Wargroove Recenze Wargroove

Wargroove

18. 2. 2019 09:45 4

Bylo nebylo, na malém handheldu Game Boy Advance jednoho dne vyšla hra Advance Wars a hráčům, kteří byli zvyklí na handheldech hrát spíše akčnější tituly, nabídla systémově jednoduchou a přesto takticky komplexní strategii do kapsy. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat a Advance Wars prošlapaly cestu mnoha dalším hrám, jmenovitě Fire Emblemu, ale třeba i sérii Final Fantasy Tactics Advance. A zatímco Fire Emblem vyrostl do pozice jednoho z dvorních titulů Nintenda, Advance Wars jsme naposledy viděli naposledy v roce 2008. Bylo tedy na čase, aby s tím někdo něco udělal.

Je zvláštní, že to trvalo vlastně tak dlouho, než se někdo, v tomto případě britské nezávislé studio Chucklefish, rozhodl přivést Advance Wars na současnou generaci konzolí. Wargroove se starými Advance Wars inspirovalo; dokonce by šlo říct, že úspěšnou formuli tahové strategie okpírovalo a pokud jste AW hráli, budete zde jako doma. Pokud však ne, skutečně nic vám nebrání v tom, abyste si Wargroove zahráli. Je to totiž jedna z nejpřístupnějších taktických strategií na trhu.

KDYŽ JE XCOM MOC TĚŽKÝ

Právě snadné herní principy z Wargroove dělají jak vhodnou hru pro nováčky, tak i téměř odpočinkové zaválčení pro fanoušky podobných her. Pravidla jsou totiž od začátku jasná, žádná náhlá překvapení na vás nečekají a ani možných kombinací hra nenabízí tolik, abyste museli každý tah pečlivě analyzovat.

Ve Wargroove se stáváte vojevůdcem a v bitvách, které se odehrávají na čtverečkových mapách, se snažíte porazit své nepřátele. To zpravidla znamená porazit jejich vojevůdce nebo zničit unikátní pevnost, ale některé mise v příběhové kampani mají i jiné cíle. Nicméně k úspěchu v boji je třeba zajímat města, která pak v každém kole vydělají peníze, za které si můžete nakoupit nové jednotky a ty posléze poslat na nepřátele; nejlépe ještě tak, aby útočily na jednotky, proti kterým mají převahu. Na tom není nic těžkého.

VOJNA NENÍ KOJNÁ

Když dojde na boj, hra vám předem přesně ukáže, kolik procent z celkového zdraví obě jednotky udrží, přičemž platí, že zdravější jednotka je silnější jednotka. Při 100% zdraví tedy útočí se 100% silou, při 50% pak poloviční. Zranění se navíc vypočítává z aktuálního stavu, takže když nepřítel váš útok přežije, obdržíte od něj jen zranění odpovídající zbylému zdraví. Naštěstí se můžete za určitý finanční obnos léčit u obsazených měst a oslabené jednotky tak není třeba posílat na smrt do předem prohraných bojů. A nelze zapomenout na fakt, že na zranění má ještě vliv terén, ve kterém se jednotky nacházejí. Proto budete dávat pozor, aby se vaše jednotky na konci kola nacházely v horách nebo lesích, kde dostávají bonus k obraně a ne na cestě nebo nedejbože v rybníce, kde si na ně protivníci snadno došlápnou.

Wargroove

Ať už hrajete za jakýkoliv ze čtyř národů, jednotky se liší pouze vzhledem; jejich vlastnosti jsou stejné. Nezáleží tedy jestli hrajete za rytíře, nemrtvé, “asijské” impérium nebo květinové Florany (ze Starboundu) - kopiníci mají vždy bonus proti jezdcům, kouzelníci pak proti létacím jednotkám, lučištníci vždy dávají bonusové zranění, pokud se v tomto kole nepohnou, apod. Jednotek je všehovšudy 20 druhů a k tomu vždy ještě hrajete s jedním z dvanácti unikátních vojevůdců (tři za každý národ) se speciální schopností. Tzv. Wargroove může třeba dovolit jednotkám v okolí táhnout dvakrát za kolo nebo nebo dovolí vojevůdci zaútočit na několik nepřátel v řadě. Wargroove můžete použít několikrát za hru; je však třeba je nejdříve nabít zabíjením protivníkům a tedy se budete snažit svým vojevůdcem nepřátele dodělávat. A byť jsou schopnosti ve správný moment velmi užitečné, samotné celou situaci na bojišti nezvrátí a je třeba správně využívat pozicování jednotek a jejich vlastností.

