Untitled Goose Game Recenze Untitled Goose Game

Untitled Goose Game

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

2. 1. 2020 11:00

Fanoušci všemožných podivných simulátorů zažívají v posledních letech žně. Ať vás napadne sebeodvážnější myšlenka, do koho nebo čeho byste se chtěli virtuálně převtělit, existuje poměrně velká pravděpodobnost, že ji můžete realizovat. A už dávno kvůli tomu nemusíte hrát tituly nevalné kvality, které si ze srandy vytvořila parta znuděných středoškoláků během pauzy na oběd. Z historie mě hned napadá třeba simulátor života komára Mister Mosquito, která se už v roce 2001 dokázala prosadit na PlayStationu 2 a stát se komerčně úspěšnou. Je jasné, že podobné hry vznikaly už předtím a další vcelku kvalitní kousky vycházely i v následujících letech, přesto mám pocit, že až neuvěřitelná popularita pět let starého Goat Simulatoru strhla na hráče tu skutečnou lavinu podobně zaměřených her, a to nejen ze zvířecí říše.

Někteří vývojáři se ve své tvorbě vydali cestou co největší míry autenticity, jiní se ale naopak nebáli popustit uzdu fantazii, což je kromě zmíněné kozí hry od studia Coffee Stain případ i aktuálního žánrového příspěvku jménem Untitled Goose Game. V této kouzelně stylizované hře se totiž převtělíte do těla husy. Nabrat dostatečnou váhu do oslav svátku svatého Martina ale překvapivě cílem nebude. Tahle husa je totiž pěkně zákeřná a na pekáč ji tedy rozhodně nikdo nedostane.

AGENT S DLOUHÝM KRKEM

Hned jak s hlavní postavou vylezete za hlasitého kejhání ze křoví, seznámíte se s ovládáním a vydáte se do první otevřené oblasti na mapě, velice rychle pochopíte hlavní náplň této hry. Na obrazovce se vám totiž promítne seznam úkolů, ze kterého na první pohled jasně vyplývá, že vaším posláním bude jednoduše škodit. První oběti v podobě zahradníka vytrháte ze záhonů úrodu, okradete ho o klíče a čepici, vyzkoušíte, jestli po zavlažení náhodou nevyroste, a poté si prostě lehnete na piknikovou deku a zakousnete se do sendviče. Jestli vám tento koncept přijde stejně jako mě dostatečně nápaditý a zábavný, Untitled Goose Game si oblíbíte.

Celá hra se odehrává v malém městečku uzavřeném do několika celků, které postupně propojujete otevíráním branek a dveří. Ty se odemykají po splnění většiny úkolů v dané oblasti a vy pak můžete jít rozdávat radost dalším lidem. Většina interakce se točí právě kolem obyvatel zmíněného maloměsta a aby to s vámi neměli úplně jednoduché, umí se hlavní postava kromě hlasitého projevu také nenápadně plížit, zastrašovat své okolí máváním křídly, svižně utíkat a přenášet věci v zobáku. Umělá inteligence počítačem ovládaných postav je velice agresivní a přímočará, přesto občas špatně předvídatelná, takže své dovednosti budete určitě potřebovat. Situaci navíc znepřehledňuje až příliš blízko umístěná kamera, takže jsem polovinu hry odehrál se stisknutým tlačítkem pro oddálení obrazu. V Untitled Goose Game na druhou stranu není možné prohrát, postavy vás maximálně odeženou pryč ze svého pozemku, abyste se mohli o pár vteřin později vrátit dírou v plotě z druhé strany.

Kromě předmětů potřebných k postupu do další úrovně se v okolí povaluje spousta věcí, které slouží čistě a jen k pobavení

Dobře navržený systém jen napomáhá hratelnosti, jelikož většina úkolů není tak jasně popsaná, aby bylo na první pohled zřejmé, jak je splnit. Následovat proto bude dlouhá řada pokusů, co všechno lze v lokaci provést, což je vlastně ta největší zábava. Kromě předmětů potřebných k postupu do další úrovně se totiž v okolí povaluje spousta věcí, které slouží čistě a jen k pobavení. Je skutečně vtipné pobíhat po zahradě třeba s dudlíkem v zobáku, který vypadl z vámi převrhnuté popelnice nebo jen tak přemisťovat zahrádkářům dekorace sem a tam a pozorovat, jak se marně snaží urovnat vše do původního stavu, zatímco jim kradete věci ze stolu.

NAČECHRANÉ PEŘÍ A PROŘÍZLÝ ZOBÁK

Grafické ztvárnění se nadmíru povedlo a dodává hře díky líbivým animacím a zvolené barevné paletě uvolněnou atmosféru, která vás snadno u Untitled Goose Game udrží až do jejího konce, kam se dostanete zhruba za dvě až tři hodiny. Pro nadšené fanoušky se ale po závěrečných titulcích zpřístupní ještě další bonusové cíle, případně je tu i možnost zahrát si jednotlivé lokace na čas, což trvanlivost titulu o něco prodlouží. Ačkoli hra za cenu přesahující pět stovek v oblasti poskytnuté délky hratelnosti kralovat určitě nebude, za zmíněné peníze bezpochyby stojí. Boduje totiž především originalitou a kvalitou zpracování.

Mapa Untitled Goose Game je zkrátka takové malé hřiště, které nad rámec na seznamu napsaných úkolů vybízí k dalšímu prozkoumávání a hrátkám

Při výčtu kladů nelze zapomenout také na zvukovou stránku hry. Kromě důrazné klavírní melodie, která se ozve pokaždé, když husu někdo pronásleduje, se i v této oblasti myslelo na detaily, jež hráče zaručeně pobaví. Že se při kejhání v blízkosti studny rozezní ozvěna by vás možná napadlo, zkuste ale to samé udělat třeba s prázdnou lahví na krku nebo foukací harmonikou v zobáku. Mapa Untitled Goose Game je zkrátka takové malé hřiště, které nad rámec na seznamu napsaných úkolů vybízí k dalšímu prozkoumávání a hrátkám.

Untitled Goose Game

ZAZVONIL ZVONEC

Svérázný počin autorů z House House dokazuje, že i často kritizované plížení se ve vysokých travách, jež se ve videohrách neustále dokola opakuje, lze díky nápadité stylizaci a humoru povýšit na novou úroveň. Stačí, aby na „nepřítele“ místo holohlavého zabijáka s vytetovaným čárovým kódem nebo pohledné archeoložky vykouknul dlouhý bílý krk s oranžovým zobákem a zábava je na světě. Přesto je potřeba při doporučování Untitled Goose Game přistupovat obezřetně. Pro milovníky nezávislých her se jedná o v podstatě univerzální tip, u kterého si neumím představit, že by zklamal. Konzervativnější hráči na druhou stranu už asi dávno poznali, jestli je tento titul určený i pro ně.

Untitled Goose Game

Nápaditá hříčka se smyslem pro humor, krásným grafickým kabátkem a neobvyklým hlavním hrdinou. Povedený důkaz, že i víceméně tradiční hratelnost lze výrazně oživit.