Uncharted: The Nathan Drake Collection Recenze Uncharted: The Nathan Drake Collection

Uncharted: The Nathan Drake Collection

Maggot

Maggot

30. 9. 2015 14:00 15
Reklama

Jděte do koupelny, postavte se před zrcadlo a zkuste z hlavy vyjmenovat všechny pamětihodné situace z vašich nejoblíbenějších her z předešlé generace konzolí! Uplynulá desetiletka dala světu jedny z nejlepších herních sérií, které nyní vydavatelé opatrně přebírají a stranou dávají ty tituly, které vyšlapaly cestu úspěchu každé z konzolí. Tentokrát do bezedné krabice s hračkami sáhla Sony a kompletně přeleštila trilogii Uncharted, jež před osmi lety poslala autorské studio Naughty Dog mezi absolutní špičku herního průmyslu. Kariéra novodobého Indiana Jonese vyvrcholí v březnu příštího roku, je čas se na čtvrtý díl řádně připravit!

PARTA DO NEPOHODY

Pakliže jste se nenechali odradit masivní reklamní tlačenkou a dali Uncharted šanci, dostalo se vám triumfálního filmového zážitku, s jehož překonáváním měli soudobé akční adventury nemalé potíže. Receptem úspěchu je kombinace charismatického hrdiny, badatelské pouti napříč světem, gradujících příběhových zvratů a v neposlední řadě i brilantního řemeslného zpracování. Nathan Drake je zkrátka sympaťák, který se hráčům dostal pod kůži stejně rychle jako Botox hollywoodským maminám. Hláška „Měl jste pravdu. Na co sáhnete, to jde do ha*zlu,“ z druhého dílu vám začne dávat smysl při prvním kontaktu s jakoukoliv z her a věřte nám, budete si ji v hlavě přehrávat častěji než představu o životě s miliardou na bankovním účtu. Každá z her je totiž dechberoucím řetězcem nečekaných situací à la Smrtonosná zbraň křížených s Indiana Jonesem, zasazeným do kýčem nasáklého příběhu mladého ambiciózního dobrodruha. A to rozhodně není výtka!

Brutality! #1:
Čekání na bohoslužbu (Uncharted: Drake’s Fortune)

Varovali jsme vás, obtížnost Brutal vás sežvýká jako kráva trávu! Zhruba ve třetí čtvrtině hry se dostanete na nádvoří, z něhož vede cesta skrze kostel. Pamatujete, jak se vás ve škole snažili učit prioritizovat řešení problémů? Tady složíte zkoušku! V jeden moment se totiž musíte vyhýbat odstřelovačům i rychle se blížícím pěšákům. Když vykouknete, abyste zastřelili žoldáka s brokovnicí, koupíte to do hlavy. Když se budete snažit zastřelit snipera, oddělá vás někdo z boku. A co teď?! No?!!!

Kompilace Uncharted: The Nathan Drake Collection přináší všechny tři klíčové hry z PlayStationu 3 s ambicemi se usadit na trůnu moderních remasterů. O port všech tří her se postarali matadoři ze studia Bluepoint Games, přičemž tato skutečnost sama o sobě napovídá, že nejde jen o marný pokus z hráčů vymámit zbytky peněz před nadcházející invazí v podobě Uncharted 4: A Thief’s End. Mimo vizuálního omlazení se totiž dočkáte i řady obsahových dodatků a menších vylepšení, které zaručují, že si hry vychutnají nejen nováčci, ale také ti z vás, kteří si je zamilovali před lety. Za plnou cenu tak získáte tři zásadní zářezy do historie značky PlayStation, které v novém kabátku vypadají nad očekávání dobře.

Největší motivací pro koupi je skutečně plynulejší a hladší obraz. Všechny hry nově běží v rozlišení 1080p a 60 snímcích za vteřinu. Zejména pak rychlejší snímkování bez známek tearingu dělá z většiny akčních scén ještě dramatičtější podívanou. Hra navíc nepůsobí tak těžkopádným dojmem, což nejvíce oceníte v prekérních situacích, kde je třeba rychle reagovat, ať už jde o přeskakování mezi krytím či o překonávání akrobatických překážek během prozkoumávání prostředí. Rozlišení a snímkování jsou ovšem spíše nepsaným standardem moderních her, jakousi páteří, která je zejména v případě remasterů nutností. Důvodem, proč přepracovaná trilogie Uncharted vypadá tak skvěle, je ale dodatečná péče věnovaná menším detailům a grafickým efektům.

