Weird Worlds: Return To Infinite Space Recenze Weird Worlds: Return to Infinite Space

Weird Worlds: Return to Infinite Space

Luke

Luke

3. 1. 2006 23:56 5

Před pěti lety firma Digital Eel udělala něco, o čem sní všichni nezávislí vývojáři: vydala hru pojmenovanou Strange Adventures in Infinity Space (SSIS) a shodou okolností to byl hit. Přes ošklivou audiovizuální prezentaci hra okamžitě stanula na stupínku instantního šlágru, který byl ještě roky debatován mezi herními analytiky a vědci. „Pamatujete, jak to bylo udělané v Strange Adventures,“ zeptal se na herní konferenci vědec z oblasti interaktivního vyprávění, a kdo souhlasně nezabručel, byl vykázán ze sálu se slovy „jdi se doučit!“ Vyprávěcí metoda SSIS bez servítek dala facku všem příběhovým online/offline hrám a ukázala, kudy vede cesta. Pokračování Weird Worlds: Return to Infinity Space (WWRIS) je plnohodnotným nástupcem prvního dílu. Myšlenka, herní systém a pravidla zůstaly zachovány a, světe div se, hratelnost je stále stoprocentní.

Vesmír je plný překvapení, neznámých civilizací, artefaktů a fenoménů. Jako kapitán průzkumné lodi se vydáváte vesmírné poklady odhalit a zpřístupnit je pro lidskou civilizaci. Narozdíl od her typu Frontier se díváte na jednoduchou 2D herní mapu se schématicky znázorněnými hvězdnými systémy, které jsou tím jediným, co je na obrazovce vidět. Pomalým postupováním od planety k planetě nacházíte artefakty, které můžete směnit s mimozemskými rasami a výrazně tak zlepšit vybavení své lodi, ať už objevitelské nebo bojové. Jedna hra, než vyčerpáte možnosti herní mapy, trvá maximálně půl hodiny a, teď pozor, nikdy není stejná. Scénáristé do hry nasázeli stovky artefaktů a možností střetnutí s mimozemšťany. Oboje engine generuje náhodně a ani po padesáti hrách si nemůžete být jisti, že jste vyčerpali zásobu artefaktů v herní zásobárně. Znalci scifi kultury budou zákonitě kvíkat blahem kvůli nepřeberným odkazům na žánrové knihy, filmy nebo seriály – scifi popkultura v jedné ze svých nejdokonalejších podob. Jste děti vypuštěné do zahrady zázraků.

Herní nirvána jak má být

S tím, jak se jednotlivá setkání mění, se také píše herní příběh – opět unikátní a pomíjivý pro každé rozehrání. Jednou hra skončí po pěti minutách zničením lodi, jindy může trvat patnáct, třicet minut podle toho, jak jste jako kapitáni a obchodníci zdatní. Filozofie „hráč si staví vlastní hru“ funguje tak efektivně, že se naskýtá otázka, proč jde o tak nevyužívaný herní trend? A proč, když už ho nějaká online hra pojme za svůj, obvykle nefunguje?

Return to Infinity Space je lahůdka. Třešnička na vrcholku pověstného dortu. Mana padající z nebes. Na malém herním prostoru nám autoři dokazují, o čem je hratelnost a zábavnost ve hrách – nikoliv o extrémně moderním 3D enginu nebo o realistickém příběhu. Nikoliv o desítkách hodin hraní. Nikoliv o propracovaných konverzacích. Ne. Zábavnost má kořeny v originálním a jednoduchém nápadu, který natolik hýří barvami, že nás neustále upoutává a nutí se vracet zpět. Při každém hraní WWRIS se naučíte něco nového, něco vás překvapí a pobaví. Jestli o tom není hraní počítačových her, tak to vzdávám, jdu do důchodu a už nikdy nebudu nic hrát. Svěží obsah vznikající nečekaností je ostatně postaven na stejném principu jako Tetris – a tu hrají lidé do dneška na mnoha místech, včetně tramvají a záchodů a nezdá se, že by se omrzela.

Nízký rozpočet není na překážku

I v omezeném prostoru herního světa se grafikům a zvukařům podařilo vnést do hry stejný prvek fascinující nahodilosti, jako v případě herního obsahu. Planetární systémy vypadají nádherně, stejně jako hvězdné pole a zrádné černé díry, otevírající se před nic netušící raketkou vždy na jiném místě. „Hudba sfér“ neboli jemné cinkání, bublání a zvuky na pozadí dotváří pohodovou atmosféru, do které se míchají nahodilé kusy například z frekvencí mimozemšťanů (poslouchají rádio!) nebo vesmírných fenoménů odehrávajících se v dálkách několika světelných let. K Weird Worlds: Return to Infinity Space se budete vracet i kvůli tomu klidu, jakým vesmír působí. Možná nejlepší zpráva pro všechny natěšené čtenáře je fakt, že demo Weird Worlds je s omezeným obsahem možné stáhnout z internetu, a že zcela postačí k vypěstování závislosti.

Weird Worlds: Return To Infinite Space

Nadějní adepti na kapitány Kirky a vesmírné dobrodruhy, postavte se do řady. Přišla vaše šance dobýt si svůj vlastní kousek vesmíru. Máte na to?

Špičkově zpracovaný nápad nekonečného vesmíru s parádní prezentací a návykovou hratelností.