Valkyria Chronicles Remastered Recenze Valkyria Chronicles Remastered

Valkyria Chronicles Remastered

Pavel Makal

Pavel Makal

8. 7. 2016 10:00 4

Válka. Válka je pořád stejná. A je zhola jedno, jestli ji symbolizuje déšť atomových bomb, anebo skupina školaček v poměrně sporých uniformách. Vždycky budou umírat nevinní pro nějaký z vyšších cílů, o jakém nemají oběti ani tušení. Válka je ale také vděčným tématem pro herní zpracování a nebýt jí, přišli bychom o spoustu skvělých titulů. Valkyria Chronicles Remastered je jedním z nich.

BYL JSEM MLADISTVÝM JAPANOFOBEM

Měl jsem vždy pramalý a spíše negativní vztah k anime a manze. Přes dvacet let své hráčské kariéry jsem si odpíral ryze japonské hry proto, že jsem je měl v hlavě zafixovány jako jakousi kuriozitu pro podivíny. Nedbal jsem nesporných a ze všech stran citovaných kvalit velkých ság, jakou je Final Fantasy a japonskou produkci jsem bral na milost jen v případě silně prozápadních sérií typu Metal Gear, Silent Hill nebo…no, vy víte co. Ó, jakým jsem to byl hlupákem. O kolik skvělých her jsem se svou zatvrzelostí proti všemu pištícímu a roztomilému připravil? Možná teď kroutíte hlavou, proč to sem pletu, ale má to jasný důvod – ke dnes recenzované hře jsem přistupoval víceméně bez očekávání a spíše s despektem. Jenže na PlayStation 4 je momentálně až nepochopitelný nedostatek tahových strategií a když se sejde chuť na konkrétní žánr a zároveň jistá únava a přecpanost západní mainstreamovou produkcí, vezme jeden zavděk ledasčím. A v tomhle případě udělá velmi dobře.

Engine Canvas, který celou hru pohání, má napodobovat kresbu tužkou a díky tomu máte při hraní pocit, jako byste hráli oživlé interaktivní anime. Dadto je kreslená stylizace zárukou nadčasovosti.

Valkyria Chronicles Remastered je opětovným vydáním strategického titulu pro PlayStation 3 z roku 2008. Série později vyprodukovala ještě dvě pokračování, které si mohli zahrát výlučně majitelé handheldu PSP. Na letošní podzim se ale plánuje zbrusu nový, čtvrtý díl. Remaster tedy přijde vhod, pokud si chcete osvěžit, o co že to tu vlastně běží. Při pohledu do galerie si možná pamětníci původní osm let staré hry povšimnou, že o žádném velkém posunu v grafice či technickém zpracování nemůže být řeč. Já ale jedním dechem dodávám, že to vůbec nevadí. Engine Canvas, který celou hru pohání, má napodobovat kresbu tužkou a díky tomu máte při hraní pocit, jako byste hráli oživlé interaktivní anime. Nadto je kreslená stylizace zárukou nadčasovosti. Jak jsem zmiňoval na začátku, nikdy jsem nebyl příznivcem japonské umělecké školy, snad s výjimkou mistra Hokusaje. Krásná barevná paleta, spoustu detailů a nejrůznější úlitby komiksu, jako jsou například graficky ztvárněné citoslovce nejrůznějších zvuků, mě ale okamžitě chytla za srdce.

