Warhammer 40K: Dawn of War - Soulstorm Recenze Warhammer 40K: Dawn of War - Soulstorm

Warhammer 40K: Dawn of War - Soulstorm

Jan Horčík

Jan Horčík

4. 4. 2008 22:00 16

Relicu se s Warhammer 40K: Dawn of War podařil parádní kousek. Už dlouho tu nebyla realtime strategie, která by přilákala takové množství fanoušků a "porodila" tři další datadisky. Žádný div, že nedávno byl oznámen vývoj pokračování v podobě Warhammer 40K: Dawn of War 2 a na Warhammer Online se těší statisíce hráčů po celém světě. Tenhle vesmír má prostě svoje kouzlo.

Novinek přináší datadisk hned několik. Předně, kampaň pro jednoho hráče je namísto velkého kontinentu rozeseta po několika planetách válkou semletého systému Kaurava. To je sice příjemná, ale zároveň prakticky bezvýznamná změna, která má nulový vliv na způsob hraní (leda tak estetický, páč kulaté planetky vypadají docela pěkně) - a jak si povíme dále, není zdaleka sama.

Dvě nové rasy, to už zní mnohem lépe. Dark Eldar neboli Temní Eldaři jsou jen mírně upravenou verzí původních Eldarů. Ze svých protivníků dokáží přímo na bitevním poli vysávat duše, a získávat tak energii pro využívání nejrůznějších zvrácených speciálních schopností. Sisters of Battle, to jsou zase fanatické vesmírné jeptišky obtěžkané obrovskými kanóny. S nikým se nepářou a ve své víře jsou tvrdé a neústupné. Jejich novou energií je víra, ta zase pohání speciální schopnosti bojových jeptišek.

Takže to máme dvě nové rasy. Otázka zní: je to dobře? Temní Eldarové jsou jen minimálně odlišní od původních Eldarů, hraní za ně je prakticky stejné. Sestřičky ještě mají nějakou tu svoji osobitost, ale také nijak výrazně nevyčnívají. S těmito dvěma nově příchozími je už ve hře celkem devět (!) "různých" ras. Orkové si brousí zuby na Mariňáky, ti zase vybírají kousky masa ze svých motorových pil, Sestřičky leští krucifixy a já mám najednou pocit, že jsem mezi všemi těmi stranami dočista ztracený.

Upřímně, kdo potřebuje DEVĚT různých herních stran?! StarCraft to měl zmáknuté - tři strany a dost. Jsou dostatečně jiné, aby vás bavilo za ně hrát neustále dokola, a přitom se neokoukaly. Mít devět různých stran, to svědčí spíš o tom, že se vývojářům jednoduše nechtělo vymýšlet cokoliv jiného. Udělat kupu nových modelů a vymyslet k nim pošahané názvy je totiž zdaleka to nejjednodušší, narozdíl od vymýšlení nějakých opravdu zajímavých, neřku-li herních, novinek, které by do hry přinesly alespoň špetku originality. Třikrát ta samá porce toho stejného datadiskového jídla, z toho se člověk zákonitě musí přejíst.

Nic naplat, je tu ještě poslední důležitá novinka, a tou jsou letecké jednotky. S veškerou parádou přilétají na scénu za každou rasu vyjma Necronů, kteří se namísto toho dočkali vylepšení stávajících jednotek. A vlastně dopadli ze všech nejlépe, protože letecké jednotky mají znovu jen pramalý vliv na samotnou hru a pokud to není nezbytně nutné, nemusíte se s nimi vůbec zahazovat. Nápad to tedy byl sice hezký, ale semínko opět nepadlo na úrodnou půdu. Ono totiž nestačí jen vymyslet nové jednotky, ale také dát hráčům nové, zajímavé možnosti jejich využití, vyladit pro ně ty správné bojové situace.

Teď to vypadá, že tady už pěkných pár odstavců chrlím na Soulstorm oheň a síru. Pravdou je, že válečná vřava, která je z poloviny dílem kouzla světa Warhammeru a z druhé poloviny skvěle navržené reatlime strategie made in Relic, vás dokáže polapit do svých krvavých spárů stejně silně jako v původní hře nebo předchozích datadiscích. Jde o to, že všechny novinky datadisku jsou prakticky jen kosmetickými doplňky válečného maratonu, který právě dobíhá do cíle. Ždímat Warhammer 40K: Dawn of War ještě o chvilku déle, vysušil by se na troud a rozpadl v prach. A nezachrání to ani kupa nových skirmishových map, natož když k tomu nejsou žádné nové multiplayerové módy.

Pohled na hodnocení by nejspíš mohl kdejakého fanouška Warhammeru nakrknout. Zkusme ale být alespoň trochu nároční hráči. Máme desetistupňovou hodnotící stupnici, ze které jasně plyne, že pětka je průměrná hra s průměrnou grafikou a průměrnou mírou inovace. Fakt, že si Soulstorm odnáší šestku není žádná tragédie. Jen jasně vypovídá o tom, že vývojáři přistoupili ke své práci sice s řemeslnou obratností, ale minimem tvůrčí imaginace. Pomník uplácáný z hromady krve, masa a kostí přesto sluší Iron Lore asi ze všeho nejlépe.

Warhammer 40K: Dawn of War - Soulstorm

"Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde," křičela teta Kateřina v Saturninovi. A my říkáme: "Kdo chce Orkovi břich rozpárat, nabroušený krucifix si vždycky najde." Do zbraněěěěě... útoook!

Atmosféra nikdy nekončícího vesmírného krvavého konfliktu k sobě pořád ještě dokáže přitáhnout pozornost kdejakého nadšence pro akční realtime strategie. Na první pohled lákavá by měla být i trojice hlavních novinek.
Bohužel je na první pohled. Uvnitř tepe starý dobrý herní rytmus, který neni narušován žádnými zbytečnými novotami.