou režimech nastavení. Jestliže ponecháte zapnutý motion blur, poběží hra v checkerboardovém rozlišení 2160p v uzamčených 60 FPS. Pokud motion Blur vypnete, užijete si WipEout v nativním 4K rozlišení s plným anti-aliasingem, to celé stále v 60 FPS. Ne nadarmo o Omega Collection Digital Foundry hovoří jako o nejlepším využití posílené konzole od Sony. Nezoufejte ale, pokud 4K televizi nemáte, stále vás čekají grafické hody. Ze všech těch odlesků a neonů vám půjde hlava kolem, v jistých režimech hra dostane takové barevné spektrum, že budete mít pocit, jakoby se vám zrovna na jazyku rozpouštěl speciální papírek od doktora Hofmanna, a různé efekty zbraní, zejména tlaková vlna, vypadají jednoduše báječně. Ještě jednou se také musím vrátit k soundtracku. Metalisty tělem a duší asi moc nenadchne. Pokud v sobě ale máte aspoň špetku lásky k EDM, je velice pravděpodobné, že, podobně jako já, budete s hudbou z Omega Collection trávit čas i mimo hraní. Noisia, Code:Manta a samozřejmě Chemical Brothers, The Prodigy a celá řada dalších v čele s vynikajícím úvodním Shake It od Addiktion. Dohromady na vás čeká 28 skladeb a jestli jste tak ještě neučinili, mazejte na Spotify a nechte se unášet.

WipEout Omega Collection

Ta největší zábava ale samozřejmě přichází až se hrou více hráčů. Užít si ji můžete jak online až v osmi lidech, tak v lokálním split-screenu. Největší radost mi udělala technická úroveň hry, v průběhu testování jsem nenarazil na jediný zádrhel, na žádný otravný detail, vše šlape jak má, design menu je přívětivý a svižný, jen jsem si musel po prvním závodu přenastavit ovládací schéma, protože plyn jsem křížkem přidával naposledy před mnoha lety. WipeOut Omega Collection je vynikající hrou pro nováčky i staré mazáky, která za zcela férovou cenu nabízí nadprůměrnou porci obsahu. Skvěle vypadá, skvěle zní a skvěle se i hraje. A já doufám, že bude mít dostatečný úspěch na to, abychom se v budoucnu dočkali regulérního nového dílu. Legenda jako WipEout si ho rozhodně zaslouží a kolekce dokázala, že antigravitační závodění má i v současné době pořád stále stejně silné kouzlo.

Wipeout Omega Collection

Důkaz, že remaster nemusí být jen sprostým slovem. Vynikající kolekce, kterou si může užít nováček i veterán antigravitačních závodů, okořeněná skvělým grafickým zpracováním a tepajícím soundtrackem. Jedinou vadou na kráse je absence originálního obsahu.