Viva Piñata: Trouble in Paradise Recenze Viva Piñata: Trouble in Paradise

Viva Piñata: Trouble in Paradise

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

17. 9. 2008 22:00

Britské vývojářské studio Rare má za sebou hodně dlouhou historii a s ní se pojící seznam vydaných her. Aby taky ne, když se v byznysu pohybuje už od roku 1982. Poté, co se v roce 1995 stalo jedním z rodinných klenotů firmy Nintendo (na základě vytvoření veleúspěšné série Donkey Kong Country), se o něm začalo hovořit pouze v superlativech. Dokonce dvě z jejich her jsou považovány za vůbec nejlepší pro danou platformu. Řeč je samozřejmě o dvojici stříleček Goldeneye 007 a Perfect Dark pro konzoli Nintendo 64. Jenže od té doby uplynula už spousta vody a kromě toho, že Rare v roce 2002 vyměnili velké N za ještě větší M, už dávno upustili od akčních stříleček a vrhli se na roztomiloučké arkády pro každého, kdo dovede v ruce udržet lízátko. A že to konzole od Microsoftu potřebuje jako sůl, je jasné snad každému. V přemíře závodních her, frenetických akcí s namakanými svalovci a krvavých hororů není moc titulů, které by si mohla zapnout v neděli odpoledne spokojená rodinka.

Mezeru na trhu se snažila před dvěma lety vyplnit právě první Viva Piňata, a ačkoliv hodnocení dostávala hodně pozitivní, člověk se prostě nemohl zbavit dojmu, že koncept je sice moc hezký, jenže všechno by šlo udělat ještě o trochu lépe. Vlastně šlo o takový hezčí interaktivní screensaver, který vám čas od času zahlásil, že je třeba zalít trávník a zasadit semínka. Na druhou stranu, přesně to vyhovovalo občasným hráčům, které nezajímalo, že tu prakticky není příběh a podobné bláboly, kterými se ve svých verdiktech ohánějí hlavně herní recenzenti. Rare se tím ovšem dostali do lehce složité situace, protože se od nich v druhém díle čekalo něco, čím by dokázali zaujmout i pokročilejší hráče, kterým nedělá problém nejvyšší obtížnost v Call of Duty a závod ve Forze 2 vyhrají také levou zadní. Vyřešili to však šalamounsky. Vykašlali se na nějaká očekávání a předkládají nám naprosto stejnou hru, dovedenou na samou hranici dokonalosti žánru.

Opět se tedy staneme zahradníky na ostrově, přeplněném příšerkami nejrůznějších druhů, vyzbrojeni pouze lopatou, konví s vodou a pytlíkem semínek zeleného pažitu. Zápletka je zhruba stejně tak komplikovaná, jako děj kterékoliv mexické telenovely. Profesor Pester, hlavní záporák z jedničky, se od minule nepoučil a zase tropí hlouposti. Tentokrát se dostal až do hlavní Piňáta centrály, kde se snažil uloupit záznamy všech příšerek. Díky neopatrnosti jednoho z jeho pobočníků však došlo k úplnému vymazání celé Piňáťí databáze a je pouze na vás, zkušeném zahradníkovi, aby záznamy obnovil a opět nastolil rovnováhu na ostrově. Docílit toho můžete pouze nalákáním všech druhů do vaší zahrady. A že tento úkol rozhodně nebude snadný, na to můžete vzít jed. Celkem se totiž musíte vetřít do přízně více než stovce papírových příšerek, které nejsou roztroušeny pouze ve staré známé džungli, ale rovněž v nových prostředích Piňarktidy a Piňapouště, kde narazíte na spoustu zbrusu nových kamarádů.

Viva Piñata: Trouble in Paradise

Pomáhat vám v tom bude stará známá parta. Sličná Leafos vám bude pomáhat hlavně v začátcích, ale neztratí se ani v zahradách pokročilejších zahradníků. Seedos vás zase ustavičně bude zásobovat roztodivnými semínky a paní Costalottová vám za odpovídající cenu prodá cokoliv z jejího bezedného skladu. Sice nováčkem, ale přesto velmi důležitým obyvatelem ostrova je profesor Langston, který se nezajímá o nic jiného, než o vaše pravidelné balíčky s novými piňátami, kterými budete zásobovat jeho databázi. Odměnou za to vám budou spokojené příšerky i nějaký ten čokoládový penízek ve vaší pokladnici. Ty si ovšem můžete vydělat také ve spoustě miniher, které odemknete nalákáním určitého počtu piňát od příslušného druhu, nebo klasickým prodáváním zboží (třeba medu, nebo vypěstované zeleniny). Ti nejzoufalejší zahradníci pak mohou svému kontu přilepšit i prodejem samotných bonbónových zvířátek.