ČERVENÝ ŠÁTEČKU, DO KRYTU SKOČ

Dva odstavce minuly a o hře samotné jste se toho zatím dozvěděli pramálo, ale vyčkejte, Valkyria Chronicles si zaslouží trochu více mazlení. Příběh se odehrává na fiktivním kontinentu Europa, silně připomínajícím naši skutečnou Evropu první poloviny 20. století. Třenice dvou obřích národů o nerostné bohatství brzy přejde v ozbrojený konflikt, a jak už to bývá, když se dva giganti perou, malý třetí národ, chycen uprostřed jako mezi mlýnskými kameny, to odnese dvojnásob. Své o tom ví Welkin, hlavní hrdina hry, který je na počátku jen studentem biologie, vracejícím se do rodného městečka. Nesmělý mladík by nejraději zkoumal brouky, ryby a podobnou havěť, jenže válka už začíná svými dlouhými prsty uchvacovat i poklidný venkov neutrálního státu. Než se tedy Welkin naděje, stojí tváří v tvář podezřívavé Alicii v červeném šátečku, která je nejen velitelkou místní domobrany, ale také lokální pekařkou. Rychle se sice objasní, že Welkin není špion, nýbrž syn válečného hrdiny z prvního konfliktu, který Europou otřásl před lety, prázdninovou pohodu však nečekejte. Velmi záhy se městečko ocitne pod palbou, za chvíli se objeví tanky a z ničeho nic má dosud pacifistický hoch na sobě uniformu a je součástí dobrovolnických sborů.

Příběh Valkyria Chronicles je nesmírně poutavý a od skromných začátků se brzy dostanete k vpravdě epickým bitvám. Mimo ně ale budete svědky velkolepého a hlavně neobyčejně ukecaného vyprávění, kterému by v množství a délce příběhových animací mohl konkurovat možná jedině Metal Gear. Z mého pohledu nejde o nedostatek, za který by si hra zasloužila pranýřovat, události jsou natolik zajímavé, že jsem každý další kus příběhu doslova hltal. Upozorňuji ale, že mezi jednotlivými misemi na vás čeká opravdu obří porce nehratelných pasáží. Lze je přeskočit, ale pak nebudete z příběhu mít samozřejmě nic. Pro hraní se tedy obrňte dostatkem času a dobře si rozmyslete, zda vám japonské velikášství ohledně vypravování příběhu nevadí. Do směsi událostí brzy přibudou nové postavy, hra se nebojí zobrazení rasové diskriminace, hrůz války a k tomu ještě přihazuje svou porci mytologie světa, točící se kolem záhadné rasy Valkyrur, již si hra vybrala pro svůj název. Čeká vás jízda plná hrdinství, pochyb, arogance, zrady a samozřejmě bizarního japonského smyslu pro humor.

VOJÁCI A ŠKOLÁCI

Když se zrovna nebudete zaobírat příběhem, přijde na řadu boj, tedy jádro celé hry a to, co vás pravděpodobně nejvíce zajímá. Začneme pěkně od základu. Valkyria Chronicles je tahovou strategií, akcentující individuální povahy jednotlivých postav. Každý váš voják je samostatnou osobností s životopisem, silnými stránkami i slabinami. Nejde jen o anonymní panáky na mapě, brzy si najdete své oblíbence a ty následně budete v misích značně protežovat a opatrovat jako oko v hlavě. Brzy po začátku hry se Welkin stane velitelem jednotky, kterou si sestaví z velkorysého počtu nabízených vojáků. Slovo voják berte lehce s nadhledem, vzhledem k tomu, že se jedná v podstatě o domobranu, budou ve vašich řadách sloužit i děti. Vaši bojovníci se dělí na několik tříd. Naleznete mezi nimi průzkumné Scouty, ofenzivně ladění Shocktroopery, protitankové Lancery, smrtící Snipery a nepostradatelné Engineery. A k tomu máte ještě Edelweiss, váš věrný a po všech stránkách skvělý tank.

Různých variant vybavení je poměrně dost a s každým dosaženým zlepšením budete mít následně radost z větší efektivity vašich borců a borkyň.

Za úspěchy v bitvách si můžete jednak vylepšovat zbraně, výstroj a bojovou techniku u přátelského mechanika Leona, také je ale vhodné investovat do výcviku svých jednotek. Každá třída vojáků se získanými úrovněmi posiluje své schopnosti a čas od času vám nabídne novou speciální dovednost. Vylepšování tanku je pak ještě okořeněno faktem, že máte pro upgrady jen omezené množství prostoru a nikdy tedy nemůžete mít všechny. Různých variant vybavení je poměrně dost a s každým dosaženým zlepšením budete mít následně radost z větší efektivity vašich borců a borkyň. Kromě výcvikového střediska a vývojového centra si také občas můžete zajít pokecat na hřbitov s veteránem minulé války, který vám za úplatu poskytne něco ze svých načerpaných zkušeností. Nebo se můžete stavit u otravné novinářky a poskytnout jí nějaký ten rozhovor, přeci jen je úspěšný mladý velitel chutným soustem pro propagandistickou mašinerii.

