Vitrum Recenze Vitrum

Vitrum

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

24. 11. 2012 23:00

Z koutku nezávislého nám do klína padá logická hříčka ne nepodobná Portalu. Vývojářské studio 9Heads zvolilo podobně minimalistický design viděný v prvním dílu Portalu a na stejné idee postavili hru podobného ražení – logická hříčka plná místností po strop naplněnými puzzly, a to vše v pohledu z první osoby. Jenže hned zkraje je jedním dechem třeba dodat, že svému stínu a s největší pravděpodobností i vzoru se autoři zábavou a hratelností přiblížit prostě nedokázali.

Přitom základní premisa hry není vůbec špatná – hráč je vrhnut do světa na sebe navazujících místností, ve kterých plní logické úkoly – vyhýbá se pastem a posouvá se dále, podobnost s Kostkou čistě náhodná. Úkoly místnost od místnosti svojí obtížností gradují a staví na všem viděném v místnostech předchozích. Netrvá dlouho a rychlá gradace vytvoří z původně triviálních hádanek skutečnou výzvu. Nicméně pravdou je, že velmi záhy zjistíte, že hře zkrátka něco chybí.

Bezejmenný

O hrdinovi hry i příběhu jako takovém se toho nedá moc říci. Vlastně zcela nic – na počátku hry je hráč vržen do místnosti a jedinými jeho společníky jsou obrazovky s nápovědou. Jméno postava nemá, stejně tak žádného průvodce ani úhlavního protivníka, jemuž byste nejraději plivli do tváře a unesli ženu do jiného zámku. Jediná osobitá věc, se kterou se tak během hraní setkáte, jsou vaše dvě ruce – zbraně hromadného řešení hádanek.

Co se třpytí vzácné jest

Každá z vašich pazour je mocným herním nástrojem – do každé lze nasát z okolních krystalů určitou vlastnost. Ten umí to a ten zase tohle – každá barva značí jinou speciální vlastnost – rychlost, odolnost, obrácení gravitace, skok do výšky, jiné vás dokonce při prvním doteku nijak efektně zabijí a tak dále. Avšak opět platí, že lehkost a preciznost viděná v další podobné hře - Quantum Conundrum – zde k vidění prostě není.

Své k tomu přidá i ovládání – mechanismy ve hře viděné jsou sice velmi snadné a uchopitelné prakticky záhy po spuštění, jenže hra vyžaduje snad až přílišnou preciznost při práci jak s myší, tak i klávesnici. Půlkrůček vedle a zkáza je na světě. Poprvé, podruhé, potřetí a počtvrté už by nejeden vypěnil, na čemž má svůj lví podíl i poněkud nešťastný systém checkpointů.

Ty jsou ve hře šikovně rozmístěny tak, že se až autor recenze nezdráhá nařknout autory hry z toho, že chtějí uměle natahovat herní dobu a napínat něčí nervy. Ubírat hráči možnost ukládat si hru sám je v případě Vitrum (zdráhám se skloňovat) zbytečné a nepochopitelně trestající, ale, kolem a kolem, toto až takový problém není a po navyknutí si může tato mechanika působit zcela přirozeně.

Hlavním problémem hry a středobodem kritiky je jinak vlastní herní náplň a její obohacení. Samotné plnění logických hádanek není prakticky ničím obohaceno – jediné, co pak můžete ve hře vyzobávat jsou různě ukryté krystaly. Ty jsou sice schované často důmyslně a získat je v dané úrovni je opravdová výzva, avšak motivace je mizerná – krystaly sice slouží k odemykání posledních úrovní hry, ale jinak vás nikdo po zádech nepoplácá a ani metálu se nedočkáte, pouze suché stoprocentní statistiky a vědomí, že pokud u hry vydržíte déle, vydrží vám i ona sypat obsah déle.

Ošklivé kachňátko

Vitrum to bohužel nevyhrálo ani po technické stránce. Autoři staví na enginu vlastní produkce, jež je sice dobře optimalizovaný, ale celkově grafický kabátek velmi strádá – však posuďte sami z okolních screenshotů – místnosti a koridory jsou šedé a až trestuhodně monotónní. A samozřejmě, zlý jazyk anti-mainstreamista bude do skonání věků tvrdit, že jen o vzezření to není, ale takovému s klidným srdcem vmeťme do tváře holý fakt – Vitrum jednoduše vypadá o dekádu jinde a na zážitek ze hry to skutečný dopad má. A též blikající světla při pohybu postavy sice mohou příjemně stimulovat nejednoho epileptika, ale celkový dojem rozhodně nezlepšují.

Avšak celkově vzato, Vitrum není špatná hra. V současné podobě ale bohužel působí ne zcela dotaženým dojmem. Jelikož se ale jedná o prvotinu devíti hlav, tak je třeba jedním dechem dodat, že jakožto první krůček není Vitrum vůbec špatné a představuje velikou výzvu do budoucna – najmout další šikovné specialisty do týmu, tak se jistě na podobném konceptu dá vytvořit perfektní záležitost.

Takhle máme před sebou jen lehce nadprůměrnou logickou hříčku, naštěstí však za velmi příznivou cenu a pravda, pokud hře zůstanete věrní a vydržíte, čekají vás hádanky představující skutečnou výzvu pro vaši zašedlou kůru mozkovou.

Vitrum

Vitrum není špatná hra, je vlastně docela dobrá, ale konkurenceschopný nápad je bohužel utopen v příliš nízkém rozpočtu a malém týmu. Pokud však dokážete překousnout slabší technické zpracování a nulový příběh, tak na vás čekají kvalitní a krystaly prošpikované hádanky.