V-Rally 4 Recenze V-Rally 4

V-Rally 4

18. 9. 2018 14:35 5

Když tato recenze začne slovem „Milestone“, nikoho nezaujme, protože všichni vědí, jak dopadne. Příběh vývojářů ze studia Kylotonn je nicméně složitější, a samozřejmě také zajímavější. I tak ale vede k výsledku, který známe pod zmíněným zaklínadlem. Kdyby tohle někdo řekl před rokem, nevěřil bych mu. Byl jsem skálopevným zastáncem toho, že kvalita odvedené práce na rally závodech má v případě Kylotonnu vzestupnou tendenci. Namísto toho se ale autoři vydali jinou, nelicencovanou cestou. A s licencí jako by odešlo i všechno dobrého.

Tohle je V-Rally 4. Pokračování série, na níž si vzpomenou jen pamětníci. A díl, který s ní nemá mnoho co společného. A nemá ani mnoho dobrého. A díl, na který si nikdo za čas nevzpomene.

WRC vs. V-RALLY

Pravidelně vydávané licencované závody v průběhu let upadaly. V případě série WRC jsme dosáhli nejhlubšího dna spolu s již zmíněnými italskými vývojáři ze studia Milestone. Jejich zprzněnou sérii, v níž už nikdo nevěřil, převzali lidé z Kylotonnu. Svou reputaci budovali pomalu. První díl se od svých předchůdců příliš nelišil. Ty další, jmenovitě WRC 6 a WRC 7, měly ale značně vzestupnou tendenci. Šlo to pomalu a ani po třech letech nebyli vývojáři na dosah studiu Codemasters a sérii Dirt, ale šlo to. Pokud naleznete WRC 7 za slušnou cenu, nemusíte ani moc váhat a můžete si jej pořídit. Letos vás totiž ze série nic jiného nečeká. Licenci Kylotonn vyměnil za silnější značku, a tak tu na druhé rally není místo. Místo toho tu je V-Rally. Tragické V-Rally.

Problémů je hned několik. Ten nejvýraznější byl zřejmě v netrpělivosti. Pravé důvody neznáme a můžeme je jen odhadovat, ale postup šel evidentně pomalu i na samotné vývojáře. Až pohár trpělivosti přetekl. Opustíte-li licenci, budete mít mnohem větší prostor (omezený jen kreativitou a financemi), na němž se můžete pohybovat. Toto tvrzení se ostatně přeneslo i do hry samotné, jen s tím, že obě veličiny z nějakého důvodu chybí. Namísto kvality je tu šíře, a co hůř, i ten základ, který tu logicky alespoň pro jednu část hry byl, působí o třídu hůř, než loni. Tím jsme zabili dvě mouchy jednou ranou. Jednak už víte, že V-Rally za moc nestojí, ale také víte, že největší tahák v podobě licencovaných závodů je taktéž pryč. Kylotonn se zbavili svého taháku bez náhrady.

KUS KOLÁČE

Čistě teoreticky, když o tom tedy mluvíme, by alespoň ta část s rally měla být jako loni, ne? Ne. Nedokážu najít rozumnou odpověď, proč tomu tak není, ale opravdu není. Auta se sice snaží tvářit, že mají svou váhu a budete s nimi opravdu trochu válčit, namísto toho se ale prostě jen kloužou jak po ledu, nebo naopak drží jako přibité, když jedete po asfaltu. Fyzika se tentokrát moc nepovedla, a to stačilo vzít jen to, co platilo loni, a vložit to hry, co máme na stole dnes. Asi bych taky nebyl ten nejšťastnější člověk na světě, protože i tak bych si představoval nějaký posun, ale rozhodně by nebyl důvod nadávat. Teď je. Fór je v tom, že rally není jedinou disciplínou, a času evidentně za poslední rok nebylo tolik, kolik by si vývojáři přáli. Jsou to pořád jen lidé a i jim uteče 24 hodin stejně jako nám. A to samé platí o 365 dnech. Vemte jed na to, že víc času vývojáři neměli, jakmile padla klapka za posledním WRC, teprve tehdy přišlo na řadu tohle.

Mapy jsou obecně jen žluté (písečné), červené (prašné v Africe), modré (zamrzlá Sibiř), nebo hnusné – třeba jako Redwoodský národní park plný sekvojí. Pak jsou tu mapy, které jsou také zbytečné.