DO HLAVY BROK - K ÚSPĚCHU KROK

Samotný boj probíhá na kola a tahy. Poté, co na mapu rozmístíte své jednotky, spustí se taktická část akce. V ní máte určitý počet takzvaných Command Pointů, tedy v podstatě tahů, které můžete v rámci svého kola provést. Zpravidla platí, že akce pěších vojáků stojí jeden CP, tank spolkne dva a některé speciální rozkazy, které můžete vydat a které fungují v podstatě jako posilující buffy, vám jich seberou pěknou spoustu. Vyberete si tedy vojáka, který má v rámci svého tahu omezený počet akčních bodů, zvýrazněných pomalu ubývající lištou. Každá třída má tuto lištu jinak dlouhou a tím je prakticky ovlivněn rádius jejího pohybu. Skaut se v rámci tahu může přesouvat poměrně daleko, sniper popojde vždy jen o kousek. Kromě pohybu pak váš hrdina v jednom tahu může použít jednou zbraň nebo nějaký jiný nástroj, například lékárničku. V jednom kole můžete klidně táhnout jedním vojákem vícekrát, vždy vás to ale bude stát zmiňovaný CP a nadto každý další tah totožným vojákem snižuje počet akčních bodů, nepřesune se tedy tak daleko jako napoprvé. Při pohybu bojištěm je samozřejmě vhodné využívat terénních překážek pro krytí a snažit se vpadnout nepříteli do zad. Hra samozřejmě počítá s rozlišením zásahů do hlavy nebo těla, různé jednotky jsou odlišně účinné v rozličných situacích. Kromě toho mají vaši vojáci charakterové rysy, které se občas v boji projeví buďto bonusem, nebo postihem.

Náplň bojových misí je vcelku různorodá, od běžného zabírání nepřátelských táborů na mapě do úplné anihilace protivníka, až po plížení lesem a vyhýbání se reflektorům. Čekají na vás i pěkně vypečené souboje s bossy a občas budete stát proti zdánlivě nepřekonatelné přesile. Z každé situace se ale dá nakonec vhodně zvolenou strategií vybruslit. Někdy hra působí spíše skoro jako puzzle, která hráče nutí najít ten jeden správný postup, po jehož odhalení se dosud nepřekonatelná mise stane dětsky snadnou. Pořád ale platí, že každý padlý nepřítel vám přivodí poměrně značnou míru vnitřního uspokojení. Takový strategicky umístěný sniper ve věži, který pomalu, ale jistě čistí posádku nepřátelské základny, to je pastva pro oči. S tankem si pak také užijete spoustu legrace, zejména při čištění zákopů za pomoci minometu. To je pak takový rej rukou, nohou a těl, jako zpívá Lenka Kratochvílová.

Valkyria Chronicles Remastered

O Valkyria Chronicles by se toho dalo napsat ještě hodně. Vaši vojáci jsou provázáni různými vztahy, někteří se spolu přátelí, jiní se nesnesou, je tedy lepší nebrat je do akce společně. Hra nabízí spoustu alegorií a komentářů na skutečné historické události, jako je například útlak Židů. Boje se odehrávají v různých prostředích a kromě městské zástavby se podíváte i na poušť nebo do hustých lesů. Lepší ale bude, když všechny tyhle věci objevíte sami. Až na občasnou přílišnou upovídanost vám tuhle hru vřele doporučuji jako příjemnou výplň letního herního sucha. Za více než příznivou cenu v ní možná naleznete podobné zalíbení jako já, a kdo ví, třeba pak taky své volné chvíle budete trávit ve společnosti Evangelionu, Berserka a podobných zběsilostí. Rozhodně to stojí za to.

Valkyria Chronicles Remastered

Zub času tentokrát zůstal milosrdný a i po osmi letech se Valkyria Chronicles vrací v plné síle. Pokud vám na PlayStation 4 chybí kvalitní tahová strategie, nemusíte hledat dál.