Ke každé kopii hry navíc dostanete kartu se svou vlastní originální příšerkou, kterou si můžete prostřednictvím kamery Xbox Live Vision nahrát přímo do hry a pak si ji, stejně jako kdysi hokejové kartičky, vyměňovat s ostatními hráči. Vůbec multiplayerové možnosti jsou hodně vítanou novinkou ve druhém díle. Možnost kooperativního hraní na jedné konzoli ocení hlavně rodiče, kterým nyní stačí zapojit druhý ovladač a mohou svým ratolestem kafrat do zahradničení přímo a ne jen slovními radami. Zkušenější hráči mohou naopak hrát proti sobě, různě si škodit nebo naopak dosahovat ještě lepších výsledků a „cukernatosti“ svých piňát. Prostřednictvím Xbox Live se mohou do jedné zahrady připojit až čtyři lidé, ať už jako pozorovatelé nebo rovnou jako pomocníci, takže nyní bude ještě více záležet na tom, jak krásná vaše zahrada bude. Na XBL můžete nahazovat fotografie (vyfocené prostřednictvím fotoaparátu přítomného přímo ve hře), účastnit se soutěží, chlubit se svými statistikami, zkrátka co nejvíc řádit a při tom se skvěle bavit. Samozřejmostí budou v budoucnu stahovatelné balíčky s novými věcmi a možná i novými příšerkami. Za to si však už budeme muset nějaký ten reálný peníz připlatit.

Viva Piñata: Trouble in Paradise

Spoustě lidí vadilo na původní Viva Piňaťě pomalé odemykání achievmentů, které sice ze začátku vyskákaly jako houby po dešti, ale pak už přibývaly spíše sporadicky. Ve dvojce je to ještě horší a není výjimkou, že se vám ke Gamescore během prvních pěti hodin nepřičte ani bod. Vůbec rozjezd je zde o něco pomalejší než v jedničce, ale zase vás hra v přehledném tutoriálu naučí všem zákonitostem pečování o zahradu plnou příšerek. Grafika byla už minule vynikající – nyní přibyly nejrůznější vychytávky jako jemně se vlnící voda nebo mokrá tráva, když se na ní začnou snášet kapky z konve. Uživatelské rozhraní zůstalo naprosto stejně přehledné, akorát tuhle přibyla nápověda a támhle zase lísteček odkazuje na další nabídku. Největší změnou jsou však samozřejmě dvě nová prostředí, která (zejména Piňarktida) vypadají skutečně kouzelně a občas se vám bude chtít jen tak sedět a vychutnávat si tu zasněženou nádheru. Což je samozřejmě správně, i pouhý požitek z právě vytvořeného je jedním ze základních stavebních kamenů celé série. Jestli jste před dvěma lety jásali pokaždé, když vám do zahrady přišel další vrabeček Sparrowmint, a nadšeně jste budovali domečky pro každou novou příšerku jen proto, aby se vám zahrada rozšířila a vy měli konečně místo na vodní oázu pro želvičky, není pro vás jiné volby. Vy prostě musíte vyřešit veškeré potíže v ráji.

Viva Piñata: Trouble in Paradise

Ideální hra na odreagování od čehokoliv s roztomilou grafikou, nenáročnou hratelností a skvělými multiplayerovými možnostmi. Jestli hledáte nějaký titul, který byste mohli hrát společně se svými dětmi, pak je Viva Piňata: Trouble in Paradise ideální volbou.

roztomilá grafika, spousta příšerek, dlouhatánská herní doba, propracovaný multiplayer, ideální pro hračičky
místy až příliš zdlouhavé, odměny za vaše konání přicházejí velmi pomalu, rozhodně není pro každého