Vikings – Wolves of Midgard Recenze Vikings - Wolves of Midgard

Vikings - Wolves of Midgard

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

2. 5. 2017 15:30 6

Tradiční vikingská tématika ve videohrách nebývá až tak protežována, a jestliže bych se měl vytasit s nějakými konkrétními příklady, tak si okamžitě vzpomenu pouze na legendární The Lost Vikings a na trpaslíka z Golden Axe. Druhý jmenovaný toho sice s Vikingy příliš společného neměl, tím spíše to však funguje jako ukázka zjevného – ty pravé neohrožené vousáče aby jeden ve světě videoher pohledal. A zřejmě to si také řekla košická parta, vystupující pod názvem Games Farm, jež stojí za aktuálně prezentovaným počinem Vikings - Wolves of Midgard.

KONEC SVĚTA DLE VIKINGŮ

Ten přenese hráče do líbezného fantasy světa, ve kterém se to nebezpečenstvími jen hemží a kde není problém narazit na smrt na každém rohu, a to navíc ve jménu atraktivní severské mytologie. Svět i příběh hry přímo ovlivňují bohové a celé to zavání průšvihem kolosálních rozměrů jménem Ragnarök, neboli konec světa dle vikingského gusta. Nebyli bychom to však ale my hráči, abychom se podobné patálii nepokusili zavčasu zabránit.

Takzvaný Valhala režim hráče v případě neúspěchu pošle do věčných lovišť Valhaly a jede se nanovo, i s novou postavou.

Nejprve je však zapotřebí uchopit zbraň za tu správnou stranu rukojetě a vytvořit si dobrodruha či dobrodružku, jež ve světě hry nesou jména Warrior, potažmo Shieldmaiden v případě křehčího pohlaví. Ovšem v případě univerza plného drsných chlapíků s vousy až po kolena nemůže být o křehké alternativě řeč, čemuž také napovídá výběr povolání. Ta jsou vytvářena diktátem bohů a jednotlivé cesty jsou ovlivněny preferencemi toho či onoho z nich. Na výběr je Thor, Skathi, Loki, Odin a Tyr a netřeba dodávat, že kupříkladu takový Thor propůjčí hráčům významné výhody při použití obouručních kladiv. Chybět samozřejmě při samotném počátku pouti nesmí ani výběr obtížnosti, který korunuje takzvaný Valhala režim, jenž hráče v případě neúspěchu pošle do věčných lovišť Valhaly a jede se nanovo, i s další postavou.

DIABLOVKA JAK VÍNO

Než však k jakékoli formě smrti dojde (a že budete umírat často, tito Vikingové totiž vůbec nejsou jednoduchým dobrodružstvím), tak se musíte seznámit se samotnou herní náplní a zde vás můžeme ujistit, že tápat jistě nebudete. Vikings: Wolves of Midgard jsou klasickou diablovkou, v níž bude levé myšidlo trpět jako zvíře a ve které si zároveň díky poměrně vyšší obtížnosti ještě rádi zařvete na celé kolo, či snad raději rovnou zahodíte hlodavce kamsi v dál.

V roli hlavního hrdiny se ve hře každopádně ocitnete ve vesnici jménem Ulfung, která se chtě nechtě ocitá v soukolí velkých událostí a ještě větších nebezpečí. A co čert/Viking nechtěl, záchrany se opět jednou musíte chopit vy sami a vyrazit až na dvacet hodin dlouhou pouť příběhem, který je nadále lemován řadou výzev i dodatečných misí, jež vás dokáží zabavit na dlouhou dobu dopředu.

HLAVNĚ NEVYBOČOVAT

Doprovázet vás přitom bude sympaticky sarkastický hrdina, kterému zjevně vůbec nevadí věčné pouti vstříc celkem jasné smrti, a kterého v děsivě mrazivé krajině snad ani oheň nepálí. S mrazem je to přitom ovšem podstatně horší a hned v první misi si musí hráči zvyknout na celkem ničivé nebezpečí v podobě vlezlého chladu – úkryt či ohniště je zapotřebí vyhledávat v pravidelných intervalech, jinak ve vybraných misích budete mrznout, a to doslova.

Těšit se můžete z relativně přehledného inventáře, ve kterém se budete probírat nepřeberným množstvím lootu.

A jestliže vám takováto hrozba nezní nijak dramaticky originálně, tak jsme vás právě připravili na zbytek recenze i obsahové náplně hry. Vikingové nechodí okolo horké kaše příliš dlouho a oprašují zejména staré známé prvky, maximálně s drobnými nuancemi. Těšit se tedy můžete z relativně přehledného inventáře, ve kterém se budete probírat nepřeberným množstvím lootu a putovat budete od jedné kašny s léčivým účinkem ke druhé. Vedle zbraní budete sbírat i suroviny, jež lze nadále upotřebit ke craftingu předmětů, který tentokrát probíhá výhradně skrze řemeslníky a cechaře. Nasbírané suroviny přitom lze využít i k vylepšení jejich dílen. A k tomu budete navrch sbírat krev, jež ve hře zastupuje klasické body zkušeností, neboť Vikingové své schopnosti obohacují výhradně skrze portály po mapě rozeseté. Na těchto je zapotřebí obětovat krev nepřátel, kterou lze získávat o to rychleji, čím hbitěji jste schopni pobít zástupy protivníků.