A proto není ani jedna část výsledku dotažená do konce. O podivném stavu rally jsem už mluvil. Navíc svým pojetím není vyloženě arkádové, což bylo sérii V-Rally vždy vlastní. Naproti tomu jsou ve hře disciplíny, které arkádové jsou, ať už jde o rallycross, v němž se jízdní model z rally ztratí v karosérii sousedního auta, do kterého se v zatáčce opřete, anebo třeba o buggyny, které mají taktéž ve hře své místo. Povedenou částí hry jsou závody do vrchu, ale moc jich vskutku není. Tři trati, jedna se Severní Ameriky, jedna z Evropy a jedna z Asie, to není moc. I když se jedná o silnice na Mount Rainier, v průsmyku Transfagaras nebo malebnou oblast Tianmen, jedná se spíše o záblesk něčeho lepšího, co ve V-Rally je. I některé další oblasti jsou inspirovány reálnými oblastmi, projedete se u Monument Valley nebo na vojenské letecké základně Nelis, ale většina tratí postrádá něco, čím byste si ji zapamatovali.

Ne, že by si autoři nedokázali pohrát s nasvícením, ale většina se dá popsat tak, že jsou mapy žluté (písečné), červené (prašné v Africe), modré (zamrzlá Sibiř), nebo hnusné – třeba jako Redwoodský národní park plný sekvojí. Pak jsou tu mapy, které jsou zbytečné, do tohoto balíku bychom mohli zařadit kompletně celou děsně cool gymkhanu. Klouzat se po letišti v případě V-Rally není zábavné, a už vůbec ne nutné. Nic z toho, co hra nabízí, není nutné. Hned po začátku vás sice vrhne do pofidérní kampaně, která ale postrádá jakýkoliv cíl. Jen vás otravuje postupným odemykáním (kupováním) vozidel, jejich dost triviálním vylepšováním, správou vašeho týmu a to je tak vše. To není zábava, víte?

OKLIKOU NA START

Takže jakmile bude možnost, můžete se pustit do rychlé hry. Protože tam je vše, co V-Rally nabízí. A také multiplayer, ale vzhledem k tomu, jak rychle se budou majitelé novinky zbavovat, v něm stejně nikdo nebude. Již tradičně ale vývojáři z Kylotonn sází na splitscreen. Už WRC jako jedna z mála závodních sérií tento historický relikt nabízela, a V-Rally 4 jde v jejích šlépějích. Za to si vývojáři zaslouží obdiv a dost možná to je ten impuls, který vás nakonec dožene k nákupu. Nebo jím bude to, že hra vychází i na Switchi. Ve slevě asi proč ne, ale jinak tu máme titul, který by mohl být od Milestone a nikdo by se nedivil. Ukazuje se, že menší týmy jsou trochu v začarovaném kruhu – nemohou si dovolit udělat košatou závodní hru a místo toho se musí specializovat. Specializovaná závodní hra za plnou cenu? Možná formule, ale ani WRC v podobě, v jaké vycházelo, si cenovku spíše neuhájilo.

Snížení ceny ale logicky povede k dalšímu odlivu peněz, které by se obratem mohly za rok vrátit zpět do vývoje. Kylotonn tak chtěli tento kruh opustit a nabídnout závodní hru s hromadou obsahu. Není ho přespříliš, ale pět disciplín, v každé asi čtyři oblasti, ve většině z nich více variant tratí... ano, to by docela šlo. Jenže zase jsme zpátky u jejich pochybné kvality.

V-Rally chybí něco, čím by zakrylo nedostatky. Nemá výraznou tvář, nemá kompletní licenci a snaží se vystačit si s licencovaným vozovým parkem s několika nepříliš typickými kousky. To je vše. K tomu splitscreen, k tomu multiplayer, který v současném stavu nemá budoucnost. A nic navíc. Vydání takové hry působí zvláštně, nelogicky a zbrkle. A především, což je v mých očích to nejhorší, totálně kazí reputaci studiu, které ukázalo, že dokáže udělat i relativně povedené závodní hry. Tohle je vykřičník se vším všudy, navíc je už druhý. Poprvé přišel s reinkarnací série FlatOut. Oživování mrtvol tak vývojářům evidentně nejde. Měli by se držet toho, v čem si jsou jistí v kramflecích a nefušovat do něčeho, co je nad jejich síly. Protože přesně to se v případě této novinky stalo.

V-Rally 4

Přehled toho nejtuctovějšího, co můžete po závodních hrách chtít. Je jen pár důvodů, proč do série naskočit, ale převažují ty, proč ji minout.