Warframe Recenze Warframe

Warframe

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

20. 4. 2013 22:00 4

Free-to-play tituly se rozlézají jako mor a obvykle jde o kompetitivní multiplayerové řezanice, kde platící hráči získávají jisté výhody. Odlišný postoj zaujali vývojáři aktuálně třetí nejhranější "hry zdarma" na Steamu a pokusili se o vytvoření titulu, jehož hlavní a zároveň jedinou náplní je kooperace. Ani v tomto případě se však hráči, kteří chtějí Warframe vyždímat do poslední kapky, neobejdou bez několika menších transakcí.

Sluneční soustava jako bojiště

Warframe se bez větších okolků ihned uvede pohledem na lidstvu známou soustavu planet. Zhruba deset velkých těles obíhají desítky dalších drobných planetek či měsíců, které zdatně slouží jako herní prostředí. Bohužel jen velmi těžko poznáte vizuální rozdil mezi povrchem měsíce A a povrchem měsíce B a změna okolního světa se projevuje jen přechody mezi silně futuristickými interiéry a vzdušnějšími exteriéry. Fyzický prostor pro vytvoření správné vesmírné atmosféry rozhodně dostačující, avšak tvůrci si s ukuchtěním opravdu výživné omáčky příliš nelámali hlavu.

Těla bez duše, ksichty bez tváře

Jedním z nejzávažnějších problémů Warframe je fakt, že jí úplně chybí výraz. Vizuálně se nijak neodlišuje od desítek dalších sci-fi titulů a splést si ji s Mass Effectem je snadné. Na rozdíl od jmenovaného konkurenta ale nenabízí žádný hutný příběh ani zajímavou mytologii. Jako čtenáři si možná říkáte, že podobné okolnosti přeci onlinovka může s klidem vynechat, ale nesouhlasíme. World of Warcraft by bez skvělých warcraftích reálií byl také "jen" solidní MMO záležitostí.

Jakási příchuť chybí i hratelným postavám. Nemluví, obličej mají zakrytý stylovými maskami a emoci by najevo nedali, ani kdyby chytili kulku do zadku. Doktor Freeman sice také nepatřil k nejmluvnějším charakterům, ale on si to mohl dovolit. Half-Life totiž byl revolucí, zatímco Warframe je pouze sympatickým pokusem o férovou "koopku" zdarma.

Modujeme!

Warframe není FPS. Veškerá akce probíhá z pohledu 3. osoby, což pro platformu, jako je PC, není zrovna obvyklé a pro kombo klávesnice + myš vlastně nepříliš vhodné. To možná je maximálně subjektivní poznatek, ale zařazení kompletní podpory gamepadů by snad nikomu neublížilo, obzvlášť při nekompetitivní povaze hry. A nejde jen o zvláštní pocit ze střílení – provádění kotrmelců, výskoků a různých akrobatických kousků je v podání čtyřsměrného WASD ovládání vážně nepřirozené.

Desítkami nápadně podobných úrovní hráči brouzdají v některém z mnoha obleků (Warframů), který si, stejně jako primární, sekundární a studenou zbraň, mohou/musí upravovat skrze náhodně nacházené modifikace. Ty zcela náhodně vypadávají z mrtvol různě otravných nepřátel a poskytují jak aktivní dovednosti, tak pasivní vylepšení. Rozdělení těchto modů je ale potřeba věnovat speciální pozornost, protože každý má svou energetickou hodnotu a maximální objem energetických jednotek se rovná dosažené úrovni obleku či zbraně. Pokud tedy nasbíráte "kartičky" s čísílky 6, 8 či 10 a váš aktuální Warframe zatím šplhá teprve k 5. levelu, budete si ještě muset počkat.

Zdarma, eh?

Za prolézání generických úrovní jsou hráči odměňováni tisícovkami kreditů, za které si mohou pořídit některou ze směšného množství zbraní. Pro poplatníky "exkluzivní" zbraně sice nejsou k průchodu hrou nezbytně nutné, avšak vidina toho, že strávíte desítky hodin s jedinou puškou, také není zrovna lákavá. "Exkluzivní" uvádíme v uvozovkách, protože místo hotové zbraně lze zakoupit alespoň návod k výrobě a vysněný nástroj si pak z nemalého množství součástek sestavit. To pochopitelně stojí spoustu drahocenného času.

Warframe se neustále vyvýjí a každou chvíli se objevuje objemná aktualizace, což malinko zlehčuje ubíjející stereotyp. Herní náplň titulu od Digital Extremes je bohužel silně rutinní a již po prvních misích zastydle prozrazuje, že moc toho zatím nabídnout nemůže. Za zlé mu to ale nemáme – Warframe vypadá na poměry F2P experimentů výtečně, běží hezky a majitele Nvidia karet obšťastní podporou polozapomenuté technologie PhysX. A co je nejdůležitější, i casual hráči bez úmyslu cokoliv platit nabízí pohodovou, nezávaznou zábavu.

Warframe

Funkční sci-fi střílečka. Pakliže momentálně nemáte po čem sáhnout a do výplaty vám ještě zbývá pár dnů, Warframe je správná volba.