VE DVOU SE TO LÉPE TÁHNE

V singlu tedy Vikings zabaví až na dvě desítky hodin s tím, že centrální vesnice slouží jako výchozí bod pro hlavní mise (nazývané raidy) i pro řadu menších výzev a dobrodružství, ze kterých lze nadále vytřískat další suroviny nutné k postupu hlavní postavy a k úpravě či vyměně vybavení. Vedle toho se však ve hře objevují i RPG prvky, a i zde se ke slovu dostává mocné božstvo. Jednotlivé vývojové stromy totiž kopírují smyšlenou vůli bohů a hráči se mohou vyvíjet dle předem stanovených cest rozdělených dle toho, co má ten či onen bůh v oblibě. Řeč je přitom pochopitelně o stylu boje a o použitých zbraních, zapomeňte však na extrémní volnost Path of Exile – všem bohům se zkrátka naráz zavděčit nelze.

Vikings - Wolves of Midgard

A to vše lze následně prožívat i v multiplayeru a v rámci kooperace. Hra sice bohužel nenabízí lokální multiplayer, ten on-line však ve hře nechybí a může hráčům dodat další úroveň zábavy. Samotná náplň však v takovém případě pochopitelně zůstává neměnná a co nevidět se hra zvrhne v to jediné – v prostý souboj o přežití.

NAŽHAVTE UKAZOVÁKY

O soubojích je přitom toto vikingské dobrodružství především a jako v každé jiné diablovce jsou bitky s hordami nepřátel alfou i omegou celé hry. Prakticky na vše základní si přitom vystačíte s jediným tlačítkem myši, což je na jednu stranu idea poplatná žánru i době, na té druhé jsem se právě díky tomuto principu necítil tak docela ve své kůži. Nejednou mne zarazila reakce avatara, který se namísto útoku rozhodl pro úhyb či naopak. A zejména v soubojích s docela nápaditými bossy mnohdy díky tomu nebylo o nadávky nouze. Toto designérské rozhodnutí nadále čas od času zkomplikovalo některé environmentální hádanky, u těch však pokaždé platilo, že na ně byl na rozdíl od soubojů dostatek času.

Hordy různorodých potvor i lidí na vás najíždějí ze stran i shora a z těch postupně nasáváte krev i vztek.

K tomu platí, že ani samotné souboje neoplývají jakkoli přehnanou originalitou – hordy různorodých potvor i lidí na vás najíždějí ze stran i shora (a ptáci jsou zejména otravní, to díky onomu zmatečnému použití jediného tlačítka myši) a z těch postupně vysáváte krev i vztek umožňující silnější útok. Jakmile takzvaný Rage ukazatel dojde do maxima, tak jde do tuhého. Obrazovka změní barevný tón a hlavní hrdina nezná bratra. A tak to jde stále dokola, jednu misi za druhou – ničíte, likvidujete, jdete od úkolu k úkolu. Ty hlavní jsou sice doplněny o dodatečná poslání lákající k průzkumu jinak různorodých lokací, i přesto se však dělí na tři základní typy – zabij, najdi a znič.

DOBRODRUŽSTVÍ BEZ ZÁBRAN

Dojem z jednou viděného se díky tomuto principu může dostavit relativně brzy, a to je věčná škoda. Na druhou stranu vás ale může do hry stále vtahovat náplň po technické stránce. Vikingové jsou po hardwarové stránce nenáročnou hrou, přinášejí však velmi sympatickou grafickou stránku plnou příjemných detailů, a i díky tomu, že každá z úrovní přináší nové nepřátele i lokace, hra dokáže delší dobu podržet.

Což je ve finále více než dobře. Naši východní sousedé to se svými ambicemi tentokrát dotáhli daleko a hra vypadá k světu i hratelně, jde však zjevně o produkt určený zejména skalním fanouškům žánru a těm, kteří neplánují při svých dobrodružstvích nijak zvlášť zapojovat mozkové závity. Ti ostatní však mohou velmi brzy začít lamentovat nad opakováním tisíckrát viděného a spílat nad prostou průměrností hry. Ovšem ruku na srdce – proč měnit cokoli na něčem, když to i po letech stále tak dobře funguje?

Vikings – Wolves of Midgard
Linux Linux

Vikings – Wolves of Midgard jsou klasickou diablovkou, jež dokáže zaujmout tématikou i atraktivním vzhledem, pod líbivou slupkou se však naskýtá pohled na již tolikrát viděné mechanismy.