Warcraft 3: Reforged Recenze Warcraft III Reforged

Warcraft III Reforged

David Rozsíval

David Rozsíval

10. 2. 2020 15:15 17

Pojďme vyložit karty hned na začátku. Třetí Warcraft bez nejmenších pochyb patří mezi trojici mých nejoblíbenějších her, pokud tedy není tou vůbec nejoblíbenější. Když jsem se dozvěděl, že se Blizzard konečně pustí do remasteru, okamžitě jsem tušil, že jej budu hrát. Neměl jsem proto zapotřebí sledovat kampaň před vydáním – jediné, co jsem zahlédl, bylo pár screenshotů. Nechal jsem si ujít všechna videa, vynechal jsem betu, zkrátka jsem se do hry chtěl nadšeně vrhnout, aniž bych byl čímkoli zatížen. Abych se přiznal, osobně si myslím, že Warcraft III remaster snad ani nepotřeboval, ale když už na něj došlo, spokojil bych ses tím, že hra bude zkrátka hezčí a poběží spolehlivě na moderních strojích (což ale doposud platilo i o původní hře).

SLIBY - CHYBY

Díky tomu mi uniklo, co všechno Blizzard zákazníkům nasliboval, a nakonec nesplnil, což tvoří velkou část kritiky, jež se na Warcraft III Reforged snáší. Vydání remasteru dobrou záminkou, proč se své oblíbené strategii znovu vrátit, ale nemohu tvrdit, že bych hlasům z internetu, vyhlašujícím vývojářům fatwu, nerozuměl. Přestože množící se videa na téma „Jak Blizzard zabil Warcraft“ zavání hysterií a snahou získat laciné kliky vozením se na vlně populární hejtu, nelze popřít, že tentokrát géniové ze slunné Kalifornie přestřelili.

Jedná se o RTS, která ve své době uhranula zejména povedenou kombinací s RPG, zábavným multiplayerem a rozsáhlou kampaní.

Než si ale povíme, kde se stala chyba, vraťme se na začátek – Warcraft III Reforged si totiž jistě klade i ambici, představit dnes už klasickou realtime strategii nováčkům. I proto se v kampani, která se ani na obtížnost „hard“ nedá označit za kdovíjak náročnou, objevuje režim „story“. Pro hráče, které titul z různých důvodů minul v době svého vydání, se sluší poznamenat, že se jedná o RTS, která ve své době uhranula zejména povedenou kombinací s RPG, zábavným multiplayerem a rozsáhlou kampaní, kterou táhl na strategii až nečekaně propracovaný příběh.

SOUHLASÍM S LICENČNÍM UJEDNÁNÍM

Všechny tyhle ingredience samozřejmě zůstávají i v nové verzi. S nimi se vrací i World Editor, skrze který se na svět vyloupl mimo jiné i fenomén MOBA her. Už s ním ale začínají problémy. Ačkoli se samotný editor prakticky nezměnil, a pouze do něj přibyly nové modely a textury ve vyšších rozlišeních, zásadní změna postihla podmínky jeho užívání. Pokud jste, podobně jako já, prostými konzumenty zajímavých map a módů, které v něm šikovnější hráči zvládají vytvořit, změna vás asi tolik nezasáhne. Je ale ano – nové licenční podmínky jsou totiž podstatně přísnější než ty, které platili při nákupu Warcraftu III. Znamená to, že je samotná hra horší? To sotva, ale jde o výmluvný důkaz, jakým směrem se myšlenky tvůrců při vývoji remasteru ubíraly.

Jako by se tvůrci pokusili zadání splnit s co nejmenšími náklady. Pustíte-li se nejprve do kampaně, tak jako já, asi vám zpočátku nebude jasné, odkud se bere negativní energie, která z Warcraft III Reforged učinila hru s nejhorším uživatelským hodnocením na Metacritic. Nové modely do hry skvěle zapadají, až si říkáte, že takhle přece Warcraft III vypadal odjakživa. No nevypadal – ostatně sami se o tom můžete přesvědčit, když v menu přepnete z Reforged textur a modelů na ty původní.

HEZČÍ A PŘECE STEJNÝ

Na druhou stranu, ani v současné podobě už Warcraft svojí krásou dech nevyrazí. Za sebe ale mohu prohlásit, že ke staré verzi už se mi po zkušenostech s novou vracet nechce, i když to znamená vzdát se legendárního českého dabingu. Tvůrci původně chtěli kampaň přizpůsobit tomu, jak se příběhové pozadí Azerothu vyvíjelo s ohledem na World of Warcraft a rozšířené univerzum. Na to nakonec nedošlo – oficiálně kvůli stížnostem komunity, nedivil bych se ale ani, kdyby to zkrátka hlavounům v Activision Blizzard přišlo zbytečně nákladné. Čekejte tak pouze drobné změny – změnu barvy Thrallovy vlčice z černé na bílou. Remaster obsahuje kampaně z Reign of Chaos (včetně pokračování tutoriálové orkské kampaně, jež byla původně dostupná pouze v demu) a datadisku Frozen Throne. I po osmnácti letech se jedná o jedny z nejlepších kampaní, které vám žánr RTS dokáže nabídnout. V době, kdy se žánr strategií nachází ve stavu klinické smrti, jde navíc o jednu z mála příležitostí nostalgicky zavzpomínat na staré zlaté časy.

