Wii Chess Recenze Wii Chess

Wii Chess

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

8. 2. 2008 23:43 2

Rozhodnutí nabídnout majitelům konzole Wii virtuální podobu jedné z nejstarších a nejrozšířenějších deskových her je určitě dobré. Šachy mají staletími prověřenou kvalitu a dají se u nich strávit dlouhé hodiny. Dobré je bezpochyby i rozhodnutí nijak hru nemaskovat, vytvořit konzervativní šachový simulátor, zaměstnat jednu z nejlepších umělých inteligencí a vytvořit rozhraní pro online partie mezi přáteli, i mezi zcela neznámými hráči po celém světě. Zdá se, jako by měl management Nintenda na dobrá rozhodnutí patent? Kdepak – to poslední, které učinil, tedy vydat Wii Chess v krabicové podobě a chtít za ně bez jedné rovných tisíc korun, se nedá označit jinak, než jako velmi nešťastné.

Šachový mozek

Základní nabídka Wii Chess odpovídá většině obvyklých požadavků. Nový hráč si vytvoří profil, může se nechat poučit o pravidlech, jak táhnou jednotlivé figury, a seznámit se s prostým ovládáním. Lokálně pak lze rozjet partii s počítačovým oponentem na celkově deseti úrovních obtížnosti od triviální, až po prakticky neporazitelnou. Oponentem je šachový engine Loop z dílny německého programátora Fritze Reula, jenž skončil na třetím místě v posledním Mistrovství světa počítačových šachů, jež se konalo loni v nizozemském Amsterdamu. Proč Nintendo nezaměstnalo vítězného Rybku nebo stříbrného Zappu, je otázkou, ale kdo se nejmenuje Gary Kasparov, vystačí si bohatě i s Loopem na úrovni sedm nebo osm.

Konzervy z Nintenda

Je škoda, že Wii Chess nevyužívají prakticky žádné možnosti konzole Wii. Tak třeba ovládání – nabízelo by se, že budou hráči přemisťovat figurky ukazováním Wiimotu, autoři ale zvolili leckdy ne úplně šikovné pohybování modrým čtverečkem po šachovnici přes směrový kříž. Je to dané i titěrným designem šachovnice, která nejde přiblížit a z větší vzdálenosti a na menších televizích není úplně snadné rozeznat některé figurky. Autory také z nepochopitelných důvodů nenapadlo zaměstnat Mii postavičky u jednotlivých profilů.

Naopak chválit lze dobře zvládnutý online režim. V něm si lze zahrát jen tak s přáteli prostřednictvím Friend kódů, anebo o žebříčkové postavení s někým úplně cizím. Hra naštěstí řeší i tradiční problém "prohrávám partii, tak se odpojím, abych naštval soupeře" – kdo se odpojí před dokončením partie, ztratí body a soupeři se naopak připíšou, takže je záhodno dovést započatou hru do konce, ať už vítězného, remízového nebo hořkého.

Koncovka

I když zní výčet features hry Wii Chess docela dobře (zmínka zatím nepadla o analytické možnosti zrekapitulovat si dohrané partie, kdykoliv do nich zasáhnout a zkusit, jak dopadne jiná taktika), výsledný dojem je poměrně rozpačitý. Hra nevypadá příliš atraktivně a nic na tom nemění ani sada skinů, jež často šachovnici ještě znepřehlední. Nemá správnou wiičkovou "štávu", ale to nemusí být pro milovníky šachů jednoznačný zápor. Přesto: mohlo v ní být mnohem více šachové teorie, například škola šachu s některým z velmistrů, slavné partie k nahlédnutí, kapitoly z historie šachové hry a šachového sportu...

Zejména online hraní šachů proti lidským soupeřům je samozřejmě zábava, to by bylo krátkozraké zpochybňovat. Ale Wii Chess mohly být mnohem záživnějším, a zároveň i důstojnějším šachovým simulátorem. Zvlášť za tu cenu.

Wii Chess

Koho láká hrát šachy online, po Wii Chess může sáhnotu bez obav. Trénink se schopnou AI ho na líté bitvy připraví víc než dobře. Ale tahle hra by spíš slušela Virtual Console - a místo toho se prodává v krabicové verzi.

šachy jsou časem prověřená zábava, možnosti online hry, velmi schopná AI
nezáživné, konzervativní zpracování, podivně zvolené ovládání