Celá hra se nese v odlehčené náladě, je spíše veselá než vážná.

Pravidla má Wargroove vcelku snadná a nabízí spoustu prostoru na taktizování. Navíc je to hra sympaticky férová. Wargroove před hráčem nic neskrývá a všechny informace máte vždy na dosah. O každé jednotce si můžete před tahem přečíst informace, prohlédnout proti komu má výhody a kdo má výhody proti ní, i jaký je její maximální pohyb a dosah útoku v tomto kole. Informací to není moc a většinou není nad čím příliš lámat hlavu. Přesto by se mi líbilo, kdyby Wargroove umožnilo nějakým způsobem vrátit provedenou akci - není to přece tak vážná hra, aby nemohla umožnit opravu byť i jen jediné chyby za misi.

HRR NA NĚ!

Při hraní všechno hezky odsýpá, zvlášť poté, co se hraním výhody a slabiny jednotek naučíte a tahy plánujete s ohledem na ně. To ostatně netrvá dlouho, protože na začátku je dostupná pouze singleplayerová příběhová kampaň. V ní se v roli mladé královny Mercie snažíte získat nové přátele a porazit zlé síly, které ji vyhnaly z vlastní domoviny. Jelikož je Wargroove válečná strategie, tak celý příběh je vlastně řetězec bitev s cizími národy - někdy jako přátelské zápasy, jindy jako boj o přežití - které oddělují dialogové scény. Celá hra se nese v odlehčené náladě, je spíše veselá než vážná, a tak v příběhu o ztrátě království a pomstě figurují veselé postavy jako dobrácký pes nebo zbrklá nemrtvá válečnice, která neumí prohrávat.

Wargroove

Zpočátku nízká obtížnost kampaně graduje a AI postupně přestane chybovat a občas si vás pěkně vychutná. Hraním kampaně si navíc postupně odemykáte další herní režimy - Arcade, ve kterém za jednoho vojevůdce musíte projít pět bitev najednou; a Puzzle, kde musíte přijít na to, jak zvítězit v dané situaci během jediného kola. Singl tak hráče vlastně trénuje na multiplayerová klání, která můžete hrát jak online, tak i lokálně. Ostatně lokální bitvy, včetně co-opu proti CPU protivníkům, mi připomněly odpoledne strávená u Heroes, jen v tomto případě zaberou hry jen zhruba 30 minut.

TVOŘÍM, TVOŘÍŠ, TVOŘÍME

A kdyby vám toho bylo pořád málo, přichází Wargroove hned od začátku s podporou komunitní tvořivosti. Hra obsahuje poměrně robustní editor map, pravidel a dokonce i dialogových scén, se kterými si hráči mohou vytvořit vlastní mise a kampaně a sdílet je s ostatními. Jako upřímně, já je tvořit nebudu, ale rád si stáhnu to nejlepší, co připraví někdo jiný. A protože se Wargroove řadí mezi rostoucí počet cross-platformových titulů a komunitní obsah se sdílí mezi hráči na Switchi, PC a Xboxu One, bude z čeho vybírat. Mimochodem, co se týče PS4, tam se na vydání hry ještě čeká.

Wargroove je tak skvělý titul, který by žádnému milovníkovi taktických strategií neměl utéct.

V mnoha ohledech je Wargroove nástupce oblíbených Advance Wars - ostatně s nimi sdílí většinu pravidel i odlehčenou náladu hry. Spoustě hráčů, kteří s AW nepřišli do styku to ale může být ukradené a pro ně Wargroove bude pevně stát na vlastních nohou. Aby taky ne, Wargroove skvěle míchá nepřekomplikované taktické bitvy s příjemnou prezentací a na vrch přidává spoustu obsahu, ať už vlastních herních režimů či misí, které připravili samotní hráči. Navíc těch pár vlastních nápadů, jako například zmíněné léčení u měst, jen strategické možnosti obohacuje a hru tak nad svůj vzor povyšuje. Wargroove je tak skvělý titul, který by žádnému milovníkovi taktických strategií neměl utéct, ať má na hraní čas jen půl hodinu, nebo i celé odpoledne.

Wargroove

Mírná modernizace dělá z Wargroove více než klona starých Advance Wars. Označení “duchovní nástupce klasické hry” v tomto případě znamená jen velkou pochvalu.