Velocity 2X Recenze Velocity 2X

Velocity 2X

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

19. 9. 2014 13:01

Velocity 2X ukrytá v aktuální nabídce PlayStation Plus je pokračováním více jak dva roky staré PSP shoot 'em up akce Velocity a přichází rok po reedici s podtitulem Ultra pro PS3 a Vitu. Je to možná trochu složité, a to vám k tomu ještě přidáme fakt, že se nejedná o úplně klasické pokračování. Hra je v určitých věcech odlišná a odvážně se pouští i do žánru plošinovek. Může ale vůbec takový mix fungovat?

Jako hráči se ocitnete v roli sympatické blondýnky jménem Kai Tana, která se dostala do solidní šlamastyky. Jak už tomu tak v našem oboru bývá – místo plakání v koutě se musí chopit zbraně a vysekat se z vězení hrubou silou. Kai měla nehodu, v níž učinkovali tři aktéři – ona samotná, její koráb, a konečně také černá díra. Po srážce s osudem se ocitla ve stavu, jaký má potenciál zkazit odpoledne nejednomu vesmírnému průzkumníkovi. Záleží však na úhlu pohledu – Kai se biomechanicky spojila s vlastní lodí a dostala do vínku schopnosti, o jakých se jí předtím ani nesnilo. Jako na potvoru ale znovu skončila ve vězení.

VE VESMÍRNÉ RAKETĚ I PO SVÝCH

Velocity 2X se od začátku tváří jako svůj předchůdce a nesnaží se ničím příliš překvapovat. Jedna z padesáti úrovní rychle střídá druhou a s pomocí svého zprvu tajemného spojence se snažíte dostat z nepřátelské základny. Cestou svým korábem likvidujete nepřátele, ničíte stacionární věže, zachraňujete podobným osudem postižené nešťastníky a obecně si užíváte pro žánr shoot 'em up klasickou hratelnost doplněnou o pár zajímavých prvků.

Mezi ty patří možnost rychlých teleportů, které ve vlastním zájmu budete aplikovat tak rychle, jak jen dokážete. Rychlost zde slouží ve jménu co možná největšího skóre a nejmenšího počtu potupných smrtí, které beztak fungují jako pouhé zdržení a postrádají punc tragédie. Dalším zajímavým prvkem je likvidace nepřátelských objektů – ty jsou často očíslovány a je nutné je ničit v určeném pořadí. Když si k tomu přidáme ještě neustále se kupředu pohybující mapu, získáváme svěží recept na frenetickou akci se vším všudy. Ovšem tak lehké to vždycky mít nebudete.

Velocity 2X

Změna na sebe totiž nenechá dlouho čekat a najednou narazíte na okamžiky a prostory, kam se s lodí nedostanete. A zde právě nastává zásadní rozdíl od předchůdce – Kai se ocitá na vlastních nohách a Vita či DualShock (hra vychází v cross-buy programu pro handheld i konzole) náhle ovládá klasickou plošinovku. Opět jsou k dispozici teleporty, chybět nesmí střílení a klacky pod nohama v tuto chvíli dostávají rozměr pastí, střeleckých věží a pochopitelně stálého časového nátlaku. Deptat se však nenechte – časový limit není příliš krvavý, sami se však přistihnete při tom, kterak za každé situace tlačíte Kai ke kraji obrazovky s vidinou maximálního skóre.

KUPŘEDU, ZPÁTKY ANI KROK!

Ano, jak je již z názvu patrné, ve Velocity 2X jde především o rychlost – ať už se pohybujete shora dolů, zleva doprava či naopak, nikdy není času nazbyt. Pohyb je nekompromisní, a pokud zrovna sedíte v raketě, čeká vás spoustu nárazů do pevných bariér a následující respawny. Při pohybu na vlastních nohách pak jakékoliv lelkování znamená ztrátu tempa i skóre za (ne)dosažení jedné ze tří úrovní časového limitu.

Rychlost a neustálý posun mapy také může za to, že se nemůžete vracet. Nezachránili jste při své pouti všechny nešťastníky, na které jste narazili? Tak to máte smůlu, je třeba zopakovat úroveň, což ovšem při jejich délce není na škodu. Stejné tempo se pak na hráče chystá i při soubojích s bossy. Ty vyžadují rychlé reakce a přizpůsobení se změnám na bojišti, nikdy se však nejedná o nic extra složitého. Téměř vždycky si vystačíte s trochou trpělivosti, rychlým palcem na páčce ovládající pohyb a sirku zastrčenou v tlačítku pro střelbu.

HEKTICKÝ ZÁVĚR

Zatím dobré, ale umí také Velocity 2X něco špatně? Ano i ne, pokud je Velocity žánrem a hrou dle vašeho gusta, budete si rochnit a nebudete se moci nabažit. Avšak na druhou stranu je třeba nutno podotknout, že ani rychlost, ani střídání žánrů nedokáže tak úplně zastřít celkově trochu chudší a především dokola se opakující obsah. Neustálá honba za vysokým skóre nás proto nedokázala přesvědčit k udělení pátého bodu, i tak je ale Velocity 2X, samozřejmě v kontextu daného žánru a prostoru nezávislých her hodně zajímavou záležitosti.

Pro fanoušky podobného druhu akce je hra takřka nutností, nicméně plošinovkové pasáže nepřináší nic zásadního. Jistě, pohled na Kai z profilu zde funguje jako vítané uvolnění od jinak se opakující náplně, pokud to ale s plošinovkami myslíte vážně, poohlédněte se jinde, Například třeba po posledním Raymanově dobrodružství, které je rovněž dostupné na PS Vita i PS4.

Velocity 2X
PlayStation Vita Vita

Velocity 2X je hrou možná malou, ale zároveň se jedná o perfektní ukázku toho, jak lze také vyrábět pokračování – co funguje, to zůstane, navrch se ale přidají prvky nové, včetně integrace jiného žánru. Zamrzí pouze chudší obsah a časem opakující se hratelnost.