PLASTIKA OD MISTRA

Zatímco první díl z roku 2007, Uncharted: Drake’s Fortune, taktéž těží z aktualizované grafiky, změny jsou nejvíc patrné na druhém a třetím díle. Razantním osvěžením prošla většina textur, které jsou perfektně ostré a nenarušují tak onen svěží dojem upscalovaného rozlišení. To oceníte jak v první hře, kde převážnou část hrací doby trávíte v obležení zeleně na ostrovech jižního Pacifiku, tak zejména v Uncharted 2: Among Thieves a Uncharted 3: Drake’s Deception. Zaměřte se například na kameny potažené mechem či proudy vody stékajícími po skalách. První díl je už 8 let starou záležitostí a změny nejsou natolik efektní, nové nasvícení a přepracované stíny ovšem fungují skvěle i zde. Vzpomínáte si například na legrační výbuchy granátů a barelů, kdy se po explozi ve vzduchu objevila pouze malá ohnivá koule a zdvíhající se kouř? Efekt výbuchu je nyní mnohem robustnější, větší, kouř a šrapnely se rozlétnou do všech stran a vám se na tváři objeví nadšený úsměv, jehož původ se nachází v těch nejprimitivnějších pudech.

CHARISMA OD BOHA

Uncharted: The Nathan Drake Collection
i Zdroj: Hrej.cz


Nolan North je coby dabér a motion capture předloha Nathana Drakea jednou z nejvyhledávanějších osobností herního průmyslu. Zeptejte se sami sebe, proč hlavnímu hrdinovi tolik fandíte. Je pravděpodobné, že to bude právě díky barvě a tónu jeho hlasu. Nolana jste mimo jiné mohli slyšet jako šíleného Davida v The Last of Us a hlas propůjčil také vaší postavě v Saints Row IV.

Papírová fakta stranou, celkový dojem ze hry je fantastický, zejména v případě posledních dvou titulů, které se mohou s menším hendikepem rovnat konkurentům dnešní generace! Vážnost tohoto tvrzení si můžete potvrdit již časně v Uncharted 2: Among Thieves. V páté kapitole poprvé navštívíte Nepál a budete ohromeni množstvím detailů ve městě převráceném naruby záporákem Zoranem Lazarevicem. Město dýchá životem, posílená sytost barev se vám vypálí do sítnice a na vstřebání detailů v prostředí budete potřebovat inhalátor. Úrovně působí živějším a bohatším dojmem, což lze připsat na vrub i novým efektům prachových částic ve vzduchu. Přesun do vod stabilního Full HD rozlišení, modernizovaných obrazových shaderů a přepracovaných textur dal vyniknout všem těm maličkým detailům, s nimiž si dali vývojáři práci už před lety. Zatímco většina starších her během remasterování upadne do šoku, trilogie Uncharted téměř zázračně omládla.

Sakra, vždyť se na to podívejte! Až se poprvé projdete malebnou tibetskou vesničkou, uvědomíte si, že ačkoliv jste hru v minulosti dohráli dvakrát, nemůžete se na ni vynadívat. Uncharted 3: Drake’s Deception z hlediska enginu a kvality grafiky dotahuje menší nedostatky předešlých her zejména v oblasti modelů postav a jejich výrazů. K tomu všemu si připočtěte pozlátka v podobě většího dohledu či upraveného bluru a existenci kolekce rázem není těžké obhájit. Rozpačitým dojmem ovšem působí lehce rozmazané střihové sekvence třetí hry, které jsou v porovnání se záběry z enginu viditelně odlišné. Zážitek z hraní vám nijak nepřekazí, jako diváci jste ovšem přinuceni se zamyslet nad příčinou této věci, která v prvním i druhém díle buďto není, nebo je téměř nerozpoznatelná.

GLITCH OBECNÝ

Život samozřejmě není růžový a i v případě Uncharted: The Nathan Drake Collection narazí mizivé procento hráčů na menší grafické glitche. Když se chystáte šplhat po žebříku s rozsvícenou svítilnou, stíny začnou při „náskoku“ dělat psí kusy než se uklidní, občas také narazíte na model zbraně zapíchnutý hlavní v zemi. Nejenom, že je ale množství podobných výskytů vzácné, je zároveň silně nepravděpodobné, že je vůbec zaregistrujete. Celá kompilace váží zhruba 44 GB, takže byste měli začít promazávat data na disku, odměnou vám po nainstalování ovšem budou rychlé načítací časy. Z menu se do akce dostanete do tří vteřin. Když zemřete, restart proběhne do vteřiny.