BLUE VS BLUE

Zatímco v kampani vás budou trápit maximálně podivně se (ne)nahrávající obrazovky a sem tam nečekaný zásek, skutečnou hloubku svých problémů odhalí Warcraft III Reforged až ve skirmishi a multiplayeru.

Už při první zkoušce v remasteru mě však umělá inteligence nepěkně vypekla, když si na ostrovní mapě nebyla schopná koupit lodě.

Umělá inteligence ve skirmishi totálně selhává. Vybavuji si, jak mě v původní hře počítačem ovládaní protivníci neuvěřitelně trápili už na normální obtížnost. Pravda, pomáhali si cheatováním, a já zároveň nikdy nebyl kdovíjak nadaným kompetitivním hráčem, ale sečteno a podtrženo, byla to výzva. Už při první zkoušce v remasteru mě však umělá inteligence nepěkně vypekla, když si na ostrovní mapě nebyla schopná koupit lodě, a tak vytěžila své suroviny na úvodním ostrůvku, a pak spokojeně čekala na to, až ji přijdu zničit. Nejsou navíc jen nepřátelé, kteří mívají problémy s orientací v prostoru. Ani mé vlastní jednotky do lodí nelezly dvakrát ochotně, a v jiných hrách zase spokojeně ignorovaly pokyny k pohybu.

Možná si říkáte, proč se zahazovat se selhávajícím počítačově ovládaným protivníkem, když se můžete poměřit s živými nepřáteli v multiplayeru. Inu, možná i proto, že konektivita (jak ve versus režimu, tak v případě custom her) není žádná sláva – hra má tendence při vyhledávání zápasů zamrzat, a když už nezamrzne, tak ráda vykopává hráče z rozehraných her. A když už neudělá ani jedno, přidělí vám se soupeřem ve versus módu alespoň stejnou barvu, abyste si navzájem hůře poznali jednotky. Na druhou stranu, byl bych nerad, kdybyste získali dojem, že si hru v multiplayeru nezahrajete, tak strašné to zase není.

MUSÍME TO OPRAVIT

Hře chybí hráčský žebříček, matchmaking nezohledňuje výsledky hráčů, kvůli čemuž se můžete často potkávat s hráči vysoce nad vaše síly. Sečtěte to s faktem, že komunitu tvoří z velkého procenta zkušení harcovníci Warcraftu, kteří se s nováčky moc párat nebudou, a snadno pochopíte, že na tváři multiplayeru zůstává řada much, z nichž většinu ovšem v Blizzardu slibují vychytat. V tuhle chvíli však není moc zač chválit.

Pochvalu si nezaslouží ani zasekané a překombinované menu, které se inspirovalo ve Starcraftu, a které ukazuje, jak moc by si Blizzard přál, aby se Wacraft III Reforged druhé jmenované strategii přiblížil. Na druhou stranu, znovu musím zdůraznit, že velká část problémů, která se s Remasterem pojí, hru samotnou tolik neovlivňuje – jde spíše o pochybná manažerská rozhodnutí, jako sloučit Reforged verzi s původním Warcraftem a přinutit tak jeho hráče souhlasit s novými, výrazně přísnějšími licenčními podmínkami.

NENECHAT SI TO ZKAZIT

Pevně věřím, že se Blizzard chytne za nos (ostatně už se za něj chytá), a přešlapy a chybějící prvky skutečně opraví a doplní. Pachuť z nepovedeného startu už to sotva zmírní, ale by obrovská škoda, kdyby výše uvedená selhání hráče od jedné z nejlepších realtime strategií všech dob odradila. Ve svém jádru je totiž Warcraft III Reforged stále tou skvělou hrou, která nás oslnila před osmnácti lety. Strategií, která má skvělou kampaň, čtyři relativně odlišné rasy vhodné k multiplayerovému zápolení a nově i vizuál, který, pokud nenadchne, alespoň neurazí. A je jenom na vás, jestli budete víc hledět na to, jaká hra to nakonec je, nebo na to, jakou vám ji tvůrci slíbili.

Warcraft 3: Reforged

Tam někde, pod nánosem manažerských přešlapů, pořád leží jedna z nejlepších strategií všech dob. Možná ale s koupí počkejte, než se Blizzardu podaří ta nejvážnější selhání napravit.