Brutality! #2:
Velké problémy na velkém mostě (Uncharted 2: Among Thieves)

Jednou z nejvýživnějších částí hry při hraní na vyšší obtížnosti je překračování dřevěného mostu mezi dvěma klášterními věžemi v Tibetu. Stačí se jen podívat směrem k východu a ze všech stran se na vás začnou hrnout nepřátelé všeho druhu, od běžných pěšáků, přes obrněné prasopsy s kolty, kteří do akce samozřejmě nejdou bez jištění v podobě odstřelovačů. Ti šikovnější z vás se zachytí na římse a budou postupně stahovat dolů všechny příchozí. Ti méně šikovní si zrasí ovladač, prokopnou dveře a přesedlají na sedativa.

Nenechavé skripty kromě grafiky také částečně sáhly na logiku akce, účinnost zbraní či výdrž nepřátel. Změny jsou to malé, přesto potěšující. Z mého pohledu nejpozitivnější novinkou je mírně posílená účinnost brokovnic, které nyní zabíjejí i na vzdálenost delší než 20 centimetrů díky menšímu rozptylu. Změn doznala i výdrž některých silnějších nepřátel, kteří v konkrétních případech snesou na normální obtížnost o zásah méně (typicky jsou to tlustější brokaři, stereotyp). Zajímavostí je, že první Uncharted: Drake’s Fortune například převzal systém vrhání granátů představený u mladších sourozenců. Vývojáři se chlubí tím, že více než 65 herních prvků prošlo určitým omlazením, pravdou však zůstává, že změny pocítíte výhradně při přímém srovnání.

Jsou tu pak záležitosti v hratelnosti, které zůstaly z větší části opomenuty. Mezi ty nejvýraznější patří umělá inteligence, která dokáže být zejména v první hře v jeden moment žalostně hloupá a striktní současně. Obě následné hry urazily v tomto oboru značný kus cesty, zároveň je ovšem logika nepřátel postavená víceméně na jejich počtu a snaze z Drakea vymlátit život za každou cenu. Pakliže jste se namlsali zarputilostí post-apo bláznů a nakažených v The Last of Us Remastered, Uncharted vás může částečně zklamat, přeci jen jde o generaci starší tituly, navzdory tomu, jak skvěle se i dnes hrají.

NASTAVTE RUCE, STREJDA NESE DÁRKY

Nelžeme si do kapsy, bez přidané obsahové hodnoty je vydávání remasterovaných her sebevražda. Bluepoint jako obranu použil podobnou taktiku jako Naughty Dog při přenášení The Last of Us na PS4. Páteří změn je hned trojice nových režimů, respektive spíše obtížností, díky nimž se můžete hecnout nebo si hru naopak užít v nebývale klidném tempu. Původně nejvyšší obtížnost Crushing byla pro většinu běžných hráčů devastujícím zážitkem, který nepřinášel prakticky žádný zážitek z hraní, naopak uváděl hráče do mdlob nekompromisně malou výdrží hlavního hrdiny a přesností nepřátel. Surprise motherfucker! Mód Brutal vaše noční můry posouvá o level výše a funguje na základech stejné filozofie jako dodatečně přidaná obtížnost Grounded v remasterovaném The Last of Us. Budete brečet, budete kňourat a hláška „I see him!“ se stane vaším osobním peklem. Uživatelské rozhraní zobrazuje jen ty nejpodstatnější informace, Drake je jako z papíru a za zdařilý headshot obětujete své panictví. Pokud jej nemáte, můžete obětovat nevinnost někoho jiného.

MISTŘI RESTAUROVÁNÍ

Uncharted: The Nathan Drake Collection
i Zdroj: Hrej.cz


Postavit pověst studia na oprašování starších her není úplně snadné, s ohledem na kvality kolekce Uncharted se ovšem z remasterování stává vcelku vážná disciplína. Bluepoint Games zároveň nejsou žádní nováčci, na kontě totiž mají předělávky série Metal Gear Solid, God of War či Ico a Shadow of the Colossus. Zároveň chystají PS4 předělávku vitové záležitosti Gravity Rush a něco nám říká, že jejich know-how budou vydavatelé chtít využít i v budoucnu. Autoři totiž používají vlastní technologii, pomocí níž relativně snadno překlápí původní zdrojové kódy do stavu, s nímž mohou snadněji pracovat.

Pravým opakem je pak obtížnost Explorer, která je určená pro super nenáročné hráče, kteří si chtějí v první řadě užít příběh a teprve až poté akci. Ruku na srdce, abyste v něčem takovém během přestřelek zařvali, museli byste být megajelita. Ideální pro streamování vašeho umění je pak Speedrun, který vám průlet příběhem odpočítává, jeho pravým přínosem je ovšem v první řadě dráždění hráčského ega. Přibyly také nové trofeje, fotomód, původní soundtrack byl remasterován pro sedmikanálové repro soustavy a v balení mimo jiné naleznete i pozvánku do multiplayerové bety nadcházejícího Uncharted 4: Thief’s End. Tím největším tahákem je pro našince ovšem textová lokalizace všech tří her, které si nyní můžete kompletně vychutnat s podařenými českými titulky.

Kyber-Bůh dává, Kyber-Bůh i bere. Neskrývavě milovaný i absolutně opovrhovaný multiplayer zmizel z druhého i třetího dílu, což Naughty Dog obhajuje tím, že zkrátka nechtěl rozdělovat aktuální základnu hráčů další platformou. Toto rozhodnutí je pochopitelné, implementace další síťové vrstvy je na nové platformě komplikovaná a zároveň i riziková věc, která by mohla nabourat jinak sebejistý pokus o parádně zpracovaný remaster. Nakolik je pro vás absence režimu více hráčů významná, si musíte určit sami. S ohledem na jeho specifičnost jej ovšem můžete opravdu buďto milovat, anebo nenávidět.

MANUÁL KVALITY

Navzdory všem doposud zmíněným pozitivům a negativům byste si Uncharted: The Nathan Drake Collection měli pořídit hlavně pro její nespoutanou explozivní hratelnost, vynikající zpracování a sympaticky zahrané role hlavních hrdinů. Přestřelky jsou nenáročné, přesto vás neurazí jednoduchostí. Akrobatické pasáže ve vás v kombinaci s báječným level designem vyvolají touhu se sebrat a letět skákat po památkách a to i navzdory přetrvávajícím neduhům z let minulých v podobě chaotické kamery při přebíhání mezi překážkami v akci či pasážím, kdy se Drake odmítne přilepit na římsu a spadne tlamou k zemi. Při pátrání po bájném El Doradu se zapotíte v exotické džungli, abyste rozluštili šifry Francise Drakea. Hned na to se vydáte po stopách bájné Shambhaly, načež tón vyprávění razantně potemní při pátrání po ztracené civilizaci v Uncharted 3: Drake’s Deception.

Brutality! #3:
Koncert nervů na rozbouřeném moři (Uncharted 3: Drake’s Deception)

Epizoda, kdy se Drake dostane na velkou výletní loď, je nesmírně působivá z hlediska ztvárnění a grafiky. Na obtížnost Brutal jde zároveň o jednu z nejvíce frustrujících částí celé série. Po chvilce bádání se totiž dostanete do hlavní haly, kde se na vás ze všech stran včetně balkonů sesypou nepřátelé. Jak už to tak bývá, kromě toho, že mají téměř dokonalou mušku, máte vy příliš mnoho cílů a současně minimum nábojů. Ve snaze přežít tak přebíháte mezi sloupy a snažíte se škrtit jednoho vojáka za druhým. A munice stejně nepadá. Mami!

Nijak se netajím názorem, že remastery relativně mladých titulů przní ekosystém herního průmyslu. Argument, že si je přeci nemusím kupovat, nepřijímám - se stabilní pravidelností totiž přibývá rychle zbastlených polotovarů v podobě nešťastně vybraných i zpracovaných titulů předešlých generací, jejichž cílem je v první řadě snadno a rychle vydělat prachy. Uncharted: The Nathan Drake Collection se ovšem této sebrance vyhýbá velkým obloukem. Jde totiž o dost možná doposud nejlépe zpracovaný remaster tří vynikajících her, jejichž omlazení z nich rázem udělalo materiál, který snese srovnání s moderními hrami.

Uncharted: The Nathan Drake Collection
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Sony to s předěláváním svých klíčových titulů myslí vážně. Vyšvihla parádně zpracovanou kompilaci zásadních her, které dělají své značce skvělé jméno. Pokud jste někdy chtěli do tohoto rozjetého rychlíku naskočit, máte teď jedinečnou šanci! Poslední zastávkou je březen 